Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh äitien valtava tukeminen

Vierailija
30.08.2017 |

5 lapsen äidille maksetaan omakotitalon vuokra ja muut tuet lisäksi.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiden lapsen äiti tarvii toki isomman asunnon oli talomuoto mikä tahansa. Mitä muuta hän saa? Korotuksen lapsilisään sen tiedän vajaa 50€ per lapsi.

Kyllä ne tuet tarpeeseen tulee. Yhteishuoltajuus tapauksissa myös etävanhempi tarvitsee suuremman asunnon, mutta tätä ei oteta huomioon missään tuissa ja se on aivan älyvapaata. Usein se etä on mies, joten tämän asian korjaaminen ei ole vihervassareiden asialistalla.

Oon nainen ja oon täysin samaa mieltä. Elatusapu-/asumistuki- ym. asiat syrjivät isiä törkeällä tavalla.

Etävanhempia.

Vai oletko sinäkin niitä jotka pitävät etäisää sankarina/päähänpotkittuna raukkana, mutta etä-äiti onkin jo jotain niin kauheaa ettei mielikuvitus edes taivu.

Vierailija
22/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yh- tukia, vaan on kaikkien kansalaisten saatavilla, perhesuhteista riippumatta, ainoastaan lapsilisässä on yh-korotus muutaman kympin.

Ajattelepa ap. jos yh-huoltajalla olisi 10 tai 20 lasta.

Ja oikeassa elämässä 5 lapsen perhe, on todella harvinainen.

On olemassa sellaiset "yh-tuet", että jokaista lasta kohti on äidille jäätävä rahaa n. 400€ puhtaana käteen pelkkään peruselämiseen. Lisäksi mitä enemmän lapsia, sitä isompi ja kalliimpi asunto hyväksytään asumistuessa. Lapsi saa myös ilmaisen päivähoidon. Kaikki nämä etuudet poistuvat, kun on kyse esim pariskunnasta, jolla on yksi lapsi ja toinen vanhemmista käy töissä. Onhan tää hieno systeemi, kun eräskin tuntemani työtön yh-mamma lapsineen asustaa omakotitalossa valtion kustantamana, kun isällä ollessaan lapset joutuu nukkumaan kirjaimellisesti keittiön lattialla yksiössä. Jos mulle ja miehelleni tulis perheenlisäystä, ei oltais oikeutettu mihinkään asumistukiin tms, koska käydään töissä. On asuttava siis pienessä kopperossa, koska näillä palkoilla ei ole kummempaan varaa Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se ihan tosiasia, että työtön yh saa paljon paremmat tuet kuin työtön yksinasuja tai pariskunta. Tietenkään lasten ei kuulu nähdä nälkää vanhempansa tilanteen vuoksi.

Mutta kyllä silti tietyt tilanteet ärsyttävät. Tiedän itse yh-äidin, jonka lapset jo kouluikäisiä. Töissä ei henkilö ole ollut sen jälkeen, kun ensimmäisen lapsen sai. Asuvat niin, että äidillä ja jokaisella lapsella on oma huone. Vuokra reilusti päälle tonnin. Äiti itse todennut, ettei hänen "kannattaisi" lähteä millään lähihoitajan palkalla töihin. Nyt on varaa hius- ja ripsipidennyksiin, tatuointeihin, vaatteisiin ja sisustamiseen. Kaikki Kelan rahoilla, eli kuvioon ei liity rikasta exää ja suuria elatusmaksuja. Kyllähän tuo nyt saa kadehtimaan, jos työssäkäyvänä saa vain haaveilla tuollaisesta elintasosta. Ja jos itselle iskisi työttömyys, veisi tie äkkiä leipäjonoon.

Jos tuttusi on lähihoitaja, niin kyllä hän olisi töissä. Oli lapsia tai ei, niin kovin monta vuotta ei voi venkoilla ennen kuin siihen kiinnitetään huomiota.

Sinun kannattaa liittyä työttömyyskassaan, niin saat työttömyyden tullen ansiosidonnaista. Silloin voi ostaa leivän kaupasta, jos et jaksa itse leipoa.

Vierailija
24/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yh- tukia, vaan on kaikkien kansalaisten saatavilla, perhesuhteista riippumatta, ainoastaan lapsilisässä on yh-korotus muutaman kympin.

On olemassa sellaiset "yh-tuet", että jokaista lasta kohti on äidille jäätävä rahaa n. 400€ puhtaana käteen pelkkään peruselämiseen. Lisäksi mitä enemmän lapsia, sitä isompi ja kalliimpi asunto hyväksytään asumistuessa. Lapsi saa myös ilmaisen päivähoidon. Kaikki nämä etuudet poistuvat, kun on kyse esim pariskunnasta, jolla on yksi lapsi ja toinen vanhemmista käy töissä. Onhan tää hieno systeemi, kun eräskin tuntemani työtön yh-mamma lapsineen asustaa omakotitalossa valtion kustantamana, kun isällä ollessaan lapset joutuu nukkumaan kirjaimellisesti keittiön lattialla yksiössä. Jos mulle ja miehelleni tulis perheenlisäystä, ei oltais oikeutettu mihinkään asumistukiin tms, koska käydään töissä. On asuttava siis pienessä kopperossa, koska näillä palkoilla ei ole kummempaan varaa Helsingissä.

Helsingin ulkopuolella on asunnotkin halvempia.

Vierailija
25/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt esimerkistäsi mitään "yh-tukea". Samalla tavalla kahden vanhemman perheet ovat oikeutettuja toimeentulotukeen ja asumistukeen kuin yksinhuoltajaperheet, mikäli tulot jäävät tietyn rajan alle. Näin voi olla, mikäli vanhemmat ovat esimerkiksi työttömiä. Vastaavasti työssäkäyvä yksinhuoltaja ei saa mitään tukia, mikäli tulot ylittävät toimeentulorajan. Esimerkiksi minä, työssäkäyvä yksinhuoltaja, en saa lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen lisäksi mitään tukia.

Vierailija
26/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen yh-äiti. Yhteiskunta tukee minua yksinhuoltajuuteni johdosta n. sadalla eurolla kuukaudessa, olen siitä erittäin kiitollinen. Mutta kyllä tässä verojakin olen maksellut 5000 euron bruttotuloista aika ison osan joka kuukausi. Verrattuna sellaiseen perheeseen, jossa perheen vanhemmat ansaitsevat yhteensä tuon saman summan, olen itse asiassa maksanut veroja aika paljon enemmän. Enemmän kuin tuon yksinhuoltajakorotuksen verran. Joten otan vastaan hyvällä omallatunnolla. Jos joku on siitä kateellinen, saa olla.

Vierailija
27/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla yh?

Miksei pariudu ja lisäänny kumppanin kanssa, jolla on samanlaiset arvot ja ajatukset, kiinnostuksen kohteet ja mieltymykset. Ehjä perhe, jossa äiti ja isä lapsineen on onnellisin, eikä valtion tarvitse maksaa ylimääräisiä muiden hairahduksista.

Sitäpaitsi yksinhuoltajuus periytyy.

Joiltakin se puoliso kuolee. t: leskiäiti

Vierailija
28/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 lapsen äidille maksetaan omakotitalon vuokra ja muut tuet lisäksi.

Hitto, minä kolmen lapsen yksinhuoltajana ihan itse maksan ok-taloni lainat omalla palkallani. 

Veikkaan muuten että viiden lapsen yksinhuoltajaisälle maksetaan ihan samat jutut kuin äidillekin, silloin kun tarvetta on.

Vierailija
29/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina olla 15 lasta mina saada tuki paljon sina toissa mina lepa

Vierailija
30/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut ap, jos haluat yhteiskunnan kustantaman omakotitalon, niin siitä vaan. Teet viisi lasta, heität äidin/t pihalle ja ryhdyt nauttimaan yh-elämästä täysin siemauksin.

Vierailija
31/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, että näissä keskusteluissa aina oletetaan yksinhuoltajaäitien olevan työttömiä. Työssäkäyvät yksinhuoltajat eivät saa mitään tukia, mikäli tulot riittävät perheen elättämiseen. Työttömillä taas oikeus tukiin syntyy nimenomaan työttömyydestä, ei yksinhuoltajuudesta. Toki lapset huomioidaan toimeentulotukilaskelmassa, mutta näin toimitaan myös kahden vanhemman perheiden kohdalla.

Avaus on kirjoitettu ikään kuin tyypillinen yksinhuoltajaäiti olisi elämäntapatyötön vauvatehtailija. Keskimääräinen lapsiluku naista kohden on Suomessa kuitenkin alle 1,5. Suurperheitä on hyvin vähän, ja yksinhuoltajaksi yleensä päädytään silloin, kun toisesta vanhemmasta ei ole ottamaan vastuuta.

Vierailija
32/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuuden tukemisessa on se vika, että mitä enemmän niitä tuetaan, sitä enemmän yksinhuoltajia on. Tilastojen mukaan etenkin yh-äitien pojat kärsivät tuosta perhemallista.

Vierailija
33/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa kateutta yh-äitejä kohtaan. Kokeilkaa itse 😂

Vierailija
34/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajuuden tukemisessa on se vika, että mitä enemmän niitä tuetaan, sitä enemmän yksinhuoltajia on. Tilastojen mukaan etenkin yh-äitien pojat kärsivät tuosta perhemallista.

Viestissäsi on yksinhuoltajia syyllistävä sävy, ja viimeisessä virkkeessä jopa puhut "yksinhuoltajaäitien pojista". Yhtä hyvin voisit puhua "pojan kasvatukseen osallistumattomasta isästä". Kummastakohan ne pojat tosiasiassa kärsivät: äidin yksinhuoltajastatuksesta vai siitä, että isä ei osallistu poikansa kasvatukseen?

Vierailija
35/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään yh-tukia, paitsi lapsilisän minimaalinen korotus. Muut tuet ovat ihan kaikille tarkoitettuja tulotasosta riippuen.

Työssäkäyvät yksinhuoltajat eivät juuri tukia saa, ehkä joskus asumistukea, kuten itse saan. En asu omakotitalossa.

En tunne yhtään ainutta vauvatehtailijaa, vaan kaikki tuntemani yh:t ovat koulutettuja ihmisiä, jotka vain ovat yksinkertaisesti eronneet monista eri syistä johtuen. Isät ovat myös yleisesti ottaen mukana lastenkasvatuksessa, josseivät nyt jopa viikko-viikko -systeemillä ole.

Kun lapset kasvavat, loppuvat myös lapsilisät, elarit ja muut. Siihen asti kuitenkin kaikilla lapsilla Suomessa on onneksi oikeus elää ihmisarvoista elämää.

Vierailija
36/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa kateutta yh-äitejä kohtaan. Kokeilkaa itse 😂

Ei se varmasti helppoa ole, mutta kyllä tulonsiirtojen järkevyyden saa silti kyseenalaistaa. Nuo isot tuet kun tekevät sen, että moni yh-äippä ei edes hae töitä, koska saa saman mitään tekemättä. Merkittävä osa heistä saa toimeentulotukea.

Vierailija
37/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saisi työttömänä toimeentulotukea. Voi olla että en myöskään asumistukea.

Vierailija
38/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kovin riitaisessa perheessä kasvaminen lapsille hyvä juttu? Mitä jos mies lähtee pois perheestä toisen naisen vuoksi, niin muuttaako ensimmäinen vaimo lapsineen miehen mukana? Ketään ei voi pitää väkisin parisuhteessa. Pettäjän tai alkoholistin kanssa ei kukaan järkevä jatka suhdetta. Jos lapset kärsivät isän poissaolosta, niin se tarkoittaa, että mies ei pidä yhteyttä lapsiinsa.

Oletko sinä yksin kasvattanut montakin lasta, jos olet sitä mieltä, että se on helppo ja tavoiteltava asia?

Vierailija
39/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestissäsi on yksinhuoltajia syyllistävä sävy, ja viimeisessä virkkeessä jopa puhut "yksinhuoltajaäitien pojista". Yhtä hyvin voisit puhua "pojan kasvatukseen osallistumattomasta isästä". Kummastakohan ne pojat tosiasiassa kärsivät: äidin yksinhuoltajastatuksesta vai siitä, että isä ei osallistu poikansa kasvatukseen?

Syyllistävä sävy viestiini tulee tulkinnastasi. Puhuin vain miten asiat ovat, siksi en lähtenyt spekuloimaan mikä sen haitan tosiasiallisesti pojille aiheuttaa. Siinä voi olla montakin tekijää taustalla. Mutta itse selkeästi yrität syyllistää isiä, joten on aika hauskaa, että puhut minun viestini "syyllistövästä sävystä". :)

Vierailija
40/51 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä ap olet yh isien tukemista? Riittävää vai riittämätöntä?

Onko tämä taas jotain katkeraa nillitystä, kun joku pariskunta (naisen takia, tietysti ) päätyi eroon. Ihana mies tietysti syytön raukka kaikkeen. Yh:ta ei saa tukea mitenkään ettei vaan "kannusta " eroon. Just.

Kuka tahansa voi ruveta yksinhuoltajaksi, kun se on kerta niin helppoa ja kannattavaa. Ensin vaan hommaa sen muksun.