Korkea kolesteroli, ruokavaliomuutos ei ole juuri auttanut?
Kaikki muut veriarvot ovat kunnossa ja painokin pudonnut 15kg, mutta kolesteroli ei vaan laske.
Vaihdoin paljon eläintuotteita ja suklaata sisältäneen ruokavalioni kasvispainotteisempaan, suklaata tai sokeria en käytännössä enää syö ollenkaan enkä viljoja (joskus kaurapuuroa tai riisiä). Aloin syömään mm. pinaattia ja lehtikaalia päivittäin. Maitotuotteista menee rasvatonta rahkaa, yksi päivässä.
Kolesteroli oli 2kk sitten 7,7. Nyt 7,3. Lääkäri sanoi että etenkin huonon kolesterolin osuus oli suhteettoman suuri, 5,5. Minulla on sukurasitusta, mutta voiko se tosiaan vaikuttaa noin paljon, ettei ruokavaliolla ole juuri merkitystä? Nyt pohditaan lääkityksen aloittamista alkuvuodesta, jossei kolesteroli laske alle seiskaan.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Syön terveellisesti eikä lääkäreidenkään mielestä elintavoissani ole mitään korjattavaa. Korkea kolesteroli johtuu siis geeneistä. Lääkkeitä en ole suostunut syömään, koska niistä on kuulemma paljon sivuoireita. Luontaistuotekaupasta ostetuilla punariisikapseleilla sain kolesterolin pudotettua puolessa vuodessa noin kahdeksasta vähän alle kuuteen. Eikä ole mitään sivuoireita! Kannattaa vain kokeilla, mikä merkki sopii. Kun vaihdoin halvempaan, alkoi kolesteroli taas nousta.
Serkunkumminkaimanveli oli kuullut, että staatineista saa sivuoireita. Suorinta tietä Tohtori Molosen terveystuotteita valkkaamaan ja sieltä punariisiä niin paljon että riittää ja kas vain kolesteroli tippui välittömästi. Eläköön Tohtori Molonen.
Kuriositeettina mainittakoon, että punariisi on statiinia ja että halvemmalla ne olisi saanut apteekista, mutta eihän tohtori Molonen miljönääri olisikaan, jos ihmiset ajattelisivat omilla aivoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Syön terveellisesti eikä lääkäreidenkään mielestä elintavoissani ole mitään korjattavaa. Korkea kolesteroli johtuu siis geeneistä. Lääkkeitä en ole suostunut syömään, koska niistä on kuulemma paljon sivuoireita. Luontaistuotekaupasta ostetuilla punariisikapseleilla sain kolesterolin pudotettua puolessa vuodessa noin kahdeksasta vähän alle kuuteen. Eikä ole mitään sivuoireita! Kannattaa vain kokeilla, mikä merkki sopii. Kun vaihdoin halvempaan, alkoi kolesteroli taas nousta.
Eli syöt statiinilääkettä vaihtelevalla annoksella ja ilman tietoa mitä muuta "kivaa" tabletissa tulee sen statiinin mukana.
Ja suosittelet sitä vielä muille... no onneksi ihmiset on jonkun verran kriittisiä nettiohjeita kohtaan.. toisin kuin luontaistuotemyyjien myyntipuheita kohtaan. Joku tiettyhän auttaa, kaikkeen ja aina. Ja just ilman niitä sivuoireita salli mun nauraa.
6kk kannattaa syödä uudella lailla ja sitten vasta huolestua. Kolesteroliin vaikuttaa perimä rauokaa enemmän ja kesän jälkeen arvot ovat yleensä paremmat varsinkin jos on viettänyt paljon aikaa ulkona. Muista syödä rasvaista kalaa useasti- HDL nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ongelma. Olen normaalipainoinen ja aina syönyt perusterveellisesti itselaitettua ruokaa mutta nyt kun kolesteroli oli 6,3 ajattelin kokeilla ruokavalioon muutoksia:
- vielä enemmän kasvisruokia
- voin sijaan oliiviöljyä, leivälle (1x päivässä) becelin kolesterolia alentavaa margariinia
- huonot hiilarit entistä vähemmälle
- hyviä hiilareita täysjyvästä ja juureksista.
- kuituja kasviksista ja täysjyväviljasta
- päivittäin/lähes päivittäin pähkinöitä, siemeniä ja marjoja
8kk tätä ja kolesteroli on kohonnut. Nyt 6.4
Teit siis vääriä muutoksia.
Jep. Voin otin jo takaisin heti tulosten jälkeen ja heitin Becelit mäkeen. En lisää kyllä hiilareita enkä vähennä kasviksia muuten nautin juuri siitä mistä haluan kuten tähänkin saakka.
Mulla on oikein hyvä ruokavalio eikä mitään syytä muuttaa mihinkään suuntaan enää. Kolesteroli saa olla mikä on.
Teit siis vääriä muutoksia.