Miten auton myyminen tapahtuu?
Ja ei saa nauraa. EN ole koskaan ostanut/myynyt auto. Tämän nykyisen auton omistajuus tuli "perintönä" miehelle ja minulle.
Eli olemme molemmat omistajia trafin sivuilla, kumpikaan ei ole haltija, vaan omistajat. Mies on verovelvollinen ja minä olen ostanut vakuutuksen.
Nyt olen menossa vaihtamaan autoa. Tarvitsenko miehen mukaan? On siis töissä ja minulla olisi aikaa yksin käydä hoitamassa kaupat (pidemmällä). Tarvitsenko siihen miestä? Miten se vaihto prosessi tapahtuu? Tai miten kauan siinä menee? Ne varmaan ajaa autoni tai jotain? Ja tutkii huoltokirjan.. Mitä muuta?
Kiitti avusta, oon ihan uuno näissä asioissa. Ikinä edes käynyt autoliikkeessä.... :D
Kommentit (24)
Autokaupan myyjä on sitä varten, että hän palvelee.
Vierailija kirjoitti:
Autokaupan myyjä on sitä varten, että hän palvelee.
No en nyt ihan niin tyhmä ole, mutta en haluaisi ajaa 400km, jos puuttuu asioita tai en voi yksin myydä autoa tms. AP
Tapahtuu täyttämällä rekisteriotteen ilmoitusosaan molempien tiedot ja allekirjoitukset. Sen sitten annat ostajalle.
Kannattaa pyytää myös jonkinlainen kauppakirja josta tarvittaessa selviää että olet auton myynyt (jotkut kekkulit saattaa venyttää sen auton rekisteröimistä itselleen). Mutta jos kerran liikkeeseen olet myymässä niin todennäköisesti tekevät sellaisen ihan normaalisti pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuu täyttämällä rekisteriotteen ilmoitusosaan molempien tiedot ja allekirjoitukset. Sen sitten annat ostajalle.
Kannattaa pyytää myös jonkinlainen kauppakirja josta tarvittaessa selviää että olet auton myynyt (jotkut kekkulit saattaa venyttää sen auton rekisteröimistä itselleen). Mutta jos kerran liikkeeseen olet myymässä niin todennäköisesti tekevät sellaisen ihan normaalisti pyytämättäkin.
Entä jos mulla ei ole sitä rekisteriotetta? Voiko sen tehdä sähköisesti? Meillä on rekisteriote, mutta sen on vanhan omistajan nimellä ja uutta emme tilanneet. Teimme omistajanvaihdoksen netissä Trafin sivuilla..
Ap
Molempien omistajien allekirjoitus tarvitaan tai valtakirja toiselta.
Myyjä luultavasti katsoo auton paperit ja huoltokirjan ja ajaa sillä pienen lenkin. Rehellinen ihminen toki kertoo myyjälle, jos autossa on jotain häikkää... Myyjä kertoo sitten sinulle paljonko autosta hyvitetään. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole. Senkun menet autokauppaan.
Hyvä neuvo: älä myy autoliikkeen kautta, vaan myy itse. Autoliikkeet ei maksa autosta käytännössä mitään. Me tarjottiin kerran autoa liikkeen ostettavaksi, lupasivat 500€. Ei suostuttu, vaan laitettiin itse nettiin myyntiin, meni muutama viikko ja saatiin kaupaksi 2000€:lla.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä luultavasti katsoo auton paperit ja huoltokirjan ja ajaa sillä pienen lenkin. Rehellinen ihminen toki kertoo myyjälle, jos autossa on jotain häikkää... Myyjä kertoo sitten sinulle paljonko autosta hyvitetään. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole. Senkun menet autokauppaan.
Joo, toi on kyllä aikas uusi auto. 50t ajettu, eli ei vikoja ja juuri katsastettu. En nyt sen enempää osaa kertoa... Mutta mietin noita paperia asioita enemmänkin, eli mitä tartten mukaan vai hoituuko kaikki sähköisesti ilman tuota toista omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo: älä myy autoliikkeen kautta, vaan myy itse. Autoliikkeet ei maksa autosta käytännössä mitään. Me tarjottiin kerran autoa liikkeen ostettavaksi, lupasivat 500€. Ei suostuttu, vaan laitettiin itse nettiin myyntiin, meni muutama viikko ja saatiin kaupaksi 2000€:lla.
Mä vaihdan tuon auton isompaan. Olen puhelimitse ollut yhteydessä ja hyvittävät juuri sen summan mitä oltiin ajateltu. ja sen takia heti aamusta sinne ajelen.. En vain näistä papereista tiedä yhtään mitään. :( Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhelimitse ollut yhteydessä ja hyvittävät juuri sen summan mitä oltiin ajateltu
Selvästi ajattelitte sen alakanttiin, sillä totta kai autoliike lupaa vähemmän kuin auton todellinen arvo, jotta voi sitten panna omansa päälle kun myy eteenpäin. Mutta omapa on asianne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhelimitse ollut yhteydessä ja hyvittävät juuri sen summan mitä oltiin ajateltu
Selvästi ajattelitte sen alakanttiin, sillä totta kai autoliike lupaa vähemmän kuin auton todellinen arvo, jotta voi sitten panna omansa päälle kun myy eteenpäin. Mutta omapa on asianne.
No en tiedä. Jotkut on myynyt tuota auto 9500e, mutta noita on ihan kamalasti myynnissä. Suurin osa on myynnissä n. 7500-8000e. Itse saimme tuon auton ilmaiseksi. Tämä auto vaatii vähän maalia ja yhden korjauksen (ulkonäkö kärsinyt) ja laskimme että siihen menisi omaa rahaa 1000-2000e, mutta autoliike kun tekee itse, saa se sen halvemmalla. Tarjosivat tuosta 7000e. Joka on mun mielestä ihan hyvä summa, kun ottaa huomioon korjaukset ja että en ole maksanut siitä mitään. Haluan vain vaihtaa tämän isompaan. Ja maksan väliä vain muutaman satasen. Fair enough.
Kun olet jo aiemmin ollut liikkeseen yhteydessä, niin soitapa uudestaan ennen kuin lähdet ja kysy mitä tarvitset mukaan. Tarvitaanko valtakirja mieheltä ja miten rekisteröinti autoliikkeen nimiin tehdään. Nykyään nuo ilmoitukset ja muut kun tehdään sähköisessä muodossa. Yksityiselle myydessä pitää käsittääkseni luoda jokin varmenne rekisteröintiä varten...
Rekisteriotteen ilmoitusosan saa katsastuskonttorista,välttämätön.Autoliikkeessä myyjä neuvoo kaiken ja autosihteeri tekee kaikki paperit.
Paperit mukaan ja katsastusko ttoriin. Helppoa. Omistaja ja myyjä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olet jo aiemmin ollut liikkeseen yhteydessä, niin soitapa uudestaan ennen kuin lähdet ja kysy mitä tarvitset mukaan. Tarvitaanko valtakirja mieheltä ja miten rekisteröinti autoliikkeen nimiin tehdään. Nykyään nuo ilmoitukset ja muut kun tehdään sähköisessä muodossa. Yksityiselle myydessä pitää käsittääkseni luoda jokin varmenne rekisteröintiä varten...
Joo niin me tehtiin kun "ostettiin" tuo auto. Ja mietin että onnistuuko liikkeessä myös.. lain mukaan ainakaan sitä paperista ei tarvitse kuljettaa mukana. Ap
Valtakirja on!
Hitto jos ei se vaihtaminen onnistu niin ostan sitten vaikka rahoituksella ja myyn itse tuon auton joskus toiste :D pakko vain saada se tilavampi auto ja tuo myytävä on just eikä melkein täydellinen!
Neuvokaa tätäkin aloittelijaa! Olen ehkä myymässä liikennekäytöstä poistetun auton. Mitä asiakirjoja tarvitaan? Tärkeintä olisi ettei tule mitään sakkoja tai muuta jos ostaja törttöilee ja ajaa liikennekäytöstä poistetulla, katsastamattomalla autolla.
Ja mies vielä uunompi. Ei ole myöskään koskaan omistanut autoa tai hoitanut mitään autoihin liittyviä asioita/papereita. AP