Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen loppumassa, jatkoa tiedoissa. Tuleeko karenssi jos en jatka?

Vierailija
23.08.2017 |

Olen todella ahdistavassa työsuhteessa tällä hetkellä, viimein tämä määräaikaisuus on loppumassa.. Olen unelmoinut pitkään, että pääsen kyseisestä työpaikasta, työkavereista ja pomosta eroon. Nyt kuulin, että työsuhteeni jatkuisi tässä nykyisessä paikassa määräaikaisen jälkeen, ja olen nyt ihan paniikissa voinko kieltäytyä tuosta jatkosta ilman karenssia? Eli onko jatkosta kieltäytyminen määräaikaisen jälkeen sama TE-toimiston silmissä kuin TE-toimiston ehdottomasta työstä kieltäytyminen..

En ole koskaan saanut karenssia, ja mietin kulkeeko tällaisessa tapauksessa tieto jotenkin automaattisesti työnantajalta TE-toimistoon jos sanon etten halua jatkaa? En haluaisi menettää mielenterveyttäni, mutta en haluaisi menettää työttömyysturvaakaan pahimmassa tapauksessa kolmeksi kuukaudeksi.

Olisi ollut vaan niin paljon helpompi, jos työnantaja ei olisi tarjonnut jatkoa. Ja jos työnantaja olisi pyytänyt esim haastatteluun jatkoa ajatellen, olisin voinut tahallani pilata haastattelun tms. Nyt tuntuu, että minut on väkisellä valittu jatkoon kysymättä mitään. Siksi tulin tähän työpaikkaan ja koeajan jälkeen jäin, kun ajattelin että kestän tämän lyhyen pätkän..

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvite perustella mitenkään mitä suunnitelmia sinulla on.  Esim. jatko-opintoja tms.....

Vierailija
42/48 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se näin mene ??

Määräaikainen loppuu silloin, kun on sovittu.

Mahdollinen jatko on uusi työsopimus, jossa uudet ehdot.

Karenssia ei pitäisi tulla ensimmäisestä, mutta juuri siihen etsin vastausta, voiko tulla, jos jatkosta ei päästä sopimukseen eli jos esim. kieltäytyy jatkamasta samoilla ehdoilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"TE-toimisto tarjoaa sinulle työtä tekemällä työtarjouksia. Myös työnantaja voi tarjota sinulle työtä suoraan. Työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden määräaikaiseen menettämiseen."

Tulee siis tarjous ja pitää hakea. Mutta ei kai se ole varmaa, että päästään ehdoista sopimukseen? Jos palkkapyyntö on vaikkapa 37 000 eur/kk    ;-).

Vierailija
44/48 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen tapa ilmoittaa. Meillä kyllä aina määräaikaisilta kysytään halukkuutta jatkoon. Itse käsittäisin, että ei tule karenssia. Määräaikaisuus on määräaikaisuus, eikä sen loppuminen sitouta työntekijää jatkamaan työsuhteessa. En kyllä valitettavasti ole varma...

t. hr

Mä olen varma, näin se menee. Määräaikaisuus kun loppuu niin jatko ei sido työnantajaa eikä työntekijää. Älä kerro työkkärissä, että jatkoa olisi ollut tiedossa. Töissä sano, että tuli muita suunnitelmia.

Vierailija
45/48 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun määräaikainen loppuu niin todistukseen kuuluu tulla "päättymisen syy: määräaikaisuus". Ja tämä näytetään tuökkäriin. Ja ei tule karenssia.

Jos siinä lukee jotakin muuta, niin työnantaja on mulkku ja sinun tulee vaatia häntä korjaamaan se. Siihen ei todellakaan kuulu laittaa mitään "tarjosimme jatkoa mutta kieltäytyi omasta syystä'.

Vierailija
46/48 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua missä yhteydessä se kieltäytyminen tulisi esiin? 🤔 Työsuhteen päättymisen syy on määräaikaisuus, simple as that. Mullekin on tarjottu jatkoa tai jopa vakkaripaikkaa muutamasta paikasta enkä ole ottanut vastaan. Edelleen näissä tapauksissa työsuhteen päättymisen syy sama: määräaikaisuus.

Vierailija
47/48 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia tulee ei voi millään siltä välttyä! Sorge. jatka vaan töitä vaikkei työkaverit ole mistään kotoisin. 

Vierailija
48/48 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät kyllä syömättä ja juomatta pitkiä aikoja.       Ei sun tarvitse jatkaa.      Ota elämäntavaksi tosi halvalla eläminen.      Perehdy vaikka miten ihmiset ovat tulleet toimeen nälkävuosina niin selviät mainiosti etkä menetä ylpeyttäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä