Juuri nyt: Poliisi etsii lastenvaunuista kaapattua 1,5-vuotiasta vauvaa Laukaassa
Lähde Iltalehti.
LAUKAA Kaikki havainnot tapaukseen liittyen pyydetään soittamaan välittömästi hätänumeroon 112.
Poliisi sai ilmoituksen tänään kello 13:10, että Laukaasta Tislaajantieltä on viety asunnon ulkopuolella ikkunan edessä olleista lastenvaunuista noin 1,5 -vuotias vauva.
Vauva oli vaunuissa valjaissa kiinni. Vauvalla on katoamishetkellä ollut päällään turkoosi fleeceasu, jossa pinkit kanttaukset ja valkoisia pallokuvioita. Poliisi epäilee tämänhetkisen tiedon valossa, että lapsi olisi kaapattu.
Poliisi etsii parhaillaan vauvaa. Kaikki havainnot tapaukseen liittyen pyydetään soittamaan välittömästi hätänumeroon 112.
Poliisi tiedottaa tapahtuneesta lisää viimeistään tunnin kuluessa.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Eikö 1,5-vuotias ole jo liian iso nukkumaan vaunuissa?
No nimenomaan on liian iso, mutta rattaisiin kyllä mahtuu...
Mutta puhuuhan tuo toimittaja 1,5-vuotiaasta vauvastakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisi nyt jo rauhoittua täälläkin ja lopettaa foliohattuilun ja salaliittoteoriat. Ainoa jolla on väliä, lapsi on löydetty kunnossa, loppu hyvin kaikki hyvin.
Kyllä se on ihan yhtä tärkeää selvittää mitä oikeasti on tapahtunut ja miksi. Tällä kertaa kävi onnellisesti, mutta ensi kerralla voi ollakin toinen juttu jos tästä ei oteta opiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulen että on herännyt ja itse lähtenyt tutkimusmatkalle. Toivottavasti ei ole vesistöjä lähellä.
Osaako tuon ikäinen avata nuo valjaat joilla oli vaunuissa kiinni? Toisaalta myös ihmettelen, että miten tuo olisi onnistunut lähtemään vaunuista niin ettei olisi turvallaan vaikka kuinka osaisikin jo kävellä. Onhan ne nyt melkoisen korkeat eli putoaminenkin varmasti sattuu tai ainakin säikäyttää joten itkuhan siinä olisi muksulle tullut.
Todennäköisempänä pidän valitettavasti jotain sellaista mitä en nyt tähän kirjoita.
Joku lapseton toimittaja nyt vaan puhuu vaunuista, vaikka kyseessä on rattaat. Ei tuon ikäinen mahdu vaunuihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko äiti jo haukuttu tarpeeksi? Monennetko pikkarit meni vaihtoon?
Asiasta keskustelu, jopa kriittisesti, ei ole haukkumista. Ja mistäs sinä muuten tiedät että se oli nimenomaan äiti joka muksun hukkasi?
Vierailija kirjoitti:
Reilun tunnin oli kuitenkin kateissa? Hyvä, että löytyi!
Niin ja tulee vaan mieleen, että kuinkahan kauan oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kutsuu 1,5v vielä vauvaksi?
Minulla on yståvä joka kutsuu omaa 2v lasta vauvaksi.
Mä kutsun välillä mun 15v ja 18v lapsia mun vauvoiksi :).
Uutistekstissä odottaisi kuitenkin olevan täsmällisiä ja neutraaleja termejä.
Uutisteksteissä ei ole enää aikoihin käytetty täsmällisiä ja neutraaleja termejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoja nämä ulkona nukuttamista kauhistelevat kommentit. Kyllä nykyisinkin Suomessa suurin osa vauvoista ja taaperoista nukkuu päiväunensa ulkona niin kauan kuin rattaisiin mahtuvat, jos vain oma parveke/terassi/piha löytyy. Ja 5-pistevaljaat pitää olla sopivan tiukalla, ettei lapsi pääse niistä kiemurtelemaan pois. Tunnen paljon äitejä, mutten ketään, joka huvikseen nukuttaisi lapsen sisälle päiväunille, jos on olosuhteiden puolesta mahdollista nukuttaa ulos.
Vastuullisella vanhemmalla on itkuhälytin valjaiden lisäksi, ja lasta käydään katsomassa nukkumisen aikana. Otkuhälyttimestä kyllä alkaa kuulua rahinaa, jos lapsi nousee vaunuista/rattaista tai joku hänet nostaa sieltä.
Valitettavasti itkyhälyttimet eivät ole pomminvarmoja, joten jos sellaista käytät, toivon, ettet luota siihen että se toimii aina. Syitä en tiedä, mutta muistan että omien lasten kohdalla tapahtui joskus sellaista että lapsen itku kuului ihan muualta kuin hälyttimestä ja jonkun kerran omasta hälyttimestä kuului lähistöllä asuvan lapsen itku. Ottivat siis ristiin yhteyksiä.
Parasta olisi nähdä vaunut ikkunan läpi, pitää hälytin päällä ja loppu onkin sitten kuuluisaa luottamusta siihen että kaikki on Ok. Kaikkea ei voi hallita. Eikä muita saa läksyttää siitä jos jotain sattuu. Joskus voi vaikka hälyttimen akku loppua, paremmissakin piireissä.
Ei nyt takerruta siihen itkuhälyttimeen. Kuten yllä kirjoitinlasta käydään katsomassa nukkumisen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyi läheltä, eli herännyt ja lähtenyt itse seikkailemaan ilmeisesti!
Miksi sitten sanottiin, että epäillään ulkopuolista, koska lapsi oli kiinni vaunujen valjaissa? Eikö tuo anna ymmärtää, että heidän lapsensa ei vielä osannut avata valjaita ja juuri siksi ulkopuolista epäiltiin? Eli vanhemmat arvioivat lapsensa taidot väärin.
Vanhemmat (huom. molemmat ilmeisesti paikalla kun puhuttiin monikossa) löivät laimi velvollisuutensa ja hätäpäissään keksivät tarinan sieppaajasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri tätä suomalaista kulttuuria, laitetaan vauva ulos päiväunille että saadaan itse olla rauhassa. Yhdeltä tällaiselta ulkonanukuttajapariskunnalta kuoli vauva, kun vaunut vierivät järveen ja vauva hukkui. Eivät silti saaneet edes syytettä kuolemantuottamuksesta.
Ei minulla sinänsä ulkona nukuttamista vastaan ole, mutta siinä pitäisi sitten malttaa olla vieressä vahtimassa ettei käy jotain peruuttamatonta, josta saa syytellä itseään koko loppuelämän.
Kuljetko kylki kyljessä lasten kanssa kunnes ovat täysi-ikäisiä? Vai mihin saakka? Sylettää jälkiviisastelu ja syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Suomen tuleva Usain Bolt, vaunuista irti alle kymppisekunnissa :)
Tai Houdini
Vierailija kirjoitti:
Äidistä lasu
Tiedoksesi, että täysi-ikäisestä ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta.
Foliohatut päähän, vaihe 3 salaliittoteoriat, jälkiviisastelu on alkanut. Klassinen somemölinöiden viimeinen vaihe, loppumehustelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisi nyt jo rauhoittua täälläkin ja lopettaa foliohattuilun ja salaliittoteoriat. Ainoa jolla on väliä, lapsi on löydetty kunnossa, loppu hyvin kaikki hyvin.
Kyllä se on ihan yhtä tärkeää selvittää mitä oikeasti on tapahtunut ja miksi. Tällä kertaa kävi onnellisesti, mutta ensi kerralla voi ollakin toinen juttu jos tästä ei oteta opiksi.
Kuuluisikohan tapahtumien selvittäminen jollekin muulle taholle kuin tälle palstalle?
Onpas taas melkoista keskustelua. Mitenköhän nämä syyllistäjä-viisastelijat toimii, jos oma lapsi aikanaan vaikkapa murtaa kätensä kavereiden kanssa juoksennellessaan? Syyttävätkö itseään heitteillejätöstä? Joo, varovaisuus on aina paikallaan, mutta rajansa kaikella vauhkoamisella.
Onneksi pieni löytyi :)
Oma 1,5-vuotias oli just syömässä jääkaapilla leikkeleitä.Laitoin pyykkiä kuivumaan, niin oli siirtänyt penkin jääkaapin eteen ja sitä tutkimassa.
Tuli niin hiljaista, että menin katsomaan. Leikkeleet oli kai hyviä. Nyt siirsi penkin tiskipöydän eteen, joten heippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka joku uskaltaa jättää lapsen yksinään pihalle nukkumaan??
Vähän rajaa tähän kauhisteluun ja sädekehän kiilotukseen nyt, kiitos! Vauvoja on nukutettu pihoilla ikiajat ja joku rivitalon aidattu takapiha/kerrostalon ensimmäisen kerroksen parveke, ok-talon piha on varmasti turvallinen. Ei tämä ole mikään Belgia. jossa lapsikaapparit hyppivät aitojenkin yli.
On nukutettu ikiajat joo. Mut joistain tavoista ois vaan aika herätä nykypäivään.
Edes koiria ei Suomessa nykyään enää ole pitkään aikaan suositeltu jättään kaupan eteen. Mut lapsia nukutetaan yhä valvomatta ulkona... Joko vaunulenkille, lasitetulle parvekkeelle tai sisälle nukkuun.Enkä siis halua tämän 1,5 veen perhettä moittia, vaan yleistä ulkonanukutuskäytäntöä kritisoin. Kamala tapaus. :,-(
No eiköhän sellainen ole hyvinkin tavallista, että tuon ikäinen nukahtaa esim kauppareissulla rattaisiin ja hänet jätetään hetkeksi ulos nukkumaan? Näin minä ainakin olen tehnyt, menen isomman kanssa sisälle laittamaan ruokaa. Tietysti nukkumista pitää valvoa ja rattaat jättää turvalliseen paikkaan. Itse panen rattaat keittiön ikkunan alle ja ikkuna auki. En edelleenkään usko, että esim täällä Saarijärvellä omakotitaloalueella lapsen nukuttaminen ulkona olisi mitenkään turvatonta ja vaarallista. En tietysti nukuta enää noin isoa lasta ulkona, mutta en myöskään revi häntä kesken unien ylös. Hyvä, että lapsi löytyi :)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sivullinen nainen löysi vauvan jo esim. 15 min katoamisesta, otti syliinsä ja vei lämmittelemään viereisen kotinsa sisätiloihin, jossa lohdutti ja putsasi kädet ja esim. haavat, jos lapsi kaatunut tms. On sitten huomannut uutisen kadonneesta lapsesta ja vienyt taaperon vanhemmille/poliisille. Tuo selittäisi sen miksei lasta löydetty siinä välissä.
Aika outo teoria :o. Jos kuka tahansa nyt löytää 1.5 v harhailemasta yksikseen, eikö sitä normaali ihminen soittaisi suoraa päätä poliisille?
1,5-vuotias "VAUVA", haloo... Ei ole kyllä tuon ikäinen enää vauvaa nähnytkään.
Oma 1,5v osaa mennen tullen kiivetä rattaisiin ja pois, kiemurtelee myös pois valjaista. En uskaltaisi jättää ulos yksin nukkumaan, jossei ole korkea aidattu alue. Aitaakin pitkin yrittää jo kiivetä, muttei kovin korkealle pääse vielä...