Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävely on erinomaista liikuntaa kunnon kohottamiseen sekä laihduttajalle

Vierailija
30.08.2017 |

En ymmärrä miksi jotkut ihmiset ovat sitä mieltä että kävelyä ei lasketa kunnolliseksi liikunnaksi. Minullakin on yksi tällainen tuttu. Laitat urheiluvaatteet päälle, lenkkarit jalkaan ja kävelet reippaasti 5km. Mikä tuosta tekee sen että se ei ole hyvää liikuntaa? Itselläni sykealueet pysyvät juuri sopivissa lukemissa reippaalla kävelylenkillä, kun tarkoituksena on peruskunnon kehittäminen ja painonpudotus. Sykealue kävelylenkin aikana on juuri optimaalinen näihin tarkoituksiin. Kävelyn tehoa voi säätää kävelemällä nopeammin jos tuntuu että on liian vaivatonta.

Mikä tuossa on, että se on joidenkin mielestä huonoa liikuntaa, ei auta laihdutuksessa ja "kävelijät on vaan lihavia ja löntystelee eteenpän"? Miksi juokseminen, kuntosali ja spinning ovat jotenkin parempia?

Monipuolinen liikunta on tottakai paras vaihtoehto, sitä en tarkoita että pelkällä kävelyllä tai millä tahansa yhdellä urheilulajilla saisi parhaimmat tulokset. Suosittelen ehdottomasti liikkumaan monipuolisesti, nyt ei ole kyse siitä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut ongelmia laihtua. Pöhötys ja kilot ovat olleet jumissa. Selvisi lymfan olevan tukossa. Kävely aktivoi systeemin ja kilot lähtevät liikkeelle. Tuskin olen ainutkertainen ongelmani kanssa.

Lisäksi kävely nostaa hyvää kolesterolia.

Kerro lisää tuosta lymfasta! Mistä siinä on kyse? Olen itse jumissa painon kanssa vaikka tekisin mitä ja tuntuu et suurelta osin kyseessä on nimenomaan nestepöhö, koska selvää turvotusta on havaittavissa esim nilkoissa ja sormissa yms

Tässä on muutama sivusto lymfahieronnasta manuaalisesti ja laitteella. Olen kokeillut manuaalista hierontaa ja kävelyä, molemmat toimivat ja auttaa ihan rasvanpolttoonkin, ei pelkkään selluliittiin. Kun kävin ensimmäisen kerran hieronnassa, olin seuraavana aamuna 1,5 kg kevyempi eikä se tullut takaisin vaan jatkui myöhemmin. Edellisenä kesänä tiputin pelkillä 1 h kävelyillä noin 5 kg. 

http://elinvoimaa.fi/roll-shaper/

http://www.terapiahuonemarita.fi/palvelut/luontaisterapiat

Vierailija
22/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden tunnin kävelylenkki on niitä harvoja hetkiä jolloin nautin jonkin verran elämästäni. Kaikki kunto ja terveysvaikutukset on ihan toissijaisia minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tavoitteista. itse kävelen moneen paikkaan koska käveleminen on mukavaa mutta en katso että sillä on merkitystä kuntooni. Kuntoa haen juoksulenkeiltä, uimahallista, salilta, joogasta.

Jos tavoitteet ovat erilaiset niin silloin kävely saattaa olla se juttu, mutta 5km on aika lyhyt matka. Jos on ylipainoa tai fysiikka ei ole tottunut liikkumaan niin kävelyllä on hyvä aloittaa liikkumista että vammariski pysyy pienenä. Monipuolisuutta kannattaisi silti miettiä.

Just tämä ärsyttää näissä. Mitä jos minä nyt vain tykkään kävellä? Kävely on liikuntaa jota teen mielelläni ja päivittäin, miksi pitäisi alkaa vielä juoksemaan, mennnä uimahalliin/salille/joogaan kun ne ei ole mun juttu? Eikö pääasia ole kuitenkin että LIIKUN edes jotenkin. Jos kävelyn rasittavuutta pitää lisätä, niin laitan vaikka painavan rinkan selkään ja kävelen sen kanssa, voi nostaa sykkeitä juoksemattakin ja kunto kasvaa ihan varmasti.

Ymmärrän että monipuolisuus olisi hyvä asia, mutta sen tuputtaminen joka välissä on ÄRSYTTÄVÄÄ, ihankuin se kävely olisi yhtä tyhjän kanssa jos ei käy sen lisäksi kolme kertaa viikossa punttisalilla tai harrasta jotain välineurheilua. Saattaisin hölkätä kävelyn lisäksi, mutta on siitäkin tehty sellaista välineurheilua, ettei ole varaa hankkia niitä välineitä, joten kävelen ja kävelen niin, että kesäisin voin käydä monen päivän vealluksilla kantaen kaikkia tarvikkeita selässäni.

Vierailija
24/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin täällä olevani reippaasti ylipainoinen ja hyväkuntoinen, käyn päivittäin 10-15km lenkillä. Tuli moni ihminen kertomaan miten tuo ei kerro mitään hyvästä kunnosta eikä sekään, että olen jaksanut kävellä yhden päivän aikana 30km tuskitta. Paljastui lopulta, että nämä ihmiset ei ymmärtäneet minun tarkoittaneen PERUSkuntoa, enkä väittänyt olevani mikään huippu-urheilija kuitenkaan.

Kamalaa vähättelyä, kieltämättä söi hieman kävelyintoa :(

No, ihmisillä on monesti tarve lynkata tai kiusata muita täällä nettikeskusteluissa ja somessa. Sulla on hyvä peruskunto ja luultavasti olet muutenkin hyvinvoiva ja terve, ylipainosta huolimatta. Älä anna tuollaisten lannistaa sua :)

t.ap

Vierailija
25/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tavoitteista. itse kävelen moneen paikkaan koska käveleminen on mukavaa mutta en katso että sillä on merkitystä kuntooni. Kuntoa haen juoksulenkeiltä, uimahallista, salilta, joogasta.

Jos tavoitteet ovat erilaiset niin silloin kävely saattaa olla se juttu, mutta 5km on aika lyhyt matka. Jos on ylipainoa tai fysiikka ei ole tottunut liikkumaan niin kävelyllä on hyvä aloittaa liikkumista että vammariski pysyy pienenä. Monipuolisuutta kannattaisi silti miettiä.

Just tämä ärsyttää näissä. Mitä jos minä nyt vain tykkään kävellä? Kävely on liikuntaa jota teen mielelläni ja päivittäin, miksi pitäisi alkaa vielä juoksemaan, mennnä uimahalliin/salille/joogaan kun ne ei ole mun juttu? Eikö pääasia ole kuitenkin että LIIKUN edes jotenkin. Jos kävelyn rasittavuutta pitää lisätä, niin laitan vaikka painavan rinkan selkään ja kävelen sen kanssa, voi nostaa sykkeitä juoksemattakin ja kunto kasvaa ihan varmasti.

Ymmärrän että monipuolisuus olisi hyvä asia, mutta sen tuputtaminen joka välissä on ÄRSYTTÄVÄÄ, ihankuin se kävely olisi yhtä tyhjän kanssa jos ei käy sen lisäksi kolme kertaa viikossa punttisalilla tai harrasta jotain välineurheilua. Saattaisin hölkätä kävelyn lisäksi, mutta on siitäkin tehty sellaista välineurheilua, ettei ole varaa hankkia niitä välineitä, joten kävelen ja kävelen niin, että kesäisin voin käydä monen päivän vealluksilla kantaen kaikkia tarvikkeita selässäni.

Älä vain väitä, että olisit muka hyväkuntoinen jos kesäisin kuljet monta päivää metsässä täysi rinkka selässäsi, ei se ole hyvää kuntoa, se on vain rentoa päiväkävelyä, sun pitää mennä hikiseen jumppasaliin joogaamaan 20 muun ihmisen sekaan monta kertaa viikossa ja uida, pyöräillä, harrastaa judoa sekä karatea, että voit sanoa olevasi hyväkuntoinen. Hyihyi sinua, et ole mikään aktiivinen ihminen.

/sarkasmi.

Vierailija
26/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti. Nykyään tosiaan tuntuu että ei riitä se, että ihminen liikkuu sillä tavalla kun itse tykkää, vaan pitäisi lisäksi ehdottomasti joogata ja harrastaa crossfittiä. Tuo on ihan totta että pääasia on että liikkuu sen verran että pysyy terveenä ja itsellä on hyvä olla. Ei kaikilla todellakaan tarvitse olla mitään sen ihmeellisempiä tavoitteita :)

t.ap

Vierailija
27/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyä ei pidetä oikeana liikuntana, koska sitä voi harrastaa ihan tavallisissa vaatteissa. Korkeintaan kenkiin täytyy panostaa. Jää urheilutarvikeliikkeiltä, personaltrainereilta ja maksullisilta liikuntapaikoilta pitkä penni saamatta.

Juuri näin. Kuulemma harrastuksen pitää olla maksullinen jotta se katsotaan harrastukseksi.Ja pah!.

Vierailija
28/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää kaikki! Luepas se kommentti uudestaan ja ota hernepusdi pois nessusta. Sitten mieti että tuliko vähän ylireagoitua.

Vierailija
29/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sillä ei mielestäsi ole merkitystä kuntoosi? Miksi juoksulenkillä taas on merkitystä?

Vierailija
30/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely myös lujittaa luustoa, askellus antaa riittävän tärähdyksen. Tässä  mielessä parempi kuin esim. pyöräily tai uinti. 

Vierailija
31/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely myös aktivoi aivoja, ihminen on luotu kävelemään (juoksu tekee saman). Lisäksi kävely aktivoi suolistoa ja ruuansulatusta. 

Vierailija
32/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koiran kanssa ehtii 3h kävellä päivässä. Työt alkaa klo 5 ja kotiin tulen klo 8-9. Ehdin nähdä koululaisia päivästä riippuen joko vilaukselta tai aamupalaa yhdessä syöden. Koiran kanssa ulos noin klo 10 ja takaisin yhden kahden tai kolmen tunnin kuluttua. Sitten päivällistä valmistamaan ellen laittanut sitä jo crock potiin ennen lenkille lähtöä. Sitten alkaa koululaisia palailla koulusta. Siinä vähän kuulumisia vaihdetaan jne. Töihin takaisin puol neljä ja kotiin 18-19. Vielä ehtii illalla olla lasten kanssa ja koiraa lenkittää. Pienimmät nukkumaan klo 21, isommat viimeistään 23.

Vierailija
33/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meniskö tuo 3 h päivässä koiran kanssa lenkkeilyä kuitenkin niin että kolmesti päivässä tunnin lenkki..?

Itse kävelen tunnin koiran kanssa sillä aikaa kun lapsi on harrastuksessa, toinen lenkki silloin kun lapsi nukkuu jo. Viikonloppuisin ulkoillaan yhdessä, ei ole lenkkiaika milloinkaan lapselta pois.

Varmasti niin, on se silti tosi paljon ja itse en ainakaan ehtisi. Ja miksi pitäisi, meinaan mikä rotu oikeasti tarvitsee noin paljon liikuntaa joka päivä?

Koirat, alkaen keskikokoista roduista tarvitsevat vähintään kaksi tuntia liikuntaa päivässä. Miksei vaikka kolmekin mene kun jakaa kolmeen osaan.

Vierailija
34/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3ija kirjoitti:

Kävely myös lujittaa luustoa, askellus antaa riittävän tärähdyksen. Tässä  mielessä parempi kuin esim. pyöräily tai uinti. 

Kävely on mielestäni parasta liikuntaa. Yleensä sauvakävelen ja laitan radion kuulumaan napista. Ei huomaakaan miten rattoisasti matka menee. Latasin hiljattain accupedo-kävelymittarin ja se on innoittanut kävelemään vielä enemmän. Kun 10 000 askelta tulee täyteen tulee ilmoitus, että tavoite kymppitonni on täynnä. Mittarista näen kilometrit, kalorien kulutuksen ja vauhdin montako kilometriä/h. Suosittelen.

Laihduin muutama vuosi sitten pelkästään kävelemällä ainakin kymmenisen kiloa ja melkein kaikki kilot ovat tulleet takaisin. Tavoitteeni on laihtua taas ja jo viikon jälkeen olen huomannut vaatteiden löystyneen. Ylipainoa on n 10-13 kiloa.

Vierailija
35/35 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3ija kirjoitti:

Kävely on mielestäni parasta liikuntaa. Yleensä sauvakävelen ja laitan radion kuulumaan napista. Ei huomaakaan miten rattoisasti matka menee. Latasin hiljattain accupedo-kävelymittarin ja se on innoittanut kävelemään vielä enemmän. Kun 10 000 askelta tulee täyteen tulee ilmoitus, että tavoite kymppitonni on täynnä. Mittarista näen kilometrit, kalorien kulutuksen ja vauhdin montako kilometriä/h. Suosittelen.

Laihduin muutama vuosi sitten pelkästään kävelemällä ainakin kymmenisen kiloa ja melkein kaikki kilot ovat tulleet takaisin. Tavoitteeni on laihtua taas ja jo viikon jälkeen olen huomannut vaatteiden löystyneen. Ylipainoa on n 10-13 kiloa.

Jos sinullakin laihtuminen on vaikeaa (ilman kävelyä) ja lihominen helppoa, voi olla kyse tuosta lymfakierron heikkoudesta. Eli olet löytänyt itsellesi juuri oikean lajin.