Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saattoiko isäsi sinut alttarille?

24.08.2017 |

Tahdoitko noudattaa perinteitä vai oliko syy henkilökohtaisempi? Miksi halusit isäsi "luovuttavan" sinut miehellesi?
En kritisoi kenenkään valintoja, aloin vain tuumimaan kuinka vanhanaikaiselta tämä tapa tuntuu ja kysyn puhtaasta uteliaisuudesta mikä saa kenetkin päätymään tällaiseen ratkaisuun.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli isäkullalleni tärkeää. Itselleni se oli "vain perinne".

Vierailija
2/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saattanut. En pitänyt ajatuksesta että kukaan antaisi minua kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi enkä ajatellut sitä sen enempää. Kai se oli isälleni tärkeää. 

Vierailija
4/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalainen perinne. Ei suomalainen.

Vierailija
5/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, enkä kävellyt mihinkään alttarille. En ole uskonnollinen enkä muutenkaan perinteiden kannattaja.

Vierailija
6/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä naimisissa,mutta jos joskus saan kirkkohäät, joista haaveilen, toivon että veljeni saattaa minut alttarille. Olen aina tykännyt siitä perinteestä, vaikka alkuperä olikin naisen holhoojan vaihtuminen.Kannatan perinteitä noin yleisesti,ei siinä ole sen syvällisempää syytä.

Vierailija
7/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä avioliitossa kyllä. Toisessa ei.

Eka oli perinteiden täyttämä. Kaikki klisheet, jälimmäisessä oli tärkeämpää pitää hauskaa.

Vierailija
8/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole perinne vaan nimenomaan modernin ajan juttuja.

Vierailija
9/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Enkä ole ollut kuin kerran häissä, joissa näin tehtiin. Se on uusi "perinne", tullut Suomeen USA:sta ja tv-sarjoista.

Vierailija
10/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saattanut. Menimme naimisiin maistraatissa eikä kummankaan vanhemmat olleet paikalla.

11/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin perinteitä ja kävelin alttarille mieheni kanssa.

Vierailija
12/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kyseessä on uusi Suomeen rantautunut jenkkiperinne. Ei kukaan saattanut mun äitiä tai mummoa alttarille. Ei siis saattanut muakaan.

Jotenkin myös karmii tuo ajatus huoltajan vaihtumisesta. Vaikka luovuttaminen ei sitä enää nykypäivänä tarkoittaisikaan, niin pitääkö ehdoin tahdoin jatkaa tuollaista tapaa ajalta, jolloin nainen oli verrattavissa omaisuuteen. En silti tuomitse niitä, jotka antavat isän luovuttaa. Jokainen tekee sen millä omasta hääpäivästään saa parhaan mahdollisen.

Vierailija
13/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saattanut, mutta toisaalta en mennyt kristillismenoin naimisiin, vaan toisen uskonnon seremoniamenoin. Hääpukukaan ei ollut valkoinen.

Vierailija
14/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saattoi v. 1981!

Vierailija
15/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli jo kuollut, joten kuljin kirkon käytävää vierelläni rakas isoveljeni. En kokenut, että hän olisi luovuttanut minut pois, vaan hän oli tukenani minua jännittävässä tilanteessa kun kävelin alttarille tulevan puolisoni rinnalle.

Vierailija
16/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Vastenmielinen perinne. Ihan miehen kanssa käveltiin alttarillen yhdessä. 

Vierailija
17/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saattoi. Viimeisillä voimillaan. Heti kohta häiden jälkeen meni pois, ihanat muistot jäi.

Vierailija
18/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole perinne Suomessa, kuten jo sanottu. Menin naimisiin 1991 ja siihen aikaan aniharva pariskunta käytti tuota jenkkisysteemiä. Suomessa perinne, mikä on jo kadonnut lähes täysin, on se, että pariskunnat kävelevät alttarille yhdessä. 

Vierailija
19/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli kuollut, kun 2001 avioiduin. Mieheni kanssa kävelin. Kyllä jännitti.

Vierailija
20/76 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli jo kuollut, joten kuljin kirkon käytävää vierelläni rakas isoveljeni. En kokenut, että hän olisi luovuttanut minut pois, vaan hän oli tukenani minua jännittävässä tilanteessa kun kävelin alttarille tulevan puolisoni rinnalle.

Minulla myös näin. Isäni oli kuollut edellisenä kesänä.

Veljeni selvästi liikuttui, kun kysyin häntä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan