Osaisiko joku tulkita, mitä muistisairas mummoni tarkoittaa?
Olimme äskettäin puhelimessa ja olen menossa kylään huomenna. Kysyin voinko tuoda jotakin, niin mummo vastasi kalsuunia. Sukulaiset kysytty läpi eikä kukaan ymmärrä, yksi mietti Voisikohan tarkoittaa kalakukkoa.
Kommentit (32)
Kannattaako tuota nyt ottaa niin vakavasti. Ehkä se on mitä sattuu, ja muussakaan tapauksessa mummo ei enää muista edes toivoneensa. En nyt tarkoita mitenkään loukata ketään. Miettisin ehkä vain jotain viemistä mikä saattaisi olla tuttua mummon historian tuntien, joku kai osaa sanoa mistä on joskus tykännyt, esim. se kalakukko.
Kalsiumia? Ehkä kysyisin siltä mummolta. Tai olisin heti kysynyt.
Tulee tuosta sanasta mieleen vain klasuuli mutta tuota mummo ei varmastikaan tarkoittanut.
Minulle tuli mieleen calzone, olisiko mummo mahtanut saada sitä lähipizzeriasta tai -kaupasta? Mutta älä ota asiaa niin vakavasti, koska mummo ei enää huomenna muista mitä on pyytänyt.
Uutta pahamaineista venäläistä krokodiiliäkin vahvempaa huumetta. Kiikkustuolikin vaikuttaa aivan kuin se olisi viritetty ja aika ei tule pitkäksi.
Kysyisin varmaan tarkennusta mummolta itseltään, ja jos hän ei enää muista koko toivetta, veisin ainakin sen kalakukon :)
Vierailija kirjoitti:
Olimme äskettäin puhelimessa ja olen menossa kylään huomenna. Kysyin voinko tuoda jotakin, niin mummo vastasi kalsuunia. Sukulaiset kysytty läpi eikä kukaan ymmärrä, yksi mietti Voisikohan tarkoittaa kalakukkoa.
"kalsooni" on somaliaa ja tarkoittaa "luottamusta"
Ei ole helppo tulkita, Isäni puhui ruodoista, kun tarkoitti kalaa, eli muutenkaan isäni ja äitini haudanneeni täytyy jättää tietyt asiat vaan ratkaisematta, pidä vaan muuten huolta
Tarvitseeko mummo uudet kalsongit?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli mieleen calzone, olisiko mummo mahtanut saada sitä lähipizzeriasta tai -kaupasta? Mutta älä ota asiaa niin vakavasti, koska mummo ei enää huomenna muista mitä on pyytänyt.
Mullakin tuli tämä mieleen, mutten usko, että mummi olisi pizzeriassa koskaan edes käynytkään 😁!
Ja muille jotka ehdottavat kysymistä, niin useinkaan mummi ei saa sanottua sitä mitä tarkoittaa. Sanat ovat hukassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mäkin veikkaan kalsiumia
Ja se on ehkä joku hetkellinen päähänpisto kysyttäessä, sitten ihmettelee saadessaan että mitä varten tätä tuotiin. Edelleen ehdotan sitä jotain vanhaa herkkua, ehkä se herättäisi jotain miellyttäviä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko mummo uudet kalsongit?
Tämä se varmasti on, tuli heti tunne, että tämä! Kiitos! Ap
Minulle tulee mieleen uunijuusto, mummo muistaa uunin. On ainakin vanhojen ihmisten herkkua.
Kalkkitabletteja mummu luultavimmin haluaa. Olisiko merkki Calsor tai Calsichew. Asuuko mummisi hoitolaitoksessa? Jos, niin pirautapa hänen omahoitajalleen, niin hän osaa kertoa, mitä tablettimerkkiä hän käyttää. Jos hän asuu edelleen kotona, niin hänellä käy melko varmasti kotisairaanhoito tai kotipalvelu. Näiltäkin saattaisit saada opastusta tulkita mummin toive.
PS Älä unohda viedä jotain hyvääkin. Ei mummin suu ole tuohesta! Isotätini ilahtui kesäisin, kun vein mennessäni mansikka- tai muun marjarasian, talvisin namuspussin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen uunijuusto, mummo muistaa uunin. On ainakin vanhojen ihmisten herkkua.
No voi, mummi kyllä tykkäsi uunijuustosta. Teki sitä aina minullekin kun olin lapsi. Miten tässä muuttua ternimaidoksi.. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kalkkitabletteja mummu luultavimmin haluaa. Olisiko merkki Calsor tai Calsichew. Asuuko mummisi hoitolaitoksessa? Jos, niin pirautapa hänen omahoitajalleen, niin hän osaa kertoa, mitä tablettimerkkiä hän käyttää. Jos hän asuu edelleen kotona, niin hänellä käy melko varmasti kotisairaanhoito tai kotipalvelu. Näiltäkin saattaisit saada opastusta tulkita mummin toive.
PS Älä unohda viedä jotain hyvääkin. Ei mummin suu ole tuohesta! Isotätini ilahtui kesäisin, kun vein mennessäni mansikka- tai muun marjarasian, talvisin namuspussin.
Mummilla käy kotihoito joka huolehtii kaikki lääkeasiat ja niiden hankinnan joten en usko, että kaikkia tarkoittaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi, mummi kyllä tykkäsi uunijuustosta. Teki sitä aina minullekin kun olin lapsi. Miten tässä muuttua ternimaidoksi.. Ap
maitojauheella saa miltei yhtä hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummilla käy kotihoito joka huolehtii kaikki lääkeasiat ja niiden hankinnan joten en usko, että kaikkia tarkoittaa. Ap
*kalkkia
Ap
Oliko vaikea kysyä mummolta, mitä tarkoittaa?