Miten aiot suojautua tulevalta tiedustelulailta?
Tuleva tiedotustelulaki antaa valtiolle oikeudet puuttua ihmisen yksityisyyteen ja penkoa ihmisten henkilökohtaisia asioita niin paljon kuin tykkäävät, eli käytännössä mitään yksityisyyttä ei pian ole. Antaa se myös valtuudet puuttua suuryritysten veronkiertoon ym. muihin lehmänkauppoihin, mutta se on jo etukäteen selvää, että suuyrityksiä laki ei käytännössä koske, vaan ne saavat pitää yksityisyytensä ja salaisuutensa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Ei Tor ja VPN ole yhtään sen turvallisempia kuin normiverkkokaan, onhan se jo nähty.
Jos olet tuota mieltä, niin siinä tapauksessa mm. FBI:llä, CIA:lla ja NSA:lla lienee sinun kyvyillesi käyttöä ja sinulle töitä tarjolla, nimittäin sen verran kovaksi palaksi on mm. Tor osoittautunut oikein käytettynä jopa NSA:lle.
Poliitikoista ei kyllä kukaan ymmärrä mitä tiedustelu teknisesti tarkoittaa käytännössä netissä. Suurin osa virkamiehistäkään ei tätä ymmärrä. On se vähän hullua, että poliitikot on sitten säätämässä lakia ja ovat taatusti täysin viranomaisten ja muiden "asiantuntijoiden" vietävissä tässä asiassa.
Poliitikot väittää ettei kyse ole mistään massavalvonnasta. No ihan varmasti se sitä käytännössä on. Ainakin jos järjestelmä on rakennettu kattavaksi.
Jos mun ruokakaupan ostoslistat (joskus laitan ne sähköisenä muistiin itselleni) ja mahdolliset heippalaput, sekä elokuvien vuokraukset (aivan laidasta laitaan, priofiloijan päänsärky) on niin kiinnostavia, että poliisi, salaiset palvelut ja valtion virastot niistä kiinnostuvat ja heillä on sellaiseen seurantaan varoja käytössään, eipä ole lisättävää. Ainiin, siis muuta kuin, että toivottavasti jossain välissä ehtivät minun vakoilultaan ottaa kiinni ihan oikeita roistojakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun ruokakaupan ostoslistat (joskus laitan ne sähköisenä muistiin itselleni) ja mahdolliset heippalaput, sekä elokuvien vuokraukset (aivan laidasta laitaan, priofiloijan päänsärky) on niin kiinnostavia, että poliisi, salaiset palvelut ja valtion virastot niistä kiinnostuvat ja heillä on sellaiseen seurantaan varoja käytössään, eipä ole lisättävää. Ainiin, siis muuta kuin, että toivottavasti jossain välissä ehtivät minun vakoilultaan ottaa kiinni ihan oikeita roistojakin.
Mistä näitä debiilejä sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot väittää ettei kyse ole mistään massavalvonnasta. No ihan varmasti se sitä käytännössä on. Ainakin jos järjestelmä on rakennettu kattavaksi.
Aivan. Kyllä tässä on kyse laillisesta massojen kyttäämisestä.
Ja miten supoa voi edes kieltää kyttäämästä kaikkia jos laki antaa supolle lailliset oikeudet kytätä ja valvoa kaikkia, jopa niitä joita ei edes epäillä rikoksesta?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään koskaan käynyt mielessä että tää t rrorismi on tahallaan aiheutettua jotta saadaan tällaisia kontrolli lakeja runnottua läpi?
Todellakin on käynyt mielessä, niin kätevästi on sillä saatu pikavauhtia kavennettua tavallisen kansalaisen yksityisyyttä ja oikeuksia. Yhtään oikeaa isoa rikosta se tavallisen ihmisen tihennetty syynäys ei ole estänyt.
Ainuttakaan foliohattua ei silti kaapista löydy.
Voiko Toria siis käyttää ihan kuten tavallistakin nettiselainta, vai onko siinä jotain rajoitteita että tietyt sivut eivät toimi?
Vierailija kirjoitti:
Voiko Toria siis käyttää ihan kuten tavallistakin nettiselainta, vai onko siinä jotain rajoitteita että tietyt sivut eivät toimi?
Jotkut nettisivut, kuten suomi24 ovat, ovat bännänneet Tor-nodit häiriköinnin takia. Mutta suurin osa toimii. Ja on myös sivustija jotka toimivat vain Tor-selaimella. Niihin ei pääse edes tavallisilla selaimilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo lainaamasi ole ihan se yleisin argumentti sille, että mitä väliä jos tarkkaillaankin? Mikä siitä tekee erityisen debiilin (ja mistä edes tiedät missä mielessä kommentti heitettiin)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo lainaamasi ole ihan se yleisin argumentti sille, että mitä väliä jos tarkkaillaankin? Mikä siitä tekee erityisen debiilin (ja mistä edes tiedät missä mielessä kommentti heitettiin)?
"annoin pikkusormen, se vei koko käden"
Ymmärrät kai, että jos kansalaisia on täysin laillista kytätä ja heidän puhelin- ja nettiliikennettä valvoa, se avaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet kyykyttää kansaa omien ahneiden ja ideologisten agendojen pönkittämiseksi?
Voidaan oikeuttaa mikä tahansa kansalaisten kyykytystoimenpide jonkun "talouden parantamisen", "turvallisuuden lisäämisen" nimissä ja vaientaa vastarinta totemalla, että se on esim. vihapuhetta. Ne ketkä laittavat silti vastaan, voidaan jäljittää, lätkäistä sakot ja uhkailla linnatuomiolla jos ei muuten alistuta.
Toki mikäs siinä jos haluat muuttaa Suomen Venäjäksi. Eipä ainakaan tarvitse Putten vaivautua kun se tapahtuu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutan jo kirjekyyhkysiä. Mitään rikollistahan minä en harrasta mutten siltikään halua että joku viranomainen säilöö kauppalistani arkistoonsa.
Itse ainakin ostan kaupasta kaiken käteisellä ihan periaatteesta, jos tämä laki menee läpi.
Ei auta. Kaupoissa vedetään setelit lukulaitteen läpi ja tämä laite lukee setelin sarjanumeron. Setelin kulkua voidaan seurata, eli tiedetään kuka sen on alunperin nostanut ja mistä pankista ja mitä kautta se on mihinkin kiertänyt.
Kyllä se joka tapauksessa vähentää kauppojen urkintamahdollisuuksia. Jos annat 100 euron setelin ja saat vaihtorahaa 80 euroa, et ole nostanut itse sitä 80 euroa. Seuraavalla kerralla kauppa ei pysty analysoimaan sun ostokäyttäytymistä ja myymään tietoa.
Jos tiedustelun avulla estetään rikoksia ja venäläisagenttien soluttautuminen sallin riemumielin lisävaltuudet viranomaisille. Ei haittaa mitenkään enkä aio "suojautua" mitenkään. En ole vainoharhainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedustelun avulla estetään rikoksia ja venäläisagenttien soluttautuminen sallin riemumielin lisävaltuudet viranomaisille. Ei haittaa mitenkään enkä aio "suojautua" mitenkään. En ole vainoharhainen.
Vastustetaan Putinia muuttamalla Suomi Venäjäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustetaan Putinia muuttamalla Suomi Venäjäksi?
Miksi vedät Putinin tähän? Henkilöitä tulee ja menee. Tiedustelulainsäädäntö paikkaa niitä nykyisen lain puutteita joita meillä on. Niitä vain ollaan päivittämässä samalle tasolle muiden länsimaiden tasolle.
Ehkä sinun kannattaa jatkossa pysyä siellä MV-lehden ja Magneettimedian parissa.
Miten aion sujautua?
Miten sinä suojaudut? Onko näkeminen jakamisen arvoista kuin yrjö lentelee pitkin päivän?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään koskaan käynyt mielessä että tää t rrorismi on tahallaan aiheutettua jotta saadaan tällaisia kontrolli lakeja runnottua läpi?
All the time.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006028304.html
Kyttäysyhteiskunta taas askeleen lähempänä.
Minulla on venäläisen Kasperskyn palvelut käytössä.
Joo, Putin ehkä pääsee tietokoneelleni, mutta Kaspersky on paljastanut monia USAn hallinnon urkintakeinoja, mm. Iraniin lähetetyn stuxnet-madon, ja suojannut käyttäjänsä niitä vastaan. Niitä amerikkalaisten juttuja Suomen valtiokin oletettavasti käyttää.
Lisäksi puhelimena on Huawein luuri.
Minulla ei ole mitään asiaa Venäjälle tai Kiinaan, joten eipä haittaa jos ne pystyvät seuraamaan tietokonettani ja puhelintani.
Ongelma on siinä että vaikka lain mukaan ei menisikään kaikki yksityisyys, niin käytännössä miten tiedustelet tehokkaasti netissä siten että kaikki tiedonhankinta olisi tiukasti kohdennettua?
Epäilen että laki ei takaa yksityisyyden säilymistä käytännössä.