Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kielivirheistä kommentoijat

Vierailija
02.09.2017 |

Onko se teille intohimo, vai kuitti jos ette keksi muuta?

Välillä joku kirjoittaa asiallisen mielipiteen, niin siihen tulee vastaus "ei ihme, että olet tuota mieltä > kirjoitusvirheet"

Ärsyttävää.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuinen ihminen edelleen tekee esim. tällaisia virheitä: (oikea muoto suluissa, ihan vaan varmuuden vuoksi....)

-enään (enää)

-mailma (maailma)

-linja auto/linjaauto (linja-auto)

-10-vuotta (10 vuotta)

-10 vuotias (10-vuotias)

-jalkapallo kenttä/jalkapallo-kenttä (jalkapallokenttä)

Niin kyllä se valitettavasti minulle siitä ko. henkilöstä antaa tietynlaisen kuvan. 

Niin kuvan vaikkapa lukihäiriöstä. Mutta ihminen joka kiinnittää aina huomionsa epäolennaisuuksiin, antaa myös tietynlaisen kuvan itsestään. No molemmat häviävät.

Lukihäiriöiset jne. ovat asia erikseen. Heidän kohdallaan tietenkin ymmärrän. Mutta kun "normaalitkin aikuiset" tekevät noita samoja virheitä.

Miten erotat pelkän tekstin perusteella onko ihminen lukihäiriöinen vai "normaali aikuinen"? 

Vierailija
22/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näen otsikossa kirjoitusvirheen, josta syntyy hauska väärinkäsitys, saatan korjata virheen tai sanoa jotain "nokkelaa", niin kuin olisin muka ymmärtänyt sanotun asian sen mukaan, mitä se kirjaimellisesti otettuna tarkoittaisi, vaikka tiedän ettei kirjoittaja oikeasti tarkoittanut sitä. En välttele kirjoitusvirheestä huomauttamisella itse asiaan vastaamista, sillä jos kommentoin vain jotain kirjoitusvirhettä, en olisi muutenkaan kommentoinut mitään muuta. Kommenttini siis toimii vain ylimääräisenä ärsytyksenä/upituksena.

Jos virhe on jokin tylsä "yhdys sana virhe" tai muu sellainen, joka ei vaikuta ymmärtämiseen mitenkään (vaikka kuinka yrittäisi väärin tahallaan tulkita), tai jos virhe johtuu todennäköisesti vain vahingossa väärin näpyttelystä, niin minua ei kiinnosta kommentoida virhettä mitenkään. Itsekin teen jatkuvasti huolimattomuusvirheitä. Jos tekisin virheen tietämättömyyttäni, niin ei haittaa, jos joku korjaa virheen ja siten opettaa minulle jotain, mutta tietenkään en halua mitään kettuilua kuunnella enkä halua, että kirjoitusvirhettäni käytetään argumenttina itse asiaa vastaan tai sillä ruvetaan vähättelemään minua ihmisenä: "...kun et kerran kirjoittaakaan osaa". Jos joku tekee kirjoitusvirheen, niin ei sen kautta tarvitse tehdä siitä ihmisestä yhtään mitään ylimääräisiä päätelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuinen ihminen edelleen tekee esim. tällaisia virheitä: (oikea muoto suluissa, ihan vaan varmuuden vuoksi....)

-enään (enää)

-mailma (maailma)

-10-vuotta (10 vuotta)

-10 vuotias (10-vuotias)

Niin kyllä se valitettavasti minulle siitä ko. henkilöstä antaa tietynlaisen kuvan. 

Niin kuvan vaikkapa lukihäiriöstä. Mutta ihminen joka kiinnittää aina huomionsa epäolennaisuuksiin, antaa myös tietynlaisen kuvan itsestään. No molemmat häviävät.

Lukihäiriöiset jne. ovat asia erikseen. Heidän kohdallaan tietenkin ymmärrän. Mutta kun "normaalitkin aikuiset" tekevät noita samoja virheitä.

Mistä sinä täällä palstalla tiedät kenellä on lukihäiriö? Luuletko, ettei siitä saa kuulla jo koulussa?

Vierailija
24/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-enään (enää)

-mailma (maailma)

-10-vuotta (10 vuotta)

-10 vuotias (10-vuotias)

Mistä sinä tiedät millainen ihminen ruudun takana on? Voi olla lukihäiriöinen, ahdistunut, itkevä adhd yms. Kielioppivirheistä valittajilla on tasan yksi pyrkimys: päästä pätemään.

Vierailija
25/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokirjallisuutta, jossa ei ole kirjoitusvirheitä löytyy todella paljon.

Miksi ette lue niitä jos tahdotte lukea täydellistä kirjakieltä?

Tiedätkö muuten edes millainen on täydellinen cirjacieli?

Vierailija
26/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-enään (enää)

-mailma (maailma)

-10-vuotta (10 vuotta)

-10 vuotias (10-vuotias)

Miten erotat pelkän tekstin perusteella onko ihminen lukihäiriöinen vai "normaali aikuinen"? 

En tietenkään erota. Mutta sanoisin, että suurin osa ihmisistä, jotka kirjoittavat "mailma" eivät ole lukihäiriöisiä. 5-10 prosentilla maailman ihmisistä on lukihäiriö.

Vierailija
27/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään kirjoittamatta palatalle lukihäiriön takia. Lähes jokaiseen viestiin kommentoitiin siitä.

En vieläkään muista koska tulee pitkää ja koska pitkään.

Vierailija
28/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle se on intohimo. Tämän lisäksi ihan vilpittömästi koen tekeväni palveluksen kirjoittajalle kertoessani, miten jokin asia kirjoitetaan oikein.

Voin kertoa, että et tee palvelusta. Saat vain hänet ja valtaosan muistakin ketjun osallistujista turhautumaan ja ärsyyntyvään varsinaisen asian kannalta merkityksettömällä nillitykselläsi.

Vierailija
29/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, samaa mieltä. Tarttuvat lillukanvarsiin asian sijaan.

Ei. Teksti, jossa on useita kielioppi- ja kirjoitusvirheitä, ei ole ymmärrettävää. Asia jää pimentoon, jos kirjoittaja sitä ei osaa ilmaista.

Vierailija
30/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pitkään kirjoittamatta palatalle lukihäiriön takia. Lähes jokaiseen viestiin kommentoitiin siitä.

En vieläkään muista koska tulee pitkää ja koska pitkään.

Juuri näin! Nämä pätijät eivät aiheuta muuta kuin turhautumista.

Vierailija
31/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita kielioppipoliiseja ovat ne, jotka eivät osaa antaa muuta esimerkkiä kuin enään-sanan. :D

Vierailija
32/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaan kertakaikkiaan ärsyttää niin paljon kun jotkut tsadilaiset kirjoittavat, että joku näyttää tai kuulostaa hienolle, kauniille tai tyhmälle. Minun mielestäni pitäisi kirjoittaa, että kuulostaapa tyhmäLTÄ!

Kyynerpää on yksi raivostuttavimmista asioista myös.

Tai se jos joku ihan oikeasti on lässyttänyt lapselleen leikkikentällä, että "sä voit KIIPEE sinne ylös", eikä toinen mitenkään ymmärrä mikä siinä on outoa.

Vierailija
33/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Teksti, jossa on useita kielioppi- ja kirjoitusvirheitä, ei ole ymmärrettävää. Asia jää pimentoon, jos kirjoittaja sitä ei osaa ilmaista.

No jos sinä et ymmärrä tekstiä niin mikset mene lukemaan tietokirjallisuutta?

Vierailija
34/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kirjoitin tänne juuri väsyneenä pitkän avautumisen.

5/6 vastauksista oli kettuilua otsikossa olevasta virheestä. Koko ketju vesittyi. Mietin vain, miksi edes kirjoitin..

Vierailija
35/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-enään (enää)

-mailma (maailma)

-10-vuotta (10 vuotta)

-10 vuotias (10-vuotias)

En tietenkään erota. Mutta sanoisin, että suurin osa ihmisistä, jotka kirjoittavat "mailma" eivät ole lukihäiriöisiä. 5-10 prosentilla maailman ihmisistä on lukihäiriö.

Entäs ne, jotka kirjoittavat "maalima"?

Vierailija
36/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-enään (enää)

-mailma (maailma)

-10-vuotta (10 vuotta)

-10 vuotias (10-vuotias)

Mistä sinä tiedät millainen ihminen ruudun takana on? Voi olla lukihäiriöinen, ahdistunut, itkevä adhd yms. Kielioppivirheistä valittajilla on tasan yksi pyrkimys: päästä pätemään.

En kyllä yleensä kielioppivirheen nähdessäni heti rupea miettimään kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, minkä takia tuo kyseinen virhe on tullut. Ehkä pitäisi, mutta sitä en tee.

Ja voin oikeastaan myöntää, että välillä hieman ylpeilen sillä, että olen hyvä äidinkielessä. Sanoisin, että kaikilla on joku taito, jolla ylpeilevät. Edes joskus.

Vierailija
37/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sinä et ymmärrä tekstiä niin mikset mene lukemaan tietokirjallisuutta?

Luen sitäkin. Joskus aivot tarvitsevat hieman viihdettä, siksi käyn palstailemassa.

Vierailija
38/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vaan kertakaikkiaan ärsyttää niin paljon kun jotkut tsadilaiset kirjoittavat, että joku näyttää tai kuulostaa hienolle, kauniille tai tyhmälle. Minun mielestäni pitäisi kirjoittaa, että kuulostaapa tyhmäLTÄ!

Kyynerpää on yksi raivostuttavimmista asioista myös.

Tai se jos joku ihan oikeasti on lässyttänyt lapselleen leikkikentällä, että "sä voit KIIPEE sinne ylös", eikä toinen mitenkään ymmärrä mikä siinä on outoa.

Kuulostaa hienolle tai hienolta ovat molemmat hyväksyttyjä muotoja kirjoittaa. Tämä ei ole mikään mielipideasia. Oli pakko tulla kertomaan tämä. Anteeksi.

Vierailija
39/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-enään (enää)

-mailma (maailma)

-10-vuotta (10 vuotta)

-10 vuotias (10-vuotias)

Mistä tiedät, että kaikilla tällä tietyllä tavalla toimivilla ihmisillä on aina tasan se yksi päämäärä eikä mitään muuta? Olisiko vaikea uskoa, että joku esimerkiksi toivoo kirjoitusvirheestä valittaessaan, ettei sitä kirjoitusvirhettä vain tehtäisi, ja kun hän siitä huomauttaa, häntä ei kiinnosta päteä eli tuntea itseään tärkeäksi eikä vähätellä muita, vaan hän vain toivoisi elävänsä maailmassa, jossa näkisi kyseistä kirjoitusvirhettä vähemmän?

On sitten asia erikseen, kannattaako kirjoitusvirheistä huomautella (ei?), mitä hyötyä siitä edes kenenkään kannalta on (ei mitään?) ja onko se kirjoitusvirhe oikeastaan edes niin kamala asia (ei?), mutta ei pitäisi mennä muiden puolesta noin vain väittämään, että tietää mitkä heidän pyrkymyksensä ovat.

Vierailija
40/60 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, jos kommentoidaan sellaista tekstiä, jota ei oikeasti kunnolla ymmärrä virheiden takia. Tällöin on keskustelunkin kannalta hyvä selventää, mitä oikein tarkoitetaan. Sen sijaan jostain pisteen tai pilkun puuttumisesta tms. pikkujutusta uliseminen ei ole mitään muuta kuin rasittavaa pätemistä. Jos teksti on ymmärrettävää, ei ole tällaisella palstalla väliä, onko se pilkulleen oikeaoppisesti kirjoitettu. Jos ei ymmärrä tekstiä parin pilkkuvirheen takia, on pahoja ongelmia lukutaidossa.