Vaihdoin akateemisesta pätkäryynäyksesta rehellisesti duunarihommiin ja elämä hymyilee!
Opiskelin epäonnekseni itselleni aineyhdistelmän yliopistosta, jolla ei työelämässä saa juuri mitään.
Tai saahan sillä: pätkiä ja pätkiä eli hienommin sanottuna projekteja. Jatkuvaa epävarmuutta, ansiosidonnaisen laskemista ja kesälomien unohtamista.
Uudestaan ja uudestaan jonkun projektirahan anomista ja odottamista, ja sitten lukee päivän lehdestä, että "valtio kohdentaa avustuksiaan uudelleen" eli kuulen pian töissä, että lisää rahaa ei sitten tule. Jokainen uusi ministeri haluaa näyttää, että mikä on hänen kädenjälkensä ja suunnata rahoja juuri hänen omimmalle alueelleen. Ne siis vaihtuu joka kerta, kun ministeri tai hallitus vaihtuu..
Sitten vajaan 10 vuotta taistelin valtion virastossa pätkäläisenä. Pelkkien keskinkertaisuuksien kevätjuhlat ja naamafaktorin mukaiset vakinaistamiset siellä toimintaympäristönä. Pätkäläisenä olet aina se jonon viimeinen ja nokkimajärjestyken alimmainen, tekemässä eniten töitä (myös ne perjantaipäivystykset, kun vakituiset virkamiehet häipyy mökille jo iltapäivästä) ja toivomassa seuraavaa työllistämisjaksoa tai vuorotteluvapaan sijaisuutta. Valtiolla ei myöskään tunneta mitääån kannustimia, palkanlisiä, virkistysrahoja tai seikkailumatkoja,paitsi se pakollinen laivaristelly kerran vuodessa (jupii..).
Palkkaa maksettiin aina sen minimin mukaan. Käteen tuli kuukaudessa n. 1400 euroa. Siis koulutetulle ihmiselle, joka osaa asioita ja vieraita kieliä ja saa tuon verran palkkaa?
Pari vuotta sitten väsyin siihen kaikkeen puurtamiseen ja jonkinlaiseen toivottomuuteen kokonaan. Tiesin, etten tule etenemään mihinkään erikoisasemiin enkä johtoasemiin, ja taas tavan muurahaisena homma ei tästä muuksi murene. Keski-ikä koitti jo, ja tässä ollaan.
Vaihdoin aivan toisiin hommiin;: ns. duunaritöihin, suorittavalle tasolle. Työ on vuorotyötä ja palkka sen mukainen, suorastaan törkeen hyvä siihen nähden miten lyhyt/olematon koulutus siihen tulee. Saan käteen nyt toista tonnia enemmän kuukaudessa. Se on pitkä penni vuodessa. Paikkani vakinaistettiin kuukaudessa, ajatelkaa, kuukaudessa! Tämmöistä ei olisi tapahtunut vanhoissa duuneissani edes vuosikymmenessä: Lisäksi lomat ja vapaat, jotka nyt ovat tosiaan omaa aikaani, eikä työkkärin listoilla roikkumista.
Ei enää turhanaikaisia palavereja, kilpailua asemista tai paikosta. Toimistopolitikonti jäi taakse. Nyt taktikoidaan korkeintaan vapaiden kerryttämisellä ja ehkäpä parilla taktisella sairaslomalla.
Joidenkin entisen työkavereiden mielestä olen "tippunut" alemmaksi jossain akateemisten elämänjärjestyksessä tietysti. Mutta en osaa heitä kadehtia ollenkaan, lähinnä päinvastoin.
Kun tietää millaisia suorastaan "mielenvikaisia" pikkupomoja ja kieroontuneita työyhteisöjä noissa toimistoissa pyörii ja mikä pätkätyöläisen asema siellä on ja pysyy, huh huh.
Elintasoni on noussut huimasti, suunnitelmat kirkastuneet, jopa yleiskuntokin kohonnut, alkoholinkäyttö vähentynyt ainakin puolella. Tulevaa Balinmatkaa odotellessa jatkan näissä merkeissä vielä pitkään. Pieni ylennysmahdollisuus on olemassa,johon kerään nyt kokemusta. Takaisin vanhaan en ole palaamassa.
Kommentit (80)
Kyllä viroista lensi ulos jo 90-luvulla, kun toimipisteitä lakkautettiin ja valtion yhtiöistä tehtiin osakeyhtiöitä. VR:ltä, tielaitokselta ja postilta esimerkiksi.
Ne rehelliset duunarihommatkin alkavat kyllästyttää, kun tajuat ettet voi itse vaikuttaa työhösi eikä mielipiteesi kiinnosta ketään. Vuosien myötä vuorotyön vaikutukset alkavat tuntua ja duunarihommat kuluttava kroppaa. Vuorotyö pilaa sosiaalisen elämän, koska joudut kieltäytymään monista menoista työvuorojen vuoksi. Voit myös varautua siihen, että joka vuosi menetät juhlapyhien vieton perheesi kanssa. Muutaman vuonna tuo ei haittaa, mutta vuosien saatossa huomaat miten rasittavaa on joka joulu ja juhannus on tapella siitä, kuka on missäkin vuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla ei ole noin huonoja palkkoja akateemisille varsinkaan 10 vuoden työkokemuksella. Sitä paitsi sinut olisi vakinaistettu jo ajat sitten, jos juttu olisi totta. Kerro viraston nimi, ethän sinä enää siellä ole. Luulen ettet voi, koska tarinasi on puppua.
Tutkimushommissa yliopistoilla - kyllä vaan on. En uskoisi, jos kaveri ei olisi tutkimusprojektissa toisensa perään. On tästä ollut julkisuudessakin juttua, että yliopistoilla on paljon määräaikaista tutkimushommaa ja surkeat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä valtion virasto toimii noin? En usko, että mikään. Provo siis olit ja tyhmät uskoivat.
Sinisilmäisyyttäkin jotkut pitävät tyhmyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin kukaan ehtii tulla valittamaan virkamiesten perjantai-iltapäivän aikaisista kotiinlähdöistä, niin tiedoksi, että useissa paikoissa (kaikkialla?) julkisella sektorilla on käytössä työajanseuranta, eikä ylitöistä makseta. Suositus on, että työajanseurantaan kertyneet ylityötunnit pidetään vapaana siten, että jonain päivänä lähdetään aiemmin, ei kokonaisina päivinä. Perjantai-iltapäivä on yleensä viikon hiljaisin hetki, joten silloin aiemmin lähteminen onnistuu. :)
Ja hyvä homma, että ap on löytänyt mieluista työtä. Tekisin itsekin mieluusti tiettyjä kädentaitoja vaativaa työtä, mutta sillä on hankala hankkia elantoaan. Virkamiehenä tienaan huomattavasti enemmän.
Meidän toimistossa tämä ratkaistaan kuittaamalla yli lähtiessä "työmatka ulos". Varmaan tämän tiesitkin. Että kyllä ne vaan lähtee hyvissä ajoin mökeilleen ja vapailleen...
Meidän toimistossa ei tämä onnistu, joutuu esimiehen puhutteluun. Esimiehet seuraavat työaikaraportteja säännöllisesti.
joo niin seuraa meidänkin toimistossa. esimies on nynny eximian ylioppilas joka ei saa sanottua näille toimiston jyrääjille sitten yhtikäs mitään. nehän lähtee, kun niitä huvittaa. selitys: pitää ehtiä mökille ennen ruuhkaa, se on turvallisempaa nähkääs. terveisiä Turkuun vaan.
En oikein usko tuota. Ehkä sinä et vaan tiedä kaikkea?
Meillä tulee yhteydenotto HR-puolen pomolta, jos on liikaa maanantain saikkupäiviä tai perjantai-iltapäivän "työmatka ulos" -leimauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin kukaan ehtii tulla valittamaan virkamiesten perjantai-iltapäivän aikaisista kotiinlähdöistä, niin tiedoksi, että useissa paikoissa (kaikkialla?) julkisella sektorilla on käytössä työajanseuranta, eikä ylitöistä makseta. Suositus on, että työajanseurantaan kertyneet ylityötunnit pidetään vapaana siten, että jonain päivänä lähdetään aiemmin, ei kokonaisina päivinä. Perjantai-iltapäivä on yleensä viikon hiljaisin hetki, joten silloin aiemmin lähteminen onnistuu. :)
Ja hyvä homma, että ap on löytänyt mieluista työtä. Tekisin itsekin mieluusti tiettyjä kädentaitoja vaativaa työtä, mutta sillä on hankala hankkia elantoaan. Virkamiehenä tienaan huomattavasti enemmän.
Meidän toimistossa tämä ratkaistaan kuittaamalla yli lähtiessä "työmatka ulos". Varmaan tämän tiesitkin. Että kyllä ne vaan lähtee hyvissä ajoin mökeilleen ja vapailleen...
Itse olen kunnan virassa, enkä koskaan tekisi noin. Hyi olkoon, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla ei ole noin huonoja palkkoja akateemisille varsinkaan 10 vuoden työkokemuksella. Sitä paitsi sinut olisi vakinaistettu jo ajat sitten, jos juttu olisi totta. Kerro viraston nimi, ethän sinä enää siellä ole. Luulen ettet voi, koska tarinasi on puppua.
En ole ap mutta uskon kyllä tämän jutun. Itse olen ollut pitkään valtiolla ja tiedän henkilöitä jotka ovat roikkuneet määräaikaisina jooa toistakymmentä vuotta.
Ainakin yliopistoissa on paljon pätkäporukkaa huonoilla paikoilla ja työuupumus yleistä.
Kyllä mä uskon ap:n kirjoituksen. Vähän vastaavaa se on itselläkin. Työssäni pitää olla ylempi korkeakoulututkinto yliopistosta. Vastuu ihmisistä on suuri, samoin työmäärä. Paras tuki tulee hyviltä kollegoilta, ei esimiehiltä. Palkka palkansaajien keskitasoa. Mieletön stressi aiheuttaa väsymystä, poissaolevuutta ja ärtymystä (jota tietenkin peittelen) kotona, lihomista, kun illat menee usein rästitöitä tehdessä ja samalla syödessä. Vaihtaisin kyllä duunaritöihin, tämä oma ala on niin nähty.
Yliopisto ei ole a) valtion eikä b) virasto, joten scheisseahan tämä oli kuten arvattiin.
Vai vielä VR ja Posti. :D Siellä on akateemista virkamiestä poikineen...
Vierailija kirjoitti:
Onko työkkäri valtion työpaikka? Työkkäriin työllistetyt akateemiset saa palkaksi kokopäiväisestä asiantuntemusta vaativasta työstä bruttona pelkästään alle 2000 euroa. Että sikäli siinä sulle pureskeltavaa.
Työkokemusta voi kertyä vuosikaupalla tosiaan, kun pidetään työllistettynä ja välillä laitetaan jäähylle ja taas sama uudestaan.
Tuntemani kasvatustieteen maisteri (akateeminen ??) istui samassa työhuoneessa tekemässä samoja hommia 8 vuotta, ennenkuin virka tuli. Että joo sikäli näin siis.
Menikö vähän virkaloisilla ns tunteisiin? Tuliko tunne että joku on tosiaan huomannut että teidän"asiantuntijan" puuhastelut on yhtä ratkaiseva homma, kuin porata reikiä makarooniin? Yhtä vaativa homma.
Luvattoman harva kannustaa ap:ta ratkaisuista, jossa hänen elämänsä parani huomattavasti! Eikö pysty kateudeltaan siihen? Tietää mielessään että jos kepu/kokoomus lakkaa kannattelemasta teitä, niin loppuu loisiminen.
Ap: Onneksi olkoon. Hyvä ratkaisu ja onnellinen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työkkäri valtion työpaikka? Työkkäriin työllistetyt akateemiset saa palkaksi kokopäiväisestä asiantuntemusta vaativasta työstä bruttona pelkästään alle 2000 euroa. Että sikäli siinä sulle pureskeltavaa.
Työkokemusta voi kertyä vuosikaupalla tosiaan, kun pidetään työllistettynä ja välillä laitetaan jäähylle ja taas sama uudestaan.
Tuntemani kasvatustieteen maisteri (akateeminen ??) istui samassa työhuoneessa tekemässä samoja hommia 8 vuotta, ennenkuin virka tuli. Että joo sikäli näin siis.
Totta oli ainakin takavuosina. En ole akateeminen, mutta itsekin olin työkkärissä työllistettynä, tosin taustatöissä ja vuoden jälkeen pääsin muualle. Siellä on, tai oli vähän eri säännöt kuin muilla, joten pystyy olemaan kaksi vuotta putkeen erillisillä puolen vuoden sopimuksilla. Sitten muutamaksi kuukaudeksi pois tietoisena, että kun aika menee umpeen, pääsee takaisin taas. Akateemisia ei neuvojissa monta ollut, mutta jokunne oli. Tosin systeemit ovat niin paljon muuttuneet noista ajoista, ettei taida enää työkkärikään pystyä noin paljon. Virkoja tuli ja usein joku talon sisältä valittiin, mutta samaa paikkaa oli hakemassa 10 muuta ja ulkopuoliset lisäksi. Joskus johtaja päättikin, että otetaan ulkopuolelta, että saadaan uutta verta. Voi sitä katkeruuden määrää...
Valtiolla todellakin pätkää tekee sekä akateemiset että muut, pätkää toisensa perään. Saattaa olla, että työsuhteen jatkuminen selviää ihan viime tingassa, samalla viikolla, kun entinen on loppumassa. Kyse ei ole työntekijän omista ominaisuuksista, vaan siitä, että saadaanko määrärahoja. Virkoja ei voi vakinaistaa kovin helpolla, vaan ministeriöstä tulee sekä määrärahat että lupa uuteen virkaan. Paikallisella tasolla niistä ei siis päätetä, mutta määräaikaisen voi ottaa, jos on rahoitusta ottaa.
Voisi melkein olla tottakin, mutta duunarityöpaikat on vihreiden päästömaksuilla häädetty maasta niin vähiin, että akateemisen on paljon helpompaa saada pysyvä huippuvirka kuin päästä harvinaiseen oikeaan työpaikkaan.
AP tässä, kiitokset kannustavista viesteistä. Teitä vähättelijöitä ja valehtelijaksi väittäjiä taas en ymmärrä ollenkaan. Mistä edes tuollainen asenne ja väitteet kumpuaa? Miksi on niin vaikea hyväksyä toisenlaisia ratkaisuja, miksi ette voi uskoa mitä kerron elämästäni?
Tosiaan elämäni on nyt paljon parempaa ja olen tasapainoisempi ja voin sekä fyysisesti että psyykkisesti paremmin. MInulle sopii hyvin sellainen selkeä komentoketju ja rajatut selvät vastuut, joissa jokainen tietää mitä tekee ja miten ja milloin tekee. Aikalailla toisin kuin suurehkossa virastossa, jossa vuosia yritin paikkaani löytää.
En viitsi kertoa alaa, jolle siirryin, mutta minua auttoi näihin töihin monipuolinen kielitaito. Olen nuorempana ollut töissäkin ulkomailla yhteensä vajaan kaksi vuotta ja muutenkin osaan kieliä. Ja kyllä tosiaan 2500 euroa kk käteen, lisäksi virkistysrahaa 300 e/v , jonka käytän kyllä lyhentämättömänä kaikki kehonhuolto-hoitoihin!
Olen jo keski-ikäinen joten nyt täytyy nauttia siitä mitä voi. Uusi, parempi palkkataso mahdolistaa rakastamani matkailun ja vuorotyö ja lisäksi tienaamani extravapaat antavat paljon matkapäiviä. Tämmöisiä en olisi ikinä saanut itselleni jos olisin jäänyt vanhaan elämääni.
Yrittäkää nyt tekin, jotka huomenna taas sinne kopperoonne olette menossa konetta tuijottamaan, katsoa vähän avarammin ympärillenne ja hyväksykää erilaiset ihmiset.
Minä tiedän varmaan yli 100 korkeastikoulutettu jotka on siirtyneet ns "paska hommiin" kuten yliopistoon pyrkivät nuoret sanovat. Mutta nuoret ei oikeasti ymmärrä maailman menosta yhtään mitään, 90% heistä kouluttautuu omaan "unelma ammattiinsa" jossa on jo tuhansia ja taas tuhansia työttömiä. 10-20 vuotta ne tekee pätkää ja sitten menevät itsekkin siihen haukkumaansa "paska hommaan". Vain ja ainoastaan huomatakseen että sehän onkin ihan kivaa sekin kun on maksettu loma ja palkka tulee säännöllisesti....
Näin se menee...näen tämän jo lähipiirissäkin
Nuorempana, eli noin 30 - 33-vuotiaaksi asti en niin välittänyt mistään vakipaikoista. Lähinnä arsytti ätini , joka koko ajan kyseli vakipaikan perään, että joko on saatu, joko tulee vakipaikka, vakipaikka.
Töitä oli kuitenkin, ja aina kun jäin työttömäksi, lähdin reppureissulle aasiaan.
Mutta täytyy myöntää, että vanhemmaksi tullessa ei ne pätkät oikein enää lämmitä, eikä työttömyysjaksot tarkoita matkaa Kambodzaan. Sitä alkaa tosiaan toivoa maksettua lomaa, etukäteen suunniteltua vuoden kiertoa, omaa työhuonetta tai pukukaappia ynnämuuta.
Ja koska omat aineyhdistelmät eivät nykyistä työelämää tyydytä mitenkäänm, ei minulle sitä vakituisen palkkatulon iloa ole suotu.
Ja kyllä semmoista on oikeus jo toivoa, jos on toistakytä vuotta jossain pätkissä roikkunut.
Että ymmärän täysin jos joku haluaa vaihtaa paskempiin hommiin ja saa silloin samalla vakituisen työpaikan, vakkarin statuksen, lomat ja edut ja pienen suojan irtisanomista vastaan.