Miten auton myyminen tapahtuu?
Ja ei saa nauraa. EN ole koskaan ostanut/myynyt auto. Tämän nykyisen auton omistajuus tuli "perintönä" miehelle ja minulle.
Eli olemme molemmat omistajia trafin sivuilla, kumpikaan ei ole haltija, vaan omistajat. Mies on verovelvollinen ja minä olen ostanut vakuutuksen.
Nyt olen menossa vaihtamaan autoa. Tarvitsenko miehen mukaan? On siis töissä ja minulla olisi aikaa yksin käydä hoitamassa kaupat (pidemmällä). Tarvitsenko siihen miestä? Miten se vaihto prosessi tapahtuu? Tai miten kauan siinä menee? Ne varmaan ajaa autoni tai jotain? Ja tutkii huoltokirjan.. Mitä muuta?
Kiitti avusta, oon ihan uuno näissä asioissa. Ikinä edes käynyt autoliikkeessä.... :D
Kommentit (24)
> myymässä liikennekäytöstä poistetun auton.
Katsastuskonttori neuvoo.
Me tulimme ostaneeksi paperittoman auton. Paalauskuntoinen se on. Mutta on ongelma, että emme voi rekisteröidä sitä itsellemme. Voi olla vaikea myös viedä romuttamolle, koska emme ole virallisia omistajia. Jälkikäteen selvisi, että myyjä ei ollut omistaja. Myöskään henkilö, joka oli myynyt auton meidän myyjällemme, ei ollut auton omistaja. Auton viimeisintä 'omistajaa' emme ole tavoittaneet. Enkä ehkä haluaisikaan, vaikuttaa sen verran epämääräiseltä tyypiltä. Poliisi vienyt kilvet. Autosta on verovelkaa.
Siellä se auto pihallamme seisoo. Käy ja kukkuu.
Auton omistussuhteen siirto on mahdollista tehdä sähköisesti. Vaatii rekisteröitymisen.
Pulma voi olla, ojentaako shekin/painaako tilisiirron entteriä ennen vai jälkeen, kun myyjä on painanut entteriä myynnin osalta.
Auton myyminen onnistui hyvin! Auto vaihtoon, loppumaksu autoliikkeen tilille, kuitin näyttö ja sähköisesti hoidettiin vakuutukset ja trafi asiat kuntoon :) Eikä tarvinnut miestä ollenkaan, kun olin merkitty omistajaksi. Nyt on uusi auto alla ja ensi kerralla osaan hoitaa asiat jopa :D Kiitti kaikille!
Autoon pitää hommata siirtokilvet ja vaikka Trafin sivuilla käydä ottamassa se takasi liikennekäyttöön ennen ku sillä ajetaan mihinkään