Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun puoliso ei kelpuuta kohtuuhintaista asuntoa

Vierailija
31.08.2017 |

Me asumme nyt edullisesti vuokralla, ja tiedossa on että tämä vuokra-asunto lähtee ennen pitkää "alta" eli jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa joudumme joka tapauksessa muuttamaan, mutta ei vielä kuukauden päästä kiireellä. Ollaan katsottu sekä myytäviä että vuokrattavia asuntoja. Ongelma on se, että puolisolle ei tunnu kelpaavan mikään kohtuuhintainen eli sellainen mihin meillä minun mielestä olisi varaa. Mikään ostettava kohde, jota ehdotan hänelle, ei hänelle kelpaa. Hän ehdottaa minulle vain sellaisia, joihin ei kyllä ole rahaa. Samaten vuokra-asunnot, ne joiden vuokra meillä olisi rahaa maksaa, ne ei hänelle kelpaa. On kuulemma kyllästynyt asumaan huonosti (nykyinen kotimme on edullinen eli ei mikään iso eikä hieno). Muutto on kuitenkin pakosti edessä ennen pitkää, ja jonkun kodin pitäisi nyt kelvata. Millä saan hänet innostumaan asunnosta, joka on meille mahdollinen? Olen yrittänyt puhua järkeä, ja hän tavallaan ymmärtää ongelman, mutta sanoo että ei vain osaa innostua mistään joka ei ole kovin iso eikä kovin hieno. Ja jos ei innostu niin ei halua ostaa sitä asuntoa mistä ei innostu.

Kommentit (214)

Vierailija
1/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää paikan päälle asuntonäyttöihin. Kummasti siinä se asuntokuume syntyy, vaikka paperilla ei niin unelmalta vaikuttaisikaan.

Vierailija
2/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko auttaa, jos menisitte pankkiin juttelemaan. Sanot puolisolle, että mennään alustavasti puhumaan minkä verran saadaan laina. Jos vaikka se avaisi miehen silmiä kun tulee kylmää faktaa minkä verran voitte lainaa saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää paikan päälle asuntonäyttöihin. Kummasti siinä se asuntokuume syntyy, vaikka paperilla ei niin unelmalta vaikuttaisikaan.

Hän ei innostu lähtemään edes näyttöön, jos asunto ei ole riittävän iso. Olemme käyneet näytöissä ja hän on innoissaan uuden asunnon hankkimisesta kyllä, mutta vain ison ja hienon. Käymämme näytöt on olleet hänen valitsemia kohteita (yli budjettimme). En tiedä millä saisin hänet edes näyttöön johonkin pienempään (meillä on aika kiireinen arki, joten sataa näyttöä ajankulun vuoksi ei sentään voida käydä). Ap.

Vierailija
4/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sen omanhan voi remointoida ihan sitten just niin hienoksi kun haluaa. Ja silloin myyntivaiheessa siitä saa todnäk enemmän kuin mitä on maksanut + rempan. Meillä oli vähän samanlainen tilanne, löysin erittäin kohtuuhintaisen kämpän (paritalo), joka tarvitsi täysremontin ja ulkopäin oli kieltämättä aika kamala (mm. tasakatto). Mies ei ollut yhtään innostunut, mutta puhuin hänet ympäri. Rempattiin kämppä katosta lattiaan, asuttiin siinä 5 vuotta ja myytiin se ja jäätiin voitolle eli ostohinta + remppahinta + 5v asumiskulut oli vähemmän kuin se mitä siitä sitten myydessä saatiin... Ja sen kämpän tuottamalla pääomalla ostettiinkin sitten okt isolla pihalla naapurilähiöstä. Sellainen hieno.

Vierailija
5/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen budjetti ja mistä päin asunto olisi tarkoitus hankkia? Entä todellinen budjetti vs. miehen "budjetti"?

Vierailija
6/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen budjetti ja mistä päin asunto olisi tarkoitus hankkia? Entä todellinen budjetti vs. miehen "budjetti"?

Pk-seutu. Puolison "budjetti" 20-25 % enemmän kuin minun mielestä meidän budjetti on. Ja se puoliso ei välttämättä ole nyt sitten mies... Ap.

Vierailija
7/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin vääntää rautalangasta puolisolle reaaliteetit. Tulot - menot. Jäännös/ lainan kuukausierät. 

Ei tarvinnut korkotason paljon hilautua ylöspäin, kun omat laskelmamme pettivät 2000-luvun alkupuolella. Tarvittiin lyhennysvapaa -jakso, kun samanaikaisesti toinen meistä joutui työttömäksi.

Voi onnen päivää, kun saatiin se asunto myytyä ja velat kuitattua.

Vierailija
8/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata hankkiutua velkavankeuteen sellaisesta asunnosta, josta ei ole innostunut. Ennemmin sitten vuokralle, jos ei mitään sopivaa osu kohdalle.

Vierailija
9/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aloituksesta saanut selvää, onko kirjoittaja mies vai nainen.

Jos toinen haluaa selkeästi kalliimman, mihin toisella on varaa, niin kalliimman haluava voi maksaa enemmän vuokrasta tai asunnon hinnasta. Oletettavasti pankissa kyllä kerrotaan, jos himoittu asunto on liian kallis. On vaikea ostaa liian kallaista asuntoa, jos siihen ei saa tarpeeksi lainaa.

Vierailija
10/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seutu. Puolison "budjetti" 20-25 % enemmän kuin minun mielestä meidän budjetti on. Ja se puoliso ei välttämättä ole nyt sitten mies... Ap.

äh sori luulin lukeneeni, että "miehelle ei kelpaa..". Pahoittelen!

Mut 25% tuntuu esim 150000 eurossa paljon vähemmän kuin vaikka 350000 eurossa, joten siksi kiinnostaa, että kuinka eri viivalla olette.

Vierailija
11/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on kiireinen elämä, niin älä sinäkään tuhlaa aikaasi käymällä liian kalliiden asuntojen näytöissä. Selvitätte sen budjetin nyt tasan tarkkaan ja sitten ostatte niin hienon asunnon, kun sillä saa. Sinun kirjoituksestasi vähän paistaa, että haluaisit käyttää mieluummin vähemmäkin rahaa, mutta tuossa suhteessa sinunkin taitaa olla tässä tapauksessa pakko tehdä kompromissi.

Vierailija
12/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut 25% tuntuu esim 150000 eurossa paljon vähemmän kuin vaikka 350000 eurossa, joten siksi kiinnostaa, että kuinka eri viivalla olette.

Olen siis itse mies, puoliso on avovaimoni. Minun mielestä asunto voisi maksaa 230 000 €, avovaimon mielestä meille kodiksi kelpaavia asuntoja on vain ne, jotka näyttää liikkuvan vähintään hintaluokassa 350 000 € ylöspäin. Hän ei siis varsinaisesti halua niin kallista asuntoa, mutta haluaa että asunto on hienokuntoinen ja neliöitä yli 110, joten nuo vain sattuvat olemaan aika kalliita täällä päin. Hän ei osaa innostua pienemmistä tai huonokuntoisista, koska on kuulemma liian pitkään joutunut ahtaasti ja rumassa asunnossa asumaan. Sama koskee vuokra-asuntoja, minun mielestäni voimme maksaa korkeintaan 800 € vuokraa, mutta sillä hinnalla ei täällä saa mitään mikä hänelle kelpaisi. Ap.

Vierailija
13/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on kiireinen elämä, niin älä sinäkään tuhlaa aikaasi käymällä liian kalliiden asuntojen näytöissä. Selvitätte sen budjetin nyt tasan tarkkaan ja sitten ostatte niin hienon asunnon, kun sillä saa. Sinun kirjoituksestasi vähän paistaa, että haluaisit käyttää mieluummin vähemmäkin rahaa, mutta tuossa suhteessa sinunkin taitaa olla tässä tapauksessa pakko tehdä kompromissi.

Miten voin tehdä kompromissin tuossa? Miten voin ostaa liian kalliin asunnon? Minulla on rahaa vain sen verran kuin on. Ap.

Vierailija
14/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit ilmoittaa max summan jolla haluat osallistua. Jos puoliso haluaa kalliimman, hän maksaa sitten suuremman osuuden.

Vierailija
15/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis itse mies, puoliso on avovaimoni. Minun mielestä asunto voisi maksaa 230 000 €, avovaimon mielestä meille kodiksi kelpaavia asuntoja on vain ne, jotka näyttää liikkuvan vähintään hintaluokassa 350 000 € ylöspäin. Hän ei siis varsinaisesti halua niin kallista asuntoa, mutta haluaa että asunto on hienokuntoinen ja neliöitä yli 110, joten nuo vain sattuvat olemaan aika kalliita täällä päin. Hän ei osaa innostua pienemmistä tai huonokuntoisista, koska on kuulemma liian pitkään joutunut ahtaasti ja rumassa asunnossa asumaan. Sama koskee vuokra-asuntoja, minun mielestäni voimme maksaa korkeintaan 800 € vuokraa, mutta sillä hinnalla ei täällä saa mitään mikä hänelle kelpaisi. Ap.

Ehdotin jo tuossa edellä menkää pankkiin. Siellä kerrotaan kuitenkin hyvinkin rehellisesti millaista max summaa uskaltavat antaa lainaa. Ja omassa asunnossa kannattaa nyt muutenkin katsoa että olisi toimiva pohja. Ne seinät voi kuitenkin maalata/tapetoida sellaiseksi kuin haluaa.

Vierailija
16/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän miestäsi, sillä maksettavahan se on se ei niin mieluinen asuntokin. Olkaa niin kauan vuokralla kun on varaa sellaiseen asuntoon joka tyydyttää molempia.

Toisaalta, mitään jättisuurta asuntoa ei kannata ensiasunnoksi ostaa. Tinkikää neliöistä mutta hyvällä sijainnilla.

Vierailija
17/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen haluaa hienon asunnon, niin hän varmaan tekee remppaa innoissaan. Joskus rautakaupoissa on näytöksiä, joissa annetaan opastusta tapetoimiseen. Kansalaisopistoissakin saattaa olla remppakursseja, avovaimosi voi mennä sellaiseen, jos nyt ei osaa.

Vierailija
18/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin te olette sitä kämppää käteisellä ostamassa eli olisiko hyvä käydä ihan yhdessä pankissa kuulemassa minkä summan yleensäkkään voitte saada lainaa ja vaikka saisittekin tuon 350.000e, mitä se tarkoittaa kuukausieränä tästä seuraavat 20v. Olettaen, että korot pysyy tällä tasolla kuin nyt. Jos realiteetit auttaisi päätöksenteossa?

Vierailija
19/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuren osan asunnosta avovaimo maksaa?

Vierailija
20/214 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso kuulostaa ylipäätään aika lapselliselta. Ekaluokkalainen voi ilmoittaa että hän vain nyt haluaa jotain kallista, välittämättä siitä paljonko rahaa oikeasti on, mutta aikuisella luulisi olevan vähän paremmin realiteetit hallussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi