Onko lapsen syntymäkuukaudella mitään väliä?
Mitä mieltä olette, kannattaako yrittää laskettua aikaa ennemmin alku- kuin loppuvuoteen?
Vaikuttaako lapsen elämään?
Tiedän, idioottimainen kysymys, mutta kysyn silti.
Kommentit (28)
En yrittänyt ajoittaa mutta kevätvauva oli helppo. Ei tarvinnut pientä pukea paljoa että päästiin ulos. Itselle oli ihanaa kun hormonihöyryissä oli yksinkertaista lähteä lapsen kanssa liikkeelle. Vauva köllötti vietin päällä ja itse sai nauttia kesästä. Yövalvomiset oli vähemmän tuskaisia kun oli valoisaa.
Syksyllä alkoi illat sopivasti pimetä kun vauvalle piti opettaa päivärytmiä. Seuraavana keväänä sitten tuli ensiaskelten vuoro ja olihan se mahtavaa että pääsi lapsen kanssa heti myös ulos kävelemään.
Itse olen kesällä syntynyt ja minulle oli helpotus ettei tarvinnut pitää kaverisynttäreitä. Sukulaiset riitti.
Meillä on toukokuussan syyskuussa ja marraskuussa syntyneet lapset. Menestyvät koulussa suunnilleen yhtä hyvin, eivät jää harrastuksissa muiden jalkoihin ja jokaisen vauva-aika on ollut yhtä helppoa (pesukone - tuo äidin pelastus!).
Kyllä meillä oli pojalle haittaa kun on syntynyt joulukuussa ja oli alkuvuodesta syntyneitä luokan kolleja paljon pienempi ja siksi kiusattu. Ei auta että on nykyisin 185 cm, myöhemminhän se tasoittuu mutta kyllä vuosi voi vaikuttaa kehitysvaiheissa ja koulun aloituksessa paljonkin jos verrataan vaikka keskitason oppilaita.
Poikien harrastuksissa missä vaaditaan voimaa ja kokoa, voi syntymäkuukaudelka olla merkitystä. Vuodessa kehittyy ja kasvaa paljon, voi olla että esim jaljapallossa tai jääkiekossa, joissa joukkueet muodostetaan syntymävuoden mukaan, loppuvuonna syntyneet voivat jäädä joskus alkuvuonna syntyneiden jalkoihin, erityislahjakkuudet on sitten erikseen.
Meidän joulukuussa syntynyt (laskettu aika tammikuussa) tuskaili ysiluokalla sitä, kun hän oli täyttänyt juuri 15v, ja piti tehdä suuria tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä, eli valita, mihin kouluun hakee peruskoulun jälkeen. Hänellä oli ja on edelleen muutamia n. 1 kk nuorempia kavereita, joilla oli vielä vuosi aikaa miettiä sitä asiaa.
Vuoden oli siinä koulussa, mihin pääsi, ja vaihtoi sitten koulua. Meni sellaiseen kouluun, jota ei tullut ajatelleeksikaan ysiluokalla.
Toisaalta, joulukuussa syntyneen pikkusiskoni tammikuussa syntynyt kaveri ihmetteli, miksi siskoni pääsi kouluun vuotta aikaisemmin kuin hän.
Sanoisin siis, että jos voit valita, ei joulukuu, eikä tammikuu. Kevät ja kesä ovat oikeastaan parhaita, koska lapsen ikä osuu siihen ikäluokan keskivaiheille. Siitä se keskinkertaisuus sitten lähtee.
Olen syntynyt joulukuun lopulla ja ollut ihan alusta asti aina luokan parhaita ellen paras. Niin että en usko, että vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä, että lapsi pääsee baariin viimeisenä, ei ole mitään väliä.
Ennemmin olisin huolissani siitä, miten pärjäisi ensimmäisinä vuosina koulussa, jos olisi joulukuun lapsi.
Niin ja tiedän, ettei välttämättä asia mene, kuten suunnittelee. Silti tätä hölmönä pohdin, kun lapsenteko alkaa olla ajankohtaista nyt tai ainakin parin vuoden sisään.
Ap
Ei, paitsi jos uskot horoskooppeihin tai jotain.
Mun piti syntyä 15.1. (kauris), mutta synnyin 25.1. ja näin on paljon parempi. Oon oma outo, mutta ystävällinen itseni.