Millaiset säännöt teillä on teinien alkoholin juomiseen liittyen?
Oho otsikosta tuli sekava.
Mutta, kummiskin kiinnostaisi tietää millaisia sääntöjä teillä on? Usein ne ketkä kieltävät niin heidän nuorensa on siellä mahahuuhtelussa varmemmin kuin 'luvalla' juovat.
Meillä teini 15v (lukiossa), joi ekan kerran ysillä ja päätimme heti säännöt:
-Minä en osta juomia eikä kotoa varasteta
-Ei juoda sammumiseen asti jos ollaan ulkona
-Aina pitää tulla kotiin
-Skoban avaimet jää kotiin
-Kaveria ei jätetä ja mieluiten kaveritkin meille yöksi. (Ilmoitan sitten näiden äideille)
-Aina saa soittaa hakemaan ja auttamaan.
Kommentit (102)
"aina pitää tulla kotiin"
JA
"-Kaveria ei jätetä ja mieluiten kaveritkin meille yöksi. (Ilmoitan sitten näiden äideille)"
Mites nää nyt näin riitelee?
Eikö sulle käy sit myös se että oma lapsesi menee kaverille kännissä yöksi, (ja kaverin äiti ilmoittaa sitten sinulle) ? Vai vainko sinä osaat hoitaa lapsesi ja hänen kaverinsa? Aika köh, erikoista.
Ei meillä saa kohta 17-vuotiaskaan juoda alkoholia, joten ei saisi 15-vuotiaskaan. Tottakai hän tietää ettei häntä kotoa ulos heitetä vaikka mikä olisi, ja ymmärtää kortin omistajana sen ettei kännissä voi ajaa mopoa.
Ihan älyvapaalta kuulostaa myös ettei saa juoda sammumiseen asti JOS ei olla sisällä? Äly hoi!
WT taas vauhdissa.
Avokki kertoi juuri vähän aikaa sitten tarinan kuinka yhden kaverinsa mutsi antoi koko kaveriporukan juoda ja polttaa luonansa kun olivat alaikäisiä. Silloin teininä oli siistiä mutta nyt pidettiin sitä naista ihan daijuna. Sitten jotkut täällä ovat mielestään hyviä vanhempia kun antavat teininsä luvan kanssa dokata?! Ei voi ymmärtää. Ei ihme että nuorilla aivosolut vaan vähenee eikä mistään ymmärretä enää mitään kun vanhemmat tekee karhunpalveluksen lapsilleen.
Miten te, jotka annatte teininne juoda, mutta ette itse juomia hanki, uskallatte näin tehdä? Mistä tiedätte kuka juomat hankkii ja mitä ne on? Joku muuhan tekee rikoksen hankkiessaan alaikäiselle alkoholia. Eikö tuo ole vähän ristiriitaista? Ihan uteliaisuudesta kysyn, itse olen lapseton.
Suomen lakihan on harvinaisen selvä tässä. Toinen kysymys on, että kuinka velvoittavaksi ihmiset sen kokevat. Todellisuushan on, että suuri osa ihmisiä rikkoo tätä lakia. Laki on jouduttu säätämään sen pienimmän nimittäjän mukaan, eikä se tietystikkään ota huomioon, että osa nuorista kykenisi kyllä nauttimaan viiniä, eikä laki ota huomioon sitä, että kaikki ihmiset eivät jaa samoja arvoja alkoholin nauttimiseen liittyen.
Useissa maissa alkoholin nauttimisen raja on alempi.Esimerkiksi Saksassa 14-vuotias saa maistella ja pitää hallussaan olutta ja viiniä vanhempiensa seurassa. 16-vuotias puolestaan saa nauttia ja pitää hallussaan olutta ja viiniä ilman vanhempiensa seuraa. 18-vuotias saa sitten ostaa väkeviä. Joten eihän tämä Suomen malli ole mikään ehdoton ja ainoa oikea. Se on vaan nyt päätetty niin.
Itse sain teininä (15 v) maistaa siideriä ja viiniä. Käytännössä 16-vuodesta eteenpäin sain aina viikonloppuna hyvän ruuan kanssa halutessani pari lasia viiniä. Kavereiden kanssa me kyllä sitten otettiin ronskimmin. Mulla oli sellainen pussikaljavaihe 16-22 vuosien välillä. Käytiin paljon sillon baareissakin. Itse olin varmaan alaikäisenä radalla about kerran kuukaudessa ja 18-vuotta täytettyä noin joka toinen viikonloppu. Joskus siinä 20-ikävuoden jälkeen hommat alkoivat sitten vähitellen rauhottumaan.
Isompi osa lukijoista on todella sitä mieltä, että lain noudattaminen on tärkeämpää kuin lapsen turvallisuus? Alkoholiin lapsen totuttamalla lisäät turvallisuutta merkittävästi, koska valtaosa nuorista kuitenkin sitä alkoholia päättää jossain vaiheessa kokeilla ja parempi että tuolloin jo jo hieman etukäteen kokemusta alkoholin vaikutuksesta.
Eihän sillä ole väliä, että tyttärenne on sammuneena puskassa ja teinipojat repivät häneltä housut alas ja räpsivät kuvia, kunhan vain lakia tulee noudatettua, eikä opeteta alaikäiselle vastuullista alkoholin käyttöä. Kyllä ihmiset osaavat olla tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te, jotka annatte teininne juoda, mutta ette itse juomia hanki, uskallatte näin tehdä? Mistä tiedätte kuka juomat hankkii ja mitä ne on? Joku muuhan tekee rikoksen hankkiessaan alaikäiselle alkoholia. Eikö tuo ole vähän ristiriitaista? Ihan uteliaisuudesta kysyn, itse olen lapseton.
Liian vaikea kysymys. Ei näiden ihmisten päättelykyky riitä tuon ratkaisuun.
Kaikista järkevin tapa on ostaa sille teinille muutama pullo matkaan, jolloin hän ei koe tarpeelliseksi hankkia juomia muuta kautta ja silloin hänen juomiensa kokonaismäärä pysyy pienempänä, eikä hänen muutenkaan tarvitse piilotella olinpaikkaansa tai muuta vanhemmiltaan, jolloin teiniä on helpompi lähteä etsimään jos tämä ei jostain syystä tule kotiin ja teini ylipäänsä laittaa viestiä menoistaan mieluummin kun ei tarvitse piilotella.
No mitä se Suomen laki siitä teinien ryyppäämisestä sanoo? Ja ihan jo maalaisjärkikin? En ymmärrä miksi tuollaista pitää edes miettiä. Onhan näitä tietty kaiken maailman valkoroskia jotka ostavat jo 13-vuotiaille pennuilleenkin sitä kaljaa ja lopputulos on sitten kaikkien nähtävissä.
Käsittämätöntä, että teinit heiluvat tuolla kylillä räkä poskella kaiket yöt ja hajottavat paikkoja ja vanhemmat silittelevät päätä ja toteavat, että "ei se mitään, haetaan sulle ensi viikolla lisää kaljaa".
Ei nykyajan teinit käytä juurikaan alkoholia. Tilanne on kokoajan parempi. Täysin raittiiden osuus on noussut.
Meillä 17 ja 16-v. Kumpikaan ei ole käyttänyt mitään päihteitä.
Olen tästä varma. Sama koskee heidän kavereitaan.
Se on hyvin pieni ryhmä, joka yläkouluiässä nykyään juo
Teiniä ei saa rajoittaa millään tapaa! Täytyy muistaa kun itse oli ongelmateini (av-mammat on aina olleet). Teini juo kuitenkin, harrastaa seksiä ilman ehkäisyä kuitenkin (abortti käy nukyään helposti) ja kokeilee kuitenkin huumeita (huumeet eivät koukuta enää nykyään).
Mitään ei saa tehdä asialle! Täytyy asettua teinin tasolle" Tämä on virallinen kasvatustapa 2017.
Ja puhun nyt 11-14-vuotiaista eli teineistä.
Vierailija kirjoitti:
Isompi osa lukijoista on todella sitä mieltä, että lain noudattaminen on tärkeämpää kuin lapsen turvallisuus? Alkoholiin lapsen totuttamalla lisäät turvallisuutta merkittävästi, koska valtaosa nuorista kuitenkin sitä alkoholia päättää jossain vaiheessa kokeilla ja parempi että tuolloin jo jo hieman etukäteen kokemusta alkoholin vaikutuksesta.
Eihän sillä ole väliä, että tyttärenne on sammuneena puskassa ja teinipojat repivät häneltä housut alas ja räpsivät kuvia, kunhan vain lakia tulee noudatettua, eikä opeteta alaikäiselle vastuullista alkoholin käyttöä. Kyllä ihmiset osaavat olla tyhmiä.
Hassu. Meinaat siis ettei niiden sinun osta.ien lisäksi voi hankkia lisää. Riski kasvaa kun sinä kerrot että teinin on ok juoda.
Yksiselitteisesti ei ole.
Ja onneksi nykyään nuoria ei kiinnosta juominen. Ihan pieni porukka enää sitä harrastaa, ehkä ne joiden äiti siihen kannustaa
Meillä teinit eivät juo alkoholia alaikäisenä. Asiasta ei ole tarvinnut neuvotella eivätkä teinit ole juoneet alkoholia alaikäisenä vaikka heille olisi kodin ulkopuolella sitä tarjottu. Baari-ikään saavuttuaan toki aloittivat maistelun mutta tolkku on aina säilynyt.
Vierailija kirjoitti:
Teiniä ei saa rajoittaa millään tapaa! Täytyy muistaa kun itse oli ongelmateini (av-mammat on aina olleet). Teini juo kuitenkin, harrastaa seksiä ilman ehkäisyä kuitenkin (abortti käy nukyään helposti) ja kokeilee kuitenkin huumeita (huumeet eivät koukuta enää nykyään).
Mitään ei saa tehdä asialle! Täytyy asettua teinin tasolle" Tämä on virallinen kasvatustapa 2017.
Ja puhun nyt 11-14-vuotiaista eli teineistä.
Sulla on faktat hukassa. 11-vuotias ei ole teini vaan lapsi. Minä en ollut ongelmateini enkä harrastanut salajuomista tai seksiä alaikäisenä, eivät myöskään lapseni. Alkoholi ei ole ollut tabu eikä sitä ole tyrkytetty tai käytetty ylenmäärin lasten läsnäollessa. Huumeisiin ei ole kukaan perheessä koskenut.
2 täysi-ikäistä, 2 teiniä.
Alkoholin tarjoamista alaikäiselle en hyväksy, ongelmia ei ole ollut. 1 maistoi nuorena, ja kertoi kyllä. Mutta ei kaverin maistiaista edes humalaan tullut, eikä edelleenkään paria olutta enempää juo ollassa. Ei käy ravintoloissa eikä baareissa.
Yksi oikeasti maistoi vasta 18 v. Ja sikspäkki juomia riitti viikoksi,harvoin osti edes, nykyään ei juuri ostele, viimeksi keväällä.
Teini 15 v ei hyväksy myöskään kavereidwn juomista, eli jää pois seurasta jos joku juo. Meille saa kaverit minun puolesta tulla juoneenakin, mutta minä en tarjoa muuta kuin limua tai kahvia, eipä näytä haittaavan. Ja olen painottanut ettei humalaista kaveria jätetä, minulle voi aina soittaa, käyn kyllä viemässä vaikka oksentelevan kaverin kotiin tarvittaessa.
Esiteini ei vielä edes ole kiinnostunut em asoista
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit eivät juo alkoholia alaikäisenä. Asiasta ei ole tarvinnut neuvotella eivätkä teinit ole juoneet alkoholia alaikäisenä vaikka heille olisi kodin ulkopuolella sitä tarjottu. Baari-ikään saavuttuaan toki aloittivat maistelun mutta tolkku on aina säilynyt.
Juu juu 😂
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyajan teinit käytä juurikaan alkoholia. Tilanne on kokoajan parempi. Täysin raittiiden osuus on noussut.
Meillä 17 ja 16-v. Kumpikaan ei ole käyttänyt mitään päihteitä.
Olen tästä varma. Sama koskee heidän kavereitaan.
Se on hyvin pieni ryhmä, joka yläkouluiässä nykyään juo
Jep, nykyisin juovia katsotaan vinoon eikä se todellakaan ole mikään ylvästelyn aihe. Siitä olen iloinen. Omasta mielestäni itsensä tolkuttomaksi juovat olivat tyhmiä jo silloin kun itse olin teini.
Sellaiset, että alkoholia saa käyttää kun pystyy itse sitä ostamaan laillisesti kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minkäänlaisia. Olen yrittänyt maistattaa, mutteivat huoli. 21v, 19v ja 17v.
Sama täällä. Vanhemmat yritti maistattaa, mutta kohteliaasti kieltäydyin. Omassa kämpässäni vedin naamoja tuon tuosta. Nyt ikää lähemmäs 40 ja vanhemmat pitänevät absolutistina edelleen.
Meillä asuvat kaikki kotona. En kyllä ymmärrä, miksi pitäisi näytellä absolutistia (etenkään täysi-ikäisenä), jos vanhemmat hyväksyvät alkoholin käytön. Vai tykkäätkö muutenkin sädekehästä pään päällä?
Meillä on teini talossa vasta muutaman vuoden päästä, mutta tämänhetkisellä tietämykselläni en sallisi alkoholia. Toivon, että harrastukset a kaverit riittävät. Minun puoleltani molemmissa suvuissa rasitteena alkoholiriipuvuus, itsekin olen helposti addiktoituvaa ihmistyyppiä. Oli aika, jolloin join joka viikonloppu. Perustelisin asiaa siis suvun geeneillä. Juuri mietin tänään, että jos olisin jatkanut nuoruudenihastukseni kanssa olisin todennäköisesti juoppo tai entinen juoppo. Hänen suvussa myös alkoholisoitunut isä. Onneksi en saanut mitä halusin.
Ei ole lapsia, mutta tekisin lapselle selväksi, että voi kerto minulle jos on lähdössä ryyppäämään, enkä minä sitä tuomitse. Sanoisin, että kun on menossa, niin voin hankkia muutaman pullon hänelle ja luotan siihen, että hän juo pelkästään ne. Korostaisin, että kenellekään muulle en ala hakemaan kuin hänelle. Antaisin hänen totutella alkoholiin pieninä määrinä jo kotona, jotta ei tule sitten yllätyksenä väärässä paikassa.
Eli opettaisin hänelle alkoholinkäyttöä siinä missä muitakin asioita. En tosin kannata alkoholin juomista, mutta jos sitä päättää tehdä, niin tehköön sitten senkin järkevimmän kautta.