Paino putoaa tuskastuttavan hitaasti kalorivajeesta (ja urheilusta!) huolimatta, mitä teen väärin?
Yritän pudottaa vauvakiloja, imetyksen lopetuksesta aikaa lähes 1,5 vuotta, joten hormonitoiminta pitäisi synnytysten ja imetysten osalta olla normaali. Kilpirauhanen testattu, arvot ok.
Lähtömitat 170cm / 81kg. Paino putoaa tuskastuttavan hitaasti, vaikea pitää motivaatiota yllä. Olen ollut todella kurinalaisella dieetillä (ruokavalio + liikunta) ja painoa on pudonnut säälittävät 3kg. Tästä ruhosta luulisi kuukauden tiristyksellä lähtevän enemmänkin!?
Lasken kaloreita ja syön 1200-1400 kaloria päivässä sen mukaan olenko urheillut ko. päivänä. Urheilen 4-6krt / vkossa (pyöräilyä, kuntosalia, hölkkää, sauvakävelyä). Tämän lisäksi ulkoilen lasten kanssa päivittäin (pyöräilyä, puistoa, kävelyretkiä, uintia) näitä en laske liikuntoihin.
Ruokavalio: puhtaita raaka-aineita (naudanlihaa, kalaa, kanaa), monipuolisesti kasviksia ja vihanneksia, paljon marjoja, vähän hedelmiä (ei tärkkelystä), soijajugurttia noin 200g/pv, ei juuri maitotuotteita (kahvimaitoa lukuunottamatta), munia, pähkinöitä (n25g/pvä), kahvia ja vihreää teetä, vissyä (ei mitään virvoitusjuomia/mehuja), ei mitään viljoja lukuunottamatta silloin tällöin (harvoin!) kaurapuuroa tai kaurasiemennäkkäriä.
MIKSI en kalorivajeesta (väh. -1000kcal/pvä) huolimatta laihdu tämän rivakammin?? Mitä voin tehdä vauhdittaakseni prosessia? Tässä on kyse elämästä ja motivaatiosta ihmiset ;)
Ps. Puhtaasti matemaattiselta kantilta tarkasteltuna minun pitäisi tällä kalorivajeella laihtua kilo viikossa. Miksei sitä tapahdu?!
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiankulutusta on oikeasti hyvin vaikea laskea. Tätä muuten tiede ei ole vielä pystynyt selvittämään. Sinun mittarisi ei sitä kerro todellakaan. Samoin syötyjä kaloreita on vaikea laskea. Liikunta ei todellakaan laihduta juuri mitään, päivässä korkeimmillaan saat siitä 300kcl vajeen. Ota mittanauha käyttöön, se kertoo tarkemmin kuin vaaka. Ja muista, aina kun paino laskee niin kuluttamasi energian määrä myös vähenee.
Ja olet todella hyvin saanut painoasi laskemaan!
En ymmärrä tuota että liikunnalla saa päivässä korkeintaan 300kcal vajeen? Jos liikun päivän aikana esim 4 tuntia (kyseessä siis laji joka on matalatehoista liikkumista, keskisyke suunnilleen 125bpm, ja kulutan siinä neljässä tunnissa n.1400kcal. Jos energiantarpeeni on päivässä suunnilleen 1800kcal ilman liikuntasuoritusta, liikuntasuorituksen kanssa se on n. 3200kcal. Jos syön 2200kcal edestä, niin "vaje" on 1000kcal.
No tavallisella työssäkäyvällä perheellisellä henkilöllä ei ole mahdollisuutta liikkua 4 tuntia päivässä. 1/2-1 h päivässä, eikä edes joka päivä, on realistinen tavoite.
ohis
Ahaa, eli tässä oli kyseessä ajan puute ja oletus että liikutaan vain 1/2-1h päivässä. Itselläkin nämä yli 2h liikuntasuoritukset tapahtuvat vapaapäivinä kyllä.
Kiitos AP:lle viesteistä. Olen itse aikalailla samanlaisessa tilanteessa. Tiputettavaa vähän vähemmän.
Aktiivisuusranneke on minulla antanut realistisen kuvan omasta liikunnasta. Liikuin nuorempana paljon, lasten myötä liikunta on vähentynyt. Mutta en itse tajunnut kuinka draammaattisesti. Aktiivisuusmittari herätti.
Minulla on myös auttanut se, että valitsen yhden päivän viikossa, milloin syön vähän enemmän. Yleensä on sunnuntai. Käyn joka aamu vaalla. Aiemmin kävin kerran viikossa, mutta itselleni on parempi tämä tapa.
En kirjaa syömisiäni ylös. Voisitko antaa vinkin mitä ohjelmaa käytät?
Minulla on auttanut nukkuminen ja lepo. Yritän panostaa niihin.
Tsemppiä & malttia, kyllä se siitä lähtee pikkuhiljaa.... tsempataan toisiamme!!
Toki ihminen jossain vaiheessa kuihtuu keskitysleiriläisen näköiseksi jos ei syö mitään ja liikkuu hirveästi, mutta tavoitteesi ei kuitenkaan lie ole näyttää rytistyneeltä rusinalta. Ja muutenkin jos keho koostuu pääosin rasvasta lihasten sijaan, kuten käy liiallisella liikunnalla yhdistettynä liian vähäiseen syömiseen niin näyttää huonolta vaikka paino olisi alarajoilla, koska lihas ei kehity kun ei saa tarpeeksi ravintoa. Siitä johtuu laiha läski- termi, paino on alhainen/normaali mutta esim sisäelinrasvan määrä voi olla korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiankulutusta on oikeasti hyvin vaikea laskea. Tätä muuten tiede ei ole vielä pystynyt selvittämään. Sinun mittarisi ei sitä kerro todellakaan. Samoin syötyjä kaloreita on vaikea laskea. Liikunta ei todellakaan laihduta juuri mitään, päivässä korkeimmillaan saat siitä 300kcl vajeen. Ota mittanauha käyttöön, se kertoo tarkemmin kuin vaaka. Ja muista, aina kun paino laskee niin kuluttamasi energian määrä myös vähenee.
Ja olet todella hyvin saanut painoasi laskemaan!
En ymmärrä tuota että liikunnalla saa päivässä korkeintaan 300kcal vajeen? Jos liikun päivän aikana esim 4 tuntia (kyseessä siis laji joka on matalatehoista liikkumista, keskisyke suunnilleen 125bpm, ja kulutan siinä neljässä tunnissa n.1400kcal. Jos energiantarpeeni on päivässä suunnilleen 1800kcal ilman liikuntasuoritusta, liikuntasuorituksen kanssa se on n. 3200kcal. Jos syön 2200kcal edestä, niin "vaje" on 1000kcal.
Niin, siis 4 tunnin aikana kulutat energiaa huolimatta siitä liikutko vai et, ellet ole kuollut. Jos joku mittari näyttää, että 4h urheilusuorituksen aikana kulutat x määrän kaloreita, on kyseessä kokonaiskulutus, joka sisältää paitsi perusaineenvaihdunnan kuluttamat kalorit (eli sen mitä kuluttaisit joka tapauksessa), mutta myös sen liikunnan tuoman lisäyksen energiankulutukseen. Eli todellisuudessa lisäys ei ole 1400kcal vaan vähemmän.
Sitten voidaan miettiä myös sitä, että paljonko tuollainen 4h suoritus vaikuttaa vireystasoon. Oletko suorituksen jälkeen passiivisempi kuin päivinä ilman liikuntasuoritusta, jolloin kulutat taas vähemmän energiaa kuin normaalisti.
Lihava pitää liikuntana sellaista mikä ei todellisuudessa vielä ole liikuntaa. Kulunut energia yliarvioidaan. Lihavan on vaikea kuluttaa paljon, koska kunto on huono.
Lihava pitää pienenä annoksena sellaista mikä todellisuudessa on iso annos. Myös ruokailujen määrä ja ruokalaji on epäterveellinen.
Sitten 54-kiloisena ymmärrät, mitä tarkoitan. :)
Itse tuon painoisena laihdutin tyylillä alle 1 000 kcal/vrk, ja sillä lähti keskimäärin kilo viikossa. Syöt siis liikaa laihtuaksesi nopeammin, niin se vain valitettavasti on. Mutta 3 kg/kk on ihan hyvä vauhti, vaikkei se siltä ehkä nyt tunnukaan.
No tavallisella työssäkäyvällä perheellisellä henkilöllä ei ole mahdollisuutta liikkua 4 tuntia päivässä. 1/2-1 h päivässä, eikä edes joka päivä, on realistinen tavoite.
ohis