Tekevätkö teidän tänä syksynä aloittaneet lukiolaiset jo viikonloput läksyjä?
Meillä on tehnyt tänä aamuna nyt kolmisen tuntia tuolla huoneessaan. Eilen teki kaksi. Pitää välillä käydä huutelemassa sieltä syömään tai välipalalle, että saa hengähtää välillä.
Miten teillä? Ja mikä lukio?
Kommentit (17)
Omasta lukioajasta muistan, että eipä niihin kursseihin paljon joutokäyntiä mahdu. Mutta ekat kurssit ovat aika pitkälti peruskoulun sisältöjen kertausta, joten ei sen vielä pitäisi tuntikausia viedä.
Ei todellakaan käytä tuntikausia läksyihin. En käyttänyt itsekään ja silti pärjäsin oikein hyvin.
No, onhan tuo poika tehnyt terveystiedon kirjoitelmaa jonka palautus huomenna aiemman olleen "viikko terveydestäni/hyvinvoinnistani-tehtävän pohjalta missä piti seurata eri osa-alueita omassa elämässään (esim.lepo/uni, ravinto, päihteet, liikunta) hyvän tovin sekä eilen että tänään ja lisäksi lukenut sanastoja huomisiin sanakokeisiin ruotsista ja saksasta (kuulema viikottain sanakokokeet niissä kolmessa kielessä joita jatkoi nyt lukiossa).
Totesi, että häntä stressaa se jos minä heilun kimpussa ehdottelemassa muita tekemisiä eikö kys tehtävät, päinvastoin.
Ja mikäs minä olen asiaan puuttumaan, ei ole tähänkään asti ollut stressi tms ongelmaa ja itsenäisesti on hommansa aina hoitanut.
Ressua käy, tällä vkolla oli 3 sanakoetta (sanoja se 2 sivua/koe) ja pitkän matematiikan koe.
Mun lapsen lukiossa ei anneta läksyjä. Tekevät siellä pitkää päivää, joten tarvetta läksyille ei ole. Näin Päivölässä.
Itse kävin aikoinani pienen maaseutukaupungin lukion. En muista läksyjä väkertäneeni viikonloppuisin, kokeisiin luin ja jtn esitelmiä. Läksyt tein koulun jälkeen kirjastossa odotellessani bussikyytiä/ muuta kyytiä kotiin tai sitten kotona. Olin kotihiiri, ei tullut käytyä missään humputtelemassa, ja tykkäsin tehdä läksyjä. Pärjäsin ihan kohtalaisesti lukiossa.
Juu tekee. Ja useampi tunti päivässä. Eilen teki muut tehtävät, tänään kirjoitustehtävän ja harjoittelee ruotsin epäsäännöllisiä verbejä. Tähän mennessä ollut jo 2sanakoetta Ruotsissa ja ensi viikolla 2lisää (yhden kyselin niin oli kaksi sivua sanastoa). Lisäksi ensi viikolla äidinkielen koe, vaikka ei ole edes koeviikko.
Kyseessä tunnollinen nuori, jolla tavoitteet korkealla. Ihan normilukio. Hitusen tekemistä lisää huono tuuri matematiikan opettajan suhteen, sai juuri sen kuka ei oikein osaa opettaa, joten läpikäydään yhdessä kotona tarkemmin (ja kyseinen nuori oli esim yläasteella usean sadan oppilaan koulun paras valtakunnallisessa matematiikan kokeessa, eli ei nyt lähtötaso ainakaan ollut huono tai matematiikka hänelle tavallista haastavampaa).
Ollaan juteltu että voisiko alentaa joissakin aineissa tavoitetasoa. Tuntuu olevan nyt liikaa tekemistä ja stressaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Omasta lukioajasta muistan, että eipä niihin kursseihin paljon joutokäyntiä mahdu. Mutta ekat kurssit ovat aika pitkälti peruskoulun sisältöjen kertausta, joten ei sen vielä pitäisi tuntikausia viedä.
Meillä lukiossa on erikseen joissakin aineissa valittavissa ne kertaustunnit, joita suositellaan jos numero ei ole ollut kiitettävä. Muuten on tarkoitus mennä eteenpäin. Ja valitettavasti peruskoulussa ei kaikilla opettajilla ole se opetuksen taso aina ollut ihan riittävä lukio-opintoja silmällä pitäen.
Esseet ei valmistu, jos kukaan ei niitä kirjoita. Lukiolainen istuu tuossa olohuoneessa ja kirjoittaa,taustamateriaalit on pitkin pöytää. Jos tahtoo tiettyyn yliopistoon, pitää saada hyvä todistus ja sen saa helpoimmin tekemällä annetut tehtävät.
Tyttäreni kävi Ressun. Ensimmäinen jakso oli lähinnä yläkoulun asioiden kertausta - siis ihan normitunneilla. Mutta ilmeisesti tässä on suuria eroja sen mukaan, mistä yläkoulusta tulee.
Myös meillä lukion 1-luokkalainen tekee läksyjä juuri.
Menee paljon aikaa niihin. Huomiseksi on enkun sanakokeet, matikasta 2 sivua tehtäviä, enkun tehtäviä myös monta, terveystiedon läksynkuulustelu.
Lisäksi äikästä 2 kirjaa luettavana ja ne pitää referoida syyskuun alkuun mennessä.
On kyllä ihan älyttömän paljon enemmän läksyjä, kuin yläasteella.
Koulu on tähän saakka mennyt tosi hyvin, saa nähdä, miten nyt sitten alkaa sujumaan.
On noita esseitä värkännyt, mutta ei nyt varmaan ihan tuntikausia kuitenkaan. Ekan vähän laajemman palautus oli jo viime keskiviikkona
IB-lukio.
No en todellakaan tehnyt viikonloppuisin mitään läksyjä lukiossa :DD viikonloput on viikonloppuja!
6 lisää, et poika puhuu tehtävistä, ei läksyistä, mutta minä tulen ilm hieman jälkijunassa koska junnaan läksy-sanassa. Kuulema aikalailla ollut vain 9lk juttujen kertausta toistaiseksi plus nuo mainutsemani kokeet.
-6-
Onko sillä oppimisvaikeuksia?