Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset säännöt teillä on teinien alkoholin juomiseen liittyen?

Vierailija
03.09.2017 |

Oho otsikosta tuli sekava.

Mutta, kummiskin kiinnostaisi tietää millaisia sääntöjä teillä on? Usein ne ketkä kieltävät niin heidän nuorensa on siellä mahahuuhtelussa varmemmin kuin 'luvalla' juovat.

Meillä teini 15v (lukiossa), joi ekan kerran ysillä ja päätimme heti säännöt:
-Minä en osta juomia eikä kotoa varasteta
-Ei juoda sammumiseen asti jos ollaan ulkona
-Aina pitää tulla kotiin
-Skoban avaimet jää kotiin
-Kaveria ei jätetä ja mieluiten kaveritkin meille yöksi. (Ilmoitan sitten näiden äideille)
-Aina saa soittaa hakemaan ja auttamaan.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 17v niin äiti lupas hakea mulle aina kaks siideriä kun oli jotkut päättäjäiset, vappu tms. Millon oltiin ryyppäämässä jossain puistossa nyorisoporukoilla, tiesi että saan sitä viinaa kyllä muaaltakin joten halusi sitten itse tietää mitä juon ja missä. Joka kerta jäi siihen kahteen siideriin sitten ja pääsin aina tolkuissani itse kotiin.

Nyt olen 20-v ja juon ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin yliopiston bileissä ja vastuullinen alkoholinkäyttäjä olen. :)

Vierailija
42/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on röökinpoltto. Jos nuori polttaa nii se kertoo suoraan että hänen elämänsä ei mene hyvin vaan haluaa vahingoittaa itseänsä ja mennä aikaisemmin maan alle. Sama koskee aikuisiakin.

Alkoholi ei ole niin vaarallista harva nuori jää siitä niin koukkuun että juo jokapäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi osa lukijoista on todella sitä mieltä, että lain noudattaminen on tärkeämpää kuin lapsen turvallisuus? Alkoholiin lapsen totuttamalla lisäät turvallisuutta merkittävästi, koska valtaosa nuorista kuitenkin sitä alkoholia päättää jossain vaiheessa kokeilla ja parempi että tuolloin jo jo hieman etukäteen kokemusta alkoholin vaikutuksesta. 

Eihän sillä ole väliä, että tyttärenne on sammuneena puskassa ja teinipojat repivät häneltä housut alas ja räpsivät kuvia, kunhan vain lakia tulee noudatettua, eikä opeteta alaikäiselle vastuullista alkoholin käyttöä. Kyllä ihmiset osaavat olla tyhmiä. 

Alaikäiselle opetettu vastuullinen alkoholinkäyttö tarkoittaa muun muassa sitä, että lakia tulee noudattaa ja alkoholia saa juoda vasta täysi-ikäisenä. Pitäisin aika erikoisena vanhemmuutena, jos ei saa omaa tenavaansa sen vertaa kurissa pidettyä, että tämä pysyisi erossa viinasta, tupakasta ja seksistä kunnes on täysi-ikäinen ja saa itse päättää asioistaan.

Vierailija
44/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia mutta mielestäni omat vanhempani toimivat fiksusti minun ja siskoni suhteen, meillä oli aina ollut hyvin avoimet välit ja olemme kumpikin siskoni kanssa olleet kilttejä ja rauhallisia teinejä, siksi siis vanhempani uskalsivat toimia meidän kanssa näin kuten meillä toimittiin:

Eli kun Isosiskoni ensimmäisen kerran 15vuotiaana pyysi äitiä ostamaan muutaman siiderin, niin äiti ne hänelle osti, ehtona että kotiin sitten tullaan, tai että ne juodaan kotona, näin vanhempani tiesivät, että kun sitä alkoholia nyt kuitenkin juodaan, niin se ei ole ainakaan mitään pultsarilta lokitettua lasolia, ja sitä ei myöskään juoda mitään tolkutonta määrää, ja kotiin on ok tulla myös hiprakassa / kännissä eikä jäädä kadulle raiskattavaksi.

Sain siis minäkin alkoa kun sitä ensi kerran halusin 16 vuotiaana, join pari siideriä (vanhempieni seurassa ja oksensin :D ) eipä tehnyt mieli pariin vuoteen uudestaan kokeilla, itselläni alkoi sitten mennä täysi-ikäistyttyäni aika lujaa baareissa, mutta työt ja kodin hoisin silloinkin vastuullisesti, ja tuota vaihetta kesti muutaman vuoden...

nyt en ole juonut pariin vuoteen mitään, ei vaan ole tehnyt mieli

Siskollani taas ei ole koskaan mennyt edes lujaa, ja hyvin harvoin ja hyvin vähän hänkin alkoa juo...

Luulen siis, että itse toimisin samoin kuin vanhempani, jos minulla teinejä olisi... (Tietenkin tapauskohtaisesti)

Vierailija
45/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on itsestäänselvyys että alkoholi on K18. Silti ollaan kerrottu että aina voi tulla kotiin, missä tahansa kunnossa. Aina voi soittaa niin tullaan hakemaan. Kaveria ei jätetä. Ollaan myös varoitettu terävistä ja siitä että noin pienikokoinen ei todellakaan voi juoda yhtä paljon kuin puolta isompi. Ollaan kerrottu hyviä ja huonoja esimerkkejä omasta nuoruudesta.

Vierailija
46/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikärajat ovat vain ohjeellisia. Teinit juovat kuitenkin, joten pitää toimia juuri noin kuten ap ja 4 kirjoitti.

Just noin. Kaikki teinit ryyppää. Kaikki miehet on sikoja ja pettää puolisoaan. Kaikki naiset on lomakkoloisia. Av-palstalla esitetyt typeryydet on absoluuttisia totuuksia.

Vierailija
47/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin 17v niin äiti lupas hakea mulle aina kaks siideriä kun oli jotkut päättäjäiset, vappu tms. Millon oltiin ryyppäämässä jossain puistossa nyorisoporukoilla, tiesi että saan sitä viinaa kyllä muaaltakin joten halusi sitten itse tietää mitä juon ja missä. Joka kerta jäi siihen kahteen siideriin sitten ja pääsin aina tolkuissani itse kotiin.

Nyt olen 20-v ja juon ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin yliopiston bileissä ja vastuullinen alkoholinkäyttäjä olen. :)

Kuinka monena hahmona olet tässä ketjussa kertonut, että äidin ostamat kaksi tölkkiä riittää ja itse sitä hankkisi paljon enemmän?

Vierailija
48/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vain yksi sääntö: alle 18-v. eivät juo alkoholia.

Onko teillä myös sääntö, että alle 18 vee ovat aina kotona yön, ja heidät puhallutetaan.

Ja toki itsekin tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät ole juoneet alle 18-vuotiaana. Mutta kiinnostaa silti kuinka tuon valvotte?

Vierailija
49/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit eivät juo  alkoholia alaikäisenä. Asiasta ei ole tarvinnut neuvotella eivätkä teinit ole juoneet alkoholia alaikäisenä vaikka heille olisi  kodin ulkopuolella sitä tarjottu. Baari-ikään saavuttuaan toki aloittivat maistelun mutta tolkku on aina säilynyt.

Juu juu 😂

Itseasiassa kyseiset teinit olivat sitä mieltä etteivät ikinä maista alkoholia, edes aikuisina. Toki nyt tarjotaan viinit jos tulevat päivälliselle mutta omin luvin eivät ole koskaan baarikaapilla käyneet. Välit ovat avoimet joten näistä asioista on tullut juteltua.

Kertoo muuten aika paljon sinusta itestäsi jos kuvittelet kaikkien teinien  juovan. Itseänikään alkoholi ei kiinnostanut ennen kuin oma ikä  siihen riitti, enkä ole koskaan tuntenut sosiaalista painetta juomiseen seurassa.

Vierailija
50/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vain yksi sääntö: alle 18-v. eivät juo alkoholia.

Näinhän se lakikin sanoo. Mitähän muita lakeja aloittajan mielestä saa rikkoa?

Vierailija
51/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki alkaa siitä, että lapsi kasvatetaan kunnolla ja hänelle hankitaan riittävästi järkevää vapaa-ajan tekemistä. Näin saadaan teini, joka dissaa kännääjiä ja jolla on omat harrastukset ja tavoitteet, joihin alkoholin lainvastainen käyttö alaikäisenä ei kuulu.

Vierailija
52/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki alkaa siitä, että lapsi kasvatetaan kunnolla ja hänelle hankitaan riittävästi järkevää vapaa-ajan tekemistä. Näin saadaan teini, joka dissaa kännääjiä ja jolla on omat harrastukset ja tavoitteet, joihin alkoholin lainvastainen käyttö alaikäisenä ei kuulu.

Kyllä juuri näin. Ja sitten jaamme siihen ohjeet, eikös niin? Aloita sinä.

Vierailija
53/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit eivät juo  alkoholia alaikäisenä. Asiasta ei ole tarvinnut neuvotella eivätkä teinit ole juoneet alkoholia alaikäisenä vaikka heille olisi  kodin ulkopuolella sitä tarjottu. Baari-ikään saavuttuaan toki aloittivat maistelun mutta tolkku on aina säilynyt.

Juu juu 😂

Itseasiassa kyseiset teinit olivat sitä mieltä etteivät ikinä maista alkoholia, edes aikuisina. Toki nyt tarjotaan viinit jos tulevat päivälliselle mutta omin luvin eivät ole koskaan baarikaapilla käyneet. Välit ovat avoimet joten näistä asioista on tullut juteltua.

Kertoo muuten aika paljon sinusta itestäsi jos kuvittelet kaikkien teinien  juovan. Itseänikään alkoholi ei kiinnostanut ennen kuin oma ikä  siihen riitti, enkä ole koskaan tuntenut sosiaalista painetta juomiseen seurassa.

Onko teillä ollut alkoholiongelmia suvussa, kun ovat noin pelokkaita maistamiseenkin. 

Vierailija
54/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten terveystapatutkimuksen mukaan 12-vuotiaista nuorista 98 % ilmoitti olevansa raittiita. 14-vuotiaiden keskuudessa raittiita oli 78 %, 16-vuotiaiden keskuudessa enää noin 41 % ja 18-vuotiaiden keskuudessa alle 13 %.

Vierailija
55/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten terveystapatutkimuksen mukaan 12-vuotiaista nuorista 98 % ilmoitti olevansa raittiita. 14-vuotiaiden keskuudessa raittiita oli 78 %, 16-vuotiaiden keskuudessa enää noin 41 % ja 18-vuotiaiden keskuudessa alle 13 %.

Suomalaisten koululaisten humalajuominen on vähentynyt selvästi 2000-luvulla, ollen nykyään Euroopan keskitasoa, mutta kuitenkin yleisempää kuin Ruotsissa, Norjassa tai Islannissa. Suomalaiset koululaiset juovat humalaan yhtä usein kuin vaikkapa italialaiset, irlantilaiset tai hollantilaiset nuoret. Euroopan ”kärkimaita” tässä suhteessa ovat muun muassa Tanska, Itävalta ja Espanja.

Vierailija
56/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Av-palstalla esitetyt typeryydet on absoluuttisia totuuksia.

Alkoholi on eniten väkivaltaa, tuhoa ja kuolemaa aiheuttava kova huume.

Vierailija
57/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu juu 😂

Onko teillä ollut alkoholiongelmia suvussa, kun ovat noin pelokkaita maistamiseenkin. 

taitaa sellaiset suvut olla suomessa nykyään jo vähemmällä missä ei alkoholiongelmia jollain olisi.

Vierailija
58/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu juu 😂

taitaa sellaiset suvut olla suomessa nykyään jo vähemmällä missä ei alkoholiongelmia jollain olisi.

alkoholihuume on myös työväestömme yleisin kuolinsyykin.

Vierailija
59/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 v sai maistaa harvoin ruokajuomana juhlissa ja kotona.

17 v sai yhden kerran ottaa annetun pienen määrän viinaa mukaan luokan juhliin ja kotiin mentiin vanhempien kyydillä.

18-19 v sai juoda kotona yhden silloin tällöin, mutta ei ryypätä tai tulla ympärikännissä kotiin.

Vierailija
60/102 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monena hahmona olet tässä ketjussa kertonut, että äidin ostamat kaksi tölkkiä riittää ja itse sitä hankkisi paljon enemmän?

XDDdd ahah ihan yhtenä hahmona kirjoitin. Kaksi tölkkiä riitti hyvin, äiti ei antanut yhtään rahaa mukaan niin oli tyydyttävä niihin kahteen. Eikä sitäpaitsi edes haitannut sillä pienikokoisena tyttönä pääsin niillä jo "hiprakkaan". Tiesin vanhempia poikia jotka ois hakenut ihan viinaakin jos olisin halunnut, mutta mulla ei niiden 20e hakistaksoihin ollut ikinä rahaa, eikä oikestaan mikään viina kiinnostanutkaan. Haluttiin jotain kaks 4% breezeriä ja sit oltiin niin cool siellä kaivarissa vappuna. Tätä hakemista tapahtu siis alle 4 kertaa vuodessa. 😄 Join siis 8 breezeriä sinä vuonna kun olin 17-vuotias. Kertaakaan en vetänyt siis övereitä, en oksentanut, en tullut raiskatuksi, en menettänyt muistiani, en tehnyt mitään sellaista jota monet niistä tekivät joiden vanhemmat kielsivät juomisen ankarasti ja vetivät viinaa kaksinkäsin kapinaksi.