Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pettämisellä alkanut parisuhde luotettava?

Vierailija
02.09.2017 |

Voiko luottaa kumppaniin, jonka kanssa kumppanuus on alkanut pettämisellä?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko pettämisellä alkanut parisuhde luotettava mutta sen olen nähnyt millaista tuhoa se saa aikaan petetyssä ja mahdollisissa lapsissa. Mulla on pari ystävää joiden aika pitkätkin parisuhteet ovat loppuneet puolison pettämiseen. Ihan hirveetä katsoa sitä tuskaa vierestä. Hyvät ihmiset oikeasti, puhukaa asianne selviksi ja erottaa ennen kuin hyppäätte uuteen suhteeseen.

Vierailija
62/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko pettämisellä alkanut parisuhde luotettava mutta sen olen nähnyt millaista tuhoa se saa aikaan petetyssä ja mahdollisissa lapsissa. Mulla on pari ystävää joiden aika pitkätkin parisuhteet ovat loppuneet puolison pettämiseen. Ihan hirveetä katsoa sitä tuskaa vierestä. Hyvät ihmiset oikeasti, puhukaa asianne selviksi ja erottaa ennen kuin hyppäätte uuteen suhteeseen.

On sellaisiakin parisuhteita joissa puhuminen ei ole mahdollista. Saattaa tulla vaikka kuonoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sullahan on jo itelläs ihan kouriintuntuvat todisteet siitä, että tämä toinen on täysin kykenevä pettämään, valehtelemaan ja satuttamaan kumppaniaan.

Turha sit tulla itkemään jälkikäteen.

Jos itse ei ole samanlainen kuin se edellinen kumppani, niin tuskin samat kaavat toistuu. Hirviötä voi pettää kun rakkaus on jo kuollut, vaikka olisi mitenkä jalo ja lojaali ihminen.

Täh?! Nyt on taas Pettäjän kootut selitykset vol 1001 vauhdissa. Just tuollaista paskanmakuista selittelyä, jolla oikeutetaan itselleen kaikki mahdollinen ja mahdoton. Muista viis, kunhan vain Minä!

Kymmenen vuotta kotiväkivallan uhrina tekisi sullekin varmasti avartavan hyvää. Oppisit hitusen ehkä tervettä itsekkyyttä tuon jalon ja empaattisen uhrautuvaisuutesi sijaan.

Se terve itsekkyys on sitä, että lähtee tuollaisesta suhteesta. Pettäminen ei ole tervettä itsekkyyttä. Koskaan.

Sitä tervettä itsekkyyttä löytyy ehkä vasta kun kohtaa ihmisen joka ja jota voi rakastaa. Netissä on helppo viisastella ja päteä että senkus lähdet huonosta suhteesta. Omassa elämässä se ei ole aina ihan niin yksinkertaista.

Tässä ketjussa oli kyse pettämisestä, ei lähisuhdeväkivallasta.

Pettämistä ei voi oikeuttaa terveellä itsekkyydellä, koska sitä se ei ole. Itsekästä kylläkin, hyvin itsekästä.

Ketjussa ei ollut kyse oikeuttamisesta tai tuomitsemisesta vaan siitä, toistuuko pettäminen uudessa suhteessa. Väkivaltainen tai muuten kamala suhde voi olla sellainen ero entisen ja uuden välillä, että ei voi ennustaa.

Silti tässäkin ketjussa on tuotu esille kaiken maailman selityksi, joilla on yritetty oikeuttaa se oma aiempi pettäminen, ettei sitä muka lasketa syystä x tai y.

Tämän lainausketjun alussa on mielestäni oikea ja ihan asiallinenkin huomautus eli

"sullahan on jo itelläs ihan kouriintuntuvat todisteet siitä, että tämä toinen on täysin kykenevä pettämään".

Selitys ei ole oikeutus. Se on selitys.

Tuohon huomautukseen seurannut vastaukseni oli myös oikea ja asiallinen. Jos uusi kumppani ei ole samanlainen kuin edellinen oli, ei voi ennustaa että samat asiat toistuvat uudelleen. Kas kun eri parisuhteessa on erilaista.

Ihminen on silti sama ja ihmisillä on tapana turvautua samoihin toimintamalleihin ja - tapoihin kuin aiemminkin. Totuus vain yksinkertaisesti on se, että ihminen, joka on aiemmin pettänyt, pettää todennäköisemmin kuin ihminen, joka ei ole koskaan pettänyt.

Osa ihmisistä on käveleviä toimintamalleja varmaan joo, mutta osa tekee tapauskohtaista ratkaisuja. Samaan tapaan esim suhteeseen ryhtyminen on päätös eikä joku kaava jonka voi selvittää menneen perusteella.

En usko todennäköisyyksiisi. Jokainen pettäjä pettää joskus ensimmäisen kertansa mutta sitä ei voi ennustaa, koska se on. Sen sijaan varmuudella osa aiemmin pettäneistä ei enää petä uudelleen.

Vierailija
64/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sellaisiakin parisuhteita joissa puhuminen ei ole mahdollista. Saattaa tulla vaikka kuonoon.

Ja sellaisia joissa suu täynnä ei puhuta

Vierailija
65/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pettämistä?

Mikä on parisuhde?

Vierailija
66/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sullahan on jo itelläs ihan kouriintuntuvat todisteet siitä, että tämä toinen on täysin kykenevä pettämään, valehtelemaan ja satuttamaan kumppaniaan.

Jos itse ei ole samanlainen kuin se edellinen kumppani, niin tuskin samat kaavat toistuu. Hirviötä voi pettää kun rakkaus on jo kuollut, vaikka olisi mitenkä jalo ja lojaali ihminen.

Täh?! Nyt on taas Pettäjän kootut selitykset vol 1001 vauhdissa. Just tuollaista paskanmakuista selittelyä, jolla oikeutetaan itselleen kaikki mahdollinen ja mahdoton. Muista viis, kunhan vain Minä!

Kymmenen vuotta kotiväkivallan uhrina tekisi sullekin varmasti avartavan hyvää. Oppisit hitusen ehkä tervettä itsekkyyttä tuon jalon ja empaattisen uhrautuvaisuutesi sijaan.

Se terve itsekkyys on sitä, että lähtee tuollaisesta suhteesta. Pettäminen ei ole tervettä itsekkyyttä. Koskaan.

Sitä tervettä itsekkyyttä löytyy ehkä vasta kun kohtaa ihmisen joka ja jota voi rakastaa. Netissä on helppo viisastella ja päteä että senkus lähdet huonosta suhteesta. Omassa elämässä se ei ole aina ihan niin yksinkertaista.

Pettämistä ei voi oikeuttaa terveellä itsekkyydellä, koska sitä se ei ole. Itsekästä kylläkin, hyvin itsekästä.

Ketjussa ei ollut kyse oikeuttamisesta tai tuomitsemisesta vaan siitä, toistuuko pettäminen uudessa suhteessa. Väkivaltainen tai muuten kamala suhde voi olla sellainen ero entisen ja uuden välillä, että ei voi ennustaa.

Silti tässäkin ketjussa on tuotu esille kaiken maailman selityksi, joilla on yritetty oikeuttaa se oma aiempi pettäminen, ettei sitä muka lasketa syystä x tai y.

Tämän lainausketjun alussa on mielestäni oikea ja ihan asiallinenkin huomautus eli

"sullahan on jo itelläs ihan kouriintuntuvat todisteet siitä, että tämä toinen on täysin kykenevä pettämään".

Tuohon huomautukseen seurannut vastaukseni oli myös oikea ja asiallinen. Jos uusi kumppani ei ole samanlainen kuin edellinen oli, ei voi ennustaa että samat asiat toistuvat uudelleen. Kas kun eri parisuhteessa on erilaista.

Ihminen on silti sama ja ihmisillä on tapana turvautua samoihin toimintamalleihin ja - tapoihin kuin aiemminkin. Totuus vain yksinkertaisesti on se, että ihminen, joka on aiemmin pettänyt, pettää todennäköisemmin kuin ihminen, joka ei ole koskaan pettänyt.

Osa ihmisistä on käveleviä toimintamalleja varmaan joo, mutta osa tekee tapauskohtaista ratkaisuja. Samaan tapaan esim suhteeseen ryhtyminen on päätös eikä joku kaava jonka voi selvittää menneen perusteella.

En usko todennäköisyyksiisi. Jokainen pettäjä pettää joskus ensimmäisen kertansa mutta sitä ei voi ennustaa, koska se on. Sen sijaan varmuudella osa aiemmin pettäneistä ei enää petä uudelleen.

Nuo ihmisten toimintamallit käyttäytymisessä ja myös niiden vaikuttaminen tietoisiin päätöksiinkin, on ihan perus psykologiaa, mikä koskee meitä kaikkia. Kaikki eivät vaan sitä tiedä tai tunnista itsestään tai halua sitä jostain syystä uskoa.

Saat uskoa ihan mihin haluat, mutta tuo ei ollut "minun" todennäköisyyttäni vaan ihan oikeaa todennäköisyysteoriaa.

"Sen sijaan varmuudella osa aiemmin pettäneistä ei enää petä uudelleen"

Sen sijaan tämä on ihan paskapuhetta, koska tähän sulla ei ole mitään todisteita väitteesi tueksi. Vai onko?

Haluat vain uskoa näin.

Vierailija
67/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ihmisten toimintamallit käyttäytymisessä ja myös niiden vaikuttaminen tietoisiin päätöksiinkin, on ihan perus psykologiaa, mikä koskee meitä kaikkia. Kaikki eivät vaan sitä tiedä tai tunnista itsestään tai halua sitä jostain syystä uskoa.

Saat uskoa ihan mihin haluat, mutta tuo ei ollut "minun" todennäköisyyttäni vaan ihan oikeaa todennäköisyysteoriaa.

"Sen sijaan varmuudella osa aiemmin pettäneistä ei enää petä uudelleen"

Sen sijaan tämä on ihan paskapuhetta, koska tähän sulla ei ole mitään todisteita väitteesi tueksi. Vai onko?

Haluat vain uskoa näin.

No esittele nyt sitten se ”todennäköisyysteoriasi” mitä ikinä se onkaan. Mun ei tarvitse todisteita esittää sen enempää kuin sinunkaan. Siitä huolimatta on selvää, että osa pettäjistä ei enää petä, koska esim. ei löydä uutta parisuhdetta, kuolee, menettää kykynsä pettää tai löytää itselleen täydellisen kumppanin, josta ei halua eroon ja kota ei halua loukata.

Vierailija
68/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäjä on pettäjä. Ex lähti toisen matkaan. Pari viikkoa eron jälkeen tuli luokseni ja vihapäissäni suostuin sänkyyn sen kanssa. Eli petti parin viikon jälkeen uutta hoitoaan.

Tuon jälkeen en suostunut edes puhumaan hänelle, hyi!!!

Vierailija
69/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsille siis aiheutti pahan olon - vanhempien ero vai se, kenen kanssa toinen vanhemmista harrasti seksiä? Mistä lapset edes tietäisivät mistään pettämisistä...?

Vierailija
70/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsille siis aiheutti pahan olon - vanhempien ero vai se, kenen kanssa toinen vanhemmista harrasti seksiä? Mistä lapset edes tietäisivät mistään pettämisistä...?

Lapset pois sellaiselta vanhemmalta joka kaataa lasten niskaan parisuhdeongelmat ja esim mustamaalaa näiden toista vanhempaa kertomalla pettämisistä yms.

Vierailija
71/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen ole mitään yleissääntöä. Jos on paskassa suhteessa ja pettää elämänsä rakkauden kanssa, niin ei kukaan voi väittää että sama tulee muka toistumaan. Jos taas on luonteeltaan pettäjä eli pettää kevein syin vaikka parisuhde olisi ihan Ok, niin henkilö ei ehkä ole luotettava jatkossakaan.

Kyllä se kertoo jotain hyvin olennaista ihmisestä, jos hän ennemmin pysyy huonossa suhteessa ja pettää kumppaniaan kuin, että lopettaisi ensin reilusti suhteen ja alkaisi vasta sitten panopuuhiin muiden kanssa.

Ehkä sitä ei edes huomaa, että jotain olennaista puuttuu ennen kuin rakastuu toiseen. Minusta vaikuttaa että Suomessa parisuhteissa ei yleisesti ottaen olla rakkauden takia. Itse olen eroamassa, ja kun minulta kysytään syytä ja sanon että emme enää rakasta toisiamme sillä tavalla naisena ja miehenä, niin saan tuhahtelua ja kyseenalaistamista. Kuin se ei olisi edes tärkeää. Minulle on.

N40

Vierailija
72/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
73/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa aina luottaa ihmiseen joka on aiemmassa parisuhteessa vakuuttanut puolisolleen että ei ole pettänyt vaikka onkin. 

Vierailija
74/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapset, mä ainakin huomasin sen ihan itse siitä että isä tulee jostain ylitöistä fritsu kaulassa kotiin. Istui illat nojatuolissa huokaillen, ei puhunut, ei kuunnellut, meidän perheen asiat ei kiinnostanut jne. Olin 14 ja vihaan sitä edelleen.

Vierailija
75/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kannattaa aina luottaa ihmiseen joka on aiemmassa parisuhteessa vakuuttanut puolisolleen että ei ole pettänyt vaikka onkin. 

Mistä tiedät että on vakuuttanut mitään? Tai ehkä on sen tehnyt suojellakseen jotakuta. Voiko silloin olla kovin jyrkkä ja tuomitseva?

Vierailija
76/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että on vakuuttanut mitään? Tai ehkä on sen tehnyt suojellakseen jotakuta. Voiko silloin olla kovin jyrkkä ja tuomitseva?

Veikkaisin että usein vieraissa käyneet eivät kerro puolisolleen jos käyvät vieraissa, päin vastoin kiistävät. Siis ihan sitä toista suojellakseen ja sen toisen parhaaksi tietty ovat niin jalomielisiä ja armollisia.

Vierailija
77/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kaikki pettämisellä parisuhteensa sen pettäjäkumppanin kanssa aloittaneet: rehellisesti kuinka moni paneksi samaan aikaan sen tulevan exän kanssa (ei siis kimpassa vaan samoihin aikoihin kuin paneksi sen toisen kanssa josta puoliso ei tuennyt)?

Veikkaan että ei kovinkaan monta rehellistä vastausta.

Vierailija
78/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

kaikki pettämisellä parisuhteensa sen pettäjäkumppanin kanssa aloittaneet: rehellisesti kuinka moni paneksi samaan aikaan sen tulevan exän kanssa (ei siis kimpassa vaan samoihin aikoihin kuin paneksi sen toisen kanssa josta puoliso ei tuennyt)?

Meidän suhde oli jo kuollut eli seksiä ei ollut "vanhan" kumppanin kanssa. Eli en paneksinut kumpaakin samanaikaisesti. Toisaalta oltiin sillain jo erottu että mies odotti vaan uuden asunnon löytymistä.

Vierailija
79/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Meidän suhde oli jo kuollut eli seksiä ei ollut "vanhan" kumppanin kanssa. Eli en paneksinut kumpaakin samanaikaisesti. Toisaalta oltiin sillain jo erottu että mies odotti vaan uuden asunnon löytymistä.

Eli kysymystä ei oltu osoitettu sinulle mutta päätit satuilla silti

Vierailija
80/82 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettäjä on pettäjä. Ex lähti toisen matkaan. Pari viikkoa eron jälkeen tuli luokseni ja vihapäissäni suostuin sänkyyn sen kanssa. Eli petti parin viikon jälkeen uutta hoitoaan.

Tuon jälkeen en suostunut edes puhumaan hänelle, hyi!!!

Eli sinä itsekin olet pettäjä. Petit ex:n kanssa hänen uutta puolisoa. Tajuat kai paheksua itseäsi ja tekosiasi.