Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Missä säästät? Itse en tilaa lehtiä, kirjat lainaan kirjastosta ja minulla ei ole mitään maksullisia viihdepaketteja ym.

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

En edes ajattele, että on jotenkin erikseen säästämistä, kun ei ole maksullisia tv-kanavia eikä tilaa lehtiä.

Enkä sitäkään, että käyn kaupassa kävellen.

Kissanruuat ostan jukka toinen kuukausi nettikaupasta, joka toinen kuukausi tulee sähkölasku.

Tai oikeastaan, kyllä tästä säästämisestä vitsaillaan, teen viikonloppuisin vähän parempaa ruokaa ja näin säästettiin kun ei pitänyt lähteä ravintolaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Samaa ihmettelen, että onko se säästöä, jos jättää käyttämättä rahaa johonkin mitä ei tarvitse elämiseen.

Mutta arjen säästövinkki meillä on pakastus. Yritän vältellä kaupassa käymistä, sillä eihän se koskaan niin mene että noudattaa pilkuntarkasti ostoslistaa. Sen kerran kun käyn marketissa, ostan lapputuotteita ja tarjouksia. Näin kotona on yleensä aina ruokaa, eikä tarvitse saattaa itseään houkutuksiin.

Vai onko tämä ketju tarkoitettu juuri niille vinkeille, miten paljon säästää kun perheen teineillä on fillarit ja bussikortti eikä mopoautoja?

Siinähän säästää mauton hinnan, vakuutusmaksut, polttiainekulut sekä parkkimaksun!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen, että onko se säästöä, jos jättää käyttämättä rahaa johonkin mitä ei tarvitse elämiseen.

Mutta arjen säästövinkki meillä on pakastus. Yritän vältellä kaupassa käymistä, sillä eihän se koskaan niin mene että noudattaa pilkuntarkasti ostoslistaa. Sen kerran kun käyn marketissa, ostan lapputuotteita ja tarjouksia. Näin kotona on yleensä aina ruokaa, eikä tarvitse saattaa itseään houkutuksiin.

Vai onko tämä ketju tarkoitettu juuri niille vinkeille, miten paljon säästää kun perheen teineillä on fillarit ja bussikortti eikä mopoautoja?

Siinähän säästää mauton hinnan, vakuutusmaksut, polttiainekulut sekä parkkimaksun!

No elämiseen tarvitsee loppujen lopuksi aika vähän, perhe voi elää hellahuoneessa ja syödä ruuaksi perunaa ja leipää, kyllä siinä hengissä pysyy. Jos sovitaan että kaikki säästövinkit kelpaavat? Jokainen voi sitten tykönään miettiä sopivatko ne omaan elämäntilanteeseen.

Vierailija

Jos sinulla on tapana ostaa irtonumeroita, katso tulisiko halvemmaksi tilata lehti.   Tai jos tapanasi on ostaa useampi lehti kuussa, valitse yksi ja luovu muista.

Huolla kenkiäsi.

Pakasta ylimääräiset leivät heti, ennen kuin ne menevät huonoksi.

Syö puuroa aamuisin/iltaisin.

Älä osta juustoa leivän päälle, opettele syömään leipä esimerkiksi kurkkuviipaleilla.

Lihan sijaan tee linssi- ja papuruokia.

Tarvitsetko oikeasti 500 euron puhelinta vaikka saisitkin sen osamaksulla? 100 - 200 euron puhelin on aivan riittävä suurimmalle osalle, kallis puhelin on vain statussymboli. Säästyneillä satasilla saat uuden merkkilaukun ja/tai talvitakin.

Vierailija

Vaihdoin sähkö yhtiön halvempaan ja sellaiseen joka maksaa s-bonuksia. Kilpailutan vakuutukset ja karsin turhat niistä pois. Käyn kaupassa ostoslistan kanssa kerran viikossa. Leipää leivon itse. Hedelmiä ostan yhtä laatua kerrallaan.Myyn turhat romut kirppiksellä tai netissä.En tilaa lehtiä vaan luen kirjastossa. Noukin tölkit ja pullot maasta jos ne vastaan tulee.

Vierailija

Vähän samoja kuin ap:llakin. Netflix meillä tosin on, mutta mies sen maksaa kun kerran katsookin. Itselleni se on täysin turhake, en katso ikinä.

Arjessa syödään aika edullisesti ja töihin otan aina omat eväät. Eväät maksaa ehkä euron, usein teen itse pinaattikeittoa tai linssikeittoa. Mä oikeasti tykkään niistä, en syö vain siksi että on halpaa.

Joskus säästökohteita kannattaa etsiä semmoisista asioista mitä ei ole ajatellutkaan. Itse esim. työskentelen vakuutusyhtiössä ja ihmeekseni huomasin että vaikka saan henkilökuntaedut, oli auton vakuutus 300 euroa kilpailijalla halvempi. Siirsin oman vakuutuksen siis sinne. Jatkossa ajattelin kilpailuttaa vakuutukset vuosittain niin kuin meidän monet asiakkaatkin tekee. Tyhmää hommaa, mutta pienellä vaivalla vakuutuksista voi säästää monta sataa euroa vuositasolla. Myös asuntolaina kannattaa kilpailuttaa, ellei ole jo valmiiksi tosi edullinen laina. Meillä asuntolaina on niin vanha, että korko marginaalin kanssa on vain 0,15.

Vierailija

Vertaile ruokakaupassa kilo ja litrahintoja, Tee kasvispainoteista ruokaa, lihaa vain vähän. Käytä kirjastoa ja julkista liikennettä. Osta vaatteita vain kun todella tarvitset. Tee töihin eväät. Myy kaikki itsellesi tarpeeton pois. Harrasta sellaista, joka on edullista tai ilmaista. Hyödynnä marjat yms metsästä ja kysy jos saat joltakin ylimääräisiä omenoita tms. Mieti mistä saat iloa, muusta siis kuin ostamisesta, ja kun olet ne asiat löytänyt, niin keskity niihin.

Vierailija

Osta halpaa juustoa kalliimman sijasta. Katso aina kilohinta, niin näet mikä on oikeasti halpaa ja mikä kallista. Valmistusainekset kannattaa vilkaista, jotta näkee, että kyseessä on oikeasti juusto eikä perunasekoitus.

Muissakin tuotteissa kannattaa ostovertailu tehdä kilohinnan perusteella.

Vierailija

Säästäväisyys oltava elämäntapa, näin ettei ajattele "nyt säästän".  Kaikki on laskettava totta kai.

Köyhä ihminen voi joskus hankkia jotain ylellistä, on vain harkittava kauan.

Köyhä saa ylimääräistä rahaa, ensimmäiseksi ajatus: paljonko säästän, sitten vasta hankintoja.

Vierailija

En tilaa mitään lehtiä.
Käsisaippuana halpaa isosta täyttökanisterista.
En uusi sisustusta jokaisen uuden trendin mukaan.
Vaatteissa pyrin suosimaan laadukkaita tuotteita jotka kestäisi hyvänä pitkään. Vaatekaupassa käyn vain kun tarvetta. Seurailen myös kirppiksiä, mutta sieltäkin vain tarpeeseen.
Eväät töissä.
Käytän julkista liikennettä.
Jos käytän visaa maksan heti pois etten joudu maksamaan korkoja.
Ei nää kyllä oo mitään vinkkejä vaan normaalia elämää. Jään odottamaan jos jollain olisi parempia vinkkejä :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En säästä vaan nautin elämästä! Kerran sitä täällä vaan ollaan.

Kyllä mäkin nautin elämästä. Mutta kun säästän arkisista asioista, rahaa jää muuhunkin. Esim. tekemällä omat eväät töihin säästää 1200 euroa vuodessa. Sillä rahalla saa jo jonkin ihanan matkan, mistä nautin valtavasti.

En siis säästä arjessa vain siksi että mulla olisi mahdollisimman paljon rahaa tilillä, vaan siksi että haluan toteuttaa haaveita joihin ei muuten olisi varaa.

Vierailija

Meillä oli vuoden netflix ja todettiin, kun frendit sarja lähti jo 10 kertaa pyörimään alusta, että pidetään pieni tauko tästä. Nyt menny jo 4 kk eikä edelleenkään tarvita koko netflixiä. Siinä säästöä sen kympin kuussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on tapana ostaa irtonumeroita, katso tulisiko halvemmaksi tilata lehti.   Tai jos tapanasi on ostaa useampi lehti kuussa, valitse yksi ja luovu muista.

Huolla kenkiäsi.

Pakasta ylimääräiset leivät heti, ennen kuin ne menevät huonoksi.

Syö puuroa aamuisin/iltaisin.

Älä osta juustoa leivän päälle, opettele syömään leipä esimerkiksi kurkkuviipaleilla.

Lihan sijaan tee linssi- ja papuruokia.

Tarvitsetko oikeasti 500 euron puhelinta vaikka saisitkin sen osamaksulla? 100 - 200 euron puhelin on aivan riittävä suurimmalle osalle, kallis puhelin on vain statussymboli. Säästyneillä satasilla saat uuden merkkilaukun ja/tai talvitakin.

Muuten ihan hyviä vinkkejä, mutta tuo juustovinkki on ankea. Mä itse tykkään juustosta, ja onneksi en vielä ole niin köyhä että siitä pitäisi luopua. Juustojakin on monenhintaisia, hyvinkin kallita. Tai sitten sitä saa palana tai esim. Lidlistä pitkissä pakkauksissa siivuina hyvinkin edullisesti. Tai no, ehkä mä sitten törsään kun laitan leivän päälle SEKÄ juustoa ETTÄ kurkkua ;)

Vierailija

Minulla ei ole mitään maksullisia harrastuksia. Lukemista harrastan, mutta haen kirjat kirjastosta. Liikunnaksi kelpaa lenkkeily, en tarvitse mitään kuntosaleja. Jos haluan muuta kuntoilua kun lenkkeily, haen youtubesta jumppavideoita ja raivaan olohuoneen lattialle tilaa.

En matkustele.

En tilaa mitään lehtiä enkä maksukanavia.

En käy kalliissa ravintoloissa. Ulkona syömiseen riittää grilli ja pitseria. Vaihtelua sekin on, vaikkei niin hienoa olisikaan.

Vierailija

En käy missään ravintoloissa tai kahviloissa. En käy elokuvissa, konserteissa tai teatterissa. En tupakoi enkä käytä päihteitä. En osta ruokaa muuta kuin juuri sen verran mitä tarvitsen. En osta uusia vaatteita. En osta kosmetiikkaa. En käy matkoilla. En omista autoa. En käytä julkisia liikennevälineitä, jos voin mennä kävellen tai pyörällä.

Makselen vain asuntolainaa ja palstailen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En säästä vaan nautin elämästä! Kerran sitä täällä vaan ollaan.

Joidenkin on pakko säästää, kun raha ei riitä edes kaikkeen välttämättömään. Itse maksan ensin pakolliset laskut eli asuntolainan, taloyhtiön remonteista johtuvan rahoitusvastikkeen, yhtiövastikkeen,  veden ja sähkön, joiden kulutusta pidän tarkasti silmällä, netin ja puhelimen, joissa halvimmat liittymät. Pankki tietysti vie osansa tilin käytöstä, jota käytän omalla laitteella, maksaen itse yhteyksistä. Kävisin maksamassa laskut käteisellä, mutta se on nykyään lähes mahdotonta ja se tili on pakko olla, jotta saa edes rahaa. Minulla ei ole mitään kortteja edes, käytän vain käteistä ja nettiä, halvin.  Loput rahat, mitä jää, menevät ruokaan ja lääkkeisiin, eivät edes riitä molempiin. Joko syön puuroa ja ostan lääkkeet tai syön kunnolla ja jätän lääkkeet ostamatta. En juo, en polta, en käy tai tee mitään maksullista. En käytä maksullisia kulkuneuvoja. Kaikki tavarat, jotka on pakko ostaa, ostan käytettynä, jos mahdollista. Jääkaappi on menossa rikki tai on jo, paksut jäät kertyvät heti sulatuksen jälkeen eikä ole riittävän kylmä, mutta ei ole varaa uuteen. No, eipä siellä paljoa muuta kuin valo ole sisälläkään.

Vierailija

Työpaikalla syön omia eväitä, en siis käy lounaalla ruokalassa. Huomattavan iso säästö.

Samoin meal preppaan, säästää aikaa ja rahaa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat