Vedin teinin pelikoneesta töpselin, tämä kilahti
Minä en kolmeen kertaan sano mistään. Vedin sähköt pois, koska teini vain pelasi, mutta siihenpä loppui. En kadu. Teini kilahti ovet paukkuen. Sielläpä on nyt sitten seuraavaksi puhelin pois?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköjen yhtäkkinen katkaiseminen tietokoneesta voi aiheuttaa vahinkoa kääyttöjärjestelmän toiminnalle tai kiintolevylle.
Tuhoatko muutakin teinisi omaisuutta, jos hän ei tottele?
Onkohan teini ostanut koneen ihan itse ansaitsemillaan rahoilla?
Maksaako teini myös sähkölaskun? Ilman sähköä koneesta tuskin on mitään hyötyä, vaikka olisikin itse maksanut sen.
Onko teini täysivaltainen perheenjäsen jota rakastetaan, vai alivuokralaisen kaltaisessa suhteessa?
Rakastava vanhempi asettaa lapselleen sääntöjä ja pitää huolen että niitä myös noudatetaan.
Tietenkin, mutta ei rankaise tuhoamalla mielivaltaisesti omaisuutta.
Töpseli irti= mielivaltaista omaisuuden tuhoamista. :D
Kyllä. Sähkön yhtäkkinen katkeaminen voi aiheuttaa tietokoneeseen vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Oikein toimittu. Pelaamiselle ja lorvimiselle on laitettava stoppi!
Nimenomaan, nyt olisi jo aika Kiinan mallin tulla Suomeenkin. Eheytyskeskukset pystyyn! Se pelaaminen loppuu pysyvästi.
Katkaisemalla virrat koneesta noin aiheutat hallaa itse koneelle. Kokeilitko ensin PYYTÄÄ teiniä lopettamaan? Neuvotellut aikarajasta pelaamiseen? Ja tosiaan, kilpailullisissa livepeleissä (competitive, comp, ranked, jne.) kesken lähtemisestä tulee sanktiota, siinä tapauksessa voisi antaa pelata sen pelin loppuun, ei nekään ikuisuuksia kestä.
Vierailija kirjoitti:
Oikein teit, rangaistusta jatkaaksesi käynnistät koneen kun poika on koulussa ja pistät cs tulille ja tuhota kd ration.
No nyt meni av-mammam ymmärryksen yli.
Meillä ei ole mikään kotihomma mun aikataulusta kiinni.
Saavat pelata kierroksensa loppuun, toisinaan kestää 10 minuuttia toisinaan 40 minuuttia... Kotityöt on tehtävä ja ne saa ajoittaa omiin juttuihin sopiviksi. Eipä ole vielä toistamiseen tarvinnut sanoa, hommat hoituu, kun ollaan reiluja puolin toisin.
13, 15, 17 ja 19 vuotiaat lapset.
Voi ristus taas mitä kasvatustapoja. No toisaalta peli on menetetty ajat sitten. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikein teit, rangaistusta jatkaaksesi käynnistät koneen kun poika on koulussa ja pistät cs tulille ja tuhota kd ration.
Miten se tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköjen yhtäkkinen katkaiseminen tietokoneesta voi aiheuttaa vahinkoa kääyttöjärjestelmän toiminnalle tai kiintolevylle.
Maksaako teini myös sähkölaskun? Ilman sähköä koneesta tuskin on mitään hyötyä, vaikka olisikin itse maksanut sen.
Onko teini täysivaltainen perheenjäsen jota rakastetaan, vai alivuokralaisen kaltaisessa suhteessa?
Rakastava vanhempi asettaa lapselleen sääntöjä ja pitää huolen että niitä myös noudatetaan.
Kyllä. Sähkön yhtäkkinen katkeaminen voi aiheuttaa tietokoneeseen vikoja.
Käytännössä ei mitään. Seuraava wintoosaan käynnistys valittaa että tietokonetta ei suljettu oikeaoppisesti, tarkistetaanko levy .. pari minuuttia ... ja se oli siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä nyt hyvä ihminen sen verran ymmärrät, että nykypäivän tekniset laitteet ovat hyvin herkkiä kokonaisuuksia ja töpselin irti vetäminen koneen ollessa käynnissä voi aiheuttaa vakaviakin ongelmia koneen kanssa. On myös mahdollista, että koneesta kärähtää joku oleellinen komponentti, mitä ilman kone ei toimi. Täten "Töpseli irti= mielivaltaista omaisuuden tuhoamista" -kommenttisi on totta.
En myöskään ymmärrä, miksi jotkut ottavat täällä pointiksi sen, että lapsi ei ole itse konetta ostanut. Siinähän on vielä vähemmän järkeä nypätä töpseli irti seinästä, jos kone kerran on itse vanhemman ostama. Nuo pelikoneet eivät kumminkaan mitään järkyttävän halpoja ole, joten tuntuu mielestäni järjettömältä, että tehdään tällaisia temppuja monen sadan euron arvoisten laitteiden kanssa.
Teemu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä nyt hyvä ihminen sen verran ymmärrät, että nykypäivän tekniset laitteet ovat hyvin herkkiä kokonaisuuksia ja töpselin irti vetäminen koneen ollessa käynnissä voi aiheuttaa vakaviakin ongelmia koneen kanssa. On myös mahdollista, että koneesta kärähtää joku oleellinen komponentti, mitä ilman kone ei toimi. Täten "Töpseli irti= mielivaltaista omaisuuden tuhoamista" -kommenttisi on totta.
En myöskään ymmärrä, miksi jotkut ottavat täällä pointiksi sen, että lapsi ei ole itse konetta ostanut. Siinähän on vielä vähemmän järkeä nypätä töpseli irti seinästä, jos kone kerran on itse vanhemman ostama. Nuo pelikoneet eivät kumminkaan mitään järkyttävän halpoja ole, joten tuntuu mielestäni järjettömältä, että tehdään tällaisia temppuja monen sadan euron arvoisten laitteiden kanssa.
Tietokoneista ei kärähtele yhtään mitään vaikka virrat lähtee.
Gamergirl93 kirjoitti:
Katkaisemalla virrat koneesta noin aiheutat hallaa itse koneelle. Kokeilitko ensin PYYTÄÄ teiniä lopettamaan? Neuvotellut aikarajasta pelaamiseen? Ja tosiaan, kilpailullisissa livepeleissä (competitive, comp, ranked, jne.) kesken lähtemisestä tulee sanktiota, siinä tapauksessa voisi antaa pelata sen pelin loppuun, ei nekään ikuisuuksia kestä.
Ja mitähän väliä on tuleeko pelissä sanktioita?
12v poika pelasi cs ihan liikaa. Vapaapäivinä 12-16h ja lomalla samat ajat joka päivä. Ei pelaa enää. Kannoimme tietokoneen kierrätyskeskukseen.
Nyt säästää viikkorahoistaan uuden hintaa. 10€ viikkoraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alivuokralaisella on enemmän velvotteita. Teini ei voi luistaa omista velvotteistaan sillä siivellä, että koska sä rakastat mua, mun ei tartte toimia kuten pyydät eikä toimia talon sääntöjen mukaan.
Vanhemman velvoitteet on tarjota lapselleen ruokaa (ei lempparia), kodin (vanhemmat jotka rakastavat ja tukevat ja paikan missä on lämmintä ja tilaa nukkua), vaatteet(puhtaat, ehjät ja sopivat, ei merkillä ole väliä) jne...
Tämä ei tarkoita, että hänen tulee suvaita epäkunnioittavaa käytöstä, ihan just, kohta -puheita, jotka eivät johda mihinkään tai muutakaan toimintaa, jossa toinen oppii vastuuttomaksi ja epäkunnioittavaksi toisia ihmisiä kohtaan.
Eli koittaa teinit nyt vaan uskoa, että käytöksellä on seurauksensa ja vanhempien rakkaus ei tarkoita että voit luistella tahtosi mukaan miten huvittaa.
T.äiti joka ei ole rikkinäinen levy, en pidä itseni toistamisesta.
Miksi tämä trolliketju sai jäädä mutta toinen poistettiin? Harvinaisen tylsä palsta. :/
Vierailija kirjoitti:
Teemu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ole perehtynyt asiaan sen kummemmin. Tuolloin minusta on turhaa tulla asioista väittämään, jos ei kaikkia faktoja tiedä. Äkillinen virran katkaisu voi pysyvästi vahingoittaa mm. kovalevyä. Jos kovalevyllä on kirjoitus kesken ja sähköt otetaan äkisti pois, voi kovalevyltä menettää tietoja ja pahimmassa tapauksessa se voi myös korruptoitua, jolloin siitä tulee joko osittain tai kokonaan käyttökelvoton.
Kyllä, tietokone voi joku kerta jättääkkin käynnistymättä tai joku tärkeä tiedosto avautumatta jos konetta säännöllisesti nypitään yks kaks pois virroilta. Asianmukainen sammuttaminen on tärkeää koneen kunnon kannalta....
MUTTA
Silti ei ole teinin ok olla välittämättä pyynnöistä sulkea kone, reagoimatta ja sanoa, tarvitsen 10min ja sitten olen valmis. Eikä ole ok aloittaa uutta pelikierrosta kymmentä minuuttia ennen kuin pitäisi kone laittaa kiinni. Pitää jo vähän osata ennakoida, se on hänen velvollisuutensa jos on saanut oikeuden pelata koneellaan illalla.
Olen hyvin helposti addiktoituva, erityisesti peleistä ja todellakin ymmärrän miten aivot jättävät reagoimatta tahattomasti ajan kulun ja ympäristön. Mutta vannon, että kummasti sitä muistaa ensikerralla katsoa kelloa ennen uutta kierrosta kun kerran tai pari on kone sammunut kesken kierrokse ja bannit napsahti.
Oliko kivaa, no ei todellakaan! Oliko maailman loppu. Ei ollut, harmitti paljon kyllä. Opinko jotain? Kyllä. Joko kerroin etukäteen, että tänään on jotain erikoista jonka vuoksi venyt pitemmälle tai opin sulkemaan sen koneen ajoissa.
Ja juu, koska olen taipuvainen riippuvaisuuteen, oma lapseni ei todellakaan saa pelata viittä vailla unille menoaan, vähintään tunti pitää antaa aivoille aikaa tasaantua, mielellään enemmänkin.
Teemu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ole perehtynyt asiaan sen kummemmin. Tuolloin minusta on turhaa tulla asioista väittämään, jos ei kaikkia faktoja tiedä. Äkillinen virran katkaisu voi pysyvästi vahingoittaa mm. kovalevyä. Jos kovalevyllä on kirjoitus kesken ja sähköt otetaan äkisti pois, voi kovalevyltä menettää tietoja ja pahimmassa tapauksessa se voi myös korruptoitua, jolloin siitä tulee joko osittain tai kokonaan käyttökelvoton.
Noh kuule itse et näytä tietävän yhtään mitään joten kannattaisi olla hiljaa. Itse kovalevy ei mene edes tiedon korruptoitumisesta käyttökelvottomaksi. Yksittäinen tiedosto voi mennä. Se että koko tietojärjestelmä menisi on erittäin epätodennäköistä, silloin on täytynyt olla menossa joku eheytystoiminto tms.
Korruptoituneiden tiedostojen korjaus on normisettiä eikä mitään ydinfysiikkaa, windows tekee sen suurimmalta osin automaattisesti jos tarvis.
Jos käy kosminen tuuri ja joutuu formatoimaan levyn uudestaan niin oppiipahan että tietokone suljetaan silloin kun pitää.
Nykyaikaisissa kovoissa on power loss protection joka tarvittaessa ottaa virtaa pyörivän pakan energiasta moottoria generaattorina käyttäen ja ehtii laittaa lukukirjoituspäät turvallisesti parkkiin myös silloin.
Mut hei jatka ihmeessä APUAPÄÄSEKÄRÄHTÄÄ-höpinääsi keppihevosena sille ettet pidä siitä että joku pitää nuorelle oikein kuriakin.
siis miksi teini ei saanut pelata? Oletan että oli juuri tullut koulusta ja halusi lepohetken. Vai onko kipeänä ja pelannut koko päivän?
Kaikissa nykypäivän pelikoneissa on ssd levy jossa sijaitsee sekä käyttöjärjestelmä että nämä pelit joita pelataan. Ei siis tapahdu fyysistä kirjoittamista joten ei ole kone moksiskaan sähkökatsoksista. Höpöä väuttää muuta. Sähköt pois vaan. Tietokoneen käyttökielto aina viikoksi kun toistuu nämä. Ei tule lapselle yllätyksenä ruoka-aika.
Aamen tälle. Muutenhan voisi ihan vapaasti tulkita, ettei kaupassa tai ravintolassa ruokia käpälöivää lasta saa kieltää, ties millainen gourmee kulinaristi siitäkin on kehittymässä. Tai miksi pitäisi koulun jälkeen muka kotiin tulla, eikä notkua kavereitten kanssa pitkin kyliä, ties vaikka hänestä olisi tulossa vaikka mikä telvisiopsykologi... ja lätkätreenin jälkeen muka kotiin, no eikä todellakaan, seuraava nhl tähtihän hänestä on muodostumasta.
Unelmat ovat hieno asia, niitä kannattaa tavoitella, mutta todellakaan ei laiminlyömällä peruselämää johon kuuluu koti, koulu, uni, ravinto ja sosiaaliset suhteet.