Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

61-vuotias Markku olisi jäämässä vuoden kuluttua eläkkeelle, TE-toimisto tarjosi Markulle kallista koulutusta

Vierailija
18.08.2017 |

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/markku-jaisi-elakkeelle-vu…

Kyllä nyt on todella kovaa työttömyystilastojen siivoamista, kun eläkeiän kynnyksellä olevatkin pitää saada kaikin mahdollisin keinoin työttömyystilastoista pois.

Alkaa koko ajan vain entistä enemmän tuntua siltä, että TE-toimistoissa tehdään vain aivan pähkähulluja ja mielivaltaisia päätöksiä.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markulla on kurssille sopiva työhistoria, mikä ilmeisesti puuttuu muilta ehdokkailta. Kun kyse on vain 100 päivän kurssista, niin Markku on kurssin päätyttyä edelleen 61-vuotias ja mahdollista työuraa jäljellä parhaimmillaan  liki 10 vuotta. Eivät nuoremmatkaan pysy samassa työpaikassa tuon pidempään.

Siinäpä se. Tietysti on olemassa se varhennettu eläke, mutta ei työkkäri voi siihen luottaa, että juuri tämä Markku sellaiselle jäisi. Jos on sopiva työ- ja koulutustausta, niin ei silloin voi jäädä odottelemaan eläkepäiviä leppoisasti työttömänä. 

Vierailija
42/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi hyvä saada laajempaa kansalaiskeskustelua tai liiketta eläkeiän alentamikseksi! Työllisyystilanne ei tästä paljon parane. On aivan älytöntä kyykyttää vanhoja ihmisiä kursseilla ja tilapäistöissä. Kuuskymppiset pitäisi päästää eläkkeelle ja työpaikat nuorille! Kannattaa seurata ens eduskuntavaaleissa ketä äänestää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi hyvä saada laajempaa kansalaiskeskustelua tai liiketta eläkeiän alentamikseksi! Työllisyystilanne ei tästä paljon parane. On aivan älytöntä kyykyttää vanhoja ihmisiä kursseilla ja tilapäistöissä. Kuuskymppiset pitäisi päästää eläkkeelle ja työpaikat nuorille! Kannattaa seurata ens eduskuntavaaleissa ketä äänestää!

Mutta kun kaikki kuusikymppiset eivät ole ikäloppuja tai halua heti pois työelämästä kun se on mahdollista. Ei työmarkkinat toimi niin, että siellä on kiinteä määrä työpaikkoja ja kun yksi lähtee niin otetaan toinen tilalle. On myös työpaikkoja, joissa tarvitaan kokemusta, jota näillä nuorilla ei ole. Ei koulunpenkiltä voi suoraan lähteä mihin tahansa hommaan.

Vierailija
44/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuskymppiset pitäisi päästää eläkkeelle ja työpaikat nuorille!

Entäs me kuusikymppiset, jotka vielä haluamme töihin?

Ja eihän firmaa voi määrätä nuoria ottamaan. Tilannehan on se, että moni firma itkee tekijäpulaa. Hakijoita töihin kyllä on, mutta kun ne ei firmoille kelpaa! Esim. rakennusalalla on pulaa kokeneista mestareista eikä vasta amiksesta valmistuneista klopeista.

Ärsyttää muuten, kun lehdissä on melkein alalta kuin alalta juttuja työvoimapulasta. Siinä saa kokoomuksen kannattajat taas vettä myllyynsä, että työttömät on laiskoja ja tukia pitää kannustamisen nimissä karsia. Totuus kun kuitenkin löytyy tuolta työnantajien nirsoilun puolelta yleensä. Itsekin olen erinäisiä paikkoja hakenut, kelpaamatta. Eikä kukaan muukaan ole näköjään kelvannut, kun paikat löytyvät edelleen esim. työkkärin hakujärjestelmästä.

Vierailija
45/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun kaikki kuusikymppiset eivät ole ikäloppuja tai halua heti pois työelämästä kun se on mahdollista. Ei työmarkkinat toimi niin, että siellä on kiinteä määrä työpaikkoja ja kun yksi lähtee niin otetaan toinen tilalle. On myös työpaikkoja, joissa tarvitaan kokemusta, jota näillä nuorilla ei ole. Ei koulunpenkiltä voi suoraan lähteä mihin tahansa hommaan.

Kyllä töissä oppii. Nuoret ovat nopeita oppimaan!

Vierailija
46/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi niin, että olin viikon päästä menossa inttiin ja työkkäri tuuttasi vaikka mitä velvotetta ja työnhakua. Yhdessä haastattelussakin kävin jossa me yhdessä naurettiin työkkärin ja byrokratian typeryydelle, koska on aika selvää, että en voi ottaa työtä vastaan vaikka sen saisin, koska olen viikon päästä armeijassa.

Klassinen ajattelutapa: olen lähdössä 5 kk kuluttua armeijaan, en millään ennen sitä voi tehdä 3 vko työrupeamaa. Poikani oli armeija-aikana viikonloput töissä (jos ei ollut palveluksessa) ja tienasi ihan mukavasti. Kaverinsa ajatteli kuten sinä eli ei millään jaksa.

Viikon päästä. Oletko ihan tahallasi vajaa vai te-tston "työsuunnittelija"?

Olen ihan tahallani ihmeissäni siitä, että tuo armeijaan menevä ei kykene jo ennen haastattelua asiasta kertomaan. Ei ihme, että oli työtön.

Silloin 25v oli pakko käydä paikan päällä ja kiikuttaa siitä lappu työkkäriin, haastattelu oli lähinnä muodollinen. Mutta yritä nyt selittää jollekin kuinka jonkun viraston toiminnassa ei ole logiikkaa eikä byrokratia toimi normaalilla järjellä varustettujen ihmisten mukaan.

Uskonne noihin virastoihin on hellyyttävää, minun ei ole tarvinnut onneksi asioida työkkärissä yli 25 vuoteen.

Myös 25 vuotta sitten oli keksitty puhelin ja siinä työhönosoituksessa oli numero, johon soittaa. Haastattelu oli lähinnä muodollinen, mutta ennen sitä sovittiin haastatteluaika (been there, done that) ja työttömällä oli mahdollisuus kertoa mahdolliset työpaikan vastaanottamiseen liittyvät esteet. Kaikista ei siihen ollut.

Noup, piti saada lappuun virallinen allekirjoitus ja se todisti, että olen käynyt siellä. Byrokraatit kun rakastaa lippuja ja lappuja, ilmeisesti joku fetissi niihin ainakin siihen aikaan.

Muistan kaltaisesi. Ei mitään soittoa etukäteen, tupsahdettiin kesken työpäivän paikalle lappu kourassa ja sanottiin, että työkkäri pakotti hakemaan, tähän pitää saada nimi. Osa oli reppanoita, joilla ei ollut mitään käsitystä työnhausta ja osa oli röyhkeitä, koska tiesivät, että sillä välttyi palkkaamiselta. Eikä silloin 25 vuotta sitten työhönosoituksia tehtykään kuin työtävieroksuville, se oli tavallaan viimeinen tsekkauspointti ennen kuin tuli karenssia.

Vierailija
47/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiopäivärahalla oleva työtön voi jäädä eläkkeelle 62-vuotiaana, jos on syntynyt 1957 tai sitä aikaisemmin.

Kurssit ja työpaikat nuorille. Kuuskymppiset eläkkeelle!

Väärää tietoa. Jos on syntynyt 1956 ja ennen 1.9. niin voi siirtyä varhennetulle vanhuuseläkkeelle joko 50% tai 25%. Itse aloin nostaa eläkettä, joka siis vähenee 0,4%/kk aina sinne saakka kun oikea eläkeikä olisi.

Vierailija
48/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, että firman nimenomaan irtisanovat 55v täyttäneitä, koska niin saadaan eläkkeet mahdollisimman pieniksi.

Vierailija
49/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi niin, että olin viikon päästä menossa inttiin ja työkkäri tuuttasi vaikka mitä velvotetta ja työnhakua. Yhdessä haastattelussakin kävin jossa me yhdessä naurettiin työkkärin ja byrokratian typeryydelle, koska on aika selvää, että en voi ottaa työtä vastaan vaikka sen saisin, koska olen viikon päästä armeijassa.

Klassinen ajattelutapa: olen lähdössä 5 kk kuluttua armeijaan, en millään ennen sitä voi tehdä 3 vko työrupeamaa. Poikani oli armeija-aikana viikonloput töissä (jos ei ollut palveluksessa) ja tienasi ihan mukavasti. Kaverinsa ajatteli kuten sinä eli ei millään jaksa.

Olen ihan tahallani ihmeissäni siitä, että tuo armeijaan menevä ei kykene jo ennen haastattelua asiasta kertomaan. Ei ihme, että oli työtön.

Silloin 25v oli pakko käydä paikan päällä ja kiikuttaa siitä lappu työkkäriin, haastattelu oli lähinnä muodollinen. Mutta yritä nyt selittää jollekin kuinka jonkun viraston toiminnassa ei ole logiikkaa eikä byrokratia toimi normaalilla järjellä varustettujen ihmisten mukaan.

Uskonne noihin virastoihin on hellyyttävää, minun ei ole tarvinnut onneksi asioida työkkärissä yli 25 vuoteen.

Myös 25 vuotta sitten oli keksitty puhelin ja siinä työhönosoituksessa oli numero, johon soittaa. Haastattelu oli lähinnä muodollinen, mutta ennen sitä sovittiin haastatteluaika (been there, done that) ja työttömällä oli mahdollisuus kertoa mahdolliset työpaikan vastaanottamiseen liittyvät esteet. Kaikista ei siihen ollut.

Noup, piti saada lappuun virallinen allekirjoitus ja se todisti, että olen käynyt siellä. Byrokraatit kun rakastaa lippuja ja lappuja, ilmeisesti joku fetissi niihin ainakin siihen aikaan.

Muistan kaltaisesi. Ei mitään soittoa etukäteen, tupsahdettiin kesken työpäivän paikalle lappu kourassa ja sanottiin, että työkkäri pakotti hakemaan, tähän pitää saada nimi. Osa oli reppanoita, joilla ei ollut mitään käsitystä työnhausta ja osa oli röyhkeitä, koska tiesivät, että sillä välttyi palkkaamiselta. Eikä silloin 25 vuotta sitten työhönosoituksia tehtykään kuin työtävieroksuville, se oli tavallaan viimeinen tsekkauspointti ennen kuin tuli karenssia.

No mä menin viikon päästä armeijaan jossa kävin RUK, nyt takana jo yli 25v työura, voit toki jatkaa tuolla ad hominem linjalla, muuta et todista kuinka paha sinulla on olla. Taitaa olla vielä nykyäänkin ylivoimaista vaatia virastoilta minkäänlaista järkeä, ihmisiä vain halutaan hyppyyttää paikasta toiseen ja tuhlata kaikkien aikaa. 

Vierailija
50/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiopäivärahalla oleva työtön voi jäädä eläkkeelle 62-vuotiaana, jos on syntynyt 1957 tai sitä aikaisemmin.

Väärää tietoa. Jos on syntynyt 1956 ja ennen 1.9. niin voi siirtyä varhennetulle vanhuuseläkkeelle joko 50% tai 25%. Itse aloin nostaa eläkettä, joka siis vähenee 0,4%/kk aina sinne saakka kun oikea eläkeikä olisi.

Sekoitat nyt kaksi eri eläketilannetta. Sinä kirjoitat Lex Lindströmistä. Minä kirjoitin vanhemmasta lainpykälästä, joka on vielä voimassa.

Vierailija
51/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuskymppiset pitäisi päästää eläkkeelle ja työpaikat nuorille!

Entäs me kuusikymppiset, jotka vielä haluamme töihin?

Ja eihän firmaa voi määrätä nuoria ottamaan. Tilannehan on se, että moni firma itkee tekijäpulaa. Hakijoita töihin kyllä on, mutta kun ne ei firmoille kelpaa! Esim. rakennusalalla on pulaa kokeneista mestareista eikä vasta amiksesta valmistuneista klopeista.

Ärsyttää muuten, kun lehdissä on melkein alalta kuin alalta juttuja työvoimapulasta. Siinä saa kokoomuksen kannattajat taas vettä myllyynsä, että työttömät on laiskoja ja tukia pitää kannustamisen nimissä karsia. Totuus kun kuitenkin löytyy tuolta työnantajien nirsoilun puolelta yleensä. Itsekin olen erinäisiä paikkoja hakenut, kelpaamatta. Eikä kukaan muukaan ole näköjään kelvannut, kun paikat löytyvät edelleen esim. työkkärin hakujärjestelmästä.

Joo siis esimerkiksi näissä varasto hommissa pitäisi olla kokemusta joidenkin ääniohjattujen keräilyjärjestelmien käytöstä tai osata ajaa todistettavasti trukkia. Mahdollisesti pitäisi olla työturvakortti, joka on aika turha lappu jos sitä kurssia ei ole käyty edes saman alan ihmisten kanssa. Työturvallisuus nyt on jossain telakalla aika erilaista kuin toimistossa.

Työkkäri nyt sitten maksaa noidenkin korttien kursseja. Itse en ole vielä päässyt vaikka olen laittanut hakemuksia. Ei sinne varastoonkaan nyt sitten pääse vaikka saa lehdestä lukea, että ei työt kelpaa. ´

Vierailija
52/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat nyt kaksi eri eläketilannetta. Sinä kirjoitat Lex Lindströmistä. Minä kirjoitin vanhemmasta lainpykälästä, joka on vielä voimassa.

Tarkennus: Lex Lindström on tarkoitettu yli 5 v. työttömänä olleille, jotka saavat vain peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Tämä toinen juttu on ansiosidonnaisella oleville. Siinä se ero!

Vierailija
53/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Otetaan vaarista koppi"!

Vierailija
54/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70 luvalla ja tulen pääsemään eläkkeelle kun olen 66 vuotta ja 6 kk. Minua ottaa päähän että nyt 61 vuotias käy vaan odottamassa eläkkeelle pääsyä.

Sitten, onko ehdotettu kurssi hänelle ja yhteiskunnalle järkevää on toinen asia...

Vierailija
55/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70 luvalla ja tulen pääsemään eläkkeelle kun olen 66 vuotta ja 6 kk. Minua ottaa päähän että nyt 61 vuotias käy vaan odottamassa eläkkeelle pääsyä.

Sitten, onko ehdotettu kurssi hänelle ja yhteiskunnalle järkevää on toinen asia...

Ymmärrän, että sinusta tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Mutta samassa veneessähän tässä kaikki ollaan: pitäisi taistella tai toimia eläkeiän alentamisen puolesta!

Vierailija
56/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joojoo, ihan varmasti muistat :D

Kunhan haluat päteä ja päästä sanomaan viimeisen sanan.

Itsesi vain nolaat.

Vierailija
57/94 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markulla on kurssille sopiva työhistoria, mikä ilmeisesti puuttuu muilta ehdokkailta. Kun kyse on vain 100 päivän kurssista, niin Markku on kurssin päätyttyä edelleen 61-vuotias ja mahdollista työuraa jäljellä parhaimmillaan  liki 10 vuotta. Eivät nuoremmatkaan pysy samassa työpaikassa tuon pidempään.

Miten muuten 61-vuotias voi olla jäämässä eläkkeelle vuoden kuluttua, kun alin eläkeikä 1956 syntyneellä on 63-vuotta ja 6 kuukautta.

Koska ns. Varhennetulle vanhuuseläkkeelle pääse 62v ikäinen, jos on työkyvytön tai pitkäaikaistyötön.

Tämä on EDELLEEN väärin. Varhennetulle vanhuuseläkkeelle pääsee 61-vuotias. Olkoot sitten töissä tai työttömänä. Ei vaikuta mitään vaan tulee kuin "Manulle illallinen".

58/94 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ehkä kyse siitä, ettei minkään yrityksen kannata ottaa töihin ketään viikoksi perehtymään, kun tämä sitten lähtee pois, ja joudutaan uuden henkilön kanssa aloittamaan alusta?

59/94 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä että Te-toimisto aktivoi yli kolmekymppisiä. Oman kokemukseni mukaan yli kolmekymppisille ei tarjolla ole juuri mitään kun nuorisotakuun myötä töitä ja koulutuksia tarjotaan korkeintaan 29-vuotiaille.

Vierailija
60/94 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös täytin kesällä 61 vuotta. TE-toimisto kehoitti menemään työnhakukurssille, jossa siis olisi opetettu, kuinka hakea töihin. En mennyt, vaan ilmoitin, että työt alkavat taas kahden kuukauden päästä. Karenssi tuli.

Mulle kans tarjottiin tuota työnhakukurssia. Ilmoitin, että olen ehtinyt sopia vuokrafirman kanssa kyseiset päivät työpäiviksi. Karenssi tuli. Ei ollut kuulemma pätevä syy olla poissa työnhakukurssilta. Sairasloma esim olisi ok.

Vuokratyöläinen on sovitellun työttömyyskorvauksen piiriin kuuluva ja papereissa "työtön" ja työkkäri kyllä tiesi, että useamman vuoden olen tehnyt vuokratyötä samassa paikassa, 4-5 päivää viikossa. Joten siitä tuo patistelu kurssille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä