Miten keitätte kanan munat?
Itse laitan munat kylmään veteen ja otan pois kun ovat kiehuneet 10 min.
Kommentit (44)
Kananmunat kiehuvaan veteen 2 minuutiksi, sen jälkeen kattila pois levyltä. Munat kypsyvät rauhallisesti kuumassa vedessä noin 10 minuuttia.
Näin saa kauniin oranssiksi jäävän kananmunankeltuaisen.
Kylmään veteen munien laittaminen on epätarkkatapa, sillä lämpenemisnopeushan riippuu veden määrästä ja levyn tehosta yms. seikoista. Jos munia keittää liian pitkään, niin keltuaisen reunat muuttuu ällöttävän vihreiksi.
Munat kiehuvaan veteen ja siinä sitten makunsa mukaan sopiva aika. Itse keitän 11 minuuttia, jolloin ne ovat läpensä kovia, mutta keltuainen on keltainen eikä ehdi tummua.
Keitän vedenkeittimessä veden ja kaadan kananmunien päälle kattilaan. Odotan kunnes kiehuu, tässä menee noin 1 minuutti. Sen jälkeen sammutan levyn ja annan olla 20 min. Tadaa, munat on valmiita ja sähköä säästyi kun ei tarvinnut pitää levyä päällä koko kiehumisaikaa.
Mä kaadan siis aina kuuman veden suoraan munien päälle, harvoin ne halkeilee.
Vierailija kirjoitti:
Keitän vedenkeittimessä veden ja kaadan kananmunien päälle kattilaan. Odotan kunnes kiehuu, tässä menee noin 1 minuutti. Sen jälkeen sammutan levyn ja annan olla 20 min. Tadaa, munat on valmiita ja sähköä säästyi kun ei tarvinnut pitää levyä päällä koko kiehumisaikaa.
Turha kai tuossa on laittaa levyä päälle lainkaan jos noin tekee?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään tarkkaa sääntöä. Laitan yleensä kylmään veteen ja levyn neloselle, jossain vaiheessa sammutan levyn ja annan olla vielä hetken. Ei mitään hajua, kauanko yhteensä menee. Sit kylmään veteen hetkeksi, että jäähtyy. Syön pelkästään valkuaisen ja tykkään, että se on ihan kova.
"Syön pelkästään valkuaisen"
Whaaaat?! Miksi kukaan tekee noin,kaikki ravinteet ym hyvät jutut on juuri siinä keltuaisessa!
Ihmiset ei osaa syödä edes kanan munaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla kuluu tohon räpeltämiseen enemmän sähköä, kuin jos vaan keittelisit ne munat sähköliedellä. Vedenkeitin vie noin 30 kertaa enemmän sähköä, kuin liesi ja siihen päälle kuumennat vielä lieden...
Laitan munankeittimeen, vettä sen mukaan minkä kovuisia haluan, painan nappia ja odotn, että äänimerkki kuuluu.
Miten saan eilen keitetystä kanan munasta helposti kuoren pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla kuluu tohon räpeltämiseen enemmän sähköä, kuin jos vaan keittelisit ne munat sähköliedellä. Vedenkeitin vie noin 30 kertaa enemmän sähköä, kuin liesi ja siihen päälle kuumennat vielä lieden...
Ei vaan juuri päinvastoin. Sähköä säästyy 30 % jos veden kuumentaa vedenkeittimellä eikä liedellä. Tässä Fortumin tutkimus jos faktatietoa kaipaa.
https://www.fortum.com/countries/fi/energiansaasto-ja-ratkaisut/energia…
Kanan munan keittoon tarvitaan keitto kattila. Veden voi ottaa vesi hanasta tai keittää veden keittimellä. Jos otat veden vesi hanasta ja laitat kanan munat kylmään veteen, niin muista laittaa keitto levy päälle. Kun levy on päällä, niin odota veden kiehumista. Tämän jälkeen alkaa ajan otto. Jos haluat munan keltuaisten jäävän löysäksi, keitä kanan munia kolme minuuttia. Kovaan munan tarvitaan kahdeksasta kymmeneen minuuttiin. Jos haluat kovan kanan munan, niin kymmenen minuuttia riittää varmasti.
Kiehuvaan veteen 7-15 minuuttia kiehumispisteen lämpötilan mukaan.
Vähån saman tyyppinen kysymys jos lähtisit minun kanssani viljelemään kaakaota tai mitä kamelinpaskaa se coco onkaan niin japaniin? No johan mutta hei! Tee tästäpä maailman markkinoiden ydinkokouksessa ja bildebergissä elämäsi työ. Voit kaivertaa jo ruumis arkkua itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Kiehuvaan veteen 7-15 minuuttia kiehumispisteen lämpötilan mukaan.
Vähån saman tyyppinen kysymys jos lähtisit minun kanssani viljelemään kaakaota tai mitä kamelinpaskaa se coco onkaan niin japaniin? No johan mutta hei! Tee tästäpä maailman markkinoiden ydinkokouksessa ja bildebergissä elämäsi työ. Voit kaivertaa jo ruumis arkkua itsellesi.
SEKÄ SUOLAN MÄÄRÄ?
Niin, kananmunat ei kanan munat....
Keitä kuten aloittaja, mutta lisään keitinveteen myös suolaa.
Ja joskus munat unohtuvat veteen pitemmäksikin ajaksi, mutta ei tarkoituksella. (Tulee nahkamunia...)
Kananmunankeitin
Supikoirakarvareuhka
Painekeittokaapissa 100 asteessa 8 minuuttia.
Monitoimiuunissa höyrytoiminnolla, 6 tai 8 minuuttia.
10min kiehuvaan veteen.