Millaiset säännöt teillä on teinien alkoholin juomiseen liittyen?
Oho otsikosta tuli sekava.
Mutta, kummiskin kiinnostaisi tietää millaisia sääntöjä teillä on? Usein ne ketkä kieltävät niin heidän nuorensa on siellä mahahuuhtelussa varmemmin kuin 'luvalla' juovat.
Meillä teini 15v (lukiossa), joi ekan kerran ysillä ja päätimme heti säännöt:
-Minä en osta juomia eikä kotoa varasteta
-Ei juoda sammumiseen asti jos ollaan ulkona
-Aina pitää tulla kotiin
-Skoban avaimet jää kotiin
-Kaveria ei jätetä ja mieluiten kaveritkin meille yöksi. (Ilmoitan sitten näiden äideille)
-Aina saa soittaa hakemaan ja auttamaan.
Kommentit (102)
Sellaiset että alkoholia ei juoda alaikäisenä. Juhlissa saa ottaa lasin samppanjaa, siinä kaikki. Teini on 16 eikä ainakaan vielä ole tullut kännissä kotiin kertaakaan.
Meillä ekan lapsen kanssa melkein samoja kuin ap:lla:
- minä en osta juomia. Kotona niitä ei koskaan olekaan, joten kotoa ei saa mitään.
- aina pitää rehellisesti kertoa kenen kanssa on illan ja missä
- kaveria ei jätetä! Yksin ei jäädä mihinkään!
- kotiin voi aina tulla, missä kunnossa vaan
- äidille voi aina soittaa. Ja olenpa monta kertaa lapsen hakenutkin pois.
- koulu pitää hoitaa kunnolla
- rehellisyys, se on tärkeintä!
- mulla on puhelimessa lapsen kavereiden numeroita ja kavereilla myös minun
Nyt lapsukainen jo yli 20v ja meno rauhoittunut. Mutta meillä erittäin läheiset välit vieläkin.
Ja nuoremmat sisarukset eivät ole vielä kertaakaan kännissä. Alkoholi ei kiinnosta ollenkaan! Ja nuorinkin siis jo teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Oho otsikosta tuli sekava.
Mutta, kummiskin kiinnostaisi tietää millaisia sääntöjä teillä on? Usein ne ketkä kieltävät niin heidän nuorensa on siellä mahahuuhtelussa varmemmin kuin 'luvalla' juovat.
Onko sulla tästä ihan tilastollista faktaa vai onko tämä sitä kuuluisaa mutuilua?
Ainakin tupakassa vanhempien kielteinen asenne nuoren polttoon suojaa riskiltä aloittaa tupakointi.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kielletty alle 18 v.
Miksi? Mistä tiedätte ettei ole jo juonut
Vierailija kirjoitti:
- minä en osta juomia. Kotona niitä ei koskaan olekaan, joten kotoa ei saa mitään.
- mulla on puhelimessa lapsen kavereiden numeroita ja kavereilla myös minunNyt lapsukainen jo yli 20v ja meno rauhoittunut. Mutta meillä erittäin läheiset välit vieläkin.
Ja nuoremmat sisarukset eivät ole vielä kertaakaan kännissä. Alkoholi ei kiinnosta ollenkaan! Ja nuorinkin siis jo teini-iässä.
Nämä samat myös meillä, lisättynä sillä, ettei kenenkään anneta ajaa (mauto, skoba, auto), jos on epäilystäkään alkoholista, eikä mennä sellaisen kyytiin.
Ikärajat ovat vain ohjeellisia. Teinit juovat kuitenkin, joten pitää toimia juuri noin kuten ap ja 4 kirjoitti.
Ei ole ollut mitään ongelmia alkoholin kanssa, toinen on 17-v. ja saa skoolata juhlissa kuohuvalla. Ruoalla(viikonloppuisin) saa lasin viiniä. Käy ulkona kavereiden kanssa, mutta ei ole tähän mennessä tullut humalassa kotiin. On lisäksi tullut aina kotiin, kun on sovittu. Kiva kaveriporukka ja vanhempien kanssa haetaan heitä kotiin tarvittaessa.
Toinen nuori on 15-v. Eipä käy iltaisin muualla kuin kavereilla ja harrastuksissa. Ei mitään kiinnostusta alkoholiin. Pääsi juuri ripille😊.
Vierailija kirjoitti:
- mulla on puhelimessa lapsen kavereiden numeroita ja kavereilla myös minunNyt lapsukainen jo yli 20v ja meno rauhoittunut. Mutta meillä erittäin läheiset välit vieläkin.
Lisää vielä, että tästä ekasta "huliviliteinistä" on tullut hyvin pärjäävä, työssäkäyvä ja yliopisto-opintoja suorittava sekä veroja maksava kansalainen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kielletty alle 18 v.
Miksi? Mistä tiedätte ettei ole jo juonut
Kyllä on kaljaa kuulema maistanut. Miksi sallisin alkoholin kun laissa on kielletty alkon luovutus alaikäiselle. Alkoholi ei tee tosiaankaan hyvää kehittyville aivoille, humalat tuhoavat aivosoluja. Mitä aiemmin aloittaa sitä suurempi riski riippuvuudelle. Riskialtis käyttäyttyminen ja vahingot lisääntyy. Rakastan ja haluan suojella lastani -niin siksi.
Mun nuoruudessa vatsahuuhtelussa oli tyttö jolla erittäin lepsut vanhemmat. sai vapaasti mennä ja tulla ja yökyläillä kavereilla. sai myös seurustella vanhempien miesten kanssa. eli poikeuksiakin näköjään on tuohon aiempaan väitteeseen. muutama aborttikin työlle tehtiin ennen kuin täytti 18. vanhemmat tosin sitä eivät ehkä tiedä, vaikka vapauksia sallivatkin.
Ollaan tehty diili 16v tytön kanssa. Se nyt on selvää että se alkoholi kiinnostaa teinejä vaikka kuinka huutelisitte K18, niin meillä se alkoholin nauttiminen tapahtuu kotona aikuisen läsnäollessa eikä kylille lähdetä sen jälkeen.
Sai viime jouluna juoda yhden breezerin ja juhannuksena mustikkasiiderin 0,5l. Teen huugo-testejä silloin tällöin eikä vielä kertaakaan ole jäänyt kiinni. Meillä toimii tämä. Juhlissa saa myös juoda alkoholia sisältävän maljan.
Ei ole alkoholin kanssa mitään ongelmia. Nuoret 16v ja 18v.
Eikä alkoholi ole mikään kielletty hedelmä, vaikka käytämme tosi vähän. Väkeviä ei juuri lainkaan ja viiiniä juomme 1-2 kertaa ruuan kanssa. Shampanjaa yms. silloin tällöin.
Nuoret maistoivat n.14v ja nyt silloin tällöin maistavat ruuan kanssa ja pyörivät samanlaisessa seurassa, ettei alkoholi kuulu kuvioihin.
Olen sanonut, että pään voi juoda täytee kotonakin, mutta vielä ei ole ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vain yksi sääntö: alle 18-v. eivät juo alkoholia.
Samoin meillä. Nyt kaikki kolme ovat jo täysi-ikäisiä. Mitään merkkiä ei koskaan ollut siitä, että joku heistä olisi alaikäisenä juonut alkoholia. Kukaan ei tullut kännissä tai edes alkoholilta tuoksahtavana kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun nuoruudessa vatsahuuhtelussa oli tyttö jolla erittäin lepsut vanhemmat. sai vapaasti mennä ja tulla ja yökyläillä kavereilla. sai myös seurustella vanhempien miesten kanssa. eli poikeuksiakin näköjään on tuohon aiempaan väitteeseen. muutama aborttikin työlle tehtiin ennen kuin täytti 18. vanhemmat tosin sitä eivät ehkä tiedä, vaikka vapauksia sallivatkin.
Molempiin suuntiin. Minä taas olin sitä tyyppiä, jolle kielletty hedelmä oli pitkään haaste...niin alkoholi, huumeet kuin seksikin. Olen saanut ankaran kasvatuksen ja kapinoin tuolla tavoin. Opin loistavaksi valehtelijaksi, en koskaan jäänyt kiinni. Lukiossa olin kiltti kympin tyttö. Eipä silti, ihan hyvä, keskiluokkainen perheenäiti minustakin lopulta tuli, mutta eipä ole lappuja silmillä kilttienkään nuorten kanssa.
7
Meilläkin tietysti alkoholi on vain täysi-ikäisille tarkoitettu. En vaan ymmärrä, miksi se teineille pitäisi erikseen sallia. Toki meillä on sellaiset välit, että lapset tietää, että kotiin voi aina tulla jne., mutta en mä todellakaan anna lupaa dokailuun! Jos lapsi tulisi kännissä kotiin, niin se ei jäisi pään silittelyyn, mutta toisaalta ei tarvitsisi mitään huutoraivareitakaan äidiltä odottaa, vaan asiallista keskustelua. Toivon, että osaan kasvattaa mahdollisimman fiksuja nuoria, jotka aloittaa alkoholikokeilut vasta myöhemmin, mieluusti mahdollisimman lähellä täysi-ikäisyyttä.
Siis jos teinejänne ei ollenkaan alkoholi kerran kiinnosta, mitä väliä sillä on, että teidän sääntönne kieltävät sen alaikäisiltä?
Suurta osaa teineistä alkoholi kiinnostaa. Onko täyskielto tuonut ratkaisua asiaan yhdessäkään perheessä?
Ei minkäänlaisia. Olen yrittänyt maistattaa, mutteivat huoli. 21v, 19v ja 17v.
Vierailija kirjoitti:
Ei minkäänlaisia. Olen yrittänyt maistattaa, mutteivat huoli. 21v, 19v ja 17v.
Sama täällä. Vanhemmat yritti maistattaa, mutta kohteliaasti kieltäydyin. Omassa kämpässäni vedin naamoja tuon tuosta. Nyt ikää lähemmäs 40 ja vanhemmat pitänevät absolutistina edelleen.
Meillä vain yksi sääntö: alle 18-v. eivät juo alkoholia.