Osaisiko joku tulkita, mitä muistisairas mummoni tarkoittaa?
Olimme äskettäin puhelimessa ja olen menossa kylään huomenna. Kysyin voinko tuoda jotakin, niin mummo vastasi kalsuunia. Sukulaiset kysytty läpi eikä kukaan ymmärrä, yksi mietti Voisikohan tarkoittaa kalakukkoa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko mummo uudet kalsongit?
Tämä se varmasti on, tuli heti tunne, että tämä! Kiitos! Ap
Oma dementoitunut mummoni toivoi aina tuliaisiksi hoitokotiin laamapaitaa ja uusia vaaleanpunaisia kalsonkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen uunijuusto, mummo muistaa uunin. On ainakin vanhojen ihmisten herkkua.
No voi, mummi kyllä tykkäsi uunijuustosta. Teki sitä aina minullekin kun olin lapsi. Miten tässä muuttua ternimaidoksi.. Ap
Saahan sitä kaupasta, ainakin "Riitan herkku" valmistaa (leipäjuusto )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen uunijuusto, mummo muistaa uunin. On ainakin vanhojen ihmisten herkkua.
No voi, mummi kyllä tykkäsi uunijuustosta. Teki sitä aina minullekin kun olin lapsi. Miten tässä muuttua ternimaidoksi.. Ap
Saahan sitä kaupasta, ainakin "Riitan herkku" valmistaa (leipäjuusto )
Leipäjuusto ja uunijuusto on ihan eri asioita.
Voiko muistisairas piirtää kuvan, jos sanat on hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ternimaitoa saa pakastealtaasta, maksaa jotain 5 e litra.
Kalsuuni on tietysti kalsarit, kalsongit.
Vierailija kirjoitti:
Voiko muistisairas piirtää kuvan, jos sanat on hukassa?
Ei. Yleensä ensimmäinen merkki muistisairaudesta on se, että ihminen ei osaa enää piirtää kellotaulua tai kuvaa mallin mukaan, siis tyyliin edes puolisuunnikasta. Jostain syystä muistisairaudet vaikuttaa usein juuri näkökeskukseen ensimmäisenä. Muistitesteissä on siksi juuri noita piirtämistehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ikävä asenne joillakin, että ei tarvi välitä mummon pyynnöistä tai puheista yhtään mitään kun ei se mitään ymmärrä.
Sinulla ei ilmeisesti ole itselläsi muistisairaita omaisia etkä tiedä, millaista se on, kun muistisairas saa milloin mitäkin päähänpistoja ja hänelle kissojen ja koirien kanssa etsitään eksoottisia mausteita ym. tuotteita - ja sitten kun ne hänelle viedään, hän silmät kirkkaina ihmettelee että miksi tämmöistä toit, en minä ole pyytänyt... Ja sitten ne viemiset löytyvät kaapeista avaamattomina ja vanhentuneina. Omalla äidilläni on jokin pakkomielle kaakaojauheesta, viimeksi käydessäni löysin kaapeista 8 pakettia ja silti hän pyytää sitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyisin mummolta uudestaan että mitähän mahdat tarkoittaa, kalakukkoako tms? Vähän ikävä asenne joillakin, että ei tarvi välitä mummon pyynnöistä tai puheista yhtään mitään kun ei se mitään ymmärrä. Voi toki hyvin olla että ei muista tai ymmärräkään,mutta on muistisairailla niitä "kirkkaitakin" hetkiä välillä ja ikävää jos silloin mummolle ei vastata. Ei siinä mitään menetä jos kysyy,kyllä sen huomaa sitten jos mummo puhuu ihan höpöjä. :)
Tarkoitat varmaan minua. Niin, itselläni ei ole kokemusta muistisairaista, mutta äkkiseltään ajattelisin että jos se pyyntö ei ole selvä ja helppo toteuttaa, niin ennemmin veisin niitä mistä tiedän kyseisen henkilön pitäneen silloin joskus. Itse olisin osannut sanoa monta tykättyä esim. ruokaa, ennen kuin olisin ruvennut miettimään kalkkitabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli mieleen calzone, olisiko mummo mahtanut saada sitä lähipizzeriasta tai -kaupasta? Mutta älä ota asiaa niin vakavasti, koska mummo ei enää huomenna muista mitä on pyytänyt.
Sehän se varmaan, minun pappani puhui pimpsasta kun tarkoitti pitsaa, eikä edes ollut mitään muistisairautta silloin.
Juu ei, en usko vanhuksen toivovan juuri calzonea.
Minä kysyisin mummolta uudestaan että mitähän mahdat tarkoittaa, kalakukkoako tms? Vähän ikävä asenne joillakin, että ei tarvi välitä mummon pyynnöistä tai puheista yhtään mitään kun ei se mitään ymmärrä. Voi toki hyvin olla että ei muista tai ymmärräkään,mutta on muistisairailla niitä "kirkkaitakin" hetkiä välillä ja ikävää jos silloin mummolle ei vastata. Ei siinä mitään menetä jos kysyy,kyllä sen huomaa sitten jos mummo puhuu ihan höpöjä. :)