Juuri nyt: Poliisi etsii lastenvaunuista kaapattua 1,5-vuotiasta vauvaa Laukaassa
Lähde Iltalehti.
LAUKAA Kaikki havainnot tapaukseen liittyen pyydetään soittamaan välittömästi hätänumeroon 112.
Poliisi sai ilmoituksen tänään kello 13:10, että Laukaasta Tislaajantieltä on viety asunnon ulkopuolella ikkunan edessä olleista lastenvaunuista noin 1,5 -vuotias vauva.
Vauva oli vaunuissa valjaissa kiinni. Vauvalla on katoamishetkellä ollut päällään turkoosi fleeceasu, jossa pinkit kanttaukset ja valkoisia pallokuvioita. Poliisi epäilee tämänhetkisen tiedon valossa, että lapsi olisi kaapattu.
Poliisi etsii parhaillaan vauvaa. Kaikki havainnot tapaukseen liittyen pyydetään soittamaan välittömästi hätänumeroon 112.
Poliisi tiedottaa tapahtuneesta lisää viimeistään tunnin kuluessa.
Kommentit (281)
1,5 v juoksee jo. En uskaltaisi vaunuun jättää Ellen oo paikalla vahtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri tätä suomalaista kulttuuria, laitetaan vauva ulos päiväunille että saadaan itse olla rauhassa. Yhdeltä tällaiselta ulkonanukuttajapariskunnalta kuoli vauva, kun vaunut vierivät järveen ja vauva hukkui. Eivät silti saaneet edes syytettä kuolemantuottamuksesta.
Ei minulla sinänsä ulkona nukuttamista vastaan ole, mutta siinä pitäisi sitten malttaa olla vieressä vahtimassa ettei käy jotain peruuttamatonta, josta saa syytellä itseään koko loppuelämän.
Ylipäänsä lapsiperheissä pitäisi huolehtia, että piha-alueelta ei pääse seikkailemaan minne tahansa. Etenkin vesistöt ovat vaaranpaikkoja. Pihan aitaaminen olisi hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoja nämä ulkona nukuttamista kauhistelevat kommentit. Kyllä nykyisinkin Suomessa suurin osa vauvoista ja taaperoista nukkuu päiväunensa ulkona niin kauan kuin rattaisiin mahtuvat, jos vain oma parveke/terassi/piha löytyy. Ja 5-pistevaljaat pitää olla sopivan tiukalla, ettei lapsi pääse niistä kiemurtelemaan pois. Tunnen paljon äitejä, mutten ketään, joka huvikseen nukuttaisi lapsen sisälle päiväunille, jos on olosuhteiden puolesta mahdollista nukuttaa ulos.
Vastuullisella vanhemmalla on itkuhälytin valjaiden lisäksi, ja lasta käydään katsomassa nukkumisen aikana. Otkuhälyttimestä kyllä alkaa kuulua rahinaa, jos lapsi nousee vaunuista/rattaista tai joku hänet nostaa sieltä.
Valitettavasti itkyhälyttimet eivät ole pomminvarmoja, joten jos sellaista käytät, toivon, ettet luota siihen että se toimii aina. Syitä en tiedä, mutta muistan että omien lasten kohdalla tapahtui joskus sellaista että lapsen itku kuului ihan muualta kuin hälyttimestä ja jonkun kerran omasta hälyttimestä kuului lähistöllä asuvan lapsen itku. Ottivat siis ristiin yhteyksiä.
Parasta olisi nähdä vaunut ikkunan läpi, pitää hälytin päällä ja loppu onkin sitten kuuluisaa luottamusta siihen että kaikki on Ok. Kaikkea ei voi hallita. Eikä muita saa läksyttää siitä jos jotain sattuu. Joskus voi vaikka hälyttimen akku loppua, paremmissakin piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulen että on herännyt ja itse lähtenyt tutkimusmatkalle. Toivottavasti ei ole vesistöjä lähellä.
Osaako tuon ikäinen avata nuo valjaat joilla oli vaunuissa kiinni? Toisaalta myös ihmettelen, että miten tuo olisi onnistunut lähtemään vaunuista niin ettei olisi turvallaan vaikka kuinka osaisikin jo kävellä. Onhan ne nyt melkoisen korkeat eli putoaminenkin varmasti sattuu tai ainakin säikäyttää joten itkuhan siinä olisi muksulle tullut.
Todennäköisempänä pidän valitettavasti jotain sellaista mitä en nyt tähän kirjoita.
Tuota minäkin mietin. Eikö useimmissa rattaissa ole valjaiden lisäksi vielä se "puomikin" siinä jonka yli täytyy kiivetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri tätä suomalaista kulttuuria, laitetaan vauva ulos päiväunille että saadaan itse olla rauhassa. Yhdeltä tällaiselta ulkonanukuttajapariskunnalta kuoli vauva, kun vaunut vierivät järveen ja vauva hukkui. Eivät silti saaneet edes syytettä kuolemantuottamuksesta.
Ei minulla sinänsä ulkona nukuttamista vastaan ole, mutta siinä pitäisi sitten malttaa olla vieressä vahtimassa ettei käy jotain peruuttamatonta, josta saa syytellä itseään koko loppuelämän.
Ylipäänsä lapsiperheissä pitäisi huolehtia, että piha-alueelta ei pääse seikkailemaan minne tahansa. Etenkin vesistöt ovat vaaranpaikkoja. Pihan aitaaminen olisi hyvä idea.
No kääk, ei onnistu ihan kaikkialla pihan aitaaminen!
Maailma on täynnä vaaroja ja harva haluaa asua itsetehdyssä vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sympatiat vanhemmille ja toivottavasti lapsi löytyy. Aina kuitenkin jaksaa ihmetellä tätä, miten pikkulapset jätetään vartioimatta ja tapahtuu vahinkoja, joiden ei olisi tarvinnut tapahtua. Pikkulasten vanhemmilla pitää olla silmät selässäkin ja jatkuva näköyhteys pikkulapsen olinpaikkaan ja tekemiseen.
Niinpä. Vahinkoja tietenkin voi silti sattua mutta se ei ole vahinko vaan välinpitämättömyyttä että lapsi on pihalla yksin nukkumassa.
Neuvolassa suositeltiin ulkona nukuttamista. Paheksuttiin jopa, kun kerroin etten uskalla nukuttaa ulos vaikka olisi itkuhälytin...
Kuule, ei neuvolaan tarvitse aina ihan kaikkea kertoa. Sinne voi hyvin sanoa, että joo päiväunet aina ulkona ja lisäksi leikitään ulkona kahdesti päivässä säällä kuin säällä ja karkkipäivä on vain kerran viikossa ja hampaat pestään joka aamu ja ilta ja vanhemmat ei ota alkoholia kuin kerran kuussa saunan jälkeen yhden oluen ja lapsen lempiruokaa on salaatti eikä hän milloinkaan vingu kaupassa karkkia tai jätskiä..
Meitä paheksuttiin sen takia, kun kiltti ja rauhallinen ja iloinen lapsi "ei osoita omaa tahtoa", siis vedä itkupotkuraivareita julkisella paikalla. On kuulemma ihan epänormaali lapsi tai sitten pelkää vanhempiaan.
Ei hyvää päivää teidän spekulaatioitanne... Surffailin palstalla viimeksi 15 vuotta sitten, kun esikoista odotin ja sama meno näemmä jatkuu...
Kiitos päivän nauruista kommentteja lukiessa. Voisitte vähän höllätä... Ihanaa, että tällä tapauksella oli kuitenkin onnellinen loppu. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kutsuu 1,5v vielä vauvaksi?
Minulla on yståvä joka kutsuu omaa 2v lasta vauvaksi.
Mä kutsun välillä mun 15v ja 18v lapsia mun vauvoiksi :).
Meidän muksu ei nukkunut koskaan ulkona, koska hän vihasi vaunuja. Rattaissa suostui istumaan hereillä, mutta ei nukkunut missään muualla kuin omassa sängyssä (tai vanhempien). Vaunut oli meillä ihan turha ostos, samoin itkuhälytin.
Mitä tulee valjaisiin, mukula oppi tosi varhain avaamaan esim. auton turvaistuimen 5-pistevyön lukon. Hän siirtyi vuoden vanhana kaukalosta istuimeen, ja väännettiin aika monta kertaa kättä siitä, liikkuuko auto vai ei, jos valjaat on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutistekstissä odottaisi kuitenkin olevan täsmällisiä ja neutraaleja termejä.
Onko äiti jo haukuttu tarpeeksi? Monennetko pikkarit meni vaihtoon?
Vierailija kirjoitti:
1,5 v juoksee jo. En uskaltaisi vaunuun jättää Ellen oo paikalla vahtimassa.
Kuule mun 1,5- vuotias ei vielä kävellyt. Ja nukkui ulkona monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa alle parivuotias on kyllä vauva. Isojen lasten äidin näkökulmasta on naurettavaa saivartelua viilata pilkkua siitä onko 11kk, 14kk tai 18kk ikäinen pieni ihmisen taimi vauva vai mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa alle parivuotias on kyllä vauva. Isojen lasten äidin näkökulmasta on naurettavaa saivartelua viilata pilkkua siitä onko 11kk, 14kk tai 18kk ikäinen pieni ihmisen taimi vauva vai mikä.
Se on sitä nykyaikaa, kaikesta vouhkataan ja paasataan. Kaikki alkaa aina mehukkaalla alkutarinalla joka pikkuhiljaa paljastuu värikynällä maalatuksi huuhaaksi, sitten ei jää jäljelle kuin takertua epäolennaisuuksiin.
Pääpointti on kuitenkin olla tuohtunut ja päästellä höyryjä, totuus on vain sivuseikka jolla ei ole niin väliä.
luulen joku isompi lapsi halusi leikkiä tmv ja ottanut pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ollakaan muualla maailmassa vaan Suomessa, ja uutisen juttukin koski suomalaista perhettä täällä kotimaassa. Ihan sama, mitä termiä vinkuintiassa käytetään.
Vuosi sitten sain haukut kun kerroin, että lapseni eivät ole koskaan nukkuneet ulkona. Minulle kerrottiin monia syitä sille, että heistä tulee aneemisia uiveloita, täysin kyvyttömiä elämään tässä yhteiskunnassa, jossa ulkona nukkuminen on ihmisyyden tärkein kriteeri.
Eiköhän tässä nukuttamisasiassa kannata käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä, eli onko paikka turvallinen? Osaako lapsi herättyään kiemurrella irti ja lähteä tutkimaan paikkoja?
Somessa mölisevät älykääpiöt
Vieläkö uskot kaikki heidän juttunsa ilman kritiikin häivää, jaat heidän tarinoitaan litteästä maapallosta, ufoista ja liskoihmisistä?
Olisiko jo aika palata takaisin maan pinnalle, kaikki mehukkaat juorut sun muut tarinat ei aina ole välttämättä tosia vaikka kuinka niihin haluaisit uskoa.
Oletko ollut tekemisissä pienten lasten kanssa? Löytävät kivoja piilopaikkoja ja tutkittavaa aika helposti, ja voivat luikahtaa omille teilleen kun silmä välttää. Lapsi on myös voinut käydä kauempana ja tulla takaisin kohti kotia.