Pyöräteiden suhahtajat (koskee myös muidenkin teiden suhahtelijoita)! Kävi aamulenkillä niin, että...
...itse hölkyttelin metsäpolulla täydessä rauhassa metsäpolun oikeaa laitaa pitkin. Ja todella meinaan, että olin aivan polun laidalla. Kuin salamana takaapäin tuli pyörätien suhahtaja ja alkoi armoton kellon kilkuttelu. No enpä erityisemmin reagoinut vaan jatkoin matkaani polun oikealla laidalla. Kohdalleni tullessa tämä suhahtaja rääkäisi "voi v&#¥u!!!" ja katsoin suhahtajaa vain hämmentyneenä. Suhahtaja suhahti matkoihinsa. Mietin mikähän minussa häntä ärsytti? Pitäisikö kokonainen metsäpolku olla varattuna suhahtelijoille? Minne tuo suhahtaja olisi halunnut minun menevän kun seuraavana olisi ollut oja? Sinnekkö hän olisi minun halunnut hyppäävän?
Voisiko nuo kahdella pyörällä liikkuvat salamasuhahtajat eliminoida pois kokonaan. Huoh.
Jos sinä suhahtaja tunnistat itsesi, voisitkohan seuraavalla itse suhahtaa sinne ojaan?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
...itse hölkyttelin metsäpolulla täydessä rauhassa metsäpolun oikeaa laitaa pitkin. Ja todella meinaan, että olin aivan polun laidalla. Kuin salamana takaapäin tuli pyörätien suhahtaja ja alkoi armoton kellon kilkuttelu. No enpä erityisemmin reagoinut vaan jatkoin matkaani polun oikealla laidalla. Kohdalleni tullessa tämä suhahtaja rääkäisi "voi v&#¥u!!!" ja katsoin suhahtajaa vain hämmentyneenä. Suhahtaja suhahti matkoihinsa. Mietin mikähän minussa häntä ärsytti? Pitäisikö kokonainen metsäpolku olla varattuna suhahtelijoille? Minne tuo suhahtaja olisi halunnut minun menevän kun seuraavana olisi ollut oja? Sinnekkö hän olisi minun halunnut hyppäävän?
Voisiko nuo kahdella pyörällä liikkuvat salamasuhahtajat eliminoida pois kokonaan. Huoh.
Jos sinä suhahtaja tunnistat itsesi, voisitkohan seuraavalla itse suhahtaa sinne ojaan?
Törkeää käytöstä.
Pyöräilijät tuntuvat olevan nykyään selkeä turvallisuusriski.
Merkillinen, itsekäs ja toisia huomioonottamaton asenne heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittakaa kiltit suhahtajat kelloa ja mieluiten aika kaukaa, jotta me maailman taivastelijat ehdimme havahtua ja varautua esim. vetämällä koiran hihnan tiukalle, jos meillä sellainen on mukana. Ettei kenellekään vaan sattuisi mitään.
Kellon soittelu on pahinta! Älkää soitelko kelloa koska sitten jalankulkijat hyppivät varmasti eteen kun se säikäyttää. Ainakin itse alan pyöriä ja hyppelehtiä ympäriinsä kun olen huonokuuloinen, enkä tiedä mistä äkillinen ääni tulee ja mikä ääni se on ja pitäiskö mun reagoida siihen jotenkin.
Pakko soittaa jos jalankulkija(t) tukkivat koko väylän eikä ole mahdollisuutta ohittaa muuten. Soitan kyllä hyvän matkan päästä ja hidastan että ehtivät reagoida, en tee niin kuin jotkut jotka rimpauttaa kun ovat jo kohdalla täydessä vauhdissa.
Mä en kuule sitä kelloa kaukaa. Kuulen sen vasta kun olet jo takana, joten siitä ei ole mitään hyötyä.
Soitan kyllä useamman kerran jos toinen ei vaikuta kuulevan. Mutta millä tavalla pyöräilijän sitten pitäisi mielestäsi pyytää tilaa, jos ei kelloa soittamalla? Ajaa lähelle ja kovalla äänellä pyytää väistämään? Luulisi että se ainakin säikäyttäisi. Ja etenkin jos tiellä on hortoilevia lapsia ja eläimiä, niin luulisi että on parempi antaa aikaa reagoida.
No sillai vaan vanhanaikaisesti odottamalla vuoroa ja menee ohi kun pääsee. Sitä on liikenteessä ihan umpikuurojakin ihmisiä, joudut väistämään niitäkin ihan omatoimisesti. Ei pyöräilijä ole mikään kuningas ( vaikka kumman monet niin näyttävät luulevan) , sitä voi vaikka pysähtyä ja kävellä pyörän kanssa ohi jos ei muuten pääse.
Eli jalankulkijat saavat olla kuninkaita ja tukkia tien niin halutessaan, muista välittämättä? Liikun muuten ihan yhtä paljon jalan kuin pyörällä, ja vaikka osaankin jättää tilaa muille tienkäyttäjille, en myöskään suutu jos joku pyöräilijä silloin kelloa soittaakin. Tosi usein nimittäin näen kuinka joku (jalankulkija tai pyöräilijä) yhtäkkiä poukkaiseekin äkkiarvaamatta toiseen suuntaan katsomatta yhtään tuleeko joku vaikka takaa, ja toiset ovat niin kännykkänsä lumoissa etteivät huomaa edes autoja. Kellolle on paikkansa, enemmistö sen kuitenkin kuulee ja tietää mitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Soittakaa kiltit suhahtajat kelloa ja mieluiten aika kaukaa, jotta me maailman taivastelijat ehdimme havahtua ja varautua esim. vetämällä koiran hihnan tiukalle, jos meillä sellainen on mukana. Ettei kenellekään vaan sattuisi mitään.
Monet lenkkeilijät nauttivat kuunnella mielimusiikkiaan korvanapeista lenkkeilyn tai kävelyn aikana.
Se on nyt kielletty
sillä on oltava kuulolla jos takaa suhahtaa kelloa kilkattava pyöräilijä
niin lenkkeilijän on kuultava kello että ajoissa tajuaa hypätä ojaan.
Eräällä pyöräilevällä tädillä taisi olla huonoja kokemuksia liikenteessä, kun yritti ajaa päälleni jalankulkijoiden puolella, jonka keskellä kävelin. Ajoin sitten vielä eteeni ja irvisti 😂
Olen useammankin kerran saanut jalakulkijalta kiitosta siitä että olen soittanut kelloa, etenkin jos liikkellä on ollut huonommin liikkuva ihminen tai jolla on mukana lapsia tai koiria. Eli ei niitä ainakaan kaikki inhoa.
Kyse on siitä, että toisten mielestä on mentävä oikealla ja toisten vasemmalla ja sitten kilkutellaan kelloa sen mukaan, kummalla puolella ohi menijän vierestä on mentävä. Itsellä ihan tavalliset naikkoset, jotka ajoivat rinnakkain, kilkuttelivat kelloa leveällä tiellä, missä itse kävelin oikeaa reunaa. Kyllä olin reunassa, tulkitsin sen niin, että olisi pitänyt olla vasemmalla, jotta en olisi häirinnyt naikkosten tuiki tärkeää keskustelua rinnakkain ajaen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että jotakuta muutakin ärsyttää tämä asia. Asun Lauttasaaressa, ja täällä nuo suhahtelijat ovat oikeasti vaarallisia. Ajelevat tuhatta ja sataa ulkoilureiteillä eivätkä katso yhtään onko edessä koira tai lapsi... Ja nyt kun tänne on tehty uudet pyörätiet teiden viereen, käy usein niin, että auto pysähtyy suojatien eteen antamaan tietä ja sen sivusta suhahtaa pyöräilijä täysillä ohi. Mistään liikennesäännöistä ei ole kuultukaan. Ja eikös se ole niin, että takaa tulevan pitäisi itse väistää edessäolevia? Ja pyörää koskee samat liikennesäännöt kuin autoja? Eli suojatien eteen pitäisi pysähtyä.
Turun keskustan alueella sama ilmiö.
Puutarhakatu-annankatu sektorilla kerran (kävelijä, minä) meinasin jäädä alle ellei tien toiselta puolelta joku tuntematon olisi huutanut "varo!" ja ellen olisi reagoinut salamannopeasti.
Idioottitouhua keskustan alueella ajella tuota vauhtia!!!
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että toisten mielestä on mentävä oikealla ja toisten vasemmalla ja sitten kilkutellaan kelloa sen mukaan, kummalla puolella ohi menijän vierestä on mentävä. Itsellä ihan tavalliset naikkoset, jotka ajoivat rinnakkain, kilkuttelivat kelloa leveällä tiellä, missä itse kävelin oikeaa reunaa. Kyllä olin reunassa, tulkitsin sen niin, että olisi pitänyt olla vasemmalla, jotta en olisi häirinnyt naikkosten tuiki tärkeää keskustelua rinnakkain ajaen.
Korjaus: En siis tiellä, vaan pyörätiellä, joka on pyörätien ja jalkakäytävän yhdistelmä, missä ei ole eroteltu pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden puolta. Erittäin tuttu reitti ja pyöräilen yleensä itsekin, siinä, mutta oli poikkeus kun olin vienyt auton huoltoon sinä aamuna ja kävelin pari kilometriä töihin sen vuoksi. Eli tiedän merkinnät vuosien ajalta ulkoakin.
Vierailija kirjoitti:
Kohtasin yhtenä päivänä ilmeisesti aloittelevan suhahtelijan, trikoot siltä löytyi ja sellainen typerän näköinen pyörä, mutta mittarit ynnä muut puuttuivat, eikä tyypillä ollut niitä nopeita lasejakaan.
Ilmeisesti kyseessä oli ensimmäistä kertaa pyörän selässä oleva wannabe-kiimapyöräilijä, koska joka kerta kun tyyppi nousi pyöränsä selkään, pyörä lähti mutkittelemaan hillittömästi ja hän joutui laskemaan jalat maahan.
Olin tulossa alikulkutunnelista, ja tämä tulevaisuuden suhahtaja päätti juuri sillä hetkellä kokeilla onnistuisiko pyöräily paremmin alamäkeen, ja kurvasi melkein päälleni. Säikähdin ihan helvetisti, hyppäsin sivuun ja jäin katsomaan kun pyörä meni hurjasti mutkitellen tunneliin - ja törmäsi sen toisessa päässä MÄISKIS päin seinää, niin että trikootyyppi lensi. En yleensä naura toisten vahingoille, mutta sillä kertaa olin säikähtänyt niin pahasti, että vahingonilo oli paikallaan. Tätä ketjua lukiessani en voinut olla miettimättä ovatko kaikki suhahtajat aloittaneet yhtä pohjalta. Tai sitten tuo wannabe-suhahtaja oli vain humalassa? Juovatko ne alkoholia?
HAH HAH HAH ! Wannabe-kiimapyöräilijä !! HAH HAH HAH ! MItä pellejä, oikeesti! Vahinko että ovat vaarallisia kaikenlisäksi.
Toki tarvittaessa pysähdyn ja päästän toisen liikkujan ohi riippumatta säännöistäkään osaan olla joustava riippumatta liikunko pyörällä vai kävelenkö. Kännykkään en vilkaisekkaan jos olen liikenteessä ja otan aina muutkin liikkujat huomioon. Olen saanut pelkästään hymyjä enkä mitään huuteluita. Minun ei myöskään tarvitse kirjoittaa aiheesta nettiin jos joku on soittanut kelloa ennenkuin on ohittanut minut.
Sori eräs juoppo kerran tuli pyörällä vastaan ja imeisesti suhahdin myös pyörällä hänen ohi oikealta kun kuulin jotain mutinaa perästäni, mutta en voi olla varma oliko se edes tarkoitettu minulle.
Ongelmahan on usein, että ongelmissa olevat, eivät vain itse ole kovin hyviä ottamaan muita huomioon liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu asiattomaksi tuo neljää kymppiä, puivat nyrkkiä ja huutavat lapsille vittua raapustus. Häpeä vähän kyse on ihan tavallisista ihmisistä ja vain sinä annat itsestäsi kuvan joka ei sovellu lasten lähettyville.
Taidat olla itse tuollainen suhahtaja. Tuon aiemman kirjoittajan kuvaus oli todella osuva, ja pitää olla päästään vialla, jos on sitä mieltä, että noin käyttäytyvät "ihan tavalliset ihmiset". Ei ole sinulla kummoinen käsitys ihmisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu asiattomaksi tuo neljää kymppiä, puivat nyrkkiä ja huutavat lapsille vittua raapustus. Häpeä vähän kyse on ihan tavallisista ihmisistä ja vain sinä annat itsestäsi kuvan joka ei sovellu lasten lähettyville.
Taidat olla itse tuollainen suhahtaja. Tuon aiemman kirjoittajan kuvaus oli todella osuva, ja pitää olla päästään vialla, jos on sitä mieltä, että noin käyttäytyvät "ihan tavalliset ihmiset". Ei ole sinulla kummoinen käsitys ihmisyydestä.
Minun pyörälläni ei pääse edes neljää kymmppiä mutta eihän totuudella ole sinunkaltaisillesi mitään merkitystä. Koetan ymmärtää että miksi sinä ansaitsisit mitään hyvää muilta ihmisiltä jakanssaliikkujilta kun et sellaistra halua muilleekkaan suvaita, haluat vain levittää paskaasi. Mieti tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pyörälläni ei pääse edes neljää kymmppiä mutta eihän totuudella ole sinunkaltaisillesi mitään merkitystä. Koetan ymmärtää että miksi sinä ansaitsisit mitään hyvää muilta ihmisiltä jakanssaliikkujilta kun et sellaistra halua muilleekkaan suvaita, haluat vain levittää paskaasi. Mieti tätä.
Älä juo enempää.
Liittyy mihin muuhun kuin paskasi levittämiseen jälleen. Luuletko olevasi kovinkin hauska?
Ja juuri tuollaiset suhahtajat ovat se ongelma...ei niissä tavallisissa päiväpyöräilijöissä ja työmatkaoyöräilijöissä mitään. Usein käyttäytyvät yhtä sopuisasti ulkoilureiteillä kuin muutkin (liikenteessä ei kylläkään aina päde...). Olisi hyvä jos liikennesäännöt osaisivat. Mutta nuo suhahtajat ovat olevinaan kaikkien teiden omistajia ja jopa oikeasti vaarallisia.
Mielenkiinnosta kyselen, että miksi nämä suhahtajat tuppaavat aina olemaan miehiä? 😂
Vaikuttaa siltä, että ihmisillä on aivan ylioptimistinen käsitys siitä, että kuinka lujaa pyörällä pystyy ajamaan. Eräässäkin kommenttiosiossa joku väitti, että hänen pihansa ohi päästellään 60-70kmh pyörätiellä. Tässäkin keskustelussa väitetään, että "suhahtelijat" ajavat 40kmh pyörätiellä. Oletteko koskaan kokeilleet, että mitä vaatii ajaa vaikka 30kmh keskivauhdilla vaikka parikymmentä kilometriä? Mitenhän teille kävisi, jos jonkun teistä lapsi ilmoittaisi jonain päivänä, että haluaa alkaa harrastamaan maantie- tai maastopyöräilyä :D En ymmärrä yhtään sitä, että miksi niillä nopeilla pyörillä ajaminen aiheuttaa muissa niin paljon närkästystä ja liioittelua.
Siellä taas joku oman elämänsä 155cm/125kg mitoilla oleva Goldencap-luokan lentotukialus vieny koko polun kun ei mahtunut väistämään ja syyttää tästä - kuinka ollakkaan aktiivista pyöräilijää. Ei hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä juo enempää.
Liittyy mihin muuhun kuin paskasi levittämiseen jälleen. Luuletko olevasi kovinkin hauska?
Eli paskan levittäminen ja yleistäminen muista liikkujista on millaisen ihmisen mielestä kovin arvostettava teko, jonka takia häntä tulsi kunnioittaa? Tämä viesti ketju perustuun vihaan pyöräilijöitä kohtaan. Tuntuu siltä että joidenkin mielestä voi ulkoasun pohjalta laukoa mitä vaan toisesta liikkujasta keskustelussa. Sitä kutsutaan nykyään rasismiksi kun esitetään ulkonäön pohjalta yleistyksiä vain oman vihansa esiintuomiseksi ei minkään oikean tai kehittävän asian vuoksi, pelkän yleistävän naurettavan vihan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että ihmisillä on aivan ylioptimistinen käsitys siitä, että kuinka lujaa pyörällä pystyy ajamaan. Eräässäkin kommenttiosiossa joku väitti, että hänen pihansa ohi päästellään 60-70kmh pyörätiellä. Tässäkin keskustelussa väitetään, että "suhahtelijat" ajavat 40kmh pyörätiellä. Oletteko koskaan kokeilleet, että mitä vaatii ajaa vaikka 30kmh keskivauhdilla vaikka parikymmentä kilometriä? Mitenhän teille kävisi, jos jonkun teistä lapsi ilmoittaisi jonain päivänä, että haluaa alkaa harrastamaan maantie- tai maastopyöräilyä :D En ymmärrä yhtään sitä, että miksi niillä nopeilla pyörillä ajaminen aiheuttaa muissa niin paljon närkästystä ja liioittelua.
"Nopeilla pyörillä ajaminen" ei aiheuta näin paljoa närkästystä. Näin paljon närkästystä aiheuttaa se, että ne nopeilla pyörillä ajajat käyttäytyvät kuin omistaisivat koko tienverkoston, ja kohtelevat muita teillä liikkujia kuin p*skaa. Joku täällä nyt kovasti ihmettelee miksi heistä puhutaan p*skaa. Sitä saa mitä tilaa, ei voi olla niin vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nopeilla pyörillä ajaminen" ei aiheuta näin paljoa närkästystä. Näin paljon närkästystä aiheuttaa se, että ne nopeilla pyörillä ajajat käyttäytyvät kuin omistaisivat koko tienverkoston, ja kohtelevat muita teillä liikkujia kuin p*skaa. Joku täällä nyt kovasti ihmettelee miksi heistä puhutaan p*skaa. Sitä saa mitä tilaa, ei voi olla niin vaikea ymmärtää.
Eli tilaat itsellesi paskaa tällä miksi ihmeessä? Etkö pysty asialliseen kommentoiniin ilman syrjivää yleistystä ja valehtelua. Aivan ilmiselvää on ettet sinä edes käytä pyörä- tai kävelyteitä, vaan meuhkaat tietämättömyyttäsi täällä, vain oman vihasi esiin tuomiseksi. Sairasta
Kuitenkin pyöräilijä suhati ohi eli toimi väistämisvelvollisuutensa mukaan. Eri asia olisi jos hän olis osunut. Ymmärrän että monien mielestä heitä ei saisi edes ohittaa eikä edes kävelleen vaan se on loukaus aina.