Olinko töykeä asiakkaalle?
Se änkkäsi ja intti ihan turhasta asiasta, mille en voinut mitään. Kyllästyin ja sanoin, että voi mennä ihan vapaasti muualle ostoksille.
Kommentit (35)
Olit töykeä. Onko esimiehesi myös samaa mieltä, että asiakkaiden sopii toimittaa ostoksensa muualla? Kysy siltä.
Vierailija kirjoitti:
Olit ja minä tekisin valituksen
Ai mistä?
Siitä, että jokainen saa valita myymälänsä itse?
Vierailija kirjoitti:
Olit töykeä. Onko esimiehesi myös samaa mieltä, että asiakkaiden sopii toimittaa ostoksensa muualla? Kysy siltä.
Ei kiinnosta, mitä mieltä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit töykeä. Onko esimiehesi myös samaa mieltä, että asiakkaiden sopii toimittaa ostoksensa muualla? Kysy siltä.
Ei kiinnosta, mitä mieltä se on.
Niin, sinäkin voit mennä töihin muualle.
Ymmärrän toki, että jankkaava asiakas ärsyttää.
Meillä esimies tuntee alaisensa ja tietää miten vaikeita asiakkaat voivat olla. Valitukseen saisi siis standardivastauksen, eikä asiaa luultavasti käytäisi ollenkaan läpi työntekijän kanssa :)
Asiakkaalle sanotaan vaikka miljoona kertaa asia niinkuin se on. Jos ei vähemmällä ymmärrä. Koskaan ei ohjata muualle, mikään ei ole niin äänekäs kuin pahakello.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinäkin voit mennä töihin muualle.
Ymmärrän toki, että jankkaava asiakas ärsyttää.
Ehkä, mutta en kyllä muutaman aasiakkaan takia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimies tuntee alaisensa ja tietää miten vaikeita asiakkaat voivat olla. Valitukseen saisi siis standardivastauksen, eikä asiaa luultavasti käytäisi ollenkaan läpi työntekijän kanssa :)
Ei ihmekään että kivijalkamyymälöitä ja ketjuja menee konkkaan tuolla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaalle sanotaan vaikka miljoona kertaa asia niinkuin se on. Jos ei vähemmällä ymmärrä. Koskaan ei ohjata muualle, mikään ei ole niin äänekäs kuin pahakello.
No ei kiinnosta käyttää työaikaa tuollaiseen mihinkään johtamattomaan paskaan.
On hyvä että turhalla jankkauksella aikaa tuhlaavaa asiakasta ei siedetä loputtomiin. Itse olen kerran joutunut asiakkaana toteamaan tällaiselle nillittäjälle että tässä on jono maksuhaluisia ihmisiä takanasi, aion nyt maksaa, siirry sivuun odottamaan että jono on mennyt ennen kuin jatkat.
Änkytti mulle jotain, vähät välitin ja helpottunut myyjä otti maksuni vastaan. Ja myös seuraavan asiakkaan. Ja sitä seuraavan.
Se jankkaaja todellakin on ongelma kaikille. Kaikkea ei tartte sietää. Ei edes myyjän.
Mun vastaus yleensä on: "tämä keskustelu ei nyt johda mihinkään, kehoitan ottamaan yhteyttä esimieheeni", jos ei asiakas muutoin lopeta jankkaustaan.
Tyhmä otsikko, ota kysymysmerkki pois.
Olin töykeä asiakkaalle.
Ja nyt haluat keskustella siitä? Juu, nuo on juuri ne tilanteet kun ammatillisuus punnitaan. Vastauksesi perusteella olet kesätyöntekijä. Menepäs takaisin syksyn opiskeluihin sieltä pilaamasta aikuisten bisneksia.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä että turhalla jankkauksella aikaa tuhlaavaa asiakasta ei siedetä loputtomiin. Itse olen kerran joutunut asiakkaana toteamaan tällaiselle nillittäjälle että tässä on jono maksuhaluisia ihmisiä takanasi, aion nyt maksaa, siirry sivuun odottamaan että jono on mennyt ennen kuin jatkat.
Änkytti mulle jotain, vähät välitin ja helpottunut myyjä otti maksuni vastaan. Ja myös seuraavan asiakkaan. Ja sitä seuraavan.
Se jankkaaja todellakin on ongelma kaikille. Kaikkea ei tartte sietää. Ei edes myyjän.
Mutta on aina enemmän kuin kaksi ääripään vaihtoehtoa hoitaa tilanne. Mieluummin vaikka soittaa pomolle ja kysyy että toivotanko asiakkaan hornaan, ennenkuin tekee sen. Eikä yhden jankutuksen takia tarvitse sulkea liikettä, vaan pitää sen pyörimässä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä otsikko, ota kysymysmerkki pois.
Olin töykeä asiakkaalle.
Ja nyt haluat keskustella siitä? Juu, nuo on juuri ne tilanteet kun ammatillisuus punnitaan. Vastauksesi perusteella olet kesätyöntekijä. Menepäs takaisin syksyn opiskeluihin sieltä pilaamasta aikuisten bisneksia.
Kieltämättä töistä saa aina uutta opiskeluintoa, kun muistaa, että opiskelujen jälkeen ei tarvitse kituuttaa nuivassa duunissa, törkeän pienellä palkalla ja paskassa työilmapiirissä.
Kyllä, on töykeää sanoa "Voit mennä ihan vapaasti muualla ostoksille", vaikka tottahan se on, että asiakas voi mennä ihan vapaasti muualle ostoksille – ja tällaisen puheen jälkeen varmasti meneekin (mikä ei varmasti sitä työntekijää haittaakaan, mutta eipä tuollainen hyvää mainettakaan tuo; ei se asiakas tule liikettä kehumaan, vaan päinvastoin, vaikka olisi kuinka itse ollut syypää ikävään asiakaspalvelutilanteeseen).
Ei-töykeä vastine samalle asialle voisi olla vaikkapa: "Valitettavasti meillä ei onnistu tällainen, mutta esimerkiksi tuolla liikkeessä X on tällainen mahdollisuus." tai "Auttaisin mielelläni, mutta meillä ei valitettavasti ole tällaista käytäntöä olemassa." Jos asiakkaalta poistetaan harmi siitä, ettei hän saa tahtomaansa, niin hän voi kuitenkin tulla mielellään jatkossa jonkin muun asian tiimoilta liikkeeseen ja saattaa myös kertoa liikkeestä eteenpäin hyvää palautetta, vaikka ei siellä ei olisi jokin hänen toivomansa asia onnistunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on töykeää sanoa "Voit mennä ihan vapaasti muualla ostoksille", vaikka tottahan se on, että asiakas voi mennä ihan vapaasti muualle ostoksille – ja tällaisen puheen jälkeen varmasti meneekin (mikä ei varmasti sitä työntekijää haittaakaan, mutta eipä tuollainen hyvää mainettakaan tuo; ei se asiakas tule liikettä kehumaan, vaan päinvastoin, vaikka olisi kuinka itse ollut syypää ikävään asiakaspalvelutilanteeseen).
Ei-töykeä vastine samalle asialle voisi olla vaikkapa: "Valitettavasti meillä ei onnistu tällainen, mutta esimerkiksi tuolla liikkeessä X on tällainen mahdollisuus." tai "Auttaisin mielelläni, mutta meillä ei valitettavasti ole tällaista käytäntöä olemassa." Jos asiakkaalta poistetaan harmi siitä, ettei hän saa tahtomaansa, niin hän voi kuitenkin tulla mielellään jatkossa jonkin muun asian tiimoilta liikkeeseen ja saattaa myös kertoa liikkeestä eteenpäin hyvää palautetta, vaikka ei siellä ei olisi jokin hänen toivomansa asia onnistunutkaan.
Minä taas en sanoisi, että myyjien pitäisi aina ja kaikesta hokea noita pahoittelen, valitettavaksi, anteeksi. Ei myyjän tarvitse pyydellä anteeksi ja pahoitella ihan kaikkia asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on töykeää sanoa "Voit mennä ihan vapaasti muualla ostoksille", vaikka tottahan se on, että asiakas voi mennä ihan vapaasti muualle ostoksille – ja tällaisen puheen jälkeen varmasti meneekin (mikä ei varmasti sitä työntekijää haittaakaan, mutta eipä tuollainen hyvää mainettakaan tuo; ei se asiakas tule liikettä kehumaan, vaan päinvastoin, vaikka olisi kuinka itse ollut syypää ikävään asiakaspalvelutilanteeseen).
Ei-töykeä vastine samalle asialle voisi olla vaikkapa: "Valitettavasti meillä ei onnistu tällainen, mutta esimerkiksi tuolla liikkeessä X on tällainen mahdollisuus." tai "Auttaisin mielelläni, mutta meillä ei valitettavasti ole tällaista käytäntöä olemassa." Jos asiakkaalta poistetaan harmi siitä, ettei hän saa tahtomaansa, niin hän voi kuitenkin tulla mielellään jatkossa jonkin muun asian tiimoilta liikkeeseen ja saattaa myös kertoa liikkeestä eteenpäin hyvää palautetta, vaikka ei siellä ei olisi jokin hänen toivomansa asia onnistunutkaan.
Minä taas en sanoisi, että myyjien pitäisi aina ja kaikesta hokea noita pahoittelen, valitettavaksi, anteeksi. Ei myyjän tarvitse pyydellä anteeksi ja pahoitella ihan kaikkia asiaa.
Minusta se kuuluu asiakaspalveluun, mutta ei siksi että asiakaspalvelija pyytäisi anteeksi itseään, vaan siksi että hän ei tahdo asiakkaansa harmistuvan. Jos minä olisin asiakaspalvelijana ja en voisi toteuttaa asiakkaan toivetta, minusta olisi ikävää, jos asiakas pahoittaisi mielensä siitä. En ajattelisi, että minä tai liike olemme tehneet jotenkin väärin. Kaikkia toiveita ei tarvitsekaan toteuttaa.
Mikä muu sana sitten olisi noiden tilalle hyvä? Tarkoitushan on tehdä asiakkaan olo helpoksi ja auttaa häntä hyväksymään tilanne ilman ärsyyntymistä tai mielipahaa, ei mikään nöyristely tms.
Asiakaspalvelu on palvelua, ja tuollaisissa tilanteissa ammattitaito punnitaan. Me emme tiedä, mistä asiakas jankkasi (näitähän riittää), mutta sinun tehtäväsi on saattaa tilanne kunnialla päätökseen. Suomessa on keskinkertainen asiakaspalvelu noin ylipäänsä, ehkä työntekijät pitävät asiakaspalvelua nöyristelynä, mutta se on palvelutyötä.
Itse olen helppo asiakas, mutta olen itse ollut aikoinaan paljon töissä asiakaspalvelussa opiskeluaikoina, ja kyllä siellä kaikenlaista kengänkuluttajaa tuli vastaan. Reipas ja asiallisen ystävällinen asenne kehiin vaan!
Olit töykeä, mitä sitä kyselemään kun tiedä titsekin.