Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Farmaseutteja linjoilla? Kysymys neulojen ostamisesta.

Vierailija
27.08.2017 |

Lapsellani on sairaus, johon lääkitys annetaan pistämällä. Saan neulat ja ruiskut hoitotarvikejakelusta ilmaiseksi, mutta tämä tarkoittaa keskellä päivää töistä lähetemistä toiselle puolen kaupunkia. Noh, ajattelin ostaa ne apteekista. Ja voi luoja minkä reaktion neulojen kysyminen aiheuttaa. Se keneltä kysyin, häkeltyi ihan täysin ja haki paikalle toisen joka ihme säheltämisen jälkeen jotenkuten löysi mulle pari neulaa. Toisella kertaa eri apteekissa sama show. MIKSI tämä on niin vaikeaa? Eikö apteekissa tiedetä, että neuloja ja ruiskuja tarvitaan lääkkeinen antamiseen. Niitä voi tarvita myös muuhun, kuten painia harrastava tuttavani tyhjentää nesteet korvalehdistä. Myös käytettyjen neulojen palauttaminen aiheuttaa sen, että joko farmaseutti tai vartija kulkee metrin päässä koko apteekissa asioinnin ajan. Todella omituista käytöstä ammattilaisilta!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuloja tarvitsee usein huumehörhöt. Siksi ne on vähän herkkiä niiden kanssa.

Vierailija
2/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole tuollaisia ongelmia. Palautamme aina ison erän ruiskuja eikä kukaan kiinnitä siihen mitään huomiota. 

Ruiskujen ostamisessa voi olla sellainen ongelma, että juuri kyseisiä ruiskuja ei ole varastossa. Yleensä jos asiakas käyttää aina samaa apteekkia, heidän kanssaan tulee sovittua, että juuri tiettyä mallia pidetään varastossa. 

Me saamme usein ruiskut sairaanhoitajalta terveyskeskuksesta, vaikka periaatteessa ne pitäisi käydä hakemassa tarvikejakelusta. Siksi hakuaika on paljon joustavampi kuin tarvikejakelusta, joka on auki vain tiettyinä päivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on oikeaoppinen tapa palauttaa neuloja apteekkiin?

Vierailija
4/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu apteekista.

Vierailija
5/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia tilaan lääkkeeseeni tarvittavat neulat verkkokaupasta ja heitän muovipulloon suljettuna roskiin. Kyseessä ei ole millään muotoa huumaava lääke, enkä enää jaksa apteekkihenkilökunnan suhtautumista minuun kuin olisin narkkari. Kyseessä on harvinainen lääke, joka tilataan apteekkiin, mutta jostain syystä neulojen kanssa on aina hirveä show ja en saa niitä riittävästi mukaani tai ne ovat vääränlaisia, liian paksuja kyseisen lääkkeen annosteluun.

Vierailija
6/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhtään farmaseuttia vastaamassa?

Vierailija
7/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut paksuja neuloja lävistystarkoituksiin ja kertonut sen ihan suoraan - ja aina on palvelu pelannut.

Vierailija
8/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä potilasohje lapsen lääkityksistä todisteena oikeasta tarpeesta ja sitten saat minulta ruiskuja ja neuloja heti

Terveisin farmaseutti

Vierailija
9/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lähiapteekissa on tuulikaapissa paikka muhin ne laitetaan. Lääkkeet toiseen ja neulat ja ruiskut toiseen laatikkoon. Liekö tuulikaapissa valvontakamera, sillä suhtautuminen on aina kieroa kun sinne ruiskulokeroon on jotain sujauttanut.

Vierailija
10/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä potilasohje lapsen lääkityksistä todisteena oikeasta tarpeesta ja sitten saat minulta ruiskuja ja neuloja heti

Terveisin farmaseutti

Kun kerron tarvitsevani ruiskuja ja neuloja, seuraa häkellys ja show. Miksi farmaseutti ei kysy, minkä lääkkeen annostelemiseen ne tarvin, jotta osaavat antaa oikean kokoisia? Oikeastiko kaikki asiakkaat on oletusarvoisestu narkkareita, ellei ensin juurta jaksaen selitä lääkitystä ja lopuksi manitse ne neulat??

Vierailija
11/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman neulojenmyyntilogiikasta. Meidän apteekissa irtoneuloja myydään vain lääkkeellisiin tarkoituksiin/mopon rassaukseen jne. Muutoin myydään stoppipussi, joita neulanpyytäjät eniten ovat. Sen takia kopastaan asiakkaalta, mihin tarvitsee neulaa. Kysymys ohjaa myös siihen, minkäkokoista neulaa hän tarvitsee. Mikäli hän tarvitsee lääkkeenantamiseen neulaa, annetaan se ilmaiseksi (jos lääke on juuri ostettu meiltä), muutoin myydään alehinnalla lääketarkoitukseen. Koneiden rassaajille ovat normaalihinnalla. Neulat sijaitsevat kassalla, ja niitä löytyy montaa eri kokoa. 

Kun palautatte neuloja, palauttaa ne vaikka jossain purkissa, elkää sikin sokin muun lääkejätteen kanssa. Neulat kuitenkin tyhjennetään jäteastiaan, joten on riski jätteenkäsittelijälle, jos neulat ovat jossain irtonaisina pussin pohjalla muiden seassa. 

Ja ei, jos palauttaa neuloja, en ajattele että tuoja on jonkin sortin sekakäyttäjä. Asiasta on hyvä mainita kun tuo, jotta käsittelijä osaa varautua asiaan, siksi monesti kysytään, onko lääkejätteen mukana neuloja.

Vierailija
12/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiskohan asiallisempaa kohtelua, jos hakisi neulat narkkareille tarkoitetusta vaihtopisteestä...

Vierailija
13/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakas kysyy neulaa tai ruiskua, kysyn "pistämiseen vai muuhun käyttöön?" jotta saan arvioitua, minkä kokoisia tarvikkeita asiakas on vailla.

Harvemmin ainakaan meiltä haetaan neuloja ja ruiskuja lääkärin määräämän lääkkeen pistämiseen, koska ne tosiaan yleensä saadaan hoitotarvikejakelusta, joten tässä tapauksessa varmistaisin vielä neulan koon ja mallin (insuliinikynän neula vs. tavallinen neula).

Minulle (tai muillekaan tuntemilleni farmasisteille) ei ole mikään ongelma myydä neuloja ja ruiskuja huumeiden käyttäjille, se on ihan yhtä arkipäiväinen juttu kuin antibiootin toimittaminen, joten miksipä se olisi ongelma myydä pistotarvikkeita asialliseenkaan käyttöön.

Vierailija
14/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47v tavallisen näköinen tantta, aika loukkaavaa kun luullaan narkkariksi =(

Vierailija
15/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin huumeveikoille myydään ensisijaisesti stoppipakkaus.

Vierailija
16/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin jouduin kerran ostamaan neuloja. Selostin asian ja näytin lääkkeen dokumentit ja ihan hyvin toimi. Olen huumeita vastaan, mutta sinänsä kyllä ihmettelen, miksi jotkut apteekit eivät myy neuloja. Narkkarithan käyttävät sitten vanhoja neuloja ja taudit leviävät helpommin.

Vierailija
17/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myyn neuloja ihan häkeltymättä. Sama se mihin käyttää. Enkä kohtele asiakasta oudosti, turha vastaus sinänsä kun en tiedä miksi on joillekin niin vaikeaa.

Vierailija
18/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vielläkään oikein selvillä, milloin neuloja myydään ja milloin ei.

Joskus yritin itse ostaa pienten miniatyyrien pikkuruisten yksityiskohtien liimaamiseen ja maalaamiseen, ei myyty.

Kaverille ei myyty sähkötupakin täyttöön.

Sääteleekö sitä jokin laki, säännöstö vai farmaseutin mieliala, että mihin käyttöön ja kenelle niitä myydään?

Ai joo, kinkkuneulaakaan en saanut kokkailujuttuihin.

Vierailija
19/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulojen myyntiä apteekeista ei säätele mikään laki vaan jokaisessa apteekissa on sovittu erikseen miten niiden myymisen kanssa tehdään. Meidän apteekissa sai edellisen apteekkarin aikana myydä irtoneuloja ja niitä myös pidettiin varastossa eri kokoisina. Neuloja käytiin ostamassa eniten narkomaanien toimesta, mutta myös harrastelijoiden käyttöön (käsityöt, tekniset laitteet jne.), lääkkeiden annosteluun jne. Monesti narkomaanit halusivat ostaa yhden neulan ja yhden ruiskun senkin takia, koska heillä ei ollut rahaa ostaa ns. stop-pussia, joka sisältää useamman neulan ja ruiskun. Apteekkarin vaihduttua käytäntö muuttui uuden apteekkarin päätettyä, että irtoneuloja ei enää saa myydä, ellei asiakas pysty reseptin/lääkepakkauksen avulla todistamaan, että neula/ruisku tulee lääkekäyttöön. Ohjeistuksena oli myydä vain valmiita stop-pusseja. Ei auttanut, vaikka henkilökunta yrittikin selostaa, että olisiko kuitenkin parempi myydä narkomaaneille yksittäisiä neuloja, jotteivat käyttäisi likaisia välineitä ja lisäisi sitä kautta veriteitse leviävien sairauksien määrää. Pointtina tässä se, että yksittäisten neulojen myynnistä kieltäytyminen ei aina välttämättä ole yksinomaan farmaseutin oma päätös vaan takana voi olla apteekin omistajan eli apteekkarin sanelemat säännöt, joita henkilökunnan on noudatettava.

Olen kyllä itse sitä mieltä, että farmaseutin työssä oppii melko hyvin tunnistamaan jo ostajan ulkonäöstä/yleisestä habituksesta onko kyseessä narkomaani vai ei ja sen perusteella päättelemään tuleeko neula/ruisku asialliseen käyttöön vai huumekäyttöön. Poikkeuksiakin tosin on, mutta valtaosalla huumeidenkäyttäjistä käyttö kyllä näkyy ulospäin.

Irtoneuloja on käyty paljon kyselemässä myös itsetehtyjen lävistysten tekemiseen etenkin nuorten alaikäisten tyttöjen osalta. Meidän apteekissa neulan käyttötarkoitusta kysyttiin tämänkin takia, sillä kieltäydyimme myymästä neuloja lävistystarkoitukseen ja ohjasimme kyselijän teettämään lävistyksen mielummin ammattilaisen luokse. Kotona tehdyt lävistykset kun eivät riskittömiä ole.

Käytettyjä neuloja palauttaessa kannattaa neulat pakata sellaiseen astiaan, jonka läpi ne eivät voi pistää vastaanottajaa. Esim. tyhjä muovipullo on hyvä vaihtoehto. Apteekissa neuloja sisältävät pakkaukset laitetaan isompaan keräilyastiaan, jonka Ekokem toimittaa muun lääkejätteen mukana eteenpäin käsiteltäväksi. Neulojen palauttamista ei kannata hävetä, sillä itse en ainakaan palautustilanteessa kiinnitä huomiota siihen mitä neuloja pakkauksessa on - tarkistan ainoastaan sen, että neulat on pakattu riittävän turvalliseen pakkaukseen. Mikäli neuloja ollaan palauttamassa esim. muovipussissa, noudan tyhjän pahvilaatikon johon pyydän asiakasta laittamaan neulapussin.

Vierailija
20/27 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen saanut neuloja apteekista ilman mitään showta. Ostan niitä askartelutarkoituksiin ja kerronkin sen heille heti. Ostokset ovat toki vain 2-4kpl luokkaa kerralla, mutta silti. Käyn hakemassa niitä aina samasta apteekista ja jo tuntevat minut ja tietävät mitä niillä teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän