Pyykki tulee puhtaaksi jo 20 asteessa ?
https://yle.fi/uutiset/3-9809469
Onko teidän pesukoneessa 20C ohjelma? Mulla ei ole. Ja tietyt paidat alkaa haista jos ei välillä pese 60 asteessa, joten en ihan usko tohon kylmässä pesemiseen.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Esim Espanjassa pestään vain kylmällä vedellä. Tuleekohan puhdasta. Lakanat, pyyhkeet jne.
Eikä pestä :D Ihan samat pyykinpesukoneet on sielläki ku mitä Suomessa myydään.
Terv. Espanjassa asunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Espanjassa pestään vain kylmällä vedellä. Tuleekohan puhdasta. Lakanat, pyyhkeet jne.
Terv. Espanjassa asunut
Äitini asuu Kanarialla talvet ja kertoi näin.
Joku saanut taudin huonosti pestyistä vaatteista?
No ei tule puhtaaksi. Usein joutuu 60 asteessa pesemään jotta pyykki ei haise.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ennen pesukoneita pyykki keitettiin padassa. Tuli puhdasta ilman kemikaaleja.
Entäs se lipeä?
Minusta nykypesukoneissa ärsyttää se, että ne käyttävät liian vähän vettä.
Olen ostamassa uutta pesukonetta. Vanhassa veden pinta näkyi selvästi lasiluukun läpi. Kone on 18 vuotias. Kaupassa myyjä sanoi, että kaikkk koneet ovat nykymääräysten mukaan niin vesipihejä, että vettä ei näy ollenkaan. (paitsi yhdellä valmistajalla on joku kallis kone, johon saa lisäveden!)
Miksi kaikki toimiva pitää muuttaa huonommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Espanjassa asunutÄitini asuu Kanarialla talvet ja kertoi näin.
No mä asuin manner Espanjassa ja ihan pyöritin pyykit 60 asteessa koneella, joita saa ihan Suomestaki
Pyyhkeet ja aluslakanat ja mieheni sukat pesen 95 asteessa. Muut puuvillaiset 60 asteessa ja tekokuidut ja villan alemmassa. Jos on kuukautisverta pöksyissä, niin pesen ne ensin kylmässä ja uudelleen kuudessakympissä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ennen pesukoneita pyykki keitettiin padassa. Tuli puhdasta ilman kemikaaleja.
Ja huuhdottiin järvessä. En minä ymmärrä tätä vedensäästämistä Suomessa, jossa on vettä liikaakin. Jätevedenpuhdistuslaitoksissakin ovat joskus joutuneet lisäämään puhdasta vettä, jotta puhdistusprosessi toimisi oikein.
Lipeä on kyllä kohtuullisen vahva kemikaali, mutta matot on pesty perinteisesti mäntysuovalla. Ei sitäkään voi syödä, mutta nykyään ruokasooda ja etikka sopivat hyvin koneisiin - kunhan niissä vaan olisi vettä!
Vierailija kirjoitti:
Missä siellä? Meidän Espanjan asunnossa on ihan tavallinen pesukone joka toimii ihan samalla lailla kun täälläkin, lämmittää veden ohjelman mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olette kuulleet, että joku olisi kuollut likaisiin vaatteisiin? Siis saanut jonkun bakteerimyrkytyksen. Miten vaatteiden bakteerit haittaa muuten kuin että vaate ehkä haisee? Ei kai kukaan niitä syö?
Et ole koskaan kuullut streptokokista etkä märkäruvesta? No miten olisi herpes? Se ei kai siirry vaatteista, mutta en välittäisi laittaa päälleni alushousuja, jotka on pesty 20 asteessa samassa koneessa kuin jonkun toisen ihosairaan visvaisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä siellä? Meidän Espanjan asunnossa on ihan tavallinen pesukone joka toimii ihan samalla lailla kun täälläkin, lämmittää veden ohjelman mukaiseksi.
Kuulemma kone asennetaan siten, että vain kylmää ohjelmaa voi käyttää. Pitää kysellä tarkemmin. Kanarialla näin siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kone asennetaan siten, että vain kylmää ohjelmaa voi käyttää. Pitää kysellä tarkemmin. Kanarialla näin siis.
Äitiäs on nyt kyllä vedätetty :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Espanjassa asunutÄitini asuu Kanarialla talvet ja kertoi näin.
No mä asuin manner Espanjassa ja ihan pyöritin pyykit 60 asteessa koneella, joita saa ihan Suomestaki
Olin talvella Marbellassa vuokra-asunnossa. Siellä oli pesukone ja kuivaaja.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Franco aikanaan määräsi tämän ja siitä asti on pesty koneessa kylmällä. Espanjalaisen kaverini mielestä tämä on ihan normaalia, säästyy energiaa ja vaatteet pysyvät parempina pidempään. Nykyään on kylmässä toimivia pesuaineita mutta veikkaan että aikaisemmin on salaa liotettu hellalla kuumennetussa vedessä... :)
Millaisia vaatteita teillä oikein on kun haisevat jos ei pese 60 asteessa? Itse pesen kaikki vaatteeni 30 tai 40 asteessa. Ikinä eivät pesunjälkeen haise.
Espanjassa koneessa oli samat lämpötilat kuin meilläkin. Ystäväni laittoi silkkipuserono vahingossa 60 asteeseen. Sehän kutistui.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vaatteita teillä oikein on kun haisevat jos ei pese 60 asteessa? Itse pesen kaikki vaatteeni 30 tai 40 asteessa. Ikinä eivät pesunjälkeen haise.
Tietyt materiaalit ja musta väri, haju pinttyy kiinni. Puhtaana ei haise, mutta kun on hetken aikaa pitänyt päällä ja paita lämpenee, alkaa haista.
Nyt tajuan, miksi pesuaineissa on hajusteita ja voimakkaat huuhteluaineet on keksitty...