Onko vanhanaikaiset sadetakit jotenkin muotia vai?
Sateella näkyi tosi monella kaupungilla sellaisia keltaisia ja muunkin värisiä sadetakkeja, jotka on ihan sitä vanhanajan sadetakkikangasta. Kun kaikillahan on kuitenkin gorevaatteita, niin miksi muodin takia jotkut käyttää tuollaisia hiostavia? En tajua, mutta enhän muodista muutenkaan mitään ymmärrä.
Kommentit (36)
Taitaa ne muotia olla, kun katukuvassa näkyy enemmän kuin ennen. Itselläni ollut käytössä koko ikäni tuollainen takki (ei toki sama). Niin kuin joku totesi pesee goretexit ym. mennen tullen kestävyydessä ja vedenpitävyydessä. Lisäksi on todella paljon halvempi, joten hinta-laatusuhde kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Niitä keltaisia perinteisiä sadetakkeja on alkanut näkyä todella paljon tänä kesänä/syksynä. Ultra Bran comebackin ansiota?
Ihan järkyttävän hiostavia vaatteita. Lapsena tullut ihan riittävästi käytettyä. Ei enää koskaan.
Ei hyvä sadetakki hiosta, ellet sitten hiki hatussa puske eteenpäin tai ole sisällä sen kanssa avaamatta sitä edestä. Hyvä sadetakki on riittävän väljä, se ei saa kinnata mistään, selässä on läpän alla lapaluiden kohdalla tuuletusaukko. Tärkeintä on kuitenkin oikea koko ja se oikea koko ei ole ihomyötäinen vaan väljä, niin että sinne menee tarvittaessa paksu villapusero tai toinen takki alle.
Minulla on sadetakki ja -housut, koska ulkoilen paljon ja pyöräilen töihin säässä kuin säässä. Tänäänkin tuli kaatamalla vettä. Muodista en ymmärrä mitään, mutta ehkä olen sitten kerrankin muodikas. Sadetakkeja yhdistettyä samanvärisiin kumppareihin näkyy kyllä paljon kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikillahan on kuitenkin gorevaatteita,
On vai? Oletko sinä ostanut minulle sellaisia?
En kyllä itse ole huomannut enempää sadetakkeja kuin ennenkään, ainakaan nuorisolla. Nuoret ja nuoret aikuiset hytisevät napamittaisissa nahkatakeissaan sateenvarjon kanssa tai ilman, kun vettä tulee vaakatasossa saavilla kaataen. Lähinnä vanhuksilla ja lasten kanssa kulkevilla aikuisilla olen nähnyt.
Perinteinen sadetakki on kyllä parhaita keksintöjä maailmassa. Pitkän sadetakin alle voi laittaa sen aivan tavallisen takin ja muuten tavalliset vaatteet, joissa voi käyskennellä ihanan kuivana loppupäivän vaikka sen aamuisen kaatosateen jälkeen, kun ohut sadetakki mahtuu vaikka repun taskuun. Vedenpitäviksi mainostetut ulkoilutakit ja muut olen hylännyt oikealla sadesäällä kokonaan, sillä tunnin kaatosateen jälkeen kaikki kokeilemani ovat tähän mennessä alkaneet kastua läpi.
Usvametsä kirjoitti:
Minulla on sadetakki ja -housut, koska ulkoilen paljon ja pyöräilen töihin säässä kuin säässä. Tänäänkin tuli kaatamalla vettä. Muodista en ymmärrä mitään, mutta ehkä olen sitten kerrankin muodikas. Sadetakkeja yhdistettyä samanvärisiin kumppareihin näkyy kyllä paljon kaupungilla.
Oi mistä löysit aikuisten koon housut? Etsin mutten löytänyt. Tarvetta olisi.
Berliinissä kaatosateessa sadetakissa kävelessäni olin ainut sellaisessa. No parilla muulla oli kertakäyttötakit.
Ollaanöas me työkavereiden kanssa nyt sit muodikkaita sadepäivinä.
Lto
Vierailija kirjoitti:
Usvametsä kirjoitti:
Oi mistä löysit aikuisten koon housut? Etsin mutten löytänyt. Tarvetta olisi.
Minä ostin aikanaan taloustalon kaltaisesta myymälästä. Mutta luulisi esim.kalastustarvikkeita myyvistä löytyvän.
Muistan kuinka tärkeät varusteet hyvä iso sadetakki, sydvest ja kumisaappaat oli -60 luvulla j -70 luvun alussa mökillä.
Kauppa-auto tuli vain kaksi kertaa viikossa, ja sinne oli mentävä ensin polkua pitkin ja pientä hiekkatietä pitkin parin kilometrin matka kävellen tai veneellä oli keli mikä hyvänsä. Samalla tavalla maatalosta haettiin maitoa ja kermaa kerran pari viikossa veneellä toiselta puolen järveä tai kierrettiin sinne yli kolme kilometriä suuntaan teitä pitkin. Juomaveden haku järven päästä veneellä lähteestä vesikanistereihin samalla tavalla, kerran tai pari viikossa. Vene oli kätevä, vähemmän aikaa tarvitsi itse kantaa itse kun oli painavampi kuorma.
Sähköä ei ollut ja tietääkään ei ollut ensimmäiseen kymmeneen vuoteen -60 luvun alussa eikä lähin lankapuhelita kuin maatalossa, siellä oli myös lähin talon väellä alueen ainoa televisio, mustavalkoinen putkikone. Meillä oli mökillä vain yksi paristokäyttöinen radio ja jota pidettiinherki päällä uutisten aikaan ja muutama tunti lauantaisin kuunnelmien ajan. Paristot olivat kalliita ja kuluivat liikaa jos enemmän käytti.
Aika kului ulkona puuhastellen kuka mitäkin, sadepäivinä enimmäkseen sisällä ulos sadetta ikkunasta katsellen, vintille jo edellisen mökin omistajan ajoilta jääneitä vanhoja -50 luvun ajan kioskikirjallisuutta lukien, vanhoja aikakauslehtiä lukien ja oli siellä pieni määrä tietokirjoja sekä vanhoja Aku Ankka lehtiä.
Kaupunkiin ja kaupungista mökille pääsi linja-autolla joka kulki kerran päivässä arkena suuntaansa.
Jos nyt aivan kaatamalla ei satanut, niin kunnon sadevarusteet päälle, lämmintä sinne alle jos oli kylmä ilma ja ulos puuhastelemaan, puita tekemään, pihaa hoitamaan, kalastamaan soutuveneellä tai laiturilta, sieneen tai marjaan lähimetsiin. Monet asiat piti hoitaa ajallaan oli ilma melkein mitä hyvänsä.
Kaupungissa sitten pärjäsikin vähemmillä sadevarusteilla, usein pelkällä sateenvarjolla koulumatkoilla ja harrastuksiin mennessä, jos nyt ei ulkotöissä ollut kuten hieman vanhempana puisto- ja puutarhatöillä tuli ensimmäiset työkokemukset jo lukioajan lopulla. Niissä töissä sadekelillä kunnollinen sadeasu oli ihan välttämätön varuste. Samalla tavalla kenellä hyvänsä, joka joutuu ison osan päivästä olemaan ulkona, myös sadepäivinä ja pelkän sateenvarjon kanssa ei voi pidempään työtä tehdä.
Minulla on joku keltainen sadeponcho, olenko muodin huipulla?
Yhtä paljon "muodissa" kuin talvitakki talvella tai shortsit kesällä. Sään mukaan pukeudutaan. Sateenvarjot lähtee tuulessa lentoon eikä niitä voi pyöräillessä kannatella muutenkaan.
En edes omista mitään goretex-vaatteita enkä sellaisia ostaisi. Joillekin Lapin vaeltajille ja koiranulkoiluttajille ehkä enemmän tarvetta.
Perinteinen sadeasu on ainoa joka oikeasti pitää kuivana kun sataa kaatamalla. Goretexit ja muut vastaavat tuulipuvut pitävät kyllä tihkusateen mutta rankkasade kastelee niin ankarasti että se menee näistä kyllä läpi. Mulla itsellänikin on tällainen sadehupulla varustettu tuulipuku. Kyllä se tihkusateen pitää mutta rankkasateessa kävellessä vedenpitäväksi kuvittelemani tuulipuku laski vedet läpi hupusta, selästä ja rinnanpäältä ihan valumalla ja kastuin aivan läpimäräksi.
Sään mukainen pukeutuminen on aina järkevää. Ei ole väljä onko se muotia vai ei.
Koska Utra bra 😂