Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä "ihmettelee" ja suoraan nälvii meitä loman vietostamme. Vähän sama kuin aloitus täälläkin "en ymmärrä kaverini lomanviettoa"!

Vierailija
18.08.2017 |

Ystäväni, ikäiseni nainen, on omasta mielestään kovasti matkustellut ja internätsionaal persoona. Hän matkustelee toki useamman kerran vuodessa ulkomaille. Ja aina jollain kampanjatarjouksella lennot, sitten erilaisia juna-bussiyhdistelmiä ja halpoja hotelleja. Mitään varsinaista punaista lankaa tai suoraa kiinnostuksen kohdetta hänellä ei ole, kunhan vaan löytää halvalla lennot.

Me taas olemme yhdessä mieheni kanssa löytäneet maan, joka sopii meille loistavasti, ja jossa viihdymme aina. Maa on suuri, siis paljon suurempi kuin suomi, ja olemme matkustaneet siellä kuukausia eri puolill ja eri tavoin.
Niin, sitähän luulisi että jokainen lomailee tavallaan ja niinpäinpois.

Ystäväni, luultavasti tuleva ex-ystävä, jaksaa joka vuosi ja joka kerta ihmetellä suuren ääneen, että miten kummassa joku VOI matkustaan samaan maahan monta kertaa?? Hän ei siis näe mitään ideaa siinä, että joku tutustuisi suuren maan eri alueisiin.
Olen kärsivällisesti yrittänyt vastata hänelle, että meistä on antoisaa vuokrata huvila jostain ja viipyä ne kuukauden - 5 viikon reissut sillä tavalla rentoutuen ja tutustuen maahan.
Mutta ystävä hieman hymähtelee ja kohauttaa olkapäitään, että no joo, voihan sen niinkin ajatella. Ja samalla tulee selväksi että hänen markan sankarimatkailja-reissut on niin paljon hienompia.
En todellakaan kilpaile ystävän kanssa mistään, en edes matkojen seikkaluarvoista, mutta hän kyllä kokee tärkeäksi korostaa omia ylivertaisuuksiaan.
Tämä on alkanut ärsyttää tässä jo pidemmän aikaa. Taidan alkaa viilentämään yhteydenpitoa kokonaan. Sinänsä harmi, sillä olemme olleet ystäviä kauan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen enemmän kaverisi kaltainen matkailija mutta eipä silti tulisi mieleen ihmetellä toisten tapaa matkustella. Tosin ihmettelen kyllä näitä, jotka menevät vaikka pariksi viikoksi aina samaan paikkaan ja käyttävät sen ajan hotellin uima-altaassa makoiluun. Mutta enpä kokisi tässäkään tapauksessa mitenkään tarvetta näpäyttää toisia, varsinkaan jatkuvasti. 

Mikset kysy häneltä suoraan, että miksi hänellä on jatkuvasti tarve ihmetellä teidän tapaa matkustella? 

Enpä nyt tuon takia välejä sentään viilentäisi, olen itsekin kokenut vastaavaa. Jättäisin vain matkustelusta  puhumisen ja sivuuttaisin myös hänen puheensa omista matkoistaan.

Vierailija
2/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se maailmaa pitkinpoikinmatkailu menee vähän hukkaan, jos ei opi sieltä avarakatseisuutta ja kykyä ymmärtää erilaisia ratkaisuja. 

En tajua miksi pitää nälviä toisia ratkaisuista, jos itse tekee toisella tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toisten valintojen arvostelu on junttia. Vaikka olisit joka kerta viikon pakettimatkalla Teneriffalla, sivistynyt ihminen ei sitä paheksuisi mitenkään.

Rasittavan kuuloinen ihminen.

Vierailija
4/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustelin ekana lempimaahani jossa myös nykyään asun, muulloin euroopassa. Joo kyllä ehkä nää ketkä menee pakettimatkalla ja rakastuu maahan vituttaa lievästi, mutta jos kuitenkin ootte matkustellu siellä jne. Niin ensinnäkin mitä v*tun väliä sun ystävän mielipiteellä luulis sun jo aikusena sen oppineen? Teette just niinku tahdotte.

Vierailija
5/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän ihmetyttää että aina mennään Thaimaahan ja sitten vielä valitetaan miten oli liian kuuma ja hajukin kamala.

Vierailija
6/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlaisia kokemuksia. Meillä on miehen kanssa yksi kohde Aasiassa ja yksi Afrikassa, joissa käydään usein ja molemmissa meillä on jo paikallisia ystäviäkin. Noiden kaukomatkojen lisäksi teemme lyhyitä kaupunkireissuja Eurooppaan, joten pääsemme kyllä kokemaan monia eri maita. Pitkät reissut teemme kuitenkin jompaan kumpaan suosikkimaahamme.

Minulla on pari ystävää, jotka jatkuvasti kommentoivat, että TAASKO te meette sinne?!? Ottaa päähän. Varsinkin kun nämä molemmat naiset käyvät pelkästään rantalomilla, joilla eivät tutustu yhtään kulttuuriin, makaavat vain auringossa muiden turistien seassa. Minä en kuitenkaan heille sano, että TAASKO te menette rantalomalle?!?

Vierailija
7/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen enemmän kaverisi kaltainen matkailija mutta eipä silti tulisi mieleen ihmetellä toisten tapaa matkustella. Tosin ihmettelen kyllä näitä, jotka menevät vaikka pariksi viikoksi aina samaan paikkaan ja käyttävät sen ajan hotellin uima-altaassa makoiluun. Mutta enpä kokisi tässäkään tapauksessa mitenkään tarvetta näpäyttää toisia, varsinkaan jatkuvasti. 

Mikset kysy häneltä suoraan, että miksi hänellä on jatkuvasti tarve ihmetellä teidän tapaa matkustella? 

Enpä nyt tuon takia välejä sentään viilentäisi, olen itsekin kokenut vastaavaa. Jättäisin vain matkustelusta  puhumisen ja sivuuttaisin myös hänen puheensa omista matkoistaan.

Samoilla linjoilla. Itse olen kyllä suorastaan iloinen, että niitäkin ihmisiä on paljon joille hyvin riittää se, että  menevät sinne lämpöön makoilemaan pariksi viikoksi uima-altaan reunalla. Jos kaikki matkailijat haluaisivat nuohota läpi tismalleen ja ainoastaan kaikki ne paikat minne itse haluan mennä, niin olisipa siinä taas tungos poikineen. Hyvä vain, että ihmisillä on erilaisia mielenkiinnon kohteita. Ei se sankarimatkailijakaan ikinä saisi halpoja lentoja jos kaikki olisivat aina vaan samoihin kohteisiin matkalla, eikä koskaan minnekään muualle.

Vierailija
8/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Ihan selkeä tuleva ex-kaveri. Anna palaa Ap!

Vierailija
9/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tajusin vasta nelikymppisenä että mun ei tarvitse potea alemmuuden tunneta siitä että matkustan about pari kertaa vuodessa Lappiin ja kerran vuodessa Thaimaahan muutaman muun reissun ohessa. Rakastan molempia paikkoja, molemmat tuntuu omalta kodilta ja rakastan omaa kotiani aivan vietävästi. Joten mikäs siinä! Aiemmin olen aina kokenut olevani jotenkin epämuodikas tai epätrendikäs tai liian vanha ikäisekseni kun ei kiinnosta yhtään reppureissata Intiassa puolta vuotta kahden markan budjetilla. Kauan siinä meni hiffata että jokainen ihminen nauttii erilaisista asioista ja jokaisen omat mieltymykset on ihan yhtä arvokkaita. Toisten pitää koko ajan nähdä ja kokea uutta ja toiset pitää tutuista asioista. Oliskohan vähän sama ero kuin karavaanarilla ja kesämökkiläisellä :) Minä haluan lentää aina suorilla lennoilla vaikka ne maksaisikin enemmän ja kun matkustelen aika paljon, niin haluan myös niin usein kuin mahdollista upgradeta itseni pisteillä tai muuten businekseen. Haluan että on mukavaa, haluan lukea ja maata aurinkolomilla ja kävellä ja samoilla Lapin lomilla. Niin minun sielu ja mieli rentoutuu eikä näin aikuisena kiinnosta enää mitä joku reppureissaajaystävä siitä ajattelee. Tärkeintä on se että jokainen tekee mistä tykkää!

AP:lle hyviä tulevia matkoja, uskon kyllä että ystäväsikin jossain vaiheessa hiffaa ettei kummankaan lomailumuoto ole toista parempi :)

Vierailija
10/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhdessä maassa saa oleilla aika monta kertaa tai kerralla pitkän aikaa, että saa jonkinlaisen käsityksen maan kulttuurista ja sen ihmisistä. Itsekin tykkään mennä useamman kerran samaan paikkaan, esim. parin viikon päästä menen neljännen kerran Lontooseen. Ja ihan olen samassa hotellissakin ollut kerroista kolmesti. Mun mielestä se on tosi kivaa, kun tietää miten ko. paikassa liikutaan, miten hotellissa toimitaan, mistä löytyy mitäkin ym. useimmilla kerroilla saa paikasta paljon enemmän irti. Eka kerta menee usein ihan vaan ihmetellessä. Toki tykkään kerätä myös maapisteitä - olen matkustanut noin 30 maassa - mutta monesti toisella kertaa paikasta saa paljon enemmän irti.

Ymmärrän sinua hyvin. En käsitä alkuunkaan ihmisiä, jotka arvostelevat toisten tapaa elää/lomailla/työskennellä tai mitä tahansa. Kukin tehkööt juuri kuten itse haluaa.

Vierailija
11/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama maa vielä menee, onhan esim Italiassa nähtävää koko elämän ajalle!

Mutta omassa ystäväpiirissä ihmettelen yhtä varakasta ja muuten fiksua paria jotka on lähes 30v olleet samassa talvi- ja kesäkohteessa, samassa hotellissa ja samassa huoneessa. Aina. Puolihoito vähintään ettei tarvitse poistua hotellista! Lisänä huiman spontaanit ruotsinristeilyt pari kertaa vuodessa. Nähtävyyksiäkään eivät ole käyneet katsomassa, pari tuttua ravintolaa käyvät loman aikana. Luulen että niissäkin tarjotaan kotimaisia lihapullia ettei vaan ole liian erikoista:D

Tätä mä en ymmärrä.

Vierailija
12/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama maa vielä menee, onhan esim Italiassa nähtävää koko elämän ajalle!

Mutta omassa ystäväpiirissä ihmettelen yhtä varakasta ja muuten fiksua paria jotka on lähes 30v olleet samassa talvi- ja kesäkohteessa, samassa hotellissa ja samassa huoneessa. Aina. Puolihoito vähintään ettei tarvitse poistua hotellista! Lisänä huiman spontaanit ruotsinristeilyt pari kertaa vuodessa. Nähtävyyksiäkään eivät ole käyneet katsomassa, pari tuttua ravintolaa käyvät loman aikana. Luulen että niissäkin tarjotaan kotimaisia lihapullia ettei vaan ole liian erikoista:D

Tätä mä en ymmärrä.

Jatkan vielä - itsekin siis matkailen samassa maassa monta kertaa - 38 maata ja yli 70 matkaa takana mutta aina pyrimme menemään eri kylään tai kaupunkiin. Pariisissakin olen käynyt 5x vaikken edes pidä siitä:D

Vierailija
13/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talvet paiskii töitä pimeässä suomen talvessa, ajatus "vain altaalla makoilusta" voi olla mitä parhain. Kyse on silloin levosta. Vaikka uima-altaan ympäristö on pieni, se on kuitenkin ERI kuin pieni kotiympyrä. Kaikki kunnia auringolle.

Vierailija
14/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä matkojen arvottamisessa on toki monta luokkaa ja ihan alimmaisena on pakettinatkat, alalajina Turkin massakohteet.

Vaikka yksi työkaverini yritti korostaa kuinka Aurinkomatkoilla on aina saatu niinpal valtavan hyvää palvelua,sain sille muutamalla kysymyksellä ja pikku kommrnteilla tehtyä selväksi, etyäihan samaa massaa ne on kaikki seuramatkat. Kyllä se siitä vähän hiljeni.

Toisaalta en jaksa kyllä näitäkään "olen käynyt Uzbekishtanin ja Tsököshtäniän rajalla" ja "seuraavaksi menen kävellen Kirgisiaan". Kun ne haluaa vaan leuhkia matkojen älyttömyydellä.

Itse lähde aina Aasiaan talvilomalla. Siellä on aina uusia ihania kohteita, edullista ja helppo matkustaa.

Yksi aika juopahtava tuttava menee joka vuosi samaan Kanarian kohteeseen ja samaan hotelliin ja dokailee siellä reusdin. Mahtaa olla henkilökunta iloinen..

Vierailija
15/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ystävättärelläsi on vaikeuksia sisäisten asioidensa kanssa.

Hän kadehtii sinua tai säälii itseään, ettei hänellä ole ketään jonka kanssa samalla tavalla jakaa asioita. Hän niin toivoo että saisi toiselle huonon olon jotta itse tuntisi olevansa jotain, välineenä voi olla materia, tutkinnot tai vaikka matkustelu.

Joskus ystävyydet vaan loppuu. Hyvä kaveri innostaa, huono latistaa.

Vierailija
16/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko surullinen vaikutelma jäi aloitteestasi ap.  Kannattaako kyseistä henkilöä enää tituleerata -ystäväksi-.  Ikävää, että tutut joille kertoo omia asioitaan, luulee, että heillä on jonkinlainen päätösvalta mihin toinen voi matkustaa.  Saahan sitä omia mielipiteitä tuoda keskusteluissa esille, silleen vuorovaikutteisesti, siihen ei kuitenkaan kuulu halveksiva suhtautuminen. 

Vaikuttaa, että toisen valinnat ja niiden väheksyminen olisi molemminpuolista.

Teette molemmat omanlaisia matkoja, joten luulisi siitä matkojen jälkeen riittävän mukavien kokemusten/kommellusten läpikäyntiä keskenänne keskustellen. 

Vierailija
17/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään outoa, että matkakohteita pitää jotenkin arvottaa. Kai nyt jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, että ihmiset toivoo matkoiltaan eri asioita: Joku kaipaa vain aurinkoa, toinen haluaa tutustua eri maiden kulttuuriin, kolmannen tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon maita listaansa jne.

Mikään ei ole oikein tai väärin, ja arvostelu kertoo mun mielestä vain pätemisen tarpeesta.

Vierailija
18/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talvet paiskii töitä pimeässä suomen talvessa, ajatus "vain altaalla makoilusta" voi olla mitä parhain. Kyse on silloin levosta. Vaikka uima-altaan ympäristö on pieni, se on kuitenkin ERI kuin pieni kotiympyrä. Kaikki kunnia auringolle.

Niin, siksipä en koekaan tarpeelliseksi arvostella näitä henkilöitä, vaikka oma elämäni onkin erilaista.Toisilla on raskaampi arki ja lomalla kaipaa vain rentoutumista, kun taas toisilla rentoutuminen voi tarkoittaa aktiviteetteja ym. 

Itse mainitsin kerran eräälle ystävälleni ohimennen mammastani, joka oli juuri tullut pakettimatkoilta. Ystävä alkoi saarnaamaan miten itse ei ikinä voisi kyseisellä tavalla ja kyseiseen kohteeseen matkustaa. Yritin sitten selittää, että tosiaan kyseessä oli 8-kymppinen mammani, jolla varmasti hieman eri intressit kuin hänellä itsellään. Mutta edelleen samanlainen arvostelu jatkoi. Tällä ystävällä oli siis aina tapana heittää samanlaisia kommentteja. Toki nämä voisi vain sivuuttaa mutta en tiedä mitä ystävyyttä sellainen on, jos joutuu jatkuvasti jättämään kertomatta asioista toisen suhtautumisen pelossa. Mielestäni kertoo myös siitä, että toinen ei kunnioita omia valintoja ja omaa tapaa elää.

Vierailija
19/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin reissaan mieluummin aina uusissa maissa ja tutustun uudenlaisiin kulttuureihin ja saan siten uudenlaisia elämyksiä, mutta ymmärrän aivan hyvin sen, ettei oma tyylini sovi kaikille ja joku toinen voi nauttia paljon enemmän lomasta tutussa kulttuurissa - jotkut jopa aina siinä samassa kaupungissa/alueella. Jokainen tyylillään. Pääasia, että se oma tyyli on itselleen oikea, mutta ei se ole ainoa oikea tai oikein mahdollinen kaikille.

Vierailija
20/23 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa omassa mielessään saa tietysti ihmetellä ja kummastella, mutta hyvään käytökseen ei kuulu möläytellä niitä ajatuksiaan toisen matkailusta tjsp.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän