Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä muut jaksatte niitä ruuhkavuosia? (Lapsiperheet)

Vierailija
24.08.2017 |

Itse teen vaan 5-6h päivässä töitä ja tuntuu että olen silti usein ihan loppu. Herätys klo 6, päiväkodista lapset haen klo 14.30 ja sen jälkeen ei hiljaista hetkeä tai rauhaa ole ennenkuin lapset menee unille klo. 19.30. Lapset 2v ja 5v.

Itse kuorsaan jo klo 21 makeasti ja pilkin jo kauan ennen sitä....

Miten ihmeessä jaksatte 8h töitä, kotityöt,lasten harrastukset, omat harrastukset,ystävät, sukulaiset.. ja ainiin se parisuhdekkin jossain välissä pitäisi hoitaa??!

Itse en jaksa harrastaa mitään ihmeellistä. Isommalla lapsella on yksi harrastus viikossa. Olen karsinut julmasti esim vanhempainillat ym turhakkeet kalenterista. Onko minussa joku vika vai mistä muut sen kaiken energian kaikelle ammentaa? 😲 Ja huomautan että minä haluaisin jaksaa, lapset on rakkaita, ihanaa mennä heidän kanssa esim töiden jälkeen pyöräretkelle, mutta fyysisesti tunnen itseni usein ihan liian uupuneeksi.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oikeesti. Tuo on perussettiä elämää. Meillä kolme lasta 4 pienin ikäeroin, vanhemmilla haastavat työt ja paljon matkapäiviä, remontti, rakentaminen, koiria, lasten päivähoito, koulu, harrastukset. Pari jaksoa asuttu puoli vuotta eri mantereilla ja siinä välissä ekspatteina, siihen muutot eestaas. Milloin sitä ei jaksaisi jos ei nuorena. 

Edellytys toki on että vanhemmat osallistuu tasapuolisesti perheen ja arjen pyörittämiseen ja että suunnittelu sujuu. Meillä ei ollut sen kummempia tukiverkkojakaan - isovanhemmat 250 km päässä ja mun sisko sekä naapurit satunnaisten hoito/hakutarpeiden varalle. 

Vierailija
42/44 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä lapsia pakko tehdä jos ei jaksa tai pysty suoriutumaan arjesta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että tiedän ruuhkavuosien loppuvan pian, kun lapset on tehty pienellä ikäerolla.

Omassa lapsuudenperheessäni lapset tehtiin isommalla ikäerolla, jolloin ruuhkavuodet vain jatkuivat ja jatkuivat. 

Vierailija
44/44 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulle. Olen todella herkästi kuormittuva ihminen ja täällä myös mies 1-2 viikkoa kuukaudesta työreissussa. Hoidan niin ruuat, kaupassa käynnit, taaperon, pesut, leikit ja viihdytykset, puulämmitteisen okt:n,puolen hehtaarin pihan kuin pari koiraa ja akvaarion.  Mutta olen ratkaissut sen niin, että teen vain 30h/vko ja menen nukkumaan oikeasti hyvissä ajoin. Noh, kavereita en näe kuin korkeintaan viikonloppuisin ja mieluiten sekin aika sitten vietetään perheenä (jos mies kotona) tai lapsen kanssa ihan rauhassa ilman kelloa. Arkisin ei totta puhuen kerkeä kotipihaa pidemmälle puistoilemaan tms.

Yhtä asiaa kuitenkin ihmettelen näissä vastauksissa, nimittäin siivoaminen ja siihen kuluva aika. Mulla menee päivässä maks 10-15min siivoamiseen ja sekin koostuu lähinnä siitä, että kun on ruoka tehty/syöty, muruset ja astiat pois saman tien, pyykkikone pyörii aina kotiin tullessa jos tarve, lelut kerätään aina leikkien jälkeen pois yms. Eniten aikaa vie imurointi, minkä teen joka päivä koska koirien Viikonloppuisin pesen isommat pyykit. Toki talo on kooltaan vain 100m2, mutta siivoamiseen ei silti mene aikaa mitenkään erityisemmin, kun ylläpitää perussiisteyttä ohimennen eikä anna kaaosta syntyä.