Voisiko joku ystävällisesti kertoa pelkosektiota vaativille mammoille, että silloin joudutaan pistämään piikillä selkään ja käteen!
Useita kertoja on tullut eteen synnytyspelon takia sektiota vaativia synnyttäjiä. En halveksi enkä tosiaankaan pidä sektiota vaativia synnyttäjiä yhtään huonompina kuin alateitse synnyttäviäkään, mutta toivoisin että heille annettaisiin enemmän tietoa sektion toteuttamisesta. Sektiossa joudutaan AINA laittamaan laskimokanyyli käteen, ja kyllä, se on piikki jonka pistäminen sattuu. Ja sektio tehdään selkä- eli spinaalipuudutuksessa, jolloin joudutaan pistämään selkään neulalla, ja joskus useita kertoja etenkin jos synnyttäjä on ylipainoinen eikä selkärankaa pysty sormilla tuntemaan lainkaan. Ja kyllä, tämä pistos sattuu kuin piikillä pistäisi. Rauhoittavaa lääkettä suoneen ei voida sektiossa antaa koska se menisi suoraan vauvaan jonka hengitystä jouduttaisiin avustamaan syntymän jälkeen ym muut riskit.
Kun suunniteltuun sektioon tulee synnyttäjä joka huutaa, kiljuu, itkee hysteerisesti eikä suostu pysymään hetkeäkään paikallaan kun spinaalipuudutusta yritetään laittaa, ottaa päähän ettei hänelle ole etukäteen asiasta varoitettu.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen haluaa saada lapsen täysin ilman fyysistä kipua, hänen kannattaa ihan ensi tilassa luopua ajatuksesta hankkia biologinen lapsi. Tämä nyt vaan on fakta, ettei nainen pysty saamaan biologista lasta kivuttomasti. Sitä kipua on useimmilla jo raskausaikana. Alatiesynnytyksessä on aina enemmän tai vähemmän kipua, ja sektion jälkeen on mahassa syvä haava, joka on kipeä joillakin jopa viikkoja, mutta lievimmilläänkin monta päivää.
Olen erittäin kiitollinen, etten joutunut kertaakaan synnyttämään sektiolla.
Pahin kipu, mikä minulla on synnytykseen liittyen ollut, oli spinaalipuudutuksen seurauksena selkäytimeen jääneen reijän aiheuttama päänsärky. Välillä tuntui, että kipu alkaa jo helpottaa, mutta sitten tuntui kuin joku olisi iskenyt kumivasaralla niskaan. 3 vuorokautta piti kärsiä ennen kuin reikä suostuttiin paikkaamaan. Särkylääkkeet eivät auttaneet.
Harvalla pelkosektio liittyy suoraa kipun. Kyllä useampi pelkää lapsen vammautumista ja heillä itsellä tai lähipiirissä on synnytyksessä vammautunut lapsi. On siis olemassa jotain konkreettista esimerkkiä siitä, että synnytyksen jälkeen ei saakaan "palkkiota" vaan joutuu hankkimaan hautapaikan.
Joka synnytyksessä on laitettu kanyyli käteen. Esikoisen alatiesynnytyksessä laitettiin se puudutuskin selkäytimeen, mikä oli huono homma synnytyksen jatkon kannalta. Seuraava lapsi syntyi luomusti ihan vahongossa, vaan ehdittiin silti se kanyyli laittamaan mahdollista hätäsektiota varten. Seuraava synnytys olikin raastavin neljännen asteen repeämineen. Viimeisin, sektio edellisen vuoksi, oli helpoin ja kivuttomin ja toivuinkin siitä nopeimmin.
Nuo piikit tuntuu pienemmältä kuin hyttysenpisto jos verrataan synnytykseen. Yleensähän se on kipu mitä synnytyksessä pelätään, ja mahdolliset tulevat vauriot itselle ja vauvalle. Sektio on hyvin turvallinen vauvalle, turvallisempi kuin alatiesynnytys. Vauva vaan nostetaan mahasta ulos, kun taas synnytyksessä se joutuu kulkemaan tosi ahtaasta kanavasta jääden helposti jumiin. Sitten tuleekin happivajetta, murtumia, jne. Joista seuraa mahdollisesti kehitysvammaisuus. Äidillekin tulee helposti kaikenlaisia vaurioita kuten pidätyskyvyn menetys. Sektiossa ei niinkään, mutta siitäkin voi seurata arven kohdalla tunnottumuutta, ja kohtu voi haurastua tehden seuraavasta raskaudesta pikkaisen enemmän riskialtista. Jos on verenvuototaipumusta, niin sektio on isompi riski. Synnytyksessä voi silloin vuotaa litran tai kaksi, mutta siitä selviää toisin kuin jos sektiohaava alkaa vuotamaan vatsaonteloon eikä sitä huomata ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Useita kertoja on tullut eteen synnytyspelon takia sektiota vaativia synnyttäjiä. En halveksi enkä tosiaankaan pidä sektiota vaativia synnyttäjiä yhtään huonompina kuin alateitse synnyttäviäkään, mutta toivoisin että heille annettaisiin enemmän tietoa sektion toteuttamisesta. Sektiossa joudutaan AINA laittamaan laskimokanyyli käteen, ja kyllä, se on piikki jonka pistäminen sattuu. Ja sektio tehdään selkä- eli spinaalipuudutuksessa, jolloin joudutaan pistämään selkään neulalla, ja joskus useita kertoja etenkin jos synnyttäjä on ylipainoinen eikä selkärankaa pysty sormilla tuntemaan lainkaan. Ja kyllä, tämä pistos sattuu kuin piikillä pistäisi. Rauhoittavaa lääkettä suoneen ei voida sektiossa antaa koska se menisi suoraan vauvaan jonka hengitystä jouduttaisiin avustamaan syntymän jälkeen ym muut riskit.
Kun suunniteltuun sektioon tulee synnyttäjä joka huutaa, kiljuu, itkee hysteerisesti eikä suostu pysymään hetkeäkään paikallaan kun spinaalipuudutusta yritetään laittaa, ottaa päähän ettei hänelle ole etukäteen asiasta varoitettu.
Lienen väärä ihminen tähän vastaamaan, meidän lapsista kaksi syntyneet suunnitellulla sektiolla, koska ensimmäinen lapsi ei meinannut mahtua syntymään ja minä repesin todella pahasti. Esikoinen oli kaiken lisäksi vaan 2,5kg syntyessään, joten normaalipainoinen vastasyntynyt mahtuis vielä huonommin.
Minä en olis halunnut sektiota, koska mulla aiemmat leikkaushaavat parantuneet huonosti ym, muttei ollut vaihtoehtoja. Olisin paljon mieluummin synnyttänyt kaikki normaalisti, mutta liian riskialtista.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen haluaa saada lapsen täysin ilman fyysistä kipua, hänen kannattaa ihan ensi tilassa luopua ajatuksesta hankkia biologinen lapsi. Tämä nyt vaan on fakta, ettei nainen pysty saamaan biologista lasta kivuttomasti. Sitä kipua on useimmilla jo raskausaikana. Alatiesynnytyksessä on aina enemmän tai vähemmän kipua, ja sektion jälkeen on mahassa syvä haava, joka on kipeä joillakin jopa viikkoja, mutta lievimmilläänkin monta päivää.
Pahin kipu, mikä minulla on synnytykseen liittyen ollut, oli spinaalipuudutuksen seurauksena selkäytimeen jääneen reijän aiheuttama päänsärky. Välillä tuntui, että kipu alkaa jo helpottaa, mutta sitten tuntui kuin joku olisi iskenyt kumivasaralla niskaan. 3 vuorokautta piti kärsiä ennen kuin reikä suostuttiin paikkaamaan. Särkylääkkeet eivät auttaneet.
Jos sulle ei ole koskaan tehty sektiota, niin mistä tiedät, miltä se tuntuu? Aivan, et mistään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ylipainoisen paksut reidet haittaa ollenkaan synnytystä?
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on 162cm pitkä ja painaa 125kg, hän vielä kehtaa valittaa ja syyttää lääkäriä ettei selkäpuudutus onnistu ekalla pistolla. Olen tällaisenkin nähnyt.
Osa potilaista reagoi pelottavaan ja/tai kivuliaaseen tilanteeseen ärtymällä. Silloin saattaa tulla sanoneeksi jotain sellaista, mitä ei normaalissa tilanteessa ehkä sanoisi. Se ei ole tietenkään mukavaa tai edes kohtuullista kohteeksi joutuvalle lääkärille/hoitajalle, mutta peräänkuuluttaisin jonkin asteista empatiaa potilasta kohtaan tällaisessa tilanteessa. Potilaan osa on lähtökohtaisesti vaikeampi kuin häntä hoitavan henkilökunnan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään synnyttäjä voi vaatia ihan mitä vaan. Ja jos joku häntä pistää useita kertoja, on hänellä toki oikeus haukkua kyseinen lääkäri tai hoitaja syvimpään helllvetiin ja haastaa oikeuteen hoitovirheestä. Tällaiseksi maailma on mennyt kun mikään ei kelpaa eikä mikään riitä. Helpointa olisi, jos seksiä saisi harrastaa kuin kanit eikä mitään vastuuta seurauksista, ja vauva ilmestyisi itsestään ilman mitään vaivannäköä.
No ei sentään koko maailma ole vielä paskaksi mennyt. Pelkästään vasemmistomedian hallitsemat länsimaat.
Minä synnytin ilman kanyylia ja epiduraalia. Ei minulle kanyylia edes ehdotettu. En tiedä, miksi se on nykyään jokin automaatio. Aqua-rakkulat laitettiin, ja ne oli kivuliaat laittaa, mutta synnytyskipujen kannalta täysin turhat - eivät siis auttaneet lainkaan.
Synnytys eteni hyvin, niin en tarvinnut epiduraalia. Sanoin myös kätilölle etukäteen, etten sitä halua, ellei ole välttämätöntä. Neulan työntäminen selkään kuulosti ja kuulostaa edelleen kauhealta ajatukseltakin. Eppari leikattiin ja sen ompeluun toki tökättiin puudutusneula, mutta olin niin hormonipöllyssä ja ilokaasuissa synnytyksestätä, etten tuntenut paljoakaan.
Ymmärrän ahtaat lantiot ja hätäsektiot ym., mutta pelon takia sektion valitseva ei minusta pääse mitenkään helpolla ja kivutta. Mutta jokainen tietty tehköön omat ratkaisunsa synnytyksen suhteen, jos on vara valita.
Hmm, mulla ikinä mitään kanyyleita alatiesynnytyksiin laitettu. 4 synnyttänyt, tosin kaikki ilman puudutusta, joten ehkä siinä se ero.
Vierailija kirjoitti:
On hyviä lääkäreitä ja on huonoja lääkäreitä. Hyvä lääkäri laittaa spinaalipuudutuksen hetkessä ylipainoisellekin, huono lääkäri ei saa sitä tehtyä 20 kerralla, vaan saa neulan osumaan ihan väärään paikkaan ja aiheuttaa helvetillistä kipua . Molemmat olen kokenut useamman kerran sektioiden ja muiden leikausten kohdalla. Ja todellakin olen saanut maksimimäärän rauhoittavaa myös sektioissa.
Lopeta tuo passskan puhuminen! Hyväkin lääkäri joutuu joskus tekemään paljon töitä jos kohteen selkärankaa ei lainkaan tunne vaan joutuu arpomaan missä spinaali- tai epiduraalitila voisi ehkä olla. Ei ole ammattitaidottomuutta! Hyvä lääkäri tosin pysyy rauhallisena vaikka kyseinen nainen haukkuisi ja huutaisi hänelle. Ja sektiossa rauhottavan "maksimimäärän" antaminen aiheuttaa sen, että joudutaan kutsumaan lastenlääkäri paikalle, vauva voi joutua intuboiduksi hengityskoneeseen. Sehän ei sinua kiinnosta, kun tärkeintä on "minäminäminä"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle ei ole koskaan tehty sektiota, niin mistä tiedät, miltä se tuntuu? Aivan, et mistään.
Joo, ei ole omaa kokemusta, mutta minulla on ollut pienempiä haavoja, ja olen tuntenut niissä kipua. Minulla on myös ystäviä, jotka ovat synnyttäneet sektiolla. Heidän kokemustensa perusteella uskallan väittää, että jos sinun sektiohaavasi on ollut täysin kivuton, olet erittäin harvinainen poikkeus.
Mitä ihmettä täällä vauhkotaan? Yksilöllisiä juttuja nämä on, älkää siis yleistäkö!
Minulle tehty sektio ja oli upea kokemus, taatusti pääsin helpommalla kuin jos olisin synnyttänyt alakautta.
Haava ei todellakaan ollut kipeä, leikkauspäivän jälkeen en tarvinnut yhtäkään kipulääkettä. Haava parani nopeasti ja olin elämäni kunnossa.
Mutta myönnän olleeni onnekas ja siksi en koskaan sano kenellekkään 'mene ihmeessä sektioon ku se on niin helppo'.
Ei kannata puolustaa eikä tuomita, jokainen kokee sen omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ole omaa kokemusta, mutta minulla on ollut pienempiä haavoja, ja olen tuntenut niissä kipua. Minulla on myös ystäviä, jotka ovat synnyttäneet sektiolla. Heidän kokemustensa perusteella uskallan väittää, että jos sinun sektiohaavasi on ollut täysin kivuton, olet erittäin harvinainen poikkeus.
Hohhoijaa. Munkin kaverit on synnyttänyt alateitse ja lähes kaikki ovat revenneet eli jos sun synnytys on ollu hyvä kokemus, olet erittäin harvinainen poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne piikit aina satu. Mulle on laitettu useasti kanyyli enkä ole kertaakaan tuntenut mitään. Spinaali on laitettu kerran ja sekään ei tuntunut muuta kuin hyttysenpisto pari sekuntia. Mulla on myös n. 15kg ylipainoa. Olisko laittajan ansiota vai minkä. En sitä tietenkään kiellä etteikö voi sattua.239
Vierailija kirjoitti:
Ne kanyylit laitetaan kyllä käteen alatiesynnytyksessäkin ja selkään pistetään jos haluaa epiduraalin.
Alatiesynnytyksessä ei laiteta tippakanyyliä käteen, ellei tule epiduraalia. Jos laitetaan epiduraali, täytyy olla avattu suoniyhteys mahdollisten komplikaatioiden pikaista hoitamista varten.
Menee ehkä vähän offtopikiksi mutta tietääkö joku tapausta jossa pelkosektiota ei olisi saanut? Muistan (täältä?) vanhan keskustelun jossa joku suunnitteli menevänsä ulkomaille yksityissairaalaan kun ei Suomessa saanut sektiota. Mietin vain että onko tämä mahdollista tai onko joku tehnyt niin?
Aika paljon tässä(kin) ketjussa aiheen vierestä olevia kommentteja, luulisin? Itse ajattelen ap:n tarkoittavan sitä, että osa naisista valitsee suunnitellun sektion siksi ettei siedä minkäänlaista kipua synnytyksessä, ja pettyvät pahasti kun joudutaankin pistelemään sekä käteen että selkään. Ja ison leikkauksen jälkeen alavatsalla on pitkä haava, jonka paraneminen ei tosiaankaan ole kivutonta. Synnytyksen pitäisi nykynaiselle olla täysin kivuton läpihuutojuttu. Siksi asiallinen informaatio olisi tärkeää.
Onko ap anestesialääkäri tai hoitaja, kätilö vai joku muu leikkaussalihenkilökunnasta?