61-vuotias Markku olisi jäämässä vuoden kuluttua eläkkeelle, TE-toimisto tarjosi Markulle kallista koulutusta
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/markku-jaisi-elakkeelle-vu…
Kyllä nyt on todella kovaa työttömyystilastojen siivoamista, kun eläkeiän kynnyksellä olevatkin pitää saada kaikin mahdollisin keinoin työttömyystilastoista pois.
Alkaa koko ajan vain entistä enemmän tuntua siltä, että TE-toimistoissa tehdään vain aivan pähkähulluja ja mielivaltaisia päätöksiä.
Kommentit (94)
Käyttäjä6807 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös täytin kesällä 61 vuotta. TE-toimisto kehoitti menemään työnhakukurssille, jossa siis olisi opetettu, kuinka hakea töihin. En mennyt, vaan ilmoitin, että työt alkavat taas kahden kuukauden päästä. Karenssi tuli.
Mulle kans tarjottiin tuota työnhakukurssia. Ilmoitin, että olen ehtinyt sopia vuokrafirman kanssa kyseiset päivät työpäiviksi. Karenssi tuli. Ei ollut kuulemma pätevä syy olla poissa työnhakukurssilta. Sairasloma esim olisi ok.
Vuokratyöläinen on sovitellun työttömyyskorvauksen piiriin kuuluva ja papereissa "työtön" ja työkkäri kyllä tiesi, että useamman vuoden olen tehnyt vuokratyötä samassa paikassa, 4-5 päivää viikossa. Joten siitä tuo patistelu kurssille.
Miten voit olla työtön, jos olet töissä 5 päivänä viikossa? Ja tehnyt tuota samaa jo useamman vuoden. Kyllä siinä ajassa jo soviteltukin päiväraha alkaa olla enemmänkin poikkeus. Olisit koska tahansa voinut ilmoittaa, että sinulla on vuokrafirman kanssa sopimus täysistä tunneista.
Niinhän mä ilmoitinkin. Työkkäriin lähetin nollatuntisopparin, aina kun entinen loppuu ja soppari uusittiin, tekevät päätöksen työttömyyskorvauksen katkaisusta ja sovitellun päivärahan myöntämisestä. Soviteltua päivärahaa noilla tuntimäärillä EN tietenkään saa, ja silti olen velvollinen kerran kuussa ilmoittamaan kelalle tekemäni tunnit, viemään palkkalaskelmat ja merkkaamaan vapaapäivät "työttömiksi". Asumistukea myös tarkistellaan useamman kerran vuodessa, saipa sitä tai ei.
Eli kuule kyllä olen ilmoittanut jokaisen tekemäni tunnin ja tuonut todisteeksi tilinahat jokaisesta maksetusta pennistä. Mutta kun suomessa vaan vuokratyötä tekevä on virallisesti työkkärin papereissa "työtön", vaikka tekisi 160 tuntia kuussa.
Ja siihen aikaan piti 2-3kk välein käydä ilmoittautumassa työkkärissä ja joka kerta kerroin että teen vuokrafirman kautta töitä käytännössä täysiä viikkoja. Joskus näytin työkkärissä tilinauhatkin todisteena, että olisivat antaneet ilmoittauua 6kk välein, mutta ei. Eli ilmoittanut kyllä olen, monta, monta, monta kertaa.
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Käyttäjä6807 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös täytin kesällä 61 vuotta. TE-toimisto kehoitti menemään työnhakukurssille, jossa siis olisi opetettu, kuinka hakea töihin. En mennyt, vaan ilmoitin, että työt alkavat taas kahden kuukauden päästä. Karenssi tuli.
Mulle kans tarjottiin tuota työnhakukurssia. Ilmoitin, että olen ehtinyt sopia vuokrafirman kanssa kyseiset päivät työpäiviksi. Karenssi tuli. Ei ollut kuulemma pätevä syy olla poissa työnhakukurssilta. Sairasloma esim olisi ok.
Vuokratyöläinen on sovitellun työttömyyskorvauksen piiriin kuuluva ja papereissa "työtön" ja työkkäri kyllä tiesi, että useamman vuoden olen tehnyt vuokratyötä samassa paikassa, 4-5 päivää viikossa. Joten siitä tuo patistelu kurssille.Miten voit olla työtön, jos olet töissä 5 päivänä viikossa? Ja tehnyt tuota samaa jo useamman vuoden. Kyllä siinä ajassa jo soviteltukin päiväraha alkaa olla enemmänkin poikkeus. Olisit koska tahansa voinut ilmoittaa, että sinulla on vuokrafirman kanssa sopimus täysistä tunneista.
Niinhän mä ilmoitankin. Työkkäriin lähetän nollatuntisopparin, aina kun entinen uusitaan, tekevät päätöksen työttömyyskorvauksen katkaisusta ja sovtellun päivärahan myöntämisestä. Soviteltua päivärahaa noilla tuntimäärillä EN tietenkään saa, ja olen velvollinen kerran kuussa ilmoittamaan kelall tekemäni tunnit, viemään palkkatodistukset ja merkkaamaan vapaapäivät "työttömiksi". Asumistukea myös tarkistellaan useamman kerran vuodessa, saipa sitä tai ei.
Eli kuule kyllä olen ilmoittanut jokaisen tekemäni tunnin ja tuonut tilinahat jokaisesta maksetusta pennistä. Mutta kun suomessa vaan vuokratyötä tekevä on virallisesti työkkärin papereissa "työtön", vaikka tekisi 160 tuntia kuussa.
Ja siihen aikaan piti 2-3kk välein käydä ilmoittautumassa työkkärissä ja joka kerta kerroin että teen vuokrafirman kautta töitä käytännössä täysiä viikkoja. Eli ilmoittanut kyllä olen, monta, monta, monta kertaa.
Juksaat. Et sinä ole työtön edes työkkärin tiedoissa, sinä olet pelkkä työnhakija. Työkkäri ei edes tarvitse tilinauhojasi, niitä kyselee etuuden maksaja. Jos teet säännöllisest yli 4 tuntia töitä viikossa, niin et ole työtön.
Käyttäjä6815 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Käyttäjä6807 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöläinen on sovitellun työttömyyskorvauksen piiriin kuuluva ja papereissa "työtön" ja työkkäri kyllä tiesi, että useamman vuoden olen tehnyt vuokratyötä samassa paikassa, 4-5 päivää viikossa. Joten siitä tuo patistelu kurssille.Miten voit olla työtön, jos olet töissä 5 päivänä viikossa? Ja tehnyt tuota samaa jo useamman vuoden. Kyllä siinä ajassa jo soviteltukin päiväraha alkaa olla enemmänkin poikkeus. Olisit koska tahansa voinut ilmoittaa, että sinulla on vuokrafirman kanssa sopimus täysistä tunneista.
Niinhän mä ilmoitankin. Työkkäriin lähetän nollatuntisopparin, aina kun entinen uusitaan, tekevät päätöksen työttömyyskorvauksen katkaisusta ja sovtellun päivärahan myöntämisestä. Soviteltua päivärahaa noilla tuntimäärillä EN tietenkään saa, ja olen velvollinen kerran kuussa ilmoittamaan kelall tekemäni tunnit, viemään palkkatodistukset ja merkkaamaan vapaapäivät "työttömiksi". Asumistukea myös tarkistellaan useamman kerran vuodessa, saipa sitä tai ei.
Eli kuule kyllä olen ilmoittanut jokaisen tekemäni tunnin ja tuonut tilinahat jokaisesta maksetusta pennistä. Mutta kun suomessa vaan vuokratyötä tekevä on virallisesti työkkärin papereissa "työtön", vaikka tekisi 160 tuntia kuussa.
Ja siihen aikaan piti 2-3kk välein käydä ilmoittautumassa työkkärissä ja joka kerta kerroin että teen vuokrafirman kautta töitä käytännössä täysiä viikkoja. Eli ilmoittanut kyllä olen, monta, monta, monta kertaa.Juksaat. Et sinä ole työtön edes työkkärin tiedoissa, sinä olet pelkkä työnhakija. Työkkäri ei edes tarvitse tilinauhojasi, niitä kyselee etuuden maksaja. Jos teet säännöllisest yli 4 tuntia töitä viikossa, niin et ole työtön.
Eihän niitä tilinauhoja virallisesti tarvitse kun Kela, mut ajattelin niillä todistaa työssäkäyntini ja saada luvan ilmoittautua harvemmin. Sillä ei ole väliä, montako tuntia tekee, vaan sillä, mitä työsopparissa lukee. Vuokrafirmat yleensä kirjoittaa nollatuntisopparin, vaikka töitä olisi kuinka paljon.
Eli sehän tuossa on kaikkein hulluinta, että mä olen joskus "virallisesti" ollut pitkäaikaistyötön, eli yli 2v työttömänä, ja samalla olen tehnyt lähelle 160 tuntia töitä joka kuukausi, useamman vuoden ajan, joskus pitänyt viikon-pari lomaa. Mitään etuuksia ei Kela noilla tuntimäärillä maksa, ainoa ilo tuosta jatkuvasta paperibyrokratiasta on se, että ei saa karenssia. Eihän se työssä ollessa mitenkään vaikuta, mutta jos sattuukin niin, ettei töitä enää olisikaan, tai tunnit vähenisi lähelle nollaa, niin ei sitten ole joku 3-6kk karenssi päällä.
Monesti saa lukea kuinka työttömillä ei ole mitään halua lähteä töihin, niin vähän huvittavaahan se on, että olet virallisesti työtön, tehden jatkuvasti töitä 5pvää viikossa.
Samaten saa lukea kuinka työttömät loisii korvauksilla ja toisten veronmaksajien rahoilla. No, jotkut "työttömät" ei saa penniäkään noita etuuksia, eikä kuulukaan saada, jos ja kun tienaa itse palkkansa.
Ihmetyttääkin miksi työttömyystilastoja "siivotaan" noilla karensseilla ja kursseilla, mutta samalla työssäkäyviä ihmisiä on noissa työttömyystilastoissa mukana. Kun miettii kuinka paljon vuokratyötä tehdään nykyään, niin nuo tilastot muuttuisi aika hurjasti jos vuokrafirmojen kautta nollasopimuksella työskentelevät jätettäisiin laskuista pois. Tokihan vuokrafirmojen kirjoilla on ihmisiä jotka ei tee kun satunnaisia vuoroja, jos sitäkään, liekö siitä kaikilla tuo virallinen nimike "työtön". Työkkäri tai TE-keskus voi suunnitelmiin kirjoittaa, että "tekee osa-aika työtä", mutta se virallinen nimike on silti työtön.
Älkää kysykö minulta miksi näin on, sitä en tiedä. Mutta aika hullua tuo on.
Käyttäjä6807 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin lisään vielä. Se, että jollakin on oikeus soviteltuun päivärahaan, ei tarkoita että saa sitä. Noilla tuntimäärillä (40t/vko) tai pienemmilläkään sitä ei tietenkään makseta. Se oikeus myönnetään käsittääkseni kaikille joilla on nollatuntisopimus, mutta eihän sitä makseta kun siinä tapauksessa että palkkatulot on pienemmät kun työttömyyskorvaus, eli n 500€. Eli esim jos saa kuussa palkkaa 200€, niin silloin Kela maksaa soviteltuna korvauksena sen 300€, eli saa yhteensä sen 500€ eli työttömyyskorvauksen verran.
Voi jollakin olla oikeus siihen soviteltuun päivärahaan vaikka 10vuotta, mut ei se tarkoita sitä, että sitä maksettaisiin penniäkään koko aikana, jos on palkkatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi niin, että olin viikon päästä menossa inttiin ja työkkäri tuuttasi vaikka mitä velvotetta ja työnhakua. Yhdessä haastattelussakin kävin jossa me yhdessä naurettiin työkkärin ja byrokratian typeryydelle, koska on aika selvää, että en voi ottaa työtä vastaan vaikka sen saisin, koska olen viikon päästä armeijassa.
Toivottavasti sinulle ei tuolta viikolta maksettu korvauksia, kun olit kykenemätön tekemään töitä.
Kukahan työnantaja haluaa henkilön viikoksi? Yleensä on kätevämpää ottaa työntekijä joka pystyy olemaan kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi niin, että olin viikon päästä menossa inttiin ja työkkäri tuuttasi vaikka mitä velvotetta ja työnhakua. Yhdessä haastattelussakin kävin jossa me yhdessä naurettiin työkkärin ja byrokratian typeryydelle, koska on aika selvää, että en voi ottaa työtä vastaan vaikka sen saisin, koska olen viikon päästä armeijassa.
Klassinen ajattelutapa: olen lähdössä 5 kk kuluttua armeijaan, en millään ennen sitä voi tehdä 3 vko työrupeamaa. Poikani oli armeija-aikana viikonloput töissä (jos ei ollut palveluksessa) ja tienasi ihan mukavasti. Kaverinsa ajatteli kuten sinä eli ei millään jaksa.
Viikon päästä. Oletko ihan tahallasi vajaa vai te-tston "työsuunnittelija"?
Olen ihan tahallani ihmeissäni siitä, että tuo armeijaan menevä ei kykene jo ennen haastattelua asiasta kertomaan. Ei ihme, että oli työtön.
Pakko kommentoida tätäkin, kun työkkärin kanssa olen niin paljon joutunut asioimaan. Jos saa työhönosoituksen, kuten tässä henkilö sai, käskettiin hakemaan paikkaa, niin siellä haastattelussa on käytävä ja ihan paikanpäällä, ihan sama vaikka olisi armeijaan lähtö tai mikä. Koska työkkäriin on/oli toimitettava allekirjoitettu todistus siitä, että olet käynyt haastattelussa. Ei tuollaista asiaa voi puhelimella hoitaa, tai vaan soittaa työkkäriin tai sinne paikkan, mihin on käsketty haastatteluun, vaikka kaiken järjen ja logiikan mukaan niin olisi helpointa. Kun on palautettava se allekirjoitettu paperi.
Nytkin on työkkärissä käytäntö, että soittamalla et voi asioita ilmoittaa. Tai voit, mutta puhelimessa ilmoitettua asiaa ei katsota ilmoitetuksi, eli se soittaminen on hyödytöntä, vaan asiasta on tehtävä ilmoitus paperilla ja/tai toimitettava todistus/sopimus/muu paperi, ihan sama mistä asiasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markulla on kurssille sopiva työhistoria, mikä ilmeisesti puuttuu muilta ehdokkailta. Kun kyse on vain 100 päivän kurssista, niin Markku on kurssin päätyttyä edelleen 61-vuotias ja mahdollista työuraa jäljellä parhaimmillaan liki 10 vuotta. Eivät nuoremmatkaan pysy samassa työpaikassa tuon pidempään.
Miten muuten 61-vuotias voi olla jäämässä eläkkeelle vuoden kuluttua, kun alin eläkeikä 1956 syntyneellä on 63-vuotta ja 6 kuukautta.
Koska ns. Varhennetulle vanhuuseläkkeelle pääse 62v ikäinen, jos on työkyvytön tai pitkäaikaistyötön.
Tämä on EDELLEEN väärin. Varhennetulle vanhuuseläkkeelle pääsee 61-vuotias. Olkoot sitten töissä tai työttömänä. Ei vaikuta mitään vaan tulee kuin "Manulle illallinen".
Tämä kohta ei ole mitenkään väärin EDELLEENKÄÄN. Tämä kommentoija tarjoaa lääkkeeksi OVE-eläkettä, eli osittaista varhaiseläkettä. Mutta sehän on vain 50 % tai 25 % 61-vuotiaaksi kertyneestä työeläkkeestä. Lisäksi se pienentää lopullista eläkettä 0,4 % per kuukausi. Toki sopii monille, jos laskee kannattaako. Mutta edelleen 62-vuotias pitkäaikaistyötön ansiopäivärahalla pääsee eläkkeelle , jos on s. 1957 tai sitä ennen. Nuoremmatkin voivat päästä ns. eläkeputkeen. Lex Lindström on sitten asia erikseen.
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Käyttäjä6815 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Käyttäjä6807 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siihen aikaan piti 2-3kk välein käydä ilmoittautumassa työkkärissä ja joka kerta kerroin että teen vuokrafirman kautta töitä käytännössä täysiä viikkoja. Eli ilmoittanut kyllä olen, monta, monta, monta kertaa.Juksaat. Et sinä ole työtön edes työkkärin tiedoissa, sinä olet pelkkä työnhakija. Työkkäri ei edes tarvitse tilinauhojasi, niitä kyselee etuuden maksaja. Jos teet säännöllisest yli 4 tuntia töitä viikossa, niin et ole työtön.
Eihän niitä tilinauhoja virallisesti tarvitse kun Kela, mut ajattelin niillä todistaa työssäkäyntini ja saada luvan ilmoittautua harvemmin. Sillä ei ole väliä, montako tuntia tekee, vaan sillä, mitä työsopparissa lukee. Vuokrafirmat yleensä kirjoittaa nollatuntisopparin, vaikka töitä olisi kuinka paljon.
Eli sehän tuossa on kaikkein hulluinta, että mä olen joskus "virallisesti" ollut pitkäaikaistyötön, eli yli 2v työttömänä, ja samalla olen tehnyt lähelle 160 tuntia töitä joka kuukausi, useamman vuoden ajan, joskus pitänyt viikon-pari lomaa. Mitään etuuksia ei Kela noilla tuntimäärillä maksa, ainoa ilo tuosta jatkuvasta paperibyrokratiasta on se, että ei saa karenssia. Eihän se työssä ollessa mitenkään vaikuta, mutta jos sattuukin niin, ettei töitä enää olisikaan, tai tunnit vähenisi lähelle nollaa, niin ei sitten ole joku 3-6kk karenssi päällä.
Monesti saa lukea kuinka työttömillä ei ole mitään halua lähteä töihin, niin vähän huvittavaahan se on, että olet virallisesti työtön, tehden jatkuvasti töitä 5pvää viikossa.
Samaten saa lukea kuinka työttömät loisii korvauksilla ja toisten veronmaksajien rahoilla. No, jotkut "työttömät" ei saa penniäkään noita etuuksia, eikä kuulukaan saada, jos ja kun tienaa itse palkkansa.
Ihmetyttääkin miksi työttömyystilastoja "siivotaan" noilla karensseilla ja kursseilla, mutta samalla työssäkäyviä ihmisiä on noissa työttömyystilastoissa mukana. Kun miettii kuinka paljon vuokratyötä tehdään nykyään, niin nuo tilastot muuttuisi aika hurjasti jos vuokrafirmojen kautta nollasopimuksella työskentelevät jätettäisiin laskuista pois. Tokihan vuokrafirmojen kirjoilla on ihmisiä jotka ei tee kun satunnaisia vuoroja, jos sitäkään, liekö siitä kaikilla tuo virallinen nimike "työtön". Työkkäri tai TE-keskus voi suunnitelmiin kirjoittaa, että "tekee osa-aika työtä", mutta se virallinen nimike on silti työtön.
Älkää kysykö minulta miksi näin on, sitä en tiedä. Mutta aika hullua tuo on.
Et sinä ole virallisesti työtön, jos sinulla on työsopimus! Tilastoissa sinua ei lasketa työttömäksi, koska TE-toimiston tietojen mukaan olet töissä. Itsellesi voit kokea olevasi työtön, koska on mahdollisuus soviteltuun päivärahaan, mutta et sinä työtön ole. Sen sijaan asiakas, jolla on karenssi tai joka on työvoimakoulutuksessa, on tilastoissa työtön.
Samat showt vuodesta toiseen muttei niille tehdä mitään niin kauan kuin joku poliitikko ei joudu tuohon rulettiin mukaan. Poliitikko taas ei joudu kun niillä on sekä suhteita joilla järkätään itselle ja kavereille ja sukulaisille duunia normaalihaun ohi tai jos ei muu auta niin ainahan on sopeutumiseläke eli ikuinen ansiosidonnainen vailla mitään velvotteita.
Kun olen nyt 61v, olen ns lisäpäivillä ( saanut ansionsidon pvrahaa yli 500 pv), niin minulla on niin halutessani mahdollisuus jäädä eläkkeelle 62 vuotiaana, eikä eläkkeestä tehdä ns varhennusvähennystä. Kaikki nämätiedot löytyvät kaikkien eläkeyhtiöiden sivuilta.
"Miten muuten 61-vuotias voi olla jäämässä eläkkeelle vuoden kuluttua, kun alin eläkeikä 1956 syntyneellä on 63-vuotta ja 6 kuukautta."
Siis oikei
n hyvin voi jäädä
Me yrittää vain saada että ihmiset ottaisivat karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan virkailijat jotain bonuksia jokaisesta saamastaan karenssista?
Työtön kirjoitti:
Kun olen nyt 61v, olen ns lisäpäivillä ( saanut ansionsidon pvrahaa yli 500 pv), niin minulla on niin halutessani mahdollisuus jäädä eläkkeelle 62 vuotiaana, eikä eläkkeestä tehdä ns varhennusvähennystä. Kaikki nämätiedot löytyvät kaikkien eläkeyhtiöiden sivuilta.
"Miten muuten 61-vuotias voi olla jäämässä eläkkeelle vuoden kuluttua, kun alin eläkeikä 1956 syntyneellä on 63-vuotta ja 6 kuukautta."
Siis oikei
n hyvin voi jäädä
Miksi joku jää noin nuorena eläkkeelle? Töitä tulisi tehdä niin kauan kuin työykyä löytyy.
Siellä on työkkäri täynnä näitä itsensä tällaisilla työllistävää turhaa virkailijaa. Jollakin on pakko näyttää että olen tärkeä, katsokaa kun minä olen siivonnut työttömyystilastoa tässäkin kuussa taas monella henkilöllä.
Ulos joka ikinen jolla ei ole oikeasti siellä mitään arvoa yhteiskunnalle. Haittaa tekevät ja imevät veroista palkkansa ja etuutensa.
No, kun sen virkailijan piti saada kiintiö täyteen, excelistä puuttui yksi rasti ja Markku oli siinä just sopivasti. That's byrokratia for you.
61 vuotias ja eläkkeelle jäämässä, kivaa itse pääsen 70 vuotiaana, no joo vajaa 69 vuotiaana voin jo hakea
Vierailija kirjoitti:
Siellä on työkkäri täynnä näitä itsensä tällaisilla työllistävää turhaa virkailijaa. Jollakin on pakko näyttää että olen tärkeä, katsokaa kun minä olen siivonnut työttömyystilastoa tässäkin kuussa taas monella henkilöllä.
Ulos joka ikinen jolla ei ole oikeasti siellä mitään arvoa yhteiskunnalle. Haittaa tekevät ja imevät veroista palkkansa ja etuutensa.
Voi kuule heillä on tulostavoite ja raportointivelvoite. Kannattaa ulottaa se katse hierarkiassa vähän korkeammalle. Esim. Arkadianmäelle.
Eikö tuonne työkkäriin ilmoittauduta sen takia, että halutaan töitä. Jos olet menossa armeijaan tai jäämässä kohta eläkkeelle tai muu vastaava syy, etkä halua töitä, niin älä ilmoittaudu työnhakuun.
Miten voit olla työtön, jos olet töissä 5 päivänä viikossa? Ja tehnyt tuota samaa jo useamman vuoden. Kyllä siinä ajassa jo soviteltukin päiväraha alkaa olla enemmänkin poikkeus. Olisit koska tahansa voinut ilmoittaa, että sinulla on vuokrafirman kanssa sopimus täysistä tunneista.