Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdoin akateemisesta pätkäryynäyksesta rehellisesti duunarihommiin ja elämä hymyilee!

Vierailija
27.08.2017 |

Opiskelin epäonnekseni itselleni aineyhdistelmän yliopistosta, jolla ei työelämässä saa juuri mitään.
Tai saahan sillä: pätkiä ja pätkiä eli hienommin sanottuna projekteja. Jatkuvaa epävarmuutta, ansiosidonnaisen laskemista ja kesälomien unohtamista.
Uudestaan ja uudestaan jonkun projektirahan anomista ja odottamista, ja sitten lukee päivän lehdestä, että "valtio kohdentaa avustuksiaan uudelleen" eli kuulen pian töissä, että lisää rahaa ei sitten tule. Jokainen uusi ministeri haluaa näyttää, että mikä on hänen kädenjälkensä ja suunnata rahoja juuri hänen omimmalle alueelleen. Ne siis vaihtuu joka kerta, kun ministeri tai hallitus vaihtuu..

Sitten vajaan 10 vuotta taistelin valtion virastossa pätkäläisenä. Pelkkien keskinkertaisuuksien kevätjuhlat ja naamafaktorin mukaiset vakinaistamiset siellä toimintaympäristönä. Pätkäläisenä olet aina se jonon viimeinen ja nokkimajärjestyken alimmainen, tekemässä eniten töitä (myös ne perjantaipäivystykset, kun vakituiset virkamiehet häipyy mökille jo iltapäivästä) ja toivomassa seuraavaa työllistämisjaksoa tai vuorotteluvapaan sijaisuutta. Valtiolla ei myöskään tunneta mitääån kannustimia, palkanlisiä, virkistysrahoja tai seikkailumatkoja,paitsi se pakollinen laivaristelly kerran vuodessa (jupii..).

Palkkaa maksettiin aina sen minimin mukaan. Käteen tuli kuukaudessa n. 1400 euroa. Siis koulutetulle ihmiselle, joka osaa asioita ja vieraita kieliä ja saa tuon verran palkkaa?

Pari vuotta sitten väsyin siihen kaikkeen puurtamiseen ja jonkinlaiseen toivottomuuteen kokonaan. Tiesin, etten tule etenemään mihinkään erikoisasemiin enkä johtoasemiin, ja taas tavan muurahaisena homma ei tästä muuksi murene. Keski-ikä koitti jo, ja tässä ollaan.
Vaihdoin aivan toisiin hommiin;: ns. duunaritöihin, suorittavalle tasolle. Työ on vuorotyötä ja palkka sen mukainen, suorastaan törkeen hyvä siihen nähden miten lyhyt/olematon koulutus siihen tulee. Saan käteen nyt toista tonnia enemmän kuukaudessa. Se on pitkä penni vuodessa. Paikkani vakinaistettiin kuukaudessa, ajatelkaa, kuukaudessa! Tämmöistä ei olisi tapahtunut vanhoissa duuneissani edes vuosikymmenessä: Lisäksi lomat ja vapaat, jotka nyt ovat tosiaan omaa aikaani, eikä työkkärin listoilla roikkumista.
Ei enää turhanaikaisia palavereja, kilpailua asemista tai paikosta. Toimistopolitikonti jäi taakse. Nyt taktikoidaan korkeintaan vapaiden kerryttämisellä ja ehkäpä parilla taktisella sairaslomalla.

Joidenkin entisen työkavereiden mielestä olen "tippunut" alemmaksi jossain akateemisten elämänjärjestyksessä tietysti. Mutta en osaa heitä kadehtia ollenkaan, lähinnä päinvastoin.

Kun tietää millaisia suorastaan "mielenvikaisia" pikkupomoja ja kieroontuneita työyhteisöjä noissa toimistoissa pyörii ja mikä pätkätyöläisen asema siellä on ja pysyy, huh huh.
Elintasoni on noussut huimasti, suunnitelmat kirkastuneet, jopa yleiskuntokin kohonnut, alkoholinkäyttö vähentynyt ainakin puolella. Tulevaa Balinmatkaa odotellessa jatkan näissä merkeissä vielä pitkään. Pieni ylennysmahdollisuus on olemassa,johon kerään nyt kokemusta. Takaisin vanhaan en ole palaamassa.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni hyvin samantyyppisen viestin toiselta keskustelupalstalta vuosia sitten. Sen kirjoittaja oli emännöimässä Itämerellä ro-ro-aluksella.

https://keskustelu.anna.fi/threads/akateemiselta-alalta-duunariksi.1852…

Ja sieltä viesti 14.

BUA HA HA HA! Joo, tälläkin palstalla oli (ainakin) 1, vuodelta 2015. Annassa oli toi sama 2 kertaa 2010 ja 2011. Miksköhän ei tällä kertaa ro-rottanut? Ja sitten tyypit tässäkin ketjussa motkottaa, kun joku ei satu ap:n satuja uskomaan...

Ja ketjussahan pistetän paremmaksi metsuri-jutulla. Tässäpä lainaus vuodelta 2013:

Metsurien määrä Suomessa on romahtanut parissa vuosikymmenessä, kertoo Maaseudun Tulevaisuus.

Lehden mukaan hakkuut työllistävät nykyisin enää 505 päätoimista metsuria. 1980-luvun alussa metsätalous työllisti 63 000 henkilöä, lähinnä metsureita.

Selitys rajulle vähenemiselle on puunkannon koneellistuminen ja se, että metsänhoitotyöt ostetaan yhä useammin yrittäjältä.

MT:n mukaan metsäyhtiöt haluavat  päästä metsureista, joiden palkkaaminen ympärivuotisesti on kallista. Runsaslumisina talvina metsureita joudutaan lomauttamaan, koska töitä ei ole.

Vierailija
62/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä duunarihommassa saa bruttona melkein neljä tonnia liksaa, varsinkin ilman kovin suuria kokemuslisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä duunarihommassa saa bruttona melkein neljä tonnia liksaa, varsinkin ilman kovin suuria kokemuslisiä?

Ja vakkarisopimuksen kuukaudessa? Hyvin on pullat uunissa, jos toi on totta. Tuntuu että kurjimpiakaan töitä on mahdoton saada tällä hetkellä...

Vierailija
64/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti uskon ihan täysin Ap:n kirjoituksen. Uskoisin, että olemme samalla alalla. Valitettavasti tilanne on se, että meitä koulutetaan yhä edelleen ihan samoissa määrin kuin aikaisemmin, vaikka jo ainakin viimeiset 15 vuotta ovat työllistymisnäkymät - ne todelliset - olleet valmistumisen jälkeen likimain olemattomat. Ammattiliitto yhä edelleen selittää meillä menevän lujaa, vaikka itsekin olen niihin kyselyihin totuuden mukaisesti vastannut. Eli en ole ikinä saanut koulutustani vastaavaa työtä. Totta puhuakseni en ole ikinä päässyt edes sellaisen haastatteluun, paitsi silloin kun on haettu työkkärin kautta ilmaisia harjoittelijoita. 

Itse olen nyt keski-ikäisyyden kynnyksellä ja jälleen kerran työttömänä. Olen viimeiset kymmenen vuotta tehnyt pelkkää pätkää, joka nyt viimeaikoina on vieläpä lyhentynyt todelliseksi silpuksi. Lähtisin ilosta kiljuen duunariksi tai vaikka hampurilaisen paistajaksi ihan minne vaan.  

Vierailija
65/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla ei ole noin huonoja palkkoja akateemisille varsinkaan 10 vuoden työkokemuksella. Sitä paitsi sinut olisi vakinaistettu jo ajat sitten, jos juttu olisi totta. Kerro viraston nimi, ethän sinä enää siellä ole. Luulen ettet voi, koska tarinasi on puppua.

On kuule. Tutustu esim kirjastoalan palkkatasoon. Sama koskee montaa muutakin alaa.

Vierailija
66/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti uskon ihan täysin Ap:n kirjoituksen. Uskoisin, että olemme samalla alalla. Valitettavasti tilanne on se, että meitä koulutetaan yhä edelleen ihan samoissa määrin kuin aikaisemmin, vaikka jo ainakin viimeiset 15 vuotta ovat työllistymisnäkymät - ne todelliset - olleet valmistumisen jälkeen likimain olemattomat. Ammattiliitto yhä edelleen selittää meillä menevän lujaa, vaikka itsekin olen niihin kyselyihin totuuden mukaisesti vastannut. Eli en ole ikinä saanut koulutustani vastaavaa työtä. Totta puhuakseni en ole ikinä päässyt edes sellaisen haastatteluun, paitsi silloin kun on haettu työkkärin kautta ilmaisia harjoittelijoita. 

Itse olen nyt keski-ikäisyyden kynnyksellä ja jälleen kerran työttömänä. Olen viimeiset kymmenen vuotta tehnyt pelkkää pätkää, joka nyt viimeaikoina on vieläpä lyhentynyt todelliseksi silpuksi. Lähtisin ilosta kiljuen duunariksi tai vaikka hampurilaisen paistajaksi ihan minne vaan.  

Biologia? :)

Vierailija
67/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tämä on mahdollistanut verovapaan rälssin muodostumisen;kuntien asukkaat ovat kiihtyvällä tahdilla muuntaneet ansiotulojaan pääomatuloiksi (mahdollista yrittäjille ja sitten on ihmisiä, jotka elävät pelkilä suurilla pääomatuloilla)  , joista ei tarvitse maksaa kunnallisveroa lainkaan, ei sittenkään, vaikka pääomatulot olisivat henkilön ainoa tulolähde ja suuruudeltaan vaikkapa miljoonia..

Kuitenkin nämä ihmiset ja heidän perheensä käyttävät kuntien palveluja, eli me muut maksamme korkeampaa kunnallisveroa, jotta nämä vapaamatkustajat myös saavat palvelunsa.

Kyllä pääomatuloista pitää verot maksaa. Sulla ei taida olla pääomatuloja itsellä.

On minulla pääomatuloja palkkatulojen lisäksi, osinkotuloja. Niistä maksan vain pääomatuloveron,joka  kohdallani on (pääomatuloja alle 30 000 vuodessa) 25,5 %.

Kunnallisveroa maksan vain palkkatuloistani,koska pääomatuloista ei tarvitse maksaa kunnallisveroa.  Ymmärsitkö?

Pääkirjoitus: Pääomatulot vapaita kunnallisverosta

http://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000000677246.html

Tämä on ihan oikea ongelma ja yksi merkittävä syy myös kuntien talousahdinkoon ja velkaantumiseen.

Vierailija
68/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ainakin joiltain osin uskon ap:n tarinan, vaikka täällä provoa huudellaankin. Olen melko samanlaisessa tilanteessa. Koulutukseltani opettaja (akateeminen koulutus siis, vaikkei nyt mikään huippuasiantuntija, vaan enempi perusduunia tuokin) ja tehnyt jo pitkään niitä pätkiä, joskus lukuvuodenmittaisia, joskus lyhyempiä sijaisuuksia. Kyllästyin siihen, että aina on se sijainen, aina joutuu tutustumaan uusiin työkavereihin, uusiin oppilaisiin, eikä ikinä tiedä, missä on seuraavaksi. Pahimmillaan pätkät olivat muutaman päivän sairaslomasijaisuuksia ja aina sai miettiä, soikohan puhelin huomenna ja pääseköhän huomenna johonkin töihin.

Vaihdoin lähipiirini kauhuksi ns. "paskahommaan", asiakaspalveluun. Osa vanhemmista sukulaisista varsinkin pöyristeli, kuinka voin vaihtaa arvostetusta akateemisesta työstä työhön, johon pääsisi peruskoulunpapereilla. Toimin nimittäin nyt puhelinpalvelussa (neuvontaa, ei myyntiä) ja työ on kolmivuorotyötä. Työ oli jo alusta alkaen toistaiseksi voimassa oleva työsuhde eli vuosien pätkähommien jälkeen, kun en omalta alalta saanut vakipaikkaa, sain kuitenkin samantien sellaisen toiselta alalta.

Olen nykyään paljon tyytyväisempi tilanteeseeni. Ei tarvitse koko ajan murehtia, mistä saan seuraavan pätkän. Wilma ei seuraa kotiin, vaan työt päättyvät heti, kun työaika päättyy eikä töitä todellakaan tarvitse murehtia kotona. Lomailla saa vihdoinkin rauhassa, aiemmin kun lomaa ei ollut ikinä, vaan kaikki "tyhjä aika" oli työttömyyttä ja työnhakua. Nyt voi lomailla rauhassa ja elämää pystyy suunnittelemaankin pidemmällekin, kun ei tarvitse aina pohtia, missäköhän sitä on taas ensi viikolla.

Ap:sta poiketen palkkani on kyllä nykyään melko huono. Opettajan palkkaan verrattuna nyt jää käteen n. 300-400€/kk vähemmän (riippuen vuorolisistä). Kuitenkin se, ettei enää tarvitse stressata työnsaannista tai työntekemisestä työaikojen ulkopuolella sekä erityisesti se, että elämää pystyy paremmin suunnittelemaan eteenpäin ja nauttimaan vapaistaan, ovat minulle ainakin huomattavasti arvokkaampia asioita kuin tuo 400€

Vierailija
69/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ehkä HSL:n dösäkuski tai tmv?

Vierailija
70/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ehkä HSL:n dösäkuski tai tmv?

Lähihoitaja se on.

Vierailija
71/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuolta linkitetystä ketjusta totuus paljastui. Aloitus oli kopsattu vuosia vanhasta viestistä.  Pelottavaa sen sijaan on se, että siinä ikivanhassa ketjussa oli niin paljon samaa kuin tässäkin.

Ainakin oma samaistumiseni aloituspuheevuoroon oli täysin aito. 

Vierailija
72/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattimiehet/naiset rakennuksilla urakkatyössä?

Vierailija
73/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne rehelliset duunarihommatkin alkavat kyllästyttää, kun tajuat ettet voi itse vaikuttaa työhösi eikä mielipiteesi kiinnosta ketään. Vuosien myötä vuorotyön vaikutukset alkavat tuntua ja duunarihommat kuluttava kroppaa. Vuorotyö pilaa sosiaalisen elämän, koska joudut kieltäytymään monista menoista työvuorojen vuoksi. Voit myös varautua siihen, että joka vuosi menetät juhlapyhien vieton perheesi kanssa. Muutaman vuonna tuo ei haittaa, mutta vuosien saatossa  huomaat miten rasittavaa on joka joulu ja juhannus on tapella siitä, kuka on missäkin vuorossa.

Pääsisinpä juhannuksena töihin! Valitettavasti nykyisessä työpaikassa ei ole sitä mahdollisuutta. Ihan mieluusti menisin tuplapalkalla töihin, juhannus on mulle kuin mikä tahansa viikonloppu.

Vierailija
74/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on ruotsilaivalla taxfree-kassana. Viikko töitä ja viikko kotona vapaalla, lisäksi lomat päälle. Käteen sille tulee 2300 - 2500 euroa kahden viikon töistä. Koulutus; ylioppilas.

Lasketaanko tuo duuni paskahommaksi vai paremmaksi duuniksi? Palkka ja edut (sisäänosto hintaan tupakat, viinat ja kosmetiikka) ainakin kohdallaan. 

Kaikissa duuneissa on hyvät ja huonot puolet. Laivalla sietääkin saada aasiakas-lisää, lisäksi ne työpäivät eivät todellakaan ole toimistotyöläisen 8-16 ja loppuilta sohvalla.  Meillä oli 10-11h päiviä, pääosin seisomatyötä, illalla myöhään töissä ja aamulla aikaisin sama ralli uudestaan. Vaakakupin toisella puolella palkka, lomat, työkaverit, ruokahuolto 24/7 ja meri.

t. entinen laivatyöntekijä

Vierailija
75/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. mitä duunarihommia teet, jos käteen tulee noin 2500 egee kuussa. Haluan samoihin hommiin. Olen myös yliopistokoulutettu FK. Olen töissä koulutustasi vastaavalla alalla, mutta v...ttaa. Ottaako ne sinne viiskymppiisiä?

No varmaan tekee jotain tehdastyötä, varastohommia tai muita ns.paskaduuneja, joita mä olen tehnyt koko ikäni, eikä kyllä koskaan oo näissä "paskaduuneissa" tarvinnut tyytyä 1400€ kk nettopalkkaan, kuten ap siinä aiemmassa "paremmassa" työssä.

Kyllä noissa "paskaduuneissa" on aina sen pari tonnia kuussa hankkinut, vähintään. Ja varsinkin jos on yhtään parempi tuntipalkka, ja lisänä yö-ja pyhäliksat, niin palkka on ihan kohtuullisen hyvä. Eikä tarvii kotona miettiä työjuttuja.

Ainoa miinupuoli noissa duuneissa on, kuten ap:kin totesi, jotkut kapeakatseiset ja muut henkilöt, jotka luulee että uuden työntekijän on vaikea oppia työ joka heidän mielestään lähentelee rakettitiedettä, mutta joka on normaalijärjellä varustetulle ihmiselle melkoisen simppeliä. Ainoa vaatimus noissa töissä on pitkä pinna jotta jaksat kuunnella talossa 8 vuotta olleen henkilön esitelmiä asioista jotka on useimmille ihan itsestäänselviä tai ainakin helposti pääteltävissä. Mutta kannattaa kuunnella, onhan se ihan huvittavaa omalla tavallaan. Toki työkavereina on myös ihan fiksuja tyyppejä jotka ei jokaista pikkuasiaa ala rautalangasta vääntämään.

Vierailija
76/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne rehelliset duunarihommatkin alkavat kyllästyttää, kun tajuat ettet voi itse vaikuttaa työhösi eikä mielipiteesi kiinnosta ketään. Vuosien myötä vuorotyön vaikutukset alkavat tuntua ja duunarihommat kuluttava kroppaa. Vuorotyö pilaa sosiaalisen elämän, koska joudut kieltäytymään monista menoista työvuorojen vuoksi. Voit myös varautua siihen, että joka vuosi menetät juhlapyhien vieton perheesi kanssa. Muutaman vuonna tuo ei haittaa, mutta vuosien saatossa  huomaat miten rasittavaa on joka joulu ja juhannus on tapella siitä, kuka on missäkin vuorossa.

Pääsisinpä juhannuksena töihin! Valitettavasti nykyisessä työpaikassa ei ole sitä mahdollisuutta. Ihan mieluusti menisin tuplapalkalla töihin, juhannus on mulle kuin mikä tahansa viikonloppu.

Juhannus ei ole ainoa juhlapyhä vuodessa. Usein vuorotyö syö joka toisen- joka kolmannen viikonlopun kokonaan. Ei ole olemassa sellaista vuorotyötä, jota tehtäisiin vain juhannuksena.

Vierailija
77/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. mitä duunarihommia teet, jos käteen tulee noin 2500 egee kuussa. Haluan samoihin hommiin. Olen myös yliopistokoulutettu FK. Olen töissä koulutustasi vastaavalla alalla, mutta v...ttaa. Ottaako ne sinne viiskymppiisiä?

No varmaan tekee jotain tehdastyötä, varastohommia tai muita ns.paskaduuneja, joita mä olen tehnyt koko ikäni, eikä kyllä koskaan oo näissä "paskaduuneissa" tarvinnut tyytyä 1400€ kk nettopalkkaan, kuten ap siinä aiemmassa "paremmassa" työssä.

Kyllä noissa "paskaduuneissa" on aina sen pari tonnia kuussa hankkinut, vähintään. Ja varsinkin jos on yhtään parempi tuntipalkka, ja lisänä yö-ja pyhäliksat, niin palkka on ihan kohtuullisen hyvä. Eikä tarvii kotona miettiä työjuttuja.

Ainoa miinupuoli noissa duuneissa on, kuten ap:kin totesi, jotkut kapeakatseiset ja muut henkilöt, jotka luulee että uuden työntekijän on vaikea oppia työ joka heidän mielestään lähentelee rakettitiedettä, mutta joka on normaalijärjellä varustetulle ihmiselle melkoisen simppeliä. Ainoa vaatimus noissa töissä on pitkä pinna jotta jaksat kuunnella talossa 8 vuotta olleen henkilön esitelmiä asioista jotka on useimmille ihan itsestäänselviä tai ainakin helposti pääteltävissä. Mutta kannattaa kuunnella, onhan se ihan huvittavaa omalla tavallaan. Toki työkavereina on myös ihan fiksuja tyyppejä jotka ei jokaista pikkuasiaa ala rautalangasta vääntämään.

Nykyään jos on tehdastyötä tai varastotyötä voi olla vaikka 100 hakijaa työpaikkaa kohden, noissa ei tosiaan tarvi paljon alle 2500-3000 euron bruttotulon tehdä jos on kaikkia vuoroja ja saa kaikki tuontolisät ynnä muut. Esim. metallialan tessistä mistä kokemusta löytyy kaikenlaista palkan lisää, tunti palkka voi olla joku 11 euroa mutta lisillä korottuu.

Vierailija
78/80 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun puhutaan "akateemisista töistä", puhutaan julkisen sektorin työpaikoista. Kumma kyllä yrityksissä on vain työpaikkoja. Monilla aloilla kuten IT-töissä samat hommat soveltuvat niin akateemisille kuin ei-akateemisille kunhan vaan liksa on hyvä ja osaaminen kohdallaan.

Mikä sinne julkiselle sektorille vetää?

Vierailija
79/80 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon duunarihommia tehny nyt 14 vuotta ja tarkoitus oli opiskella enemmän mutta ei vakipaikasta lähdetä noin vaan. Ja rento työ helpottaa perhe-elämää kummasti, ei tarvi pelätä tippuvansa urakehityksestä kun pitää perhevapaita! Meillä on vieläpä tasaisesti jakaantunut pyhätyöt kaikille vuorollaan, niistähän melkein tapellaan kuka saa ne vuorot. Olen itse tyytyväinen ja sehän riittää. Käyn eri kursseilla ja harrastuksissa itseäni kehittämässä. Nyt haaveilen uudesta kielestä, ehkäpä espanja? :)

Vierailija
80/80 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea aapeelle ja sori valtion/kunnan virkaloiset, jotka kuittailee itseleen tyhjiä tunteja työmatka-ulos- joka perjantai!

Tunnen nimittäin erittäin hyvin erään valtion viraston tominnan joten ihan turha alkaa puhumaan että töitä on kamalasti ja kaikki tekee hulluna omaa pietiään. Kun näin ei ole.  Jopa osaston esimiehet saa virkoja sillä perusteella, että ovat opiskeluaikana olleet "oikeassa" ´ryhmässä ryyppäämäässä akateemisten opiskelijoiden bileissä.

Että kyllä on tosiaan löysää varaa vieläkin vaan suojatyöpaikkoja vähentää.