Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksija ( ja entinen pullukka :)) vastailee kysymyksiinne!

Vierailija
03.04.2006 |

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sikäli mikäli hyvältä tuntuu, ala- tai hyväkarppauksenkin voi juoksuharrastukseen yhdistää. Pingon joggerien kanssa ja ilman eri pituisia ja tasoisia lenkkejä päivittäin, ja aika hienostihan tuo sujuu vaikka hh alle 50g/pvä. Joskus, mikäli lenkkipäivänä on myös esim. spinning tai muu jumppa, joutuu illalla jotain hedelmäsalaattia tekemään, tuntuu siltä että elimistö kaipaa raikkaita hiilareita.

Vierailija
22/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

karpata. Minulle tulee huono olo, jos jätän hiilarit vähälle. Juoksun lisäksi kun hiihdän, pyöräilen, käyn kuntosalilla jne.

Minulla ei ole mitää karppausta vastaan, mutta en näe mitään syytä, miksi minun pitäisi luopua joistain minulle tärkeistä ja hyviltä maistuvista ruu' ista & ravintoaineista. Ja täytynee ääneen tunnustaa, että epäilen itse suuresti karppaamisen soveltuvuutta himoliikkujalle :).

ap

No oma järkeni taas sanoo

että sikäli mikäli hyvältä tuntuu, ala- tai hyväkarppauksenkin voi juoksuharrastukseen yhdistää. Pingon joggerien kanssa ja ilman eri pituisia ja tasoisia lenkkejä päivittäin, ja aika hienostihan tuo sujuu vaikka hh alle 50g/pvä. Joskus, mikäli lenkkipäivänä on myös esim. spinning tai muu jumppa, joutuu illalla jotain hedelmäsalaattia tekemään, tuntuu siltä että elimistö kaipaa raikkaita hiilareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän heidän korvien välissä koko juttu. Tuskin koko elämää karppaavat ja mitä sen jälkeen tapahtuu? lihovat takaisin.

Vierailija
24/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö erityyppisiä lenkkejä viikottain? Millä sykkeillä juokset? Juokseminen on ihanaa minustakin, ei parempaa ulkoilmaliikuntaa olekaan!

Vierailija
25/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen viikossa yhden pitkän lenkin peruskestävyysalueella. 1-2 vauhtileikittelylenkkiä ja 1-2 reipasta lenkkiä vauhtikestävyysalueella.

Silloin tällöin korvaan pitkän juoksulenkin pitkällä pyöräily- tai hiihtolenkillä.

Olen samaa mieltä, et juoksu on yksi parhaista liikkumisen muodoista. Jos lähden pahalla tuulella juoksemaan, tulen takuu varmasti hyvällä tuulella kotiin (miehenikin on huomannut tämän ja ongelemia juoksemaan lähtemiselle ei sen vuoksi juurikaan ole :)). Olemme etuoikeutettuja, kun tiedämme sen tuoman hyvän olon tunteen!

Olen siis täysin hurahtanut lajiin :).

ap

Juoksetko sykemittari kaverina?

Teetkö erityyppisiä lenkkejä viikottain? Millä sykkeillä juokset? Juokseminen on ihanaa minustakin, ei parempaa ulkoilmaliikuntaa olekaan!

Vierailija
26/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä sykkeillä pitkän pk-lenkin juokset? Itsellä noin 1.5 tuntia, alle 140 syke. Olenkin suunnitellut lisääväni yhden vauhtileikittelylenkin, jota mulla ei ennen ole ohjelmassa. Vinkkejä minulle? Vuoden oon juossut, mutta mulla ei kyllä vauhti päätä huimaa vieläkään, tuntuu että kunto junnaa paikallaan.

Vierailija
27/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen yleisestä stressitasosta :).

Itse olen kokenut tuon vauhtileikittelyn oivaksi tavaksi parantaa kuntoa.

Tässä suora lainaus juoksijalehden sivulta. Olen itse kokenut kyseisen tavan hyväksi:

Vauhtikestävyys (VK)

Harjoituksen luonne:

Kehittää elimistön suorituskykyä ja hiilihydraattiaineenvaihduntaa. Rasittava harjoitusmuoto. Keskeinen harjoitusmuoto pitkillä juoksumatkoilla (5000 metristä ylöspäin) kilpaileville, tärkeä myös keskimatkoilla kilpaileville.

Harjoitustavat:

- Kestojuoksu 20-60 min tasaisella tai kiihtyvällä vauhdilla.

- Pitkä toistojuoksut, esim. 2x3-5km tai 5-10x1km.

- Vauhtileikittelyt.

- Pitkät kilpailut (15 km tai pitemmät) maantiellä ja maastossa.

Rasitustaso voidaan määritellä monella eri tavalla:

- Aerobisen kynnyksen ja anaerobisen kynnyksen välisellä rasitustasolla tapahtuva harjoittelu.

- Syke 80-90 % maksimisykkeestä.

- Tunne kuormittava, ¿kova¿ tai ¿reipas¿.

- Vauhti lähellä maratonin ja puolimaratonin kilpailuvauhtia.

- 0-20 s/km hitaampi (= ¿kova¿) tai 20-40 s/km (= ¿reipas) hitaampi kuin anaerobinen kynnys.

Harjoitustiheys:

Aktiivijuoksijat tekevät vauhtikestävyysharjoittelua 1-2 kertaa viikossa peruskestävyyskaudella syksystä kevääseen. Tavoitteellisesti harjoitteleva kuntojuoksijat kerran viikossa.

Itse vaihtelen tyyliä sen vuoksi, että kehoni ei tottuisi yhteen tapaan.

ap

Vierailija
28/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden pitkän pk-lenkin (60-75% maksimista), yhden puolen tunnin " nopean" (75-85%) lenkin, joka tuntuu kyllä todella raskaalta, ja yhden palautuslenkin, joka pk-sykkeillä myöskin n. 50min. Lisään pikkuhiljaa tuon pitkän lenkin kestoa, vielä tuntuu jopa puolikaskin kaukaiselta tavoitteelta. Ehkä 3 tuntiin saisin juostua sen ;) Käytkö tapahtumissa juoksemassa? Panostatko varusteisiin? Itsellä ihan ok varusteet, olen harkinnut jopa parempaa sykemittaria, jossa siis vauhdin ja juostun matkankin näkisi.

Vierailija
29/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetänyt läpi maratooniin tähtääviä harjoitusohjemia, mutta osallistuminen ei ole kiehtonut minua ollenkaan. Tänä vuonna aiomme mieheni kanssa osallistua Helsinki-maratonille. Mieheni on ylipuhunut minut mukaansa (nyös mieheni ensimmäinen). Tiedän, että selviän siitä varmasti ihan ok, jos tankkaus onnistuu. Aikatavoitetta en aio asettaa. Joku sanoi joskus, että kun juokset yhden kilpailun, juokset myös toisen ja kolmannen. Sitä vähän itsekin pelkään :).

Tuo peruskestävyys on kaiken a ja o, jos aikoo juosta pitkiä matkoja. Hyvää kuntoa ei voi rakentaa huonon pohjan päälle. On siis tärkeää tehdä viikottain noita matalasykkeisiä harjoituksia. Minulla meni aikanaan vuosi älytä ja uskoa viisaampia :). Paahdoin nimittäin melko lujaa ja aina samalla temmolla.

ap

yhden pitkän pk-lenkin (60-75% maksimista), yhden puolen tunnin " nopean" (75-85%) lenkin, joka tuntuu kyllä todella raskaalta, ja yhden palautuslenkin, joka pk-sykkeillä myöskin n. 50min. Lisään pikkuhiljaa tuon pitkän lenkin kestoa, vielä tuntuu jopa puolikaskin kaukaiselta tavoitteelta. Ehkä 3 tuntiin saisin juostua sen ;) Käytkö tapahtumissa juoksemassa? Panostatko varusteisiin? Itsellä ihan ok varusteet, olen harkinnut jopa parempaa sykemittaria, jossa siis vauhdin ja juostun matkankin näkisi.

Vierailija
30/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun paahdoin hullun kiilto silmissä 170 sykkeillä, ja kunto nousi tiettyyn pisteeseen. Pk-lenkit on ihania, ne on mun lemppareita. Kovaa en jaksaisi lainkaan, mutta haluan vauhtinikin kehittyvän. Eikös muita juoksusta innostuneita kuin me kaksi? Vielä pitää kysyä selluliitista, mulla niin tiukassa (kun ihoa puristaa). Ei auta mikään siihen, onkos sulla samaa ongelmaa?

Vierailija
31/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian laihat kanankoivet, näivettyneen näköiset käsivarret ja naisilla ei rintoja?

Vierailija
32/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hölkän aloittamiseen? Siis ihan perus-/alkeiskunto-ohjelma? Tai osaatko antaa jotain nyrkkisääntöjä?

Olen palautunut synnytyksistä ja paino on normaali. Olen kävellyt ja ulkoillut lasten kanssa + käynyt jumpassa kerran viikossa. Kunto ei siis ole ihan rapa, muttei paljon parempikaan.

Tänään kävin ensimmäisellä lyllerryslenkillä: 45 minuuttia, josta 4 x 5 min rauhallista hölkkää muut reipasta kävelyä. Miten jatkan?

Kiva jos jaksat / jaksatte neuvoa!

Vierailija
33/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella kyllästynyt itseeni ja ulkonäkööni. Olin tasaisesti pullukka joka paikasta. Selluliittia oli jonkin verran. Edelleen selluliittia löytyy puristettaessa (uskonpa, että lähes 80% sitä on, kokoon katsomatta). Mutta sitä ei näy, ellen todella purista :). Siksi en pidä sitä ongelmana. Olen todella tyytyväinen kroppaani (vrt. taustani pullukkana). Olen tyytyväinen siitä, että lihakseni näkyvät kauniisti. Olen tyytyväinen muotoihini ja siihen, että rintani säilyivät laihtumisesta huolimatta :). Olen ylpeä kropastani, sillä se on vaatinut paljon työtä.

Hirveää hehkutusta. Ei ole tarkoitus kehua omaa ulkonäköäni vaan sitä, että olen itsestäni ylpeä, kun olen saanut itseäni aikoinaan (lasten jälkeen) niskasta kiinni ja välttynyt ainaiset laiharit ja tyytymättömyyden itseeni.

Huoh, vielä kerran siis sorry vuodatukseni :)

ap

ps. kuvauksesi juoksuharrastuksen aloittamisesta oli kuin omasta suustani :): Sata lasissa, kaikki tänne ja heti mentaliteetilla.

ap

Joo, saman oon oppinut itsekin.

Alkuun paahdoin hullun kiilto silmissä 170 sykkeillä, ja kunto nousi tiettyyn pisteeseen. Pk-lenkit on ihania, ne on mun lemppareita. Kovaa en jaksaisi lainkaan, mutta haluan vauhtinikin kehittyvän. Eikös muita juoksusta innostuneita kuin me kaksi? Vielä pitää kysyä selluliitista, mulla niin tiukassa (kun ihoa puristaa). Ei auta mikään siihen, onkos sulla samaa ongelmaa?

Vierailija
34/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin jo hehkuttelin. Olen saanut perintönä sopusuhtaisen ja sievän näköisen vartalon. Rintani ovat kokoa 70c. Kokonaisuudessaan vartaloni on juuri sellainen, kun haluan sen olevan. Jos nyt jokin pikku rikku komeassa, niin se on toisen lapsen odotuksen aikana tulllut 2cm pituinen ja puolentoista millin mittainen raskausarpi heti häpyrajan yläpuolella. Löytyy, jos tarkasti katsoo. Mutta itse pidän arpea muistona muuten niin ihanasta odotusajasta.

Ja jos joku pitää vartaloani rumana, on se katsojan ongelma, ei minun. Itse en arvostele tai katsele muiden vartaloita arvostelevalla ja kriittisellä mielellä.

ap

Vierailija
35/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kroppa pysyy kauniina, jos käy välillä salilla tai nostelee puntteja ylävartalolle. Vatsa- ja selkälihakset aktivoituu juostessakin, mutta itse jumppaan niitäkin. Mulla luonnostaan lyhyet ja lihaksikkaat jalat, mä oikeestaan toivoisin sellaisia " juoksijan jalkoja" . Rinnat multa löytyy myös. Mutta ulospäin en näytä juoksijalta, enkä tosiaan ole kuin vuoden ollutkaan :) Peppu ja pohkeet on muovautunut kauniiksi. Paino mulla ei oo laskenut yhtään, tosin Bmi 20, eli sopiva.

Vierailija
36/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi aloittelijalle juoksuohjelma. Samoin kirjastossa on lainattavissa aihetta käsittelevää kirjallisuutta, joissa löytyy erilaisia ohjelmia. Niistä voisit katsoa suoraan itsellesi sopivan ohjelman. Ne on yleensä tehty n. 3-4kk, eteenpäin, jolloin siirrytään seuraavalle tasolle.

Minusta sinun aloitus kuulosti hyvältä. Ehkäpä voisit alkuun kokeilla useampia, mutta ajallisesti lyhyempiä (1min) juoksupätkiä lenkillä. Siis siten, että 1min juoksua, 2-3 kävelyä jne. koko lenkki. Pikkuhiljaa lisäät yhteen kävelyhölkään viikossa enemmän juoksua: 2min juoksua, 1-2min kävelyä. Lisää juoksua aina asteittain n. 3vk:n välein. Pian juokset jo koko matkan vaivatta. Tee yksi pidempi kävelylenkki viikossa ja pari lyhyempää, jossa on juoksu mukana.

ap

mistä löytäisin ohjeet

hölkän aloittamiseen? Siis ihan perus-/alkeiskunto-ohjelma? Tai osaatko antaa jotain nyrkkisääntöjä?

Olen palautunut synnytyksistä ja paino on normaali. Olen kävellyt ja ulkoillut lasten kanssa + käynyt jumpassa kerran viikossa. Kunto ei siis ole ihan rapa, muttei paljon parempikaan.

Tänään kävin ensimmäisellä lyllerryslenkillä: 45 minuuttia, josta 4 x 5 min rauhallista hölkkää muut reipasta kävelyä. Miten jatkan?

Kiva jos jaksat / jaksatte neuvoa!

Vierailija
37/39 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin kaikin puolin valoisaa, reipasta ja onnellista kevättä!

ap

Vierailija
38/39 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
39/39 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni se oli jo unohtunut.

Kylkipistos voi johtua mm. pinnallisesta ja liian ' nopeasta' hengityksestä. Muistatko vetää happea rauhassa ja keuhkot täyteen, ennen kuin puhallat ulos. Silloin, kun aloitin juoksemisen, käytin hengityksen tarkkailemiseen seuraavaa kotikutoista taktiikkaa: 4 juoksuaskelen ajan vedin happea sisään ja 3-4 seuraavan askelen ajan ulos.

Toinen, jota voisit miettiä, on ruokailun ajoitus. Kolmea tuntia ennen juoksemista ei kannata syödä raskasta ateriaa. Samoin pikkusta ennen juoksua nautittu suuri määrä nestettä voi aiheuttaa pistoksen tunteen.

Kolmas mieleeni tullut seikka on liian kova vauhti. Juoksetko reippaasti? Alussa juoksua voi hyvin tehdä laahustamalla eli hitaasti ja taas kerran hitaasti.

Toivottavasti saat näistä jotain apua itsellesi. Kannattaa ainkin kokeilla. Uskon, että joku näistä on syynä myös sinulla!

ap

Minua pistää erittäin herkästi juostessa,

onko vika hengitys tekniikassa?

mikä olis hyvä ja oikea tekniikka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi