Miksi miestä täytyy kiittää kotitöistä?
Ihan silläkin uhalla, että nyt saan miessovinistisia vastauksia..
Olen monesti kuullut miehiltä valitusta, että eivät halua tehdä kotitöitä, koska vaimo(ke) ei ylistä tai välttämättä edes kiitä heitä. En ole koskaan kuullut miehen kiittävän naisensa tekemistä kotitöistä. Tosin en tiedä miten pariskunnat vieraitta ollessaan käyttäytyvät. Omakaan mieheni ei kiitä minua kotitöistä enkä minä kiitä häntä. Eikös se ole vähän niin kuin itsestäänselvyys, että kotityöt tehdään? Kiitän kyllä ruuasta ja hän myös kiittää ruuasta, mutta siivoushommat menevät ihan kiittämättä molemmilla.
Nyt sitten yksi työkaveri taas sanoi, että häntä v**uttaa tehdä kotitöitä, kun vaimo ei koskaan kiitä. Kysyin, että kiittääkö hän vaimoaan niistä. Arvaatte varmaan, että vastaus oli kieltävä ja perään selitys: "noku se on sen hommaa muutenkin." Kysyin, että onko sanonut tuon saman vaimolleen. Ei kuulemma, ei uskaltaisi, kun se saattaisi loukkaantua.
Minä kyllä suutuin ja annoin tulla täyslaidallisen palautetta. Ihan uskomatonta. Tiedän, että hänen vaimonsa käy kokopäivätyössä, hoitaa lapset, tekee ruuan ja siivoaa kodin... ja tämä neropatti on sitä mieltä, että vaimon tulisi kiittää ja kehua häntä, kun hän vie roskat!
Kommentit (17)
Tässä ei ollut vaihtoehtoa: "Olen nainen, ja kiitän miestä hänen tekemistään kotitöistä antamalla pesää illalla."
Esimerkki meiltä: Laitoin eilen kotiin päästyäni pesukoneen ja tiskikoneen päälle ja menin takapihalle bikineissä lukemaan naistenlehteä ja juomaan viiniä. Miehen tullessa kotiin pyysin, josko mies tekisi ruokaa kun "minä tässä pyykkään ja tiskaan". Toki mies teki ja kiitti minua omasta suorituksestani. :) Siivosin kyllä myöhemmin keittiön sen ruuanlaiton jäljiltäkin.
"Olen nainen ja keittiöhommien jälkeen mies joutuu vielä hoitamaan makuuhuonehommat."
"Ihan silläkin uhalla, että nyt saan miessovinistisia vastauksia.."
No etpä suinkaan niitä kerjää?
Mulla on ollut 4 vakavampaa suhdetta, yhdessäkään suhteessa kumpikaan ei ole kiittänyt kotitöistä, ne vaan tehdään. Joten en tiedä mistä edes kirjoitat ja oletko keksinyt jonkun mielikuvitusongelman vain jotta pääset riitelemään.
M
Silloin tällöin kiitän ja/tai kehun. Mies tekee aika vähän kotitöitä ja yleensä pyynnöstäni, ei oma-alotteisesti. Mies ei kiitä minua.
N40
Kotitöitä pitää tietysi tehdä ja eihän se kiitos muuta mitään, mutta vaimo ei kyllä koskaan kiitä minua vaikka taidan siivota meille useammin, ruoat teen suurimmaksi osaksi ja kuskaan lapsetkin. Periaate on, että se tekee kuka ehtii, mutta ärsyttää vaimon ratkutus likaisesta kämpästä jos ei olle ehditty siivoamaan. Kyllä minusta on ihan normaalikäytöstä kiittaa toista jos toinen on vaikka imuroinut kämpän poissaollessa.
Mies
No en välttämättä kiitä mutta saatan sanoa "oi kun kiva kun olet imuroinut!" tai vast.
EI meillä ole kummankaan tapana kiittää tai kehua kotitöiden tekemisestä. Yleensä siivotaan yhdessä niin pitäiskö siivouksen lopussa molempien sanoa tyyliin "kiitos rakas kun teit oman osasi kotitöistä" :D
Mies odottaa kyllä kiitosta, kun hyvin harvoin tekee jonkun kotityön. Ei se itekään mua kiitä, ja eipä kyllä ehtis muuta tehdäkään kuin kiitellä, kun meillä minä teen kaiken.
Mielenkiintoista, kyselyn mukaan miehet kiittäisivät naisiaan useammin kuin naiset miehiään tehdystä kotityöstä?
Meillä molemmat tekee kotihommia, emmekä juuri kiittele paitsi erittäin epämiellyttävistä ja vaikeista tehtävistä (hyvin väsyneiden lasten lasten iltatoimet, hajulukon tyhjennys yms.)
On parempi ilmaista vilpitön ilahduksensa lopputuloksesta, kuin varsinaisesti kiittää. Kiittämisestä tulee hieman sellainen vaikutelma, että olisi tehnyt kotityöt ensisijaisesti kumppania palvellakseen.
Meilla molemmat kiittavat toisiaan. Jos esim. olen ollut kotona paivan ja imuroinut, mies kotiin tultuaan huomaa ja kiittaa. Jos mieheni laittaa ruokaa, kiitan. Minusta tuokin on toisen huomioonottamista.
Meillä miestä kuului ylistää puoli vuotta ruoanlaitosta, ja imurointi oli jo niin harvinaista herkkua että menin ihan sanattomaksi. Lasten kanssa herääminen tapahtui yhden kerran, kun oli edellisiltana nyrkkitapellut veljiensä kanssa isänsä perintötavaroista.
Joo, tätä laiskuria olisi varmaan pitänyt kiitellä hengittämisestäkin. Mitään ei tehnyt, koska olin niin kiittämätön.
Ihan käsittämätöntä minkälaisia miehiä naiset puolisoikseen ottaa. Ei miehet ole kiittäny renkaiden vaihdosta, mutta en minäkään tiskikoneen tyhjentämisestä. Yhteisiä kaikki työt. Se tekee kumpi ehtii.
Olipa ankean asenteellinen aloitus. Mieheni kiittää minua toisinaan ihan tavallisista asioista, jotka aina teen. Minunkin pitäisi näin toimia useammin. En esim. koskaan imuroi, mutta voin silti sanoa miehelleni, joka on viikkoimuroinnin taas tehnyt, että kiva kun imuroit. Mieheni ei ole kummoinen kokki. Tuntuu ihan mukavalta, kun hän silloin tällöin sanoo, miten arvostaa sitä, että teen hyvää ruokaa eikä tarvitse eineksiä syödä. Kiitämme puolin ja toisin ja enemmänkin pitäisi.
Turha on sitten kiittämättömien ihmetellä, kun puolisot etääntyvät toisistaan ja kokevat arvostuksen puutetta suhteessaan. Ei pidä jäädä odottamaan, että puoliso tekee jotain ihan ihmeellistä, että häntä voi kiittää. Eikä tämä ole mikään sukupuolikysymys. Parisuhdetyytyväisyys on lopulta aika pienistä, arkisista ja yksinkertaisista asioista kiinni. Aina pitäisi tarttua tilaisuuteen, kun on syytä kehua tai kiittää omaa rakasta. Kiitollisuus tunteena ennustaa parhaiten omaakin onnellisuutta. Jotkut vain eivät osaa koskaan arvostaa sitä, mitä heillä jo on.
Tässä ei ollut vaihtoehtoa: "Olen nainen, ja kiitän miestä hänen tekemistään kotitöistä, kuten hänkin kiittää minua."
Taas tällainen asenteellinen aloitus ja kysely. Jos SINÄ et ole kuullut kenenkään miehen kiittävän naista kotitöistä, se ei suinkaan tarkoita, etteikö niin tapahtuisi. Yllätys sinulle?