Työpaikan kahvitauot-yhtä painajaista. Onko muilla?
Juorutaan muitten asioita, arvostellaan poissaolevia työntekijöitä, ollaan mieliksi heille, joita on aiemmin haukuttu. Miten voi olla noin moninaamaisia ihmisia?
Olen siis se, joka piiloutuu kännykän taakse tai käy yksin tauoilla. Pidän työstäni, mutta en voi olla tuon porukan kanssa tauoilla.
Hoitoala
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Kahvitauko....tauko....siis tauko....millä alalla on varaa pitää taukoja, meillä tehdään töitä aamusta myöhään iltaan ja mitää lisiä tai ylitöitä ei tunneta...siis edes liitto ei tunne.
Terveisin: Suomen ylemmät toimihenkilöt
Huonostipa olet työpaikkasi valinnut. Taukoa pidetään silloin kun huvittaa ja hanskat putoavat kun tunnit on edes lähellekään täynnä. Ylitöistä maksetaan asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Suurimpaan ääneen kiireestä ja huonosta työilmapiiristä muuten valittavat ne, joiden työpäivästä suurin osa menee siellä kahvihuoneessa juorutessa ja iltapäivälehtien nettisivuja selaillessa. Itsekin hoitoalalla, ja eräässä yksikössä aina pomon palavereissa valitettiin, että silloisella miehityksellä ei ole mitenkään mahdollista kävelyttää asiakkaita käytävällä, nostaa ketään vuoteesta päiväsaliin syömään tai pitää mitään virikettä. Mutta televisiota kyllä ehdittiin katsella siellä paikan asukkaille rakennetussa viihtyisässä sohvasopessa...
Niin totta kun olla voi. Kyllä kiukuttaa joka päivä kuunnella saman ihmisen valitusta kuinka hän joutuu tekemään ainakin kahden ihmisen työt, on niin kiire ja ei koskaan voi pitää edes vapaata tai lomaa kun koko työpaikka menee ihan sekaisin jos hän ei siellä ole hommissa. Onpa tullut jopa vapaapäivinä töihin varmistamaan että toiset pärjää ja katsomaan millä mallilla hommat on.
Ja se oikea totuus on että ei tee sen enempää töitä kun muutkaan ja on ihan keskiverto työntekijä, ei todellakaan mikään huippu kuten itse kuvittelee. Yleensä työt sujuu jopa paremmin kun tämä ihminen ei ole töissä. Selän takana puhuu koko ajan ja kaikista, mutta on omien sanojensa mukaan vaan "suorasanainen ja uskaltaa sanoa niinkun asiat on". Joskus jopa töksäyttelee sanoa ihmisille päin naamaa mitä ihmeellisimpiä asioita. Hyvin herkkänahkainen on itse ja siitähän syttyisi "sota" jos hänelle sanoisi jotakin suoraan, vaikka ihan asiaakin. Ei jaksa riidellä ja kuunnella tämän ihmisen haukkumista joten olenkin alkanut olla hänen kanssaan tekemisissä mahdollisimman vähän ja hoidan vaan pakolliset työkuviot. Ei liene tarpeellista sanoa että tämä henkilö heittää joka päivä ne samat sataan kertaan kuullut vitsit ja nauraa vielä itse kovaäänisesti päälle, hän kun on niin rento ja hauska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahaha olin koko kesän hoitoalalla töissä (en ole hoitaja, mutta opiskelen läheistä alaa) ja voi että miten siellä vaan jauhettiin paskaa kaikista joka ikinen ruokatunti :DD ja koko ajan valitus miten on kiire, vaikka niiden ruokatauko+kahvitauko yht 30 min veny aina semmoseks 1 h 10 minuutiks useempana päivänä. Sen lisäksi taukohuoneelle tultiin usein istumaan 13.45-15.00 ajaksi, siis kun työt oli tehty just ja just hutiloiden. Ei noille hoitajille nimittäin tuu mieleen että asiakkaiden kanssa voi tehä muutakin kuin vain ihan pakolliset pesut. Jos asiakkaalle on varattu aikaa 30 min, niin moni poistuu sieltä 15 min kohdalla. Tuon käyttämättömän 15 min tai ainakin 8 min vois käyttää yksinäisen asiakkaan kanssa puhumiseen tai vaikka kukkien kasteluun. Ei tietenkään kaikkien asiakkaiden kanssa tarvii tehä noin ja ihan ok, jos on itellä huono päivä että tulee sitt vain venailemaan taukohuoneelle työajan loppumista, mutta luulis että hoitoalan työntekijöiltä löytyis inhimillisyyttä olemaan asiakkaiden edes joskus hieman pidempään kuin mitä on pakko. Mutta ei, mieluummin istutaan tyhjänpanttina kollegojen kanssa ja puhutaan pahaa asiakkaista ja toisista työntekijöitä. Ihan kaikista asioista haukutaan, vaikeeta uskoa että tollaset ihmiset on hoitajia, joiden pitäs olla huolehtivaisia ja empaattisia. Mutt kai ne on kaikki kyynistyneitä ja elämän kovettamia. lol.
Tää nyt oli vain mun kokemus, en väitä että kaikki hoitajat olis tälläsiä. Noikin ihmiset vois olla erilaisia jos vaihtasivat työpaikkaa, se voi olla että tonne on vaan muotoutunu tommonen ilmapiiri. Oon kuullu että joissain hoivakodeissa potilaita käytetään ulkona (siis ihan lähihoitajat, ei hoitoapulaiset) mutt tässä mun kesätyöpaikassa hoitajat naurais jos joku ehottais esimerkiks ett jokainen hoitaja käyttää yhtä asiakasta kerran viikossa ulkona. Ihan hyvin sen iltapäivän aikana (jolloin istutaan "muun työajan" viitteissä kahvilla) kerkeis yhen mummon ulkoiluttaa tai lukea lehteä yhdessä.
Nimenomaan pitäisi vaihtaa työpaikkaa. Osa valittaa jo töihn tullessa, ettei olisi huvittanut tulla. Tauot venyvät kolminkertaisiksi, pahan puhumisesta voisi myöntää mitallin. Joku toinen hoitaja voisi olla hyvin motivoitunut tekemään samaa työtä ilman valitusta. Onko joillekin työpaikka niin selvyys, että voidaan käyttäytyä kuinka huonosti tahansa.
Ja nämä samat ihmiset yleensä jaksaa vaahdota miten on väärin kun heidän verorahoillaan laiskat työttömät loisii vaan kotona, että pitäis niittenkin jotain tehdä sen rahan eteen. Sinällään hassua kun itse eivät tee juuri mitään palkkansa eteen, ehkä juuri sen mikä on ihan pakko.
Huh huh. En kuuntelis yhtään tollasta typeryyttä. Meillä ei ole onneksi koskaan tuollaista. Puhutaan päivän polttavia aiheita vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että sinä voit muuttaa tämän? Ole itse erilainen, muuta työyhteisöä.
Miten? Alat saarnata aikuisille ihmisille että selän takana shaissen puhuminen ei ole kivaa, eikä oikein. Eiköhän nämä ihmiset sen itsekin tiedä, mutta silti juoruilevat minkä ehtivät, naaman edessä ollaan sitten niin ystävää ja kaveria.
Tai jos vaan alkaisi "laukoa" ihmisille totuuksia, että tuokin tyyppi juoruilee sinusta tai että olisitpas kuullut mitä sinusta just puhuttiin ennenkun tulit huoneeseen, niin vois olla aika vaikeaa sen jälkeen käydä töissä.
Eihän ap osallistukaan juoruiluun.
Samoin en minäkään, siksi mieluummin vietän tauon yksin tai kännykkää selaten tms, enkä lähde työpaikan juoruihin mukaan.
Ällöttää se kaksinaamaisuus.Oma esimerkki on paras ratkaisu. Ei kahvihuoneen keskustelut muutu miksikään, jos yksi nysvää nurkassa kännykän kanssa ja osoittaa, että halveksii muita. Sen sijaan keskustelut muuttuvat, kun istuu samaan pöytään muiden kanssa ja aloittaa keskustelun tulossaolevasta taidelauantaista tai muusta ajankohtaisesta asiasta ja pitää keskustelua näpeissään sen verran, ettei päästä juoruilemaan. Jokainen on vastuussa työpaikan ilmapiiristä, myös ap. Todennäköisesti hän ei löydä koskaan työpaikkaa, jossa olisi kiva olla, mutta syy ei ole koskaan hänessä itsessään.
Ai, se onkin sitten muitten halveksuntaa, jos tauolla luen nettiä tai laitan viestejä tai luen lehteä. Sekin käännetään kielteiseen muotoon. Sen sijaan toisista juoruilu ja mustamaalaus on hyväksyttävää toimintaa mielestäsi?
Oikein malliesimerkki juoruamisesta tämä, henkilö kaikessa rauhassa selaa lehteä tai puhelinta samalla kahvia juoden, niin se on (joittenkin mielestä) muun työporukan halveksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että sinä voit muuttaa tämän? Ole itse erilainen, muuta työyhteisöä.
Ei toisten käytöstä voi muuttaa. On lupa olla erilainen, oma itsensä. Työkavereita tai työpaikkaa ei aina voi valita, sen voi valita, osallistuuko ikävään keskusteluun vai ei.
Hieno tapa siirtää vastuu työyhteisön hengestä kaikille muille, koska eihän minulla ole mitään tekemistä sen kanssa, miten muut käyttäytyvät.
Kyllä toisten käytöstä voi muuttaa, tätä on ihan tutkittukin. Jos sinä olet ystävällinen, ovat yllättäen muutkin ystävällisempiä kuin jos sinä olet ilkeä. On lupa olla erilainen ja oma itsensä, mutta harva meistä tekee päätöksen, jonka mukaan muut ovat kamalia ja ilkeitä pohtimatta sitä, voisiko itse olla erilainen eli mukava. Mieluummin on erilainen nurkassavalittaja, joka keskustelupalstalla on yhtä ikävä kuin muut ovat töissä.
Vai vastuu. Kukaan ei ole vastuussa kuin itsestään. Mitä oikein kuvittelet? Töissähän käydään vain rahan takia.
Kahvitauoista selviää siten, että ottaa hyvän kirjan ja lukee sitä. Jos tuota nyt selviämiseksi pitää kutsua. Minusta se on lähinnä ajanviettoa hyvän kirjallisuuden parissa.
Työuran alkuaikoina yksi itseriittoinen juoruakka-työkaveri tuli kyselemään omahyväinen virne naamalla, että "mikäs sua vaivaa? ootko vähän ujo?".
Vitutti se äänensävy. Tölväisin hänelle takaisin aika pahasti. Ei näkynyt naista töissä seuraavana päivänä. Aina yhtä hauskaa miten pienestä nämä ulkoisesti itsevarmat kaakattaja-eukot murtuvat.
Sen jälkeen on saanut yksin istua ja nauttia kahvista. Täydellistä. Onhan se nyt ihan selvää, että joku klassikkokirja on paljon parempaa viihdettä kuin käydä läpi päivän uutistarjonta ja jonkun akkaporukan mielipiteet tv-viihteestä.
Olen mies, joten ehkä kaikki on siksi helpompaa. Monilla juoru-naisilla tuntuu jääneen joku esiteini-ikä pysyvästi päälle. Eivät kestä hetkeäkään ilman huomiota. Surullista, mutta minkäs teet. Kaikki eivät saavuta ihmisarvoisen elämän edellytyksiä.
Miksi et itse mene sinne, ja kun joku puhuu pahaa jostain henkilöstä, niin keksi sinä hänestä jotain positiivista esim. että sinusta hän on oikein herttainen ihminen ja aina auttanut sinua kivasti kun olet pyytänyt apua. Tuollainne sulkee pa sk anj auhajien suut, koska tajuavat miten myrkyllisiä itse ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toisten käytöstä voi muuttaa. On lupa olla erilainen, oma itsensä. Työkavereita tai työpaikkaa ei aina voi valita, sen voi valita, osallistuuko ikävään keskusteluun vai ei.
Hieno tapa siirtää vastuu työyhteisön hengestä kaikille muille, koska eihän minulla ole mitään tekemistä sen kanssa, miten muut käyttäytyvät.
Kyllä toisten käytöstä voi muuttaa, tätä on ihan tutkittukin. Jos sinä olet ystävällinen, ovat yllättäen muutkin ystävällisempiä kuin jos sinä olet ilkeä. On lupa olla erilainen ja oma itsensä, mutta harva meistä tekee päätöksen, jonka mukaan muut ovat kamalia ja ilkeitä pohtimatta sitä, voisiko itse olla erilainen eli mukava. Mieluummin on erilainen nurkassavalittaja, joka keskustelupalstalla on yhtä ikävä kuin muut ovat töissä.
Vai vastuu. Kukaan ei ole vastuussa kuin itsestään. Mitä oikein kuvittelet? Töissähän käydään vain rahan takia.
Jokainen on vastuussa työympäristönsä työilmapiiristä. On ihan turha valittaa muiden juoruilusta, jos ei edes halua tehdä asialle mitään. Jos on töissä vain rahan takia, niin silloin ei muiden tekemiset paljoa kiinnosta - silti ap on kovin tuohtunut muiden tekemisistä, vaikka sillä ei ole hänelle merkitystä.
Meillä käydään kahvitauolla (se on työaikaa) läpi erilaisia työasioita ja ne pari lehteen ja kännykkään uppoutunutta ovat aina suloisen pihalla siitä, mistä on keskusteltu. Sitten he ovat vihaisia, kun kaikki muut tietävät asian ja heille se selviää jostain intran uutisesta. Yksi kolmikymppinen nainen ilmoitti aikoinaan, että kahvitauko on omaa aikaa, hänen ei tarvitse osallistua mihinkään palavereihin. Asia OK, ei ole pakko, mutta silloin hankkii saman tiedon jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Miten jos yrittäisikin kääntää tämän toisin päin. Puhuisi hyvää työkavereista, kehuisi heitä aloittaen vaikka kivoista vaatteista, uudesta kampauksesta, jostain hyvin tehdystä asiasta. Positiivisuus tarttuu ja tuottaa hyvää mieltä.
Buahhahhaa.. tuolla saat ihan suoraa aggressiota päin näköä. Tappelu on pystyssä heti. Tuosta et selviä voittajana. Tuo on näille niin röyhkeää arvostelua, että sinut savustetaan saikulle. Suoranaisena vittuiluna pitävät.
Jos juttu menee näin, et: huomaaasikko Maijan uudet hooousut. Ehe..he.. ja sanot et musta oli nätit, niin jep, jep. Ei hyvää seuraa sulle.
Minä en yksinkertaisesti jaksa pitää kahvitaukoja enää. Eikä meillä edes saa kahvitauolla kahvia, jos ei tuo omia kahveja, kun muut eivät juo kahvia kuin minä. On jo tarpeeksi, kun lounastauolla kuulee asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden haukkumista ja omien lasten tekemisten yksityiskohtaista selvittämistä. Ei - kyseessä ei ole mikään naisvaltainen ala. Olen töissä pienessä insinööritoimistossa ja ainoa nainen.
Hoitoala on vieläkin aika hierarkista ja jos lisäksi tunnet alemmuutta muutenkin asemasi vuoksi voi ainoa keino saada, tosin olematonta, valtaa seläntakanapuhumisella. Ikävää koska katkeruus paistaa kyllä paskanpuhujien kasvoilta, edessä ollaan sitten nöyrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on vastuussa työympäristönsä työilmapiiristä. On ihan turha valittaa muiden juoruilusta, jos ei edes halua tehdä asialle mitään. Jos on töissä vain rahan takia, niin silloin ei muiden tekemiset paljoa kiinnosta - silti ap on kovin tuohtunut muiden tekemisistä, vaikka sillä ei ole hänelle merkitystä.
Toki tuossa tilanteessa jokainen voi olla tyytyväinen. Juoruakat vaahtoa ja kännykän selaaja viihtyy siinä roolissa.
Ei niitä p*skanjauhajia mikään hiljennä, se on heille keino jaksaa työssä ja nostaa itseään muutama cm korkeammalle. Mieluummin todellakin laittelen viestejä tauolla kuin osallistun millään muotoa heidän juttuihinsa. Paljon hölmömpää on kuunnella typerä virne kasvoilla puhumatta mitään kuin olla syventyneenä viestivaihtoon ystävien kanssa.
Työpaikallamme on pari laiskaa hoitajaa, jotka teettävät hommia muilla. Tauolla mielellään sitten arvostelee hoitajia, joilla työt sujuu ja jotka ovat tauolla vain lakisääteisen ajan.
Tauot pitäisi lisäksi olla vapaita potilaitten asioista. Niitten aika on raporteilla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen.
Minä jäin sairaseläkkeelle jo nuorena, koska pelkäsin ja kammosin työkavereitani.
Pohjalla oli koulukiusaamistraumat.
Jos työssä on sietämätöntä, ota sairaslomaa. Tai hae suoraan eläkkeelle, etenkin jos olet ollut koulukiusattu eli sinulla ei ole ollut kunnollista lapsuutta.
Siis mitähän v####a??! Et nyt voi olla tosissas....?
Vierailija kirjoitti:
Minä teen niin, että kun joku haukkuu jotakuta, niin alan kehumaan samaista henkilöä: "hän muuten tosi hyvin hoiti sen asian eilen" tai "asiakas kehui häntä
Kauheesti" tms.Ensin tulee tyrmistynyt hiljaisuus, sitten vähätellään, mutta kun teen näin joka kerta, lopettavat muut juoruamisen silloin, kun minä olen paikalla.
N49
Tuo ei lopeta juoruilua muuten kun silloin kun olet paikalla, koska eihän ihmiset tyhmiä ole, ne ymmärtää ettet halua juoruilla esim tietystä henkilöstä, tai ehkä ollenkaan. Mutta juoruilu jatkuu kun et ole paikalla. Ikävä kyllä.
Mulle on joku joskus sanonut että älä puhu ihmisistä selän takaakaan mitään, mitä et voisi sanoa heidän kuultensa.
Ihan hyvä neuvo sinänsä, mutta kuten joku jo aiemmin kommentoi, yleensä kaikista ihmisistä puhutaan selän takana jotakin. Asialla kannattaa alkaa vaivatata päätänsä vasta sitten jos juoruilu on ilkeää ja todella pahantahtoista.
Työnantajat ei arvosta työnlaatua vaan pitää minimimäärän hoitohenkilökuntaa niin että työ tulee jotenkiten sutaistua.,.