Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas kohdeltiin apteekissa kuin rikollista

Vierailija
28.08.2017 |

Kovassa kuumeessa kiskoin itseni ostamaan särkylääkkeitä ja tunnustan, etten ollut kaikkein freeseimmässä kunnossani, nenänalus niistämisestä punainen ja siihen malliin. Meikkiä ei ollut, hiukset laittamatta mutta muuten puhtaat ja hyväkuntoiset. Vaatteina legginssit, pitkä neulepaita ja parkatakki, mielestäni ihan fine apteekkireissulle.

Apteekissa farmaseutti tuli heti ovella vastaan ja kysyi tarvitsenko apua, samalla kun katseli tylyllä naamalla vartaloani? Vastasin ystävällisesti etten tarvitse apua ja suuntasin kipuhyllylle. Sama farmaseutti seurasi perässä ja kysyi uudestaan, tarvitsenko apua. Vastasin toistamiseen että löydän kyllä (ja löysinkin heti haluamani lääkkeet).
Jäin vielä hetkeksi katsomaan käytävälle laitetulla pöydällä olleita kuumemittareita ja farmaseutti seisoi pöydän toisella puolella tarkkailemassa käsiäni, ilmeisesti etten tunge mittareita taskuihin? Hän oli niin lähellä minua, että olisin helposti ylettänyt kädellä koskettamaan häntä.

Kassan kautta kotiin, mutta pakko sanoa että tuollainen käytös ärsyttää.

(Jos joku ihmettelee, kyseinen apteekki on auki 23:00 asti ja kävin siellä puoli tuntia ennen sulkeutumista, koska en yksinkertaisesti saanut itseäni aikaisemmin ylös sohvalta huonon vointini takia.)

ps ärsyttää vielä sekin, että sitten kun apteekissa tarvitsisit apua ja kysyt neuvoa, farmaseutti alkaa lukemaan lääkepaketin kylkeä... Sitten kun farmaseutti ei tiedä vastausta kysymykseeni (koska sitä ei kerrota pakkauksen kyljessä, jonka minäkin itse asiassa osasin jo lukea ja tarkistaa...), hän vain mutuilee jonkin vaikeasti tulkittavan vastauksen.

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi apteekissa tunnistavat kuumeisen ihmisen. Minulle ei ole koskaan käynyt niin,että ei ole myyty. Olen ollut normaali, hikinen, kuumeinen ja kaikkea mitä ei nyt tule mieleen, mutta aina on palveltu.

En tiedä onko sitten suuremmissa kaupungeissa erilaisista, kun on enemmän kirjoa ihmisissä.

Olen tavallinen vanhempi nainen.

No niin luulisi.

Ja jos mä vielä sanon, että kai teiltä löytyy jotain jota ei edes voi käyttää väärin, että anna semmonen.

Vierailija
142/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kuumessa, kävin lääkärissä ja sen jälkeen apteekkiin. Ihan hirveä olo, pyysin apteekin työntekijää valitsemaan mulle jotain limaa irrottavaa yskänlääkettä, kun lääkäri suositteli ostamaan jotain, reseptiä ei kuitenkaan kirjoittanut. Oli niin huono olo että aattelin pääseväni helpoimmalla kun työntekijä valitsee ja sattuu oikeanlainen. Apteekissa sanottiin, että mä näytän sen verran epämääräiseltä, että epäilevät väärinkäyttäjäksi. Mä sanoin, että mä tuun lääkäristä ja on kuumetta, että lääkäri käski ostaa jotain limaa irrottavaa yskänlääkettä, että jos et usko, niin valitse mulle mikä hyvänsä yskänlääke, sellainen jota ei edes voi käyttää väärin. Että ei tarvii olla mikään kolmio-yskänlääke. Ei, epäili edelleen. Sanoin, että kun oikeesti oon kuumeessa, niin etsi mulle pliis joku yskänlääke ja anna sellainen jota ei voi käyttää väärin. Eipä suostunut myymään. Ei yhtikäs mitään yskänlääkettä. Eli tyhjin käsin kotiin.

Valituksenkin tein, se kuitattiin että sattuuhan niitä virhearvioita. Ja ihan tavallisen näköinen keski-ikäinen olen siis.

Varmaan sössötit siihen malliin tai käyttäydyit aggressiivisesti että luuli narkiksi. Ei mulle oo kukaan ikinä apteekissa oo käyttäytynyt noin, kuulostaa aika uskomattomalta vaikka oon täysin paskana mennyt hakemaan jotain.

Ystäväni on myös entinen narkki ja kävi piri ja kaljapäissään hakemaan pakolliset mielialalääkkeensä ja sai ne vaikka kilometrien päähän näki ettei ole otettu pelkkää pulkkaa.

Olin kipeä, hain töitä varten sairaslomaa, ihan normaalisti käyttäydyin. Toki en ollut viimeisenpäälle tälläytynyt tai meikannut, kun olin niin älyttömän kovassa kuumeessa. Harvoin aikuisena on noussut kuume lähemmäs 39, lääkäri otti varmuuden vuoksi tulehdusarvoja ym verikokeita, kun todella olin varmaan kipeän näköinen, kun ainajin olo oli ihan järkyttävä.

En kai mä tähän kirjoittaisi jos tietäisin vian olleen itsessäni, että olisin esim ollut aggressiivinen tai olis tapana käydä kaljapäissään apteekissa sönköttämässä tai muuta vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä kipeä ihminen herättää myyjien/vartijoiden "mikä lie huumehörhö"-tutkan!  Viime syksynä vartija seurasi minua Prismasta Alkon ovelle, kun hain flunssassa tarvikkeita punaviinikaakaohon .  Nenä niistämisestä punaisena, pipo likaisten hiusten peittona  ja yllä miehen iso villapaita sekä legginsit ja kumisaappaat. Näytin epäilemättä räjähtäneeltä, mutta silti herää kysymys...

Millainen ihminen ei erota niiskuttavaa flunssapotilasta narkkarista?!

Harvoin kukaan flunssassa käy hakemassa punaviiniä..

Voi kuule koko ajan käy meillä flunssaisia ihmisiä ostoksilla. Viini on monelle pieni luksus kipeänä ja siitä voi tehdä monia eri lämpimiä juomia sen perinteisen mustaviinimarjamehun sijaan. T. Alkon työntekijä

Jaa enpäs tiennyt, että suomalaiset kittaa kipeenäkin alkoholia. No joka päivä sitä näköjään jotain oppii. :D

Miksi sitä pitää kitata? Sitä voi ihan ottaa sen lasin tai pari ja nauttia siitä. Jos et itse osaa kohtuukäyttää niin hae apua.

Heh, hauskasti käänsit asian pois omasta juomisestasi. En juo alkoholia kun ehkä kerran pari vuodessa, ja ehkä sen takia minua ihmetyttääkin miksi sitä alkoa pitää vetää (edes ne yksi tai kaksi lasia) sairaana.

Miksi ei? Ja mitä asia sinulle ylipäätään kuuluu? Usein esim. lasi viiniä helpottaa hiukan pahinta oloa esim. flunssassa. Etenkin kuumana (viiniglögi olis paras).

(En ole se kelle vastasit)

Todellakin samaa mieltä. Jos joskus on hyvä aika juoda alkoholia, niin se on silloin jos se vähänkin auttaa kipeänä oloa. :)

Mä en ainakaan kertaakaan ole mitään palkintoa siitä saanut, että olen kärsinyt mahdollisimman paljon flunssassa. Ehei, mä vedän kaikki dropit ja naukut, jos se oloa helpottaa, eikä haittaa tippaakaan jos joku sitä paheksuu. :D

No ei tuota paremmin sanoisi. Viime viikolla olin karmeassa flunssassa, ja ihmeesti ne pari viinilasillista helpotti oloa.

Tämä kritisoija ei taida tietää, että paremmissa hoitokodeissa jne vanhuksillekin tarjotaan joskus lasi viiniä tai tilkka konjakkia. Ilo se on pienikin ilo.

Juu, itse influenssan kourissa jokin aika sitten join myös muutaman lasillisen hyvää viiniä ruuan kanssa ja kyllähän se olotilaa kummasti helpotti, kun  ruokakaan  ei maistunut nuhan takia miltään.

No etköhän juonut ihan juomisen ilosta, koska ei se "hyvä" viinikään millekään maistu, jos ei ruokakaan maistu. Korkeintaan karvaalta. Sama nenä haistaa sekä ruuan että viinin aromit.

En viitsi kaltaisellesi yksinkertaiselle ihmiselle sanoa tästä enää mitään -  jos ei tajua niin ei tajua.

Vierailija
144/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kuumessa, kävin lääkärissä ja sen jälkeen apteekkiin. Ihan hirveä olo, pyysin apteekin työntekijää valitsemaan mulle jotain limaa irrottavaa yskänlääkettä, kun lääkäri suositteli ostamaan jotain, reseptiä ei kuitenkaan kirjoittanut. Oli niin huono olo että aattelin pääseväni helpoimmalla kun työntekijä valitsee ja sattuu oikeanlainen. Apteekissa sanottiin, että mä näytän sen verran epämääräiseltä, että epäilevät väärinkäyttäjäksi. Mä sanoin, että mä tuun lääkäristä ja on kuumetta, että lääkäri käski ostaa jotain limaa irrottavaa yskänlääkettä, että jos et usko, niin valitse mulle mikä hyvänsä yskänlääke, sellainen jota ei edes voi käyttää väärin. Että ei tarvii olla mikään kolmio-yskänlääke. Ei, epäili edelleen. Sanoin, että kun oikeesti oon kuumeessa, niin etsi mulle pliis joku yskänlääke ja anna sellainen jota ei voi käyttää väärin. Eipä suostunut myymään. Ei yhtikäs mitään yskänlääkettä. Eli tyhjin käsin kotiin.

Valituksenkin tein, se kuitattiin että sattuuhan niitä virhearvioita. Ja ihan tavallisen näköinen keski-ikäinen olen siis.

Puhutko nyt ihan totta?

Minusta kolmioyskänlääkettä saa vain lääkäriltä - minäkin sain Sir.Ephedrinia lekuriltani, joka on paras yskänlääke äänenkäheyteen ja yskään tietysti.

On  vaan tosi kallista, 19 euroa, eikä saa Kelan korvausta jostain syystä.

No en oo erityisesti tutustunut yskänlääkkeisiin, mut on jotenkin semmonen käsitys että joissain vapaasti myytävissäkin on kolmio. Ja jis ei ole, niin ilmeisesti niitä väärinkäytetään kun tätä kerran epäiltiin. Sen takia juurikin sanoin että valitse sä joku sopiva ja sellainen jota ei voi väärin käyttää.

Mulle ei edes ennen tuota apteekkireissua ollut tullut mieleen, että jotain reseptivapaata yskänlääkettä vois käyttää väärin.

Mä siis eka pyysin vaan yskänlääkettä ja kun työntekijä alkoi epäilemään mun syitä ostaa sitä, sanoin, että mulle ihan sama minkä otan ja jos epäilee jotain niin antaa sellaisen jota ei väärin voi käyttää tai jossa ei ole kolmiota tms

Vierailija
145/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tarkkaa kaikkien pillereiden myynti, ihan sama, onko niissä väärinkäytön mahdollisuus vai ei. Mulle ei myyty ihan tavallisia antihistamiineja, kun menin muutaman viikon liian aikaisin niitä ostamaan. Piti kuulemma olla jäljellä vielä. Ihan ihme meininkiä.

Vierailija
146/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tarkkaa kaikkien pillereiden myynti, ihan sama, onko niissä väärinkäytön mahdollisuus vai ei. Mulle ei myyty ihan tavallisia antihistamiineja, kun menin muutaman viikon liian aikaisin niitä ostamaan. Piti kuulemma olla jäljellä vielä. Ihan ihme meininkiä.

Kyllä sä ne lääkkeesi saat ostaa, kunhan vaan MAKSAT ITSE.

Valtio ei maksa sun lääkkeitä jos niitä on vielä kotona käyttämättä tai olet syönyt niitä yli määrätyn annoksen.

147/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on sellaiset ohjeet THL:lta. Tällä pyritään vähentämään itselääkinnän haittoja. Apua ja ohjeita tyrkytetään, koska suomalainen ei kysy, vaikka pitäisi.

Väärin. Koska suomalaiset ei THL:n mukaan osaa itse tehdä yhtään mitään.

Vierailija
148/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä kipeä ihminen herättää myyjien/vartijoiden "mikä lie huumehörhö"-tutkan!  Viime syksynä vartija seurasi minua Prismasta Alkon ovelle, kun hain flunssassa tarvikkeita punaviinikaakaohon .  Nenä niistämisestä punaisena, pipo likaisten hiusten peittona  ja yllä miehen iso villapaita sekä legginsit ja kumisaappaat. Näytin epäilemättä räjähtäneeltä, mutta silti herää kysymys...

Millainen ihminen ei erota niiskuttavaa flunssapotilasta narkkarista?!

Harvoin kukaan flunssassa käy hakemassa punaviiniä..

Voi kuule koko ajan käy meillä flunssaisia ihmisiä ostoksilla. Viini on monelle pieni luksus kipeänä ja siitä voi tehdä monia eri lämpimiä juomia sen perinteisen mustaviinimarjamehun sijaan. T. Alkon työntekijä

Jaa enpäs tiennyt, että suomalaiset kittaa kipeenäkin alkoholia. No joka päivä sitä näköjään jotain oppii. :D

Miksi sitä pitää kitata? Sitä voi ihan ottaa sen lasin tai pari ja nauttia siitä. Jos et itse osaa kohtuukäyttää niin hae apua.

Heh, hauskasti käänsit asian pois omasta juomisestasi. En juo alkoholia kun ehkä kerran pari vuodessa, ja ehkä sen takia minua ihmetyttääkin miksi sitä alkoa pitää vetää (edes ne yksi tai kaksi lasia) sairaana.

Itse juon lasillisen tai kaksi viiniä ruuan kanssa silloin tällöin, shamppanjaa tai kuplivaa juhlissa, siiderin saatan ottaa saunassa ja jouluna glögissä saattaa olla prosentteja. Oon varmaan rappiojuoppo sun silmissä.

Mikä tarve sulla sitten on selitellä juomisiasi?

Vierailija
149/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa, miten tehdn punaviinikaakaota tai viimiteetä! Olen tulossa kipeäksi ja kaipaisin jotain lämmintä juomaa.

Vierailija
150/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritit ostaa sitä reseptillä niin Kela on kiristänyt sääntöjään. Ei saa enää peruskorvattaviakaan olla liikaa jäljellä jos haluaa kelakorvauksen.

Kyllähän apteekki mielellään myisi ellei olisi noita sääntöjä ladeltu milloin Kelasta ja milloin Fimeasta

Ymmärrätte varmaan että myynnistä se raha tulee eikä myynnistä kieltäytyminen tule todellakaan apteekkarilta tai työntekijöiltä itseltään.

Vierailija
151/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä kolmioläkettä saa ilman reseptiä mistään apteekista.

Vierailija
152/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kerran myyty miedohkoja rauhoittavia Treen YA:ssa kun ne määränneeltä lääkäriltäni oli leimasin hukassa (siis se missä lukee hänen nimensä ja sv-numeronsa) joten ei voinut leimaansa reseptiin lyödä mutta hän oli nämä tiedot reseptiin käsin kirjoittanut. Olisivat apteekista halunneet soittaa lääkärilleni, mutta oli perjantai ja hän oli jo lähtenyt töistä joten ei onnistunut. No, suostuivat sitten antamaan 10 tablettia pitkin hampain ja käskivät tulla maanantaina uudestaan uuden reseptin kanssa. Olikohan jopa, että veloittivat koko lääkkeen hinnan mutta sain vain 10 tablettia sadasta. Aivan varmasti näkivät järjestelmästään, että olin ennenkin hakenut kyseistä lääkettä kyseisen lääkärin määräämänä, mutta piti alkaa hankalaksi ihan piruuttaan. Olipa nöyryyttävä kokemus olla kuulusteltavana aivan kuin olisin ollut narkkari tai lääkkeiden väärinkäyttäjä, mitä en ole. Eivät meinanneet uskoa, että resepti oli aito. En mennyt hakemaan loppuja lääkkeitä ja kartan kyseistä apteekkia kuin ruttoa.

Vierailija
153/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

N37 kirjoitti:

Kertokaa, miten tehdn punaviinikaakaota tai viimiteetä! Olen tulossa kipeäksi ja kaipaisin jotain lämmintä juomaa.

Viinitee: 1 dl valkkari, 1 dl vesi, kuumenna, älä keitä. Annostele kuppeihin / kuppiin, lisää sitruunateepussi, hauduta 3 min. Voi lisätä sitruunalohkon tai hunajaa maun mukaan.

Nam.

Tuo kaakao tuntematon.

Vierailija
154/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat kela-korvauksen niin voit hakea lääkkeet pari viikkoa ennenkuin edellinen erä loppuu.

Vierailija
155/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyryytty asiakas kirjoitti:

Mulle ei kerran myyty miedohkoja rauhoittavia Treen YA:ssa kun ne määränneeltä lääkäriltäni oli leimasin hukassa (siis se missä lukee hänen nimensä ja sv-numeronsa) joten ei voinut leimaansa reseptiin lyödä mutta hän oli nämä tiedot reseptiin käsin kirjoittanut. Olisivat apteekista halunneet soittaa lääkärilleni, mutta oli perjantai ja hän oli jo lähtenyt töistä joten ei onnistunut. No, suostuivat sitten antamaan 10 tablettia pitkin hampain ja käskivät tulla maanantaina uudestaan uuden reseptin kanssa. Olikohan jopa, että veloittivat koko lääkkeen hinnan mutta sain vain 10 tablettia sadasta. Aivan varmasti näkivät järjestelmästään, että olin ennenkin hakenut kyseistä lääkettä kyseisen lääkärin määräämänä, mutta piti alkaa hankalaksi ihan piruuttaan. Olipa nöyryyttävä kokemus olla kuulusteltavana aivan kuin olisin ollut narkkari tai lääkkeiden väärinkäyttäjä, mitä en ole. Eivät meinanneet uskoa, että resepti oli aito. En mennyt hakemaan loppuja lääkkeitä ja kartan kyseistä apteekkia kuin ruttoa.

Törkeää. Lääkäri tosin olisi voinut soittaa apteekkiin ennen kuin lähti viikonlopun viettoon.

Vierailija
156/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis on tapahtunut ennen e-reseptiaikaa?

Vierailija
157/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N37 kirjoitti:

Viinitee: 1 dl valkkari, 1 dl vesi, kuumenna, älä keitä. Annostele kuppeihin / kuppiin, lisää sitruunateepussi, hauduta 3 min. Voi lisätä sitruunalohkon tai hunajaa maun mukaan.

Nam.

Tuo kaakao tuntematon.

Ihn uusi tuttavuus minulle. Kiitos, pitääpä kokeilla heti!

Vierailija
158/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää. Lääkäri tosin olisi voinut soittaa apteekkiin ennen kuin lähti viikonlopun viettoon.

Lääkärini ei kyllä tiennyt, mistä apteekista ja koska aioin lääkkeet hakea kun siitä ei ollut puhetta, joten soittaminen ei oikein tullut kysymykseen.

Vierailija
159/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis on tapahtunut ennen e-reseptiaikaa?

Kyllä, paperinen resepti oli kyseessä. Tapahtui muutama vuosi sitten.

Vierailija
160/164 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikäviä kokemuksia apteekeista! Harvoin joudun käymään, mutta Jyväskylän seudulla olen saanut aina asiallista palvelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi