Kaksisuuntainen mielialahäiriö, lääkitys, alkoholi?
Onko kokemusta? Ystävälläni todettu ko. sairaus ja lääkitys, joka on ilmeisesti purrut suht hyvin. On aikaisemmin ollut paljonkin ongelmia alkon kanssa ja monet kerrat vannonut, että jättää koko aineen. Näyttikin jossain vaiheessa ihan hyvältä. Nyt sitten on jo jonkin aikaa ainakin viikottain käynyt viihteellä ja tietenkin myös juonut. Nyt on alkanut taas useammin ahdistaa ja vaikeita päiviä. Vaikuttaa alkoholi lääkkeen tehoon? Miten saisin hänet tajuamaan, että nyt pitäisi keskittyä muihin asioihin kuin bilettämiseen. Diagnoosi ollut vasta parin kk ajan.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääkitys? Tottakai juominen vaikuttaa, se voi joko lisätä tai vaimentaa lääkkeen vaikutusta. Juomisen jälkeen aivokemiat on viturallaan muutenkin ja todennäköisesti hänenkin lääkkeessään lukee se että alkoholia ei suositella hoidon aikana.
Itsellä ainakin kun olin SSRI-lääkkeellä niin alkoholi aiheutti tajuttomat ahdistukset ja pahensi oireita johon se oli tarkoitettu. Alko pitäisi jättää kokonaan kun lääkityksen aloittaa.
En muista valitettavasti :( Joku tasaava + joku muu lisäksi.
Mulla on kaksisuuntainen ja siihen vahvat uuden polven psykoosilääkkeet (joista ei voi puhua samana päivänä SSRI-lääkkeiden kanssa). Jos juon, mulle tulee krapula. Mitä enemmän juon, sitä pahempi krapula. Varmasti, jos juo joka viikko paljon, tulee huono olo, niin kuin kelle tahansa. Jos diagnoosi on ollut vasta pari kuukautta, niin lääkitys ei ole vielä kovin vahva. Oli sitten diagnoosi mikä tahansa, en suosittelisi puuttumaan juomiseen. Hän lienee aikuinen ihminen ja sairaus ei tee hänestä holhottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksisuuntainen ja siihen vahvat uuden polven psykoosilääkkeet (joista ei voi puhua samana päivänä SSRI-lääkkeiden kanssa). Jos juon, mulle tulee krapula. Mitä enemmän juon, sitä pahempi krapula. Varmasti, jos juo joka viikko paljon, tulee huono olo, niin kuin kelle tahansa. Jos diagnoosi on ollut vasta pari kuukautta, niin lääkitys ei ole vielä kovin vahva. Oli sitten diagnoosi mikä tahansa, en suosittelisi puuttumaan juomiseen. Hän lienee aikuinen ihminen ja sairaus ei tee hänestä holhottavaa.
Lakkaan heti holhoamasta häntä, kun hän ei uhkaile itsarilla, yritä itsaria tai ole kuukausia psykiatrisella ja halua, että mä käyn hänen päätään silittämässä.
Oon niin paljon auttanut mun ystävääni, että koen, että mulla on oikeus ja velvollisuus takoa järkeä hänen päähänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaan heti holhoamasta häntä, kun hän ei uhkaile itsarilla, yritä itsaria tai ole kuukausia psykiatrisella ja halua, että mä käyn hänen päätään silittämässä.
Oon niin paljon auttanut mun ystävääni, että koen, että mulla on oikeus ja velvollisuus takoa järkeä hänen päähänsä.
Sinun sijassasi ottaisin yksinkertaisesti etäisyyttä. Ei tuo ole ystävyyttä. T. Se kaksisuuntainen
Jotkut lääkkeet voivat altistaa päihdekäyttöön ja voimistaa himoja ja kierre on valmis. Mä itse vetelin duloksetiini-lääkityksen aikana pari pulloa kirkasta viikonlopussa, joka ei tosiaan ole omaa itseäni (olen kysynyt tätä psykiatrilta ja sanoi että jvoi laukaista tuota varsinkin jos on altis riippuvuuksille). Ja olen huomannut että jos otan bentson nukkumiseen tai rauhoittumiseen niin seuraavana päivänä tekisi mieli juoda siinä vaiheessa kun lääke poistuu elimistöstä. Ja lienee kaikissa mielialalääkkeissä lukee sivuoireissa että voi voimistaa itsetuhoista ja agressiivista käytöstä. Siihen päälle vielä alkoholi niin ihminen voi käyttäytyä ihan holtittomasti.
Tosiaan varsinkin lääkityksen alussa alkoholi pitäisi jättää kokonaan jos haluaa tervehtyä.
Minä vasta odotan diagnoosia. Minulle on kerrottu, että käytetään miedointa lääkitystä, jolla on vaste. Itselläni on pitkiä oireettomia kausia, joten 2 kk lääkkeissä ei todellakaan tule kertomaan koko totuutta siitä, onko lääkitys oikea/riittävä.
Mikä lääkitys? Tottakai juominen vaikuttaa, se voi joko lisätä tai vaimentaa lääkkeen vaikutusta. Juomisen jälkeen aivokemiat on viturallaan muutenkin ja todennäköisesti hänenkin lääkkeessään lukee se että alkoholia ei suositella hoidon aikana.
Itsellä ainakin kun olin SSRI-lääkkeellä niin alkoholi aiheutti tajuttomat ahdistukset ja pahensi oireita johon se oli tarkoitettu. Alko pitäisi jättää kokonaan kun lääkityksen aloittaa.