Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tyrkyttää rahaa

Vierailija
29.08.2017 |

Oonko mä liian suomalainen "havuja perkele ja ei tartte auttaa!" - tyyppi kun mua ärsyttää anoppi niin suunnattomasti! Se on tässä jo muutaman kk yrittänyt kepluutella jotain tiliä mihin se alkaa laittamaan meidän 1v tyttärelle rahaa... Pankit on sanonut, että se ei onnistu koska on meidän vanhempien tehtävä luoda moinen tili.

Nyt kuitenkin se on jotenkin saanut tehtyä uuden tilin, ja siellä on jo nyt lähemmäs tuhat euroa. Meillä on jo itsellä säästötili tyttöä varten niin jotenkin ärsyttää tuo rahojen tyrkyttäminen...... Pyydämme kyllä apua jos sitä tarvitsemme, meille riittää se, että ostaa vaikka jonkun vaatteen sillon tällöin kun tulee kylään.
Ja mitä tulee siihen kun tyttö kasvaa, niin mielestäni se on ensisijaisesti vanhempien tehtävä tukea rahallisesti eikä mummon?

Mitä mieltä? Onko tää nyt vaan jotain hormonien aiheuttamaa alfa-naaraan kiukuttelua ku koen asemani uhatuks vanhempana...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit onnellinen lapsesi puolesta. Teillä on sitten joskus hyvät mahdollisuudet autttaa häntä itsenäiseen elämään. En ymmärrä kiukuttelua, sillä tarkoitus on hyvä. Kenelle ei raha kelpaa? Varsinkin silloin kun lapsi on nuori tai nuori aikuinen. Mopokortti, ajokortti, kulkupelit, koulukirjat, oman asunnon huonekalut...

Vierailija
2/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää nyt vaan jotain hormonien aiheuttamaa alfa-naaraan kiukuttelua ku koen asemani uhatuks vanhempana...

Kyllä on. Anoppi haluaa auttaa ja tukea lapsenlastaan (kenties ensimmäistä ja ainoaa?) ja sinä kiukuttelet. Oikea reaktio puoleltasi on kiittää kauniisti anoppia ja todeta, että on todella mukavaa, että viitsii vähästään antaa, jotta lapsella on tulevaisuuden varalle sitten mukava pesämuna kasassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun anoppini on aina tyrkyttämässä mulle ruokarahaa. Ja esikoista nyt odotellessa vaatii maksaa kaikki tarvikkeet. Mua hävettää ihan sikana, et hän aina tuputtaa rahaa ja ostelee meille kaikkea. Ihankun mulla itselläni ei olisi rahaa, vaikka töissä kuitenkin käyn. Mies on aina vaan että "no mitä sitten ei tartte ite maksaa" mutta hemmetti kun en halua että aina ollaan tunkemassa rahaa väkisin kouraan ja maksetaan kaikki tarvikkeet!

Vierailija
4/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeväähän tuo on, varainsiirtoa ja verosuunnittelua.

Mutta pidättehän huolen, ettei siirrä tilille yli 4.999 euroa/kolme vuotta, ettei mene lahjaveroa.

Kyllä sille nuorelle ihan takuulla aikanaan raha kelpaa!  

Vierailija
5/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä ihminen anopin ilmeisemmin hyvää tarkoittavasta eleestä suutu. Luulenpa, että myöhemmin tulet vielä kiittämään häntä, kun huomaat kuinka paljon sitä rahaa lapsen kasvaessa oikeastaan menee joka paikkaan.

Ole siis kiitollinen alattelevaisesta anopista!

Vierailija
6/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä ihminen anopin ilmeisemmin hyvää tarkoittavasta eleestä suutu. Luulenpa, että myöhemmin tulet vielä kiittämään häntä, kun huomaat kuinka paljon sitä rahaa lapsen kasvaessa oikeastaan menee joka paikkaan.

Ole siis kiitollinen alattelevaisesta anopista!

alattelevainen tarkoittaa siis ajattelevaista anoppia.  :DD

Vierailija
7/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos et käteistä itte haluu, lahjoita vaikka eläinsuojeluun, menee hyvään tarkoitukseen.

Vierailija
8/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuon tilin idea siis kerätä rahaa siihen asti kun tyttö on esim. täysi-ikäinen? Yleisesti itsekin koen ylenpalttisen avun tuputtamisen kontrolloinnin välineenä, mutta tässä tapauksessa ajattelisin miten tytön olisi tulevaisuudessa mukavampi lähteä opiskelemaan ja muuttaa omilleen, kun on kunnon pesämuna tallessa.

Vai onko anoppi noin muuten syyllistävää ja kontrolloivaa tyyppiä? Siinä tapauksessa tuosta tilistä voi koitua vielä harmia, kun anoppi käyttää sitä marttyroinnin välineenä. Mutta mikäli teillä on hyvät välit anoppiin ja hän on muutenkin normaali ihminen, niin löysää vähän pipoa ja ajattele tosiaan tyttäresi parasta.

Vierailija
9/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut voi olla näin pihalla isosta kuvasta ja ei ota rahaa vastaan. Se tässä eniten ihmetyttää.

Olisiko heikko itsetunto ettei voi ottaa toisen rahoja vastaan.

Vierailija
10/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajuan ap:ta jollain tasolla. Onko ap:lla pelko, että siinä olisi taustalla joku,että myöhemmin selviää että se raha pitikin anopin mielestä käyttää johonkin tiettyyn?

Vierailija
11/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on antamassa rahaa lapsenlapselleen ei sinulle, sekö tässä kismittää.

Anopilla on oikeus antaa rahaa lapsenlapselleen, ottaisit kiitollisena vastaan. Olisin ollut tosi onnellinen jos oma avoppi olisi toiminut noin. Jos lapselle on säästetty niin raha kyllä on tosi tarpeeseen siinä vaiheessa kun alkaa lukio-opinnot, on ajokortin hankinnan aika yms. 

Liitoista ei koskaan tiedä kuinka kauan ne kestää joten nauti vielä kun voit anopin avokätisyydestä.

kokemuksen syvääkin syvempi rintaääni

Vierailija
12/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää jos antaa vaikka ei ole varaa. Tyhmää olla antamatta jos on varaa. Voisi toki säästää ja antaa perinnöksi miehellesi ja mies lapsellesi. Verottaja kiittää. Kahdet perintöverot kun nyt vähitellen antaen ei mee mitään veroja. Jos tyttö haluaa ajokortin ja auton? Jos haluaa mennä lukiossa vaihtoon? Kielikurssille? Jne...

Vierailija
13/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut fiksua laittaa teille vaikka säästöpossu, johon saisi aina halutessaan laittaa rahaa kun käy. Miten anoppi muuten käyttäytyy? Puuttuuko liikaa asioihin? "Omiiko"lasta? Yrittääkö viedä teiltä ilon esim tavaroiden ja vaatteiden hankinnasta? Jos, niin kyllä minä sinua ymmärrän ap. Liika on liikaa. On ihana, että mummot auttavat. Mutta jos avusta kieltäytyy, niin on törppöä mennä omin päin tiliä perustamaan. Anopillasi on enemmän elämänkokemusta, ja siten pitäisi hänen omata myös tilannetajua enemmän.

Minä kyllä tiedän miltä tuo tuntuu. Oma anoppini on jo kahden lapsen ajan sekoittanut perheemme pakkaa. Siinä missä toiselle perheelle tilin laitto olisi iloinen yllätys,meille se olisi ollut piste iin päälle. Tilin olisi hänkin halunnut perustaa, mutta nimenomaan mies kokisi sen niin, että anoppi yrittää ostaa lapsen tulevaa suosiota. Yritti antaa meidän lapselle 1-vuotislahjaksikin 500e, emme halunneet tuollaista summaa vastaanottaa, sillä hän oletti siihen liittyvän oikeuden päättää minkälaisia vaatteita yms sillä ostetaan. Ja ei meillä rehellisesti sanottuna niim suurta tarvetta ollut.

Monesti ihniset eivät ymmärrä, kuinka joissain perheissä tuohon rahan antamiseen liittyy kaikenlaista suosimista, lahjontaa ja valta-aseman pönkitystä.

Ja sehän on loppujen lopuksi ihan sama onko ap kiittämätön, kun jos jostain kieltäytyy (syystä tai toisesta), niin ei sitä sitten ole tapana tehdä selän takana itsekseen. Mun mielestä ihan normaaleja käytöstapoja, jos haluaa pitää hyvät välit tuoreeseen perheeseen - ja luoda myös tunteen ettei hypi vanhempien varpaille.

Vierailija
14/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsi sijoitukseen ja tee pesäero anoppiin ja sen sukulaisiin - sillä siitä pääsee...

Vierailija
15/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan pelko, että anoppi yrittää "ostaa" tytön suosion. Mä itse tuun köyhästä perheestä ja mun vanhemmilla ei todellakaan ole mitään ylimääräistä antaa tytölle, niin välillä tuntuu että anoppi tuolla tavalla koittaa näyttää paremmuuttaan...

Mun vanhempien kanssa tyttö käy metsäretkillä ja jätskeillä jne. Kamala mielikuva siitä, ettei niiden seura kohta kelpaa kun on "tonni-mummo" joka ostaa vaikka Kuun taivaalta.

Ap

Vierailija
16/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaan pelko, että anoppi yrittää "ostaa" tytön suosion. Mä itse tuun köyhästä perheestä ja mun vanhemmilla ei todellakaan ole mitään ylimääräistä antaa tytölle, niin välillä tuntuu että anoppi tuolla tavalla koittaa näyttää paremmuuttaan...

Mun vanhempien kanssa tyttö käy metsäretkillä ja jätskeillä jne. Kamala mielikuva siitä, ettei niiden seura kohta kelpaa kun on "tonni-mummo" joka ostaa vaikka Kuun taivaalta.

Ap

Miten se aika on pois niiltä toisilta isovanhemmilta?  Rahalla ei pysty rakkautta ostamaan.

Vierailija
17/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi antoi lahjaksi vaunut. Oltiin kiitollisia, mutta sitten kun vauva oli alle 1kk olisi anopin pitänyt saada sitä hoitaa, koska hän "niin anteliaalla kädellä osallistui hankintoihin".

Sitten maksoi bensat joku kerta kun mentiin kyläilemään vauvan ollessa n. puolivuotias. "Kyllähän X nyt minun vieressä nukkuu, kun minä teille matkankin tänne maksoin." Sitten suvulle: "Matkat maksoin ja kaikki, silti minut näin syrjäytetään. Minä en saa hoitaa minun X:ni."

Ainiin, nimikin olisi pitänyt kertoa anopille ennen nimiäisiä, sillä hän hyvää hyvyyttään kokkasi niihin kakun ja yhdet leivonnaiset.

Älkää nyt mammat olko noin sinisilmäisiä. Ap ja miehensä ovat jo kieltäytyneet tiliavusta (joo voi olla kiittämätön yms.). Jos sellaisen kieltäytymisen jälkeen menee selän takana o

perustamaan tilin, niin ei ole ihmisellä puhtaat jauhot pussissa. Hyvin voisi vaikka sen säästöpossun ostaa, joka olisi vähän lievempää "auttamista".

Vierailija
18/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

ihan turhaan pelkäät. Kun omat vanhempasi touhuavat kivoja juttuja lapsen kanssa, muodostuu lapselle kiintymyssuhde heihin. Sitä kiintymyssuhdetta ja läheisyyttä ei voi rahalla ostaa. Lapset eivät ajattele rahaa samalla tavalla kuin aikuiset. Jos anoppisi tietää, että olet itse köyhemmästä perheestä, hänellä voi ihan hyvin olla aito auttamisen halu! On vissiin aika yleistä että isovanhemmat laittavat lastenlasten tilille rahaa. Ei sun kannata siitä mitään uhkakuvaa tehdä. Päin vastoin, lapsella on sitten pesämuna johonkin isompaan juttuun kuten ajokortti tms.

Vierailija
19/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä siis pelkäätkin, että sinun vanhempasi eivät sitten enää kelpaisikaan tytölle. Huoli pois, kun lapselle tulee ikää enemmän, on vanhempien tehtävä kasvattaa hänet niin, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita rahan yms.omaisuuden määristä huolimatta. Lapsi tulee kuitenkin jossain vaiheessa tajuamaan, että toisilla on enemmän varallisuutta kuin toisilla, mutta sen ei saa antaa vaikuttaa siten, että varattomamat olisivat jollain tapaa huonompia ihmisiä.

Vierailija
20/28 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Opetat lapses arvostamaan enemmän yhteisiä hetkiä ja kivaa tekemistä kuin käteistä. Problem solved.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi