Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teen Suomesta käsin töitä toiseen pohjoismaahan, olenko suomalaisen työttömyysturvan piirissä?

Vierailija
22.08.2017 |

Jos olen siis ihan palkkatöissä vaikka norjalaisessa firmassa mutta osoitteeni ja tosiasiallinen työpisteeni on edelleen Suomessa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaista on. Vähän pelkään että kauhean monella ei ole tällaisesta kokemusta. :)

Ap

Vierailija
2/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu siitä, mihin maksat/sinusta maksetaan verot ja henkilösivukulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntö on, että jos asut Suomessa vakinaisesti, kuulut Suomen sosiaaliturvaan ja voit saada Kelan etuuksia.

Vierailija
4/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu siitä, mihin maksat/sinusta maksetaan verot ja henkilösivukulut.

Onko sinulla veikkauksia miten se voisi mennä? En tiedä onkohan ylipäänsä olemassa lainsäädäntöä ja käytäntöä tällaiseen kun varmaan aika harvinainen tilanne. Luulen, että yleensä tällainen tehdään yrittäjänä mutta en jaksaisi lähteä siihen.

Vierailija
5/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos firma on rekisteröitynyt työnantajaksi myös Suomeen silloin se maksaa verot palkastasi Suomeen ja kuulut Suomessa työttömyysturvan piiriin. Jos firma ei rekisteröidy työnantajaksi Suomessa, maksat itse palkasta kaikki sivukulut edelleen Suomeen ja edelleen kuulut Suomen sosiaaliturvan ja työttömyysturvan piiriin. Näin väittäisin, mutta nämä on vähän henkimaailman asioita. Kannattaa etsiä kirjanpitofirma, joka osaa kertoa miten nuo menee. Verovirastossa eivät tiedä näistä, tulee eri vastaus aina eri henkilöltä. Joka tapauksessa työttömyysturva tulee siitä maasta johon maksat verot ja väittäisin että se on yksiselitteisesti Suomi.

Vierailija
6/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset työttömyysturvaa?

Vierailija
7/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos firma on rekisteröitynyt työnantajaksi myös Suomeen silloin se maksaa verot palkastasi Suomeen ja kuulut Suomessa työttömyysturvan piiriin. Jos firma ei rekisteröidy työnantajaksi Suomessa, maksat itse palkasta kaikki sivukulut edelleen Suomeen ja edelleen kuulut Suomen sosiaaliturvan ja työttömyysturvan piiriin. Näin väittäisin, mutta nämä on vähän henkimaailman asioita. Kannattaa etsiä kirjanpitofirma, joka osaa kertoa miten nuo menee. Verovirastossa eivät tiedä näistä, tulee eri vastaus aina eri henkilöltä. Joka tapauksessa työttömyysturva tulee siitä maasta johon maksat verot ja väittäisin että se on yksiselitteisesti Suomi.

Joo, voin kuvitella millainen sekamelska olisi koittaa selvittää tätä virastoista...

Siinä mielessä tätä asiaa olisi vaikeaa esitellä työnantajille.

Että jos noin haluaa tehdä niin olisikohan sitten tosiaan edessä yrityksen pystytys. Se taas muuttaisi monia asioita, esimerkiksi mahdollista työttömyyttä.

Vierailija
8/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennä hieman kirjoitti:

Mihin tarvitset työttömyysturvaa?

Mietipä sitä niin

Vierailija
9/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, voin kuvitella millainen sekamelska olisi koittaa selvittää tätä virastoista...

Että jos noin haluaa tehdä niin olisikohan sitten tosiaan edessä yrityksen pystytys. Se taas muuttaisi monia asioita, esimerkiksi mahdollista työttömyyttä.

Toimisiko tässä tilanteessa ns. kevytyrittäjyys. Esim. Ukko.fi?

Vierailija
10/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimisiko tässä tilanteessa ns. kevytyrittäjyys. Esim. Ukko.fi?

Kyllähän se noin periaatteessa voisi toimia. Toki olisin mieluummin oikeassa työsuhteessa ja ottaisin sen tuoman turvan mutta ei tuokaan olisi mahdoton vaihtoehto.

Vierailija
11/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuo mitenkään harvinainen tilanne ole. Luonnollisesti kuulut Suomessa asuvana asumisperusteisesti työttömyysturvan piiriin (Kela, työttömyyskassa). Verot ja työnantajamaksut ovat tästä erillinen asia. Jos ulkomaiselle työnantajalle ei muodostu kiinteää toimipaikkaa tai se ei rekisteröidy vapaaehtoisesti työnantajarekisteriin, joudut hakemaan ennakkoverot itse verotoimistosta. Verohallinnon sivuilta löytyy kysymys ja vastauspalsta. Hae vaikka "ulkomainen työnantaja" haulla.

Vierailija
12/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työttömyysturva tulee siitä maasta johon maksat verot ja väittäisin että se on yksiselitteisesti Suomi.

Se ei ole mitenkään yksiselitteisesti Suomi, sillä melko usein ja esimerkiksi kaikkien Pohjoismaiden kohdalla Suomessa asuva ihminen, jolle ulkomailta maksetaan palkkaa tai palkkiota, saa ihan itse päättää, kumpaan maahan maksaa veron näistä tuloista.  Minä esimerkiksi saan palkkiotuloja USAsta ja Briteistä ja Ruotsista ja jokaisesta olen joutunut valitsemaan, maksanko verot sinne vai Suomeen ja jos (tai mun tapauksessa, kun) olen päättänyt maksaa ne Suomeen, olen joutunut erikseen toimittamaan sinne toiseen maahan todistuksen siitä, että maksan ne tänne.  Valinta tehdään tietysti sillä perusteella, missä kuvittelee olevansa silloin kun nauttii näiden tulojen perusteella mahdollisesti kertyvää sosiaali-, työttömyys- tai eläketurvaa.

Vierailija
13/13 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia etenkin näistä parista vikasta kommentista. Hyödyllistä tietoa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän