Vegaanityttäreni on kuihtunut
Hän ryhtyi vegaaniksi noin puoli vuotta sitten. Hän on laihtunut ja kuihtunut. Aikaisemmin käsivarsissa oli lihaksia, nyt ei ole enää. Hän harrastaa joukkuelajia. En tiedä mitä tehdä. Tytär asuu kotona. Syö terveellisesti, välttää sokeria ja vegaaneille soveltuvia herkkuja. Mitä teen? Surettaa ja huolestuttaa katsoa tyttären kuihtumista, laihtumista. Luut törröttävät niin, etten edes tiennyt sen olevan mahdollista. Aknekin on tullut (en tiedä miksi).
Miten pitäisi syödä, että olemus olisi kohtuullisen terveen näköinen?
Kommentit (48)
Oliskohan lapsellasi anoreksia vegaaniuden lisäksi? Oletko nähnyt hänen syövän kunnolla?
Kerro esimerkkejä ruuistä mitä päivän aikana syö.
Osaatko varmasti koostaa urheilijalle sopivan vegaaniruokavalion hänelle? Kannattaisi mennä ravitsemusterapeutille.
Johtuuko kuihtuminen vegaaniudesta, vai onko hänellä syömishäiriö? Itse nuorempana ryhdyin kasvissyöjäksi, koska se antoi hyvän tekosyyn vältellä kaikkea tarjottua ruokaa, ja onnistuinkin laihtumaan aivan liikaa.
Ap vielä kysyy, mistä johtuu. Oliskohan ravinnossa jotain vikaa?
Usein anorektikot alkavat vegaaneiksi voidakseen välttää monia heille tarjottuja ruokia. Toki toivon, että siitä ei ole kyse.
Enemmän protskuja 😊😊 papuja, papuja, papuja ja soijaa monessa muodossa. Pähkinät ovat myös hirvittävän hyviä jos toiveena on lisää massaa! Syöhän hän jotain vitamiinilisää että B12-vitamiinin tarve saadaan tyydyytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko varmasti koostaa urheilijalle sopivan vegaaniruokavalion hänelle? Kannattaisi mennä ravitsemusterapeutille.
Siinä mitään terapeutteja tarvii. Alkaa vain syömään kunnon ruokaa, sitä ravintoa, mitä ihminen tarvitsee.
Voisko tosiaan olla anoreksia? Monet syömishäiriöitä sairastavat aloittavat erikoisdiettejä, yrittäessään esim. piilotella syömättömyyttään. Katsotko yhtään mitä tyttö syö? Ei tasapainoisella vegaaniruokavaliolla pitäisi kuihtua.
Ruuan määrää lisäämällä ongelma poistuisi. Tyttö ei ilmeisesti halua syödä eli keikkuu ainakin lähellä syömishäiriötä.
Aamupalaksi kaurapuuroa omenasoseen kanssa. Koulussa vegaaniruokaa. Kotona meillä jotain paistettua riisiä, soijaa, tofua, kidneypapuja. Leivän päällä toisinaan vegaanista juustoa, tms. En tiedä! En osaa edes ostaa semmoista ruokaa, mikä menisi alas - vaikka yritän parhaani. Meillä on kammottava tilanne kotona.
Vegaaniksi hän ryhtyi, kun lukiolaiskaveri oli kehottanut katsomaan eläinten teurastusvideoita youtubesta. Nyt tyttäreni jakaa samaa linkkiä kavereilleen, pyrkien vaikuttamaan kavereihin, että hekin ryhtyisivät vegaaneiksi.
Sen sijaan hän ei ole juuri kiinnostunut ruuanlaitosta, eikä ole ottanut selville, mitä vegaanit oikeastaan syövät. Hän ei vain syö mitään, mikä on eläimestä lähtöisin. Hän on vakuuttunut maidon vaarallisuudesta ihmisen terveydelle. En uskalla enää sanoa mitään ruoka-asioita kotona. Hädin tuskin uskallan itse syödä samassa pöydässä. Meillä on ollut pahoja riitoja. Ne loppuivat, kun lopetin kaikkinaisen keskustelun mistään.
Meidän vegaani lopetti vegaaniuden kun tuli haava joka ei meinnut parantua. Ei meinannut tulla uutta ihoa rikkoutuneen tilalle moneen viikkoon. Alkoi parantua kun alkoi syömään lihaa.
Jos puutun tyttären ruokailuun, on seurauksena riita. Meillä on rahat erittäin tiukalla. Pähkinöitä ostan, mutta tytär syö vain cashew-pähkinöitä. Hänelle tulee pavuista vatsakipuja, vaikka yritän niitä hauduttaa - tai jotain. Tytär on alunpitäen herkkusuu, joka syö vain helppoja ruokia - ei esim. viitsi syödä appelsiineja, koska kuoriminen on vaivalloista. Siispä banaanit menevät. Koska helppoa.
Mitä ja miten voin laittaa sellaista ruokaa, ettei tyttö kuihdu silmissä? Tuota akneakin mietin. Se puhkesi, kun tytär aloitti vegaaniruokailun.
Samaan aikaan tytöllä on ahdistusta kovasti. Olen ihan lopussa. Jos kehotan tytärtä tilaamaan ajan ravintoterapeutille, hän suuttuu. Sen sijaan hän haluaa yksityiselle terapeutille, "koska ahdistusta". Ei meillä ole rahaa. Olen kehottanut tilaamaan ajan julkiselta puolelta. Ei tilaa. Niin - tytär on täysi-ikäinen abiturientti.
hiuksenhieno raja siinä milloin vegaanius (tai mikä tahansa muu vastaava) liukuu syömishäiriön puolelle
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi kaurapuuroa omenasoseen kanssa. Koulussa vegaaniruokaa. Kotona meillä jotain paistettua riisiä, soijaa, tofua, kidneypapuja. Leivän päällä toisinaan vegaanista juustoa, tms. En tiedä! En osaa edes ostaa semmoista ruokaa, mikä menisi alas - vaikka yritän parhaani. Meillä on kammottava tilanne kotona.
Vegaaniksi hän ryhtyi, kun lukiolaiskaveri oli kehottanut katsomaan eläinten teurastusvideoita youtubesta. Nyt tyttäreni jakaa samaa linkkiä kavereilleen, pyrkien vaikuttamaan kavereihin, että hekin ryhtyisivät vegaaneiksi.
Sen sijaan hän ei ole juuri kiinnostunut ruuanlaitosta, eikä ole ottanut selville, mitä vegaanit oikeastaan syövät. Hän ei vain syö mitään, mikä on eläimestä lähtöisin. Hän on vakuuttunut maidon vaarallisuudesta ihmisen terveydelle. En uskalla enää sanoa mitään ruoka-asioita kotona. Hädin tuskin uskallan itse syödä samassa pöydässä. Meillä on ollut pahoja riitoja. Ne loppuivat, kun lopetin kaikkinaisen keskustelun mistään.
Lapsesi on siis eettisistä syistä vegaani.
-hyväksy asia
-keskustele lapsen kanssa syistä. Älä kiellä , vaan kuule lapsen ajatuksia
- älä yritä käännyttää
- kerro lapselle " minä" muotoisia viestejä. " olen huolissani kun olet laihtunut"
-ehdota ravitsrmusterspeutilla käyntiä yhdessä
- menkää yhdessä jollekin vegaanikokkauskurssille
-tee koko perheelle vegaaniruokavaliota välillä
-hyväksy lapsen valinta
-ottakaa selvää sopivasta ruokavaliosta
-tehkää ruokaa yhdessä
-kuuntele lasta
-hyväksy lapsen valinta
Ei se kyllä syö terveellisesti tai ainakaan tarpeeksi jos se on kuihtunut noin paljon. Voi olla syömishäiriötä tai voi olla että on vaan ryhtynyt vegaaniksi ottamatta yhtään selvää miten silloin kuuluu syödä.
Säikähdin kerran, kun hän istui pöydän ääressä: hän oli kutistunut, ja näytti pikkutytöltä! Pää ja hiukset suurilta pienessä kehossa. En osaa edes kuvailla.
Eipä taida syödä sittenkään terveellisesti. Oma tyttäreni on ollut vegaani jo neljä vuotta, ja hän voi erinomaisesti - on jopa lihonut nyt kesällä pari kiloa, on sopusuhtainen, lihaksikas ja hyväkuntoinen. Ei ole sen neljän vuoden aikana sairastanut kuin pari flunssaa ja korvatulehduksen.
On tietysti vaikea puuttua täysi-ikäisen ihmisen ruokailuun, ja paha on rannalta huudella, miten sinun tulisi lähestyä asiaa, mutta minä vähän veikkaan, että tyttärelläsi on myös jonkin sortin syömishäiriö. Ja se vaatii sitten jo hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on siis eettisistä syistä vegaani.
-hyväksy asia
-keskustele lapsen kanssa syistä. Älä kiellä , vaan kuule lapsen ajatuksia
- älä yritä käännyttää
- kerro lapselle " minä" muotoisia viestejä. " olen huolissani kun olet laihtunut"
-ehdota ravitsrmusterspeutilla käyntiä yhdessä
- menkää yhdessä jollekin vegaanikokkauskurssille
-tee koko perheelle vegaaniruokavaliota välillä
-hyväksy lapsen valinta
-ottakaa selvää sopivasta ruokavaliosta
-tehkää ruokaa yhdessä
-kuuntele lasta
-hyväksy lapsen valinta
Kerrotko, miksi pitäisi hyväksyä lapsen valinta syödä ravinnotonta ruokaa?
Ai syö terveellisesti??