"Yle sai käsiinsä selvityksen Bernerin junasuunnitelmista – VR:n arvo romahtaisi, junamatkustaminen ei lisääntyisi"
Mitä ihmettä me tehdään tällaisilla ministereillä? Kuinka monta tällaista floppia pitää vielä tapahtua, ennen kuin ministeri tajuaa erota?
Kommentit (9)
Kyseessä on Sipilän ja Bernerin sokea usko markkinavoimien kaikkivoipaisuuteen, tämän ajan "stalinismia". Järjellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Bernerillä on pakkomielle siirtää julkisesti rahoitettua yksityisille tahoille. Lastensairaalassa tämä huijaus jo onnistui, kun pääosin HUS:n ja valtion rahoilla rahoitettava sairaala siirrettiin yksityisen säätiön omistukseen.
Tieverkko yritettiin saada yksityisille firmoille, mutta tämä onneksi saatiin kaadettua.
Ja seuraava kohde onkin junat...
Ja vapaa markkinatalous on aika kaukana, jos kilpailutuksessa valittu yhtiö saa jonkun 10 vuoden sopimuksen. Eihän heillä ole silloin mitään intressejä palvella asiakkaita, koska sopimuskausi pyörii joka tapauksessa ja iso osa junamatkustajista on sellaisia, joilla ei ole mahdollisuutta valita muita kulkuvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja vapaa markkinatalous on aika kaukana, jos kilpailutuksessa valittu yhtiö saa jonkun 10 vuoden sopimuksen. Eihän heillä ole silloin mitään intressejä palvella asiakkaita, koska sopimuskausi pyörii joka tapauksessa ja iso osa junamatkustajista on sellaisia, joilla ei ole mahdollisuutta valita muita kulkuvälineitä.
Carunan asiakkaat tuntevat konkreettisesti Bernerin "vapaan markkinatalouden" hyödyt! :)
Hirveä erillisten firmojen himmeli luodaan tämän koko systeemin ympärille, joka ei edes tarjoa aitoa kilpailutusta. Matkustajalle tuleva hyöty taatusti olematon.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä erillisten firmojen himmeli luodaan tämän koko systeemin ympärille, joka ei edes tarjoa aitoa kilpailutusta. Matkustajalle tuleva hyöty taatusti olematon.
Kuulostaa juuri yhtä älyttämältä kuin se Bernerin tienkäyttöhimmeli, jossa valtio ensin myisi käyttöoikeuksia "tukkuhintaan" firmoille, jotka myisivät tienkäyttöoikeutta autoilijoille erilaisilla veloitusmalleilla... Siis whaaaaaaaat? Juuri sellainen himmeli, että joku vetää välistä joka välissä.
Vierailija kirjoitti:
Bernerillä on pakkomielle siirtää julkisesti rahoitettua yksityisille tahoille. Lastensairaalassa tämä huijaus jo onnistui, kun pääosin HUS:n ja valtion rahoilla rahoitettava sairaala siirrettiin yksityisen säätiön omistukseen.
Tieverkko yritettiin saada yksityisille firmoille, mutta tämä onneksi saatiin kaadettua.
Ja seuraava kohde onkin junat...
lastensairaala joka on bernerin omistamalla tontilla jonka vuosivuokra on muistaakseni 3miljoonaa euroa. hyvä berneri kait jaat tuoton sipilän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bernerillä on pakkomielle siirtää julkisesti rahoitettua yksityisille tahoille. Lastensairaalassa tämä huijaus jo onnistui, kun pääosin HUS:n ja valtion rahoilla rahoitettava sairaala siirrettiin yksityisen säätiön omistukseen.
Tieverkko yritettiin saada yksityisille firmoille, mutta tämä onneksi saatiin kaadettua.
Ja seuraava kohde onkin junat...
lastensairaala joka on bernerin omistamalla tontilla jonka vuosivuokra on muistaakseni 3miljoonaa euroa. hyvä berneri kait jaat tuoton sipilän kanssa.
Onko tosiaan näin?
"Kun nykyinen rataverkko jaetaan usean toimijan kesken, menetetään mittakaavaetuja – se tuo tehottomuutta ja lisäkustannuksia. Konsulttiyhtiön arvion mukaan VR on jo itse tehostanut omaa toimintaansa niin paljon, ettei lisätehoja välttämättä saada irti.
Lisää kysyntää junamatkoille tuskin saadaan, jos valtio ei investoi eli pane lisää rahaa ratoihin."
"Kuka yhtiöittämisestä sitten hyötyisi? Konsulttiselvityksen mukaan yhtiöt, jotka pääsisivät ajamaan junia Suomen raiteille, voisivat saada noin 5 prosentin tuoton."