Pyöräteiden suhahtajat (koskee myös muidenkin teiden suhahtelijoita)! Kävi aamulenkillä niin, että...
...itse hölkyttelin metsäpolulla täydessä rauhassa metsäpolun oikeaa laitaa pitkin. Ja todella meinaan, että olin aivan polun laidalla. Kuin salamana takaapäin tuli pyörätien suhahtaja ja alkoi armoton kellon kilkuttelu. No enpä erityisemmin reagoinut vaan jatkoin matkaani polun oikealla laidalla. Kohdalleni tullessa tämä suhahtaja rääkäisi "voi v&#¥u!!!" ja katsoin suhahtajaa vain hämmentyneenä. Suhahtaja suhahti matkoihinsa. Mietin mikähän minussa häntä ärsytti? Pitäisikö kokonainen metsäpolku olla varattuna suhahtelijoille? Minne tuo suhahtaja olisi halunnut minun menevän kun seuraavana olisi ollut oja? Sinnekkö hän olisi minun halunnut hyppäävän?
Voisiko nuo kahdella pyörällä liikkuvat salamasuhahtajat eliminoida pois kokonaan. Huoh.
Jos sinä suhahtaja tunnistat itsesi, voisitkohan seuraavalla itse suhahtaa sinne ojaan?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Ei mua muuten haittaa mutta pelkään että ajavat autoni alle. Suhahtavat suojatielle niin nopeasti ja huomaamattomasti. Heidän pitäisi taluttaa muutenkin ja katsoa tuleeko auto vai ei... Kokevat ilmeisesti olevansa etuoikeutettuja vaikka olisin jo suojatiellä, he vain tulevat tuhattajasataa sieltä kaukaa autoni eteen niin että täytyy aina jarruttaa. Eivät myöskään tajua että rekalla tai kuorma-autolla ei niin vaan jarrutella ja onhan niin käynytkin että alle on jäänyt (ei siis minulle) ja ei se silloin ole muun kuin pyöräilijän vika ollut ihan lainkaan mukaan.
Ei autoilla paljo jarrutella muutenkaan katsoin juuri kun turuntiellä oli kaksi ketjukolaria peräkkäin varmaankin pyöräilijöiden vikaa kun suhahtivat ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että ihmisillä on aivan ylioptimistinen käsitys siitä, että kuinka lujaa pyörällä pystyy ajamaan. Eräässäkin kommenttiosiossa joku väitti, että hänen pihansa ohi päästellään 60-70kmh pyörätiellä. Tässäkin keskustelussa väitetään, että "suhahtelijat" ajavat 40kmh pyörätiellä. Oletteko koskaan kokeilleet, että mitä vaatii ajaa vaikka 30kmh keskivauhdilla vaikka parikymmentä kilometriä? Mitenhän teille kävisi, jos jonkun teistä lapsi ilmoittaisi jonain päivänä, että haluaa alkaa harrastamaan maantie- tai maastopyöräilyä :D En ymmärrä yhtään sitä, että miksi niillä nopeilla pyörillä ajaminen aiheuttaa muissa niin paljon närkästystä ja liioittelua.
"Nopeilla pyörillä ajaminen" ei aiheuta näin paljoa närkästystä. Näin paljon närkästystä aiheuttaa se, että ne nopeilla pyörillä ajajat käyttäytyvät kuin omistaisivat koko tienverkoston, ja kohtelevat muita teillä liikkujia kuin p*skaa. Joku täällä nyt kovasti ihmettelee miksi heistä puhutaan p*skaa. Sitä saa mitä tilaa, ei voi olla niin vaikea ymmärtää.
Voin tulla ihan puhtaalla omatunnolla puolustelemaan, koska en ole koskaan aiheuttanut vaaraa muille tienkäyttäjille, kun olen trikoissa "suhahdellut". En vieläkään ymmärrä miten joitakin voi noin kovasti ottaa päähän, että tullaan kimpaantuneina palstoille huuteleen :D
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että ihmisillä on aivan ylioptimistinen käsitys siitä, että kuinka lujaa pyörällä pystyy ajamaan. Eräässäkin kommenttiosiossa joku väitti, että hänen pihansa ohi päästellään 60-70kmh pyörätiellä. Tässäkin keskustelussa väitetään, että "suhahtelijat" ajavat 40kmh pyörätiellä. Oletteko koskaan kokeilleet, että mitä vaatii ajaa vaikka 30kmh keskivauhdilla vaikka parikymmentä kilometriä? Mitenhän teille kävisi, jos jonkun teistä lapsi ilmoittaisi jonain päivänä, että haluaa alkaa harrastamaan maantie- tai maastopyöräilyä :D En ymmärrä yhtään sitä, että miksi niillä nopeilla pyörillä ajaminen aiheuttaa muissa niin paljon närkästystä ja liioittelua.
Ei ketään varmastikaan häiritse se nopeilla pyörillä ajaminen, vaan se muiden tienkäyttäjien huomioimattomuus. Tiellä pitäisi ajaa sellaista nopeutta, että ehtii reagoida jalankulkijoihin, autoihin ja muihin pyöräilijöihin. Suojatien eteen pitää pysähtyä jos jalankulkija haluaa ylittää, ihan kuten autojenkin täytyy. Täälläpäin nämä hullua vauhtia pyöräilevät aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita muille tienkäyttäjille.
Nopeilla pyörillä ajaminen aiheuttaa närkästystä ja suuttumusta silloin, kun muita tielläkulkijoita ei huomioida.
Pyörätien ja jalkakäytävän yhdistelmällä liikkumista koskevat srv. säännöt:
"Suomessa pyörätie jaetaan huomattavan usein jalankulkijoiden kanssa. Tapoja on kahdenlaisia: rinnakkaisia sekä yhdistettyjä. Kun pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain (liikennemerkit 424 ja 425), pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa. Ne on erotettu toisistaan rakenteellisesti tai usein pelkästään valkoisella viivalla. Liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyöräilijöille. Pyöräilijä ajaa oman väylänsä oikeassa reunassa.
Kun pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty (liikennemerkki 423), pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella [3]. Jalankulkija saa käyttää joko väylän vasenta tai oikeaa puolta [5]. Pyöräilijä ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta. Yhdistetyllä pyörätiellä on noudatettava erityistä varovaisuutta muiden tiellä liikkujien vuoksi.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
Ei mua muuten haittaa mutta pelkään että ajavat autoni alle. Suhahtavat suojatielle niin nopeasti ja huomaamattomasti. Heidän pitäisi taluttaa muutenkin ja katsoa tuleeko auto vai ei... Kokevat ilmeisesti olevansa etuoikeutettuja vaikka olisin jo suojatiellä, he vain tulevat tuhattajasataa sieltä kaukaa autoni eteen niin että täytyy aina jarruttaa. Eivät myöskään tajua että rekalla tai kuorma-autolla ei niin vaan jarrutella ja onhan niin käynytkin että alle on jäänyt (ei siis minulle) ja ei se silloin ole muun kuin pyöräilijän vika ollut ihan lainkaan mukaan.