Filosofiaa alaluokilta asti! Ehdottomasti kannatettava ajatus
"Kriittinen itsenäinen ajattelu". Tämä olisi se pyrkimys. Heti pienestä asti opeteltaisiin keskustelemaan ja viemään keskustelua eteenpäin.
Toki valtiovallan pyrkimys on itsekkäs ja kansan toivotaan purkavan kritiikin muualle kuin maan johtoon mutta totuus ohjaa kansaa lopultakin oikeaan kunhan ensin opetetaan kansa ajattelemaan itsenäisesti.
Netti on ilmeisesti muuttanut tilannetta niin että kansa alkaa luistaa valtaapitävien näpeistä.
Kommentit (26)
En halua ajatella. Haluan kuulua kanaparveen.
Voisi yhdistää filosofian ja ET:n ja kirvata uskonnon sillä.
Käsitteellinen ajattelu ei ole silloin vielä kehittynyt muksuille.
Ei toimi käytännössä. Ei alakoululaisten ajattelu vielä riitä tuollaiseen, harvemmin yläkoululaisenkaan. Liian vaikeaa pienille.
Vierailija kirjoitti:
Käsitteellinen ajattelu ei ole silloin vielä kehittynyt muksuille.
Ajattelu kuitenkin artikkelin mukaan onnistuu norjalaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Käsitteellinen ajattelu ei ole silloin vielä kehittynyt muksuille.
Toki opetus on muokattava ikätason mukaiseksi, ei matikassakaan aloiteta derivoinnilla.
Linkin uutisesta lainattua:
"http://– Nyky-yhteiskunnassa kaikki joutuvat muodostamaan käsityksiä aiheista, jotka ovat yhä mutkikkaampia. Media on pirstoutunut, ja näkemykset ovat näennäisesti samalla viivalla: löytyy asiantuntijoita, kiihkoilijoita, harhauttamista ja mielipideohjailua. Ihmiset tarvitsevat valveutuneisuutta ja kykyä kriittiseen ajatteluun, Tomperi sanoo."
Tomperi varmaan kykenee osoittamaan kaikille ekaluokkalaisille että mikä on sitä "valemediaa" ja mitä pitää kavahtaa ettei se tule ja vie koko miestä ja jos valemedialle antaa pikkusormen niin se vie koko käden.
:D
Argumentointitaitoja varmaan saataisiin yläastelaisiin iskostettua ainakin.
Ja yksinkertanen logiikka, tyyliin "jos kaikki x:t ovat y:itä, eivät kaikki y:t ole välttämättä x:iä".
Niin moni keskustelu menee pilalle tällaisten perusmokien takia. Nykyaikana, kun keskustelua on netissä paljon ja yhä nuoremmat pääsee netissä ääneen mielipiteineen, loogisen ajattelemisen aiemmin aloitettavalle opettamiselle olisi todellakin tarvetta.
Täyttä kukkua.
Ehkä ideana vois vielä kuullostaa hyvältä mutta...
kumminkin menee taas sellaiseksi asenne kasvatukseksi jolla tasapäistetään ja tyhmmentään kansaa.
.
Ihan oikeita tieteitä vois opettaa enemmän, niillä on oikeesti käyttöä.
Vientiteollisuus tarvitsee tekijöitä. Turkuun DI-koulutus.
Insinööritieteet ovat ihan oikeita tieteitä.
Pedagogisesta näkökulmasta tämä olisi kyllä kummallinen ratkaisu. Tosiasia kuitenkin on, että ihmisen kyky abstraktiin ja kyseenalaistavaan ajatteluun kehittyy vasta 15-vuotiaana. Filosofiassa on juuri kyse abstraktista ja kyseenalaistavasta ajattelusta. Filosofian paikka on lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Linkin uutisesta lainattua:
"http://– Nyky-yhteiskunnassa kaikki joutuvat muodostamaan käsityksiä aiheista, jotka ovat yhä mutkikkaampia. Media on pirstoutunut, ja näkemykset ovat näennäisesti samalla viivalla: löytyy asiantuntijoita, kiihkoilijoita, harhauttamista ja mielipideohjailua. Ihmiset tarvitsevat valveutuneisuutta ja kykyä kriittiseen ajatteluun, Tomperi sanoo."
Tomperi varmaan kykenee osoittamaan kaikille ekaluokkalaisille että mikä on sitä "valemediaa" ja mitä pitää kavahtaa ettei se tule ja vie koko miestä ja jos valemedialle antaa pikkusormen niin se vie koko käden.
:D
? Ekaluokkalaisille ei voida opettaa lukion matikkaa, joten ei opeteta heille edes niitä matematiikan alkeita, niinkö?
Tässä näkee ihan konkreettisesti, että argumentointitaidot on hyödyllinen juttu.
Ilman muuta hyvä ajatus. Lapsille on tarjolla omassa taskussaan muutaman näppäimen takana kaikki se tieto ja "tieto", mitä maailmassa on tarjolla. Mutta jos sitä informaatiotulvaa, valeuutisia, ristiriitaisia tai itselle vieraita ajatuksia tai pelkkää sontaa ei osaa laittaa johonkin asiayhteyteen ja lähestyä kriittisesti, on hukassa. Filosofia opettaa niitä ajattelutaitoja, joiden avulla osaa ymmärtää asiat kokonaisuuksina, olla sopivan kriittinen näkemäänsä ja lukemaansa kohtaan sekä keskustella asioista järkevästi ja niiden oikeilla nimillä. Ihmistä, joka osaa ajatella ja joka ei ota kaikkea lukemaansa sokeasti todesta, on vaikea lietsoa hysteriaan ja idiotismiin. Nykymaailma kaipaa epätoivoisesti lisää ihmisiä, jotka osaavat ajatella ja keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Pedagogisesta näkökulmasta tämä olisi kyllä kummallinen ratkaisu. Tosiasia kuitenkin on, että ihmisen kyky abstraktiin ja kyseenalaistavaan ajatteluun kehittyy vasta 15-vuotiaana. Filosofiassa on juuri kyse abstraktista ja kyseenalaistavasta ajattelusta. Filosofian paikka on lukiossa.
No varmasti ekaluokkalaisen ei tarvitse ymmärtää deontologisen etiikan perusteita tai Aristoteleen teloksen käsitettä. Tietysti oppilaita pitää opettaa heidän kehitystasolleen sopivalla tavalla. Mutta eikö sinusta lapsikin osaa miettiä vaikka parasta vaihtoehtoa erilaisissa arjen moraalisissa ongelmatilanteissa? Tai esimerkiksi sitä, miten voi päätellä jonkin asian olevan valetta tai totta?
Eikös lapsille nykyään jo opeteta mm etiikkaa, mediakritiikkiä , käytöstapoja, kommunikoinnin säännönmukaisuuksia jne. Ainakin noissa omien lapsien koulukirjoissa on aika paljonkin tällaisia teemoja. Oletteko te edes katsoneet, mitä niissä lastenne koulukirjoissa käsitellään?
Vierailija kirjoitti:
Eikös lapsille nykyään jo opeteta mm etiikkaa, mediakritiikkiä , käytöstapoja, kommunikoinnin säännönmukaisuuksia jne. Ainakin noissa omien lapsien koulukirjoissa on aika paljonkin tällaisia teemoja. Oletteko te edes katsoneet, mitä niissä lastenne koulukirjoissa käsitellään?
Rupeavat olemaan tulevaisuudessa aika paljon vanhempia sukupolvia älykkäämpiä tällä menolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pedagogisesta näkökulmasta tämä olisi kyllä kummallinen ratkaisu. Tosiasia kuitenkin on, että ihmisen kyky abstraktiin ja kyseenalaistavaan ajatteluun kehittyy vasta 15-vuotiaana. Filosofiassa on juuri kyse abstraktista ja kyseenalaistavasta ajattelusta. Filosofian paikka on lukiossa.
No varmasti ekaluokkalaisen ei tarvitse ymmärtää deontologisen etiikan perusteita tai Aristoteleen teloksen käsitettä. Tietysti oppilaita pitää opettaa heidän kehitystasolleen sopivalla tavalla. Mutta eikö sinusta lapsikin osaa miettiä vaikka parasta vaihtoehtoa erilaisissa arjen moraalisissa ongelmatilanteissa? Tai esimerkiksi sitä, miten voi päätellä jonkin asian olevan valetta tai totta?
Miten voi päätellä jonkun asian olevan totta tai valetta?
Haluaisin tietää?
Vierailija kirjoitti:
Eikös lapsille nykyään jo opeteta mm etiikkaa, mediakritiikkiä , käytöstapoja, kommunikoinnin säännönmukaisuuksia jne. Ainakin noissa omien lapsien koulukirjoissa on aika paljonkin tällaisia teemoja. Oletteko te edes katsoneet, mitä niissä lastenne koulukirjoissa käsitellään?
Kyllähän näitä teemoja taitaa löytyä palasina eri oppiaineista. Olisi kuitenkin hienoa, jos ne voitaisiin yhdistää yhden ainoan oppiaineen alle, olkoon se sitten kaikille yhteinen elämänkatsomustieto tai ihan suosiolla filosofia. Vähän kyllä epäilen, että jo täyteen buukatuista tuntijaoista olisi mahdollista lohkaista ihan uusi oppiaine, ja siksi ET on ehkä uskottavampi vaihtoehto. Tätä ainetta pitäisi kyllä sitten olla opettamassa joko ihan filosofian tai ET:n aineenopettaja tai sitten luokanopettajat saisivat siihen koulutuksen. Kyseessä kun on aika erilainen lähestymistapa kuin se perinteinen informaation vastaanottamiseen perustuva.
Olen siis itse filosofian ja ET:n aineenopettaja. Minusta ei ole mitään syytä sille, etteikö näiden oppiaineiden opetusta voisi tehdä kaikille kuuluvaksi ja mielellään heti alaluokilta saakka. Ajattelu on taito, joka ei yhtäkkiä kehity jostain, vaan se vaatii harjoitusta - ihan niinkuin se matikka tai englantikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkin uutisesta lainattua:
"http://– Nyky-yhteiskunnassa kaikki joutuvat muodostamaan käsityksiä aiheista, jotka ovat yhä mutkikkaampia. Media on pirstoutunut, ja näkemykset ovat näennäisesti samalla viivalla: löytyy asiantuntijoita, kiihkoilijoita, harhauttamista ja mielipideohjailua. Ihmiset tarvitsevat valveutuneisuutta ja kykyä kriittiseen ajatteluun, Tomperi sanoo."
Tomperi varmaan kykenee osoittamaan kaikille ekaluokkalaisille että mikä on sitä "valemediaa" ja mitä pitää kavahtaa ettei se tule ja vie koko miestä ja jos valemedialle antaa pikkusormen niin se vie koko käden.
:D
? Ekaluokkalaisille ei voida opettaa lukion matikkaa, joten ei opeteta heille edes niitä matematiikan alkeita, niinkö?
Tässä näkee ihan konkreettisesti, että argumentointitaidot on hyödyllinen juttu.
Eikö sinua sitten yhtään huvita että netissa kukoistava vapaa-ajattelu on johtanut siihen että halutaan jo ala-asteelta asti opettaa ihmistä ajattelemaan "oikein". Voi jopa häivähtää mieleen että onko kysessä sittenkin lapsen altistaminen propagandalle ja "puolueelle uskolliseksi".
Täälläkin olisi paljon kivempaa, jos ihmiset osaisi ajatella, ja käydä keskusteluja siltä pohjalta.