Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jos matkustaa useamman eri valuutan vaikutusalueella, niin onko edullisinta ottaa jokaisen maan käteistä rahaa mukaan vai maksaa debit-kortilla? Ja missä vaiheessa kannattaisi valuutta vaihtaa? Jo kotisuomessa vai siellä kohteessa?

Kommentit (15)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

pilluvisa kirjoitti:
Naisilla tämäkin helppoa: pillu!

Moni mies ottaa mieluummin kakkosta kuin ykköstä. Ei siis koske vain naisia.

Vierailija

Miten on creditillä maksaminen edullisempaa kuin debitillä tai käteisellä? Eikö siitä pidä maksaa korot sun muut kun luotolla ostaa?

JuliusR

Suomalainen debit-kortti ei välttämättä kelpaa kaikkialla. Esimerkiksi Saksassa ei käynyt Lidlissä kun olen yrittänyt maksaa kortilla.

Kannattaa yrittää pitää hiukan pientä määrää käteistä matkakassana. Lisää saa automaateista jos on luottokortti.

Vierailija

Riippuu paljon, missä aiot matkustaa. Britanniassa käy debet/credit kortti useimmissa paikoissa. En ole vuosiin vaihtanut puntia Lontoon reissuille. Italiassakin pärjää hyvin suomalaisella debit/credit kortilla, mutta pieniin kauppoihin ja kahviloihin käteistä. Saksassa suositaan käteistä. Kreikkaan pelkkää käteistä (toki automaateista voi nostaa lisää).

Vierailija

Jos maa on sellainen että maksamiset hoituu kortilla, niin en vaihda valuuttaa. Käyn usein ruotsissa, mutta kruunuja en vaihda koskaan, enkä myöskään nosta käteistä, koska kortti käy aina kuten Suomessa. Samoin Norjassa. Venäjällä kauppaostokset hoituu kortilla, mutta taksia ja ravintolaa varten on syytä olla ruplia.

Vierailija

JuliusR kirjoitti:
Suomalainen debit-kortti ei välttämättä kelpaa kaikkialla. Esimerkiksi Saksassa ei käynyt Lidlissä kun olen yrittänyt maksaa kortilla.

Kannattaa yrittää pitää hiukan pientä määrää käteistä matkakassana. Lisää saa automaateista jos on luottokortti.

Kyllä minulla vaan on toiminut korit parin viime vuoden aikana Saksassa, Ruotsissa, Norjassa, Venäjällä, Puolassa ja Unkarissa. Jos tarvin käteistä, niin nostan seinästä.

Vierailija

Luottokortilla, ja käteistä automaatista. Turvallisinta ja helpointa. Ja jos on pitkä matka, kannattaa olla kaksi eri luottokorttia, ja säilyttää niitä eri paikoissa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten on creditillä maksaminen edullisempaa kuin debitillä tai käteisellä? Eikö siitä pidä maksaa korot sun muut kun luotolla ostaa?

Ei mene visassa mitään korkoja jos käyttää sitä vain maksuaikakorttina, eli maksaa saldon pois seuraavalla laskulla. Korkoa menee vasta jos jättää velkaa visatilille. Itse pyrin aina hoitamaan ulkomaan maksut luottokortilla. Jos tulee jotain sekaannuksia tai yritetään huijata, niin luottoyhtiö osaa pitää puolensa ja ottaa vastuun väärinkäytöksestä. Jos maksaa depit kortilla, niin huijarilta ei saa rahoja takaisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luottokortilla, ja käteistä automaatista. Turvallisinta ja helpointa. Ja jos on pitkä matka, kannattaa olla kaksi eri luottokorttia, ja säilyttää niitä eri paikoissa. 

Joo, hyvä olla kaisi korttia. Vuosia sitten olin Slovakiassa ja hotellia maksaessa osuuspanakin kortti ei toiminut, mutta S-pankin kortti toimi.

Vierailija

Kortilla aina kun mahdollista. Kotiin palatessa sulla on kasa eri maiden rahoja, joita et voi täällä käyttää. Valuutanvaihdostakin otetaan aina provikat pois, se on rahaa suoraan vessanpöntöstä alas.

Joissain paikoissa toki tuntuvat olevan kitsaita ottamaan muuta kuin käteistä vastaan, mikä on korttirahaan tottuneelle suomalaiselle todella outoa ja vaivalloista. Ehkä kiertävät veroja...

Vierailija

Visa Credit on edullisin. Tarvittaessa nostan käteistä automaatista kohdemaassa. Näin siis yleensä, mutta riippuu kohteesta.

Jos haluaa tai on tarvetta vaihtaa rahaa, niin sekin riippuu kohteesta, onko halvempi vaihtaa Suomessa vai ulkomailla. Esim. viimeksi Lontoossa mulla oli jonkin verran käteistä mukana, ja se oli edullisinta vaihtaa Suomessa Forexilla. Sitten taas Puolassa on käytännössä aina halvempi vaihtaa vasta perillä, Kantorilla. Puolassa pidän käteistä tippien takia, ja myös takseissa suosin käteistä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat