Mites siinä nyt näin kävi. Vastavalmistunut KTM ja työtön.
Valmistuin vuosi sitten Aallon kauppiksesta ja nyt löi kyllä totuus niin pahasti vasten kasvoja, ettei tosikaan. Vuoden olen etsinyt töitä. Tarjolla puhelinmyyjän ja kaupparatsun töitä. Näihin en suostu.
Mites muilla?
Kommentit (251)
Mullekkin tuputettiin kauppatieteen tai amk-liiketalouden opiskelua kotoa, koska kuulemma varma työ. Mieheni on tradde, joka oli valmistumisen jälkeen työttömänä melkein 3 vuotta. Pääsi sitten 0-tuntilaiseksi varastohommiin ja tässä on kituuttanut kohta 2 vuotta. Hiphei.
Itse olen kuvataiteilija amk ja täystyöllistetty freelancer valmistumisesta asti. Parhaimmillaan tienaan päälle 3k kuussa. Ja perhe povasi musta sossun elättiä ja juoppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KTM:iä on ihan liikaa, siinä ongelma. Ei ole nykyään enää mikään arvostettu tutkinto.
Ilmeisesti pitää olla rahoituksen KTM, muuten ei kovin hyvä tutkinto.
Joo. Pääsee kirjanpitäjäksi.
Rahoituksen KTM ja 2200€ palkka.
Siis oikeasti? Valmistuin keväällä., palkka 5200 e/kk+bonukset ja pääaineena rahoitus. Kukaan tuttu (mies) ei tee tuolla palkalla näitä töitä.
Aika hyvä aloituspalkka kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhasta HKKK:sta valmistunut, markkinointi myös.
Kokomopiskeluajan tein töitä myyntihommissa, sitten markkinointiassarina josta sitten pikkuhiljaa päälliköksi ja nyt johtajan tittelillä.En ymmärrä miksei työ esim "reppurinhomma" kelpaa. Koulutus on yksi asia, kokemus toinen. Jos työt ei kelpaa opiskeluaikana eikä näköjään sen jälkeenkään, on turha marista.
Jos vuosi sitten olisit ottanut reoourihomman, olisit nyt ehkä reppureiden esimies. Aina on aloitettava alhaalta, oli koulitus mikä tahansa. Itse olen ihan tarpeeksi nähnyt näitä valmistuneita maistereita jotka eivät osaa puhelinta tai kopiokonetta käyttää.
Miksei sulle kelpaa työ? Kotonako sä nyt makaat? Menee kuule aika hukkaan.
Luulisi entisen "reppurin" ymmärtävän, että se työ ei vain kaikille sovi. Ei sitten mitenkään.
T: Entinen myyntiryhmän päällikkö ja nykyinen yrittäjä
Nössöt jää rannalle, itellä on kaupan alalle soveltuva liikeidea mitä lähden toteuttaa ja palkkaan vaan amiksii, teillä muilla noussu kusi päähä!
Opiskelen merkonomiksi, haalin ensin pohjat tietenkin niin pitkälle kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mullekkin tuputettiin kauppatieteen tai amk-liiketalouden opiskelua kotoa, koska kuulemma varma työ. Mieheni on tradde, joka oli valmistumisen jälkeen työttömänä melkein 3 vuotta. Pääsi sitten 0-tuntilaiseksi varastohommiin ja tässä on kituuttanut kohta 2 vuotta. Hiphei.
Itse olen kuvataiteilija amk ja täystyöllistetty freelancer valmistumisesta asti. Parhaimmillaan tienaan päälle 3k kuussa. Ja perhe povasi musta sossun elättiä ja juoppoa.
Mitä töitä teet kun kuvataitelijana on noin hyvin töitä ja noinkin hyvä palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KTM:iä on ihan liikaa, siinä ongelma. Ei ole nykyään enää mikään arvostettu tutkinto.
En usko. Rahoituksesta on 100% työllistyminen.
Kaikki Aalto yliopistot ja megamikälie AMK:t ovat samaa paskaa.
Aikoinaan hyvin toimineiden pienien AMK-yksiköiden toimintaa vaikeutettiin ensin rahoituksen vähentämisellä, sitten ohjaamalla tutkinnot päin persettä, ja lopulta nämä AMK-yksiköt suljettiin (lue: liitettiin isompiin yksiköihin), jotta rahavirta pysyy näissä mega-AMKeissa. Nykyään jonnekin opettajan keskusteluun vaaditaan jonotusnumeroita, ja opettajat ovat kuin jotain helvetin presidenttejä huoneissaan. Ihan naurettavaa touhua.
Vielä vajaa kymmenen vuotta sitten pienemmissä yksiköissä ohjausta sai milloin vain, ja opettajaa pääsi tapaamaan koputtamalla ovea. Vähän niinkuin niissä oikeasti huipuissa kansaivälisissä kouluissa, btw.
- Entinen AMK -opettaja
Miksette hae ulkomailta duunia?
Vierailija kirjoitti:
Miksette hae ulkomailta duunia?
Kyllähän moni täällä on sanonut hakevansakin. Tietysti kaikki eivät voi lähteä, sillä heillä saattaa olla perhettä tms. mikä vaikeuttaa lähtemistä. Minullekin tuli ero kun jouduin töiden perässä muuttamaan. Vieläkin harmittaa.
Nuoren sinkun on kyllä turha tänne kärvistelemään jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas hullu keskustelu, korkeakoulusta valmistuneet tuskailevat töiden saamisen kanssa tai tekevät hommia, joita voisi tehdä myös ilman koulutusta.
Enemmän työkokemusta omaavat korkeakoulutetut, vanhemmat henkilöt eivät sitten myöskään työllisty.
Muutama sankari sitten käy syyttämässä molempia ryhmiä tyhmiksi ja laiskoiksi.
Tämän voisi liittää Wikipedian "suomi" sivulle, koska kuvaa maata täydellisesti. Suomessa koulutusta ei arvosteta, ja vähintään se yksi maisterintutkinto on minimi mihin tahansa työhön. Ja siihenkin niitä maistereita hakee sitten sata... Ääni täältäkin ulkomaille muutolle, älkää tuhlatko elämäänne suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Jopa tuon puolen harjoittelupaikkoihin on kova tunku ja vakipaikoista vielä kovempi kilpailu. Jos et ole saanut jalkaa oven väliin opiskeluaikana tai sulla ei ole suhteita muuten, niin työttömäksi jäät jopa rahoituksen maisterilla. Etkä edes kelpaa niihin vähäpätöisempiin hommiin, koska olet ylikoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Töissähän minä olen. Jo toista vuotta. Kirjanpitäjänä.
Oho. Pyydän anteeksi, luulin että rahoituksen maisterin työtilanne olisi merkittävästi parempi.
Minulla on käsitys että KTM:iä valmistetaan nykyään paljon enemmän kuin ennen. Onko tällainen tilasto jo vilahtanut täällä?
Tiedän usean (nais)-KTM:n, jotka ovat jo vuosikausia olleet perheyrityksessä toimistosihteerinä tai sitten pankkivirkailijoita on kanssa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän usean (nais)-KTM:n, jotka ovat jo vuosikausia olleet perheyrityksessä toimistosihteerinä tai sitten pankkivirkailijoita on kanssa paljon.
Nuohan on ihan OK töitä alkuun. Pidemmällä aikavälillä toki tappaa urakehityksen.
Tuntuipa hyvältä löytää tämä keskustelu, kerrankin joku uskaltaa puhua asiasta oikeaan ääneen. Tuntuu ettei KTM piireissä puhuta siitä, että joutuu tekemään koulutusta vastaamatonta työtä vaan ainoastaan nämä 6000€/kk menestyjät naureskelevat muille.
Minulla on valmistumisen jälkeen 40 hakemusta lähetettynä ja olen käynyt neljässä haastattelussa. Turhauttaa.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti? Valmistuin keväällä., palkka 5200 e/kk+bonukset ja pääaineena rahoitus. Kukaan tuttu (mies) ei tee tuolla palkalla näitä töitä.
Aika hyvä aloituspalkka kyllä.
Ei tuo ole aloituspalkka, se on palkka valmistumisen jälkeen. Rahoituksessa jo opiskeluaikana tili alkaa numerolla 4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä KTM-aspa. Palkka 2300€/kk. Valmistumisesta 3 vuotta. Urakehitystä odotellessa.
Urakehityksen odottaminen hanttihommissa on sama kuin odottelisi kunnon kohoamista sohvalla makaamalla. Ei se ura itsestään kehity, se kehitys tulee omista ponnisteluista! Lisäkoulutus, blogin pitäminen, artikkelien kirjoitus, ilmaisten harjoittelujen teko, töiden perässä muuttaminen... Siinä lähinnä minimivaatimukset.
Typerä kommentti.
Ei todellakaan ole typerä kommentti. Nämä, jotka ehdottavat, että 'sillä, aikaa kun etsii oman alan töitä niin voi tehdä hanttihommia, koska työnanatajat arvostavat edes jotain työtä ennemmän kuin kotona makaamista.'- ovat vain todella pihalla työmarkkinoinnista. Käytännössä siinä kohtaa, kun vastavalmistunut tai lähes vastavalmistunut lähtee hakemaan hanttitöitä niin sille oman alan uralle saa heittää hyvästit. Se, että käy siivoamaassa vaikka Hesburgin lattioita ei mitenkään edesauta sitä, että saisit tulevaisuudessa paremmin esim. markkinoinnin alalta töitä. Kannattavampaa on nimenomaan hakeutua esim. harjoitteluihin tai mihin tahansa, jotta saa jalkaa oven väliin. Sen oikein oven.