Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksikää minulle ratkaisu mausteiden säilyttämiseen!

Vierailija
18.08.2017 |

Lähtötilanne se, että minulla on todella pieni keittiö, mutta teen paljon ruokaa. Käytän myös mausteita paljon, eli tällä hetkellä lasipurkeissa ja pusseissa on ehkä n. 30 eri maustetta. Aktiivikäytössä menee ehkä noin 10 eri maustetta...

Tavalliseen tapaan littana maustekaappi liesituulettimen yläpuolella, muuta kaappitilaa mausteille ei ole. Hellan vieressä "tyhjää" seinätilaa 50 cm, kaappien välitilassa on jo nyt yksi Ikean tanko, jossa roikkuu muita keittiötarvikkeita.

Maustetilanne on siis huono - purkit ja pussit tippuilee maustekaapista, kun eivät mahdu siihen kunnolla. Lisäksi pusseissa säilyttäminen vaivalloista. Maustefirmojen omat lasipurkit on rumia, niitäkään en tahtoisi näkyville.

Miten te olette ratkaisseet maustesäilytyksen? Keksikää minulle joku visuaalisesti ja käytännöllisesti toimiva ratkaisu!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry käyttämään pelkkää aromisuolaa/grillimaustetta...

Vierailija
2/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pienimpiä pakasterasioita tai vastaavia mitä löydät jotka ovat kuitenkin sellaisia joita voi pinota päällekkäin. Mausteet niihin, pullot ja pussit roskikseen, ja teipillä + tussilla mausteen nimi rasian kanteen.

Näppärä säilyttää pinossa ja nostella nippuina, ja jos kannet ovat tiiviit niin maustet säilyvät hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaikka pilttisoseita välipalaksi ja tuunaat niistä nätit purkit mausteille.

Vierailija
4/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisiko siihen tyhjään tilaan toinen maustehylly? Niitähän saa vaikka minkälaisia. Onko sulla ylimääräistä laatikkotilaa, jonne laittaa osa mausteista?

Osta vaikka Ikeasta tyhjiä maustepurkkeja kaikille mausteillesi, siirrä mausteet niihin ja nimikoi. Visuaalisesti ilme on heti yhtenäisempi ja kauniimpi, kun mausteet ovat samanlaisissa rasioissa. Ikeassa on myös sellaisia pieniä purkkeja, jotka voi kiinnittää magneetin avulla esim. jääkaapin seinään. Mikä ettei joitain mausteita voisi säilyttää sellaisissakin purkeissa!

Vierailija
5/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes käytä sitä virallista maustekaappia mausteiden säilytykseen, vaan varasin kaksi suurta hyllyä lieden vierestä. Laitan yleisesti käytettävät mausteet lasipurkkeihin ja harvemmin käytettävät+täyttöpussit erilliseen laatikkoon, jonka voin nostaa tarvittaessa pois kaapista.

Vierailija
6/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinoin tein itselleni pieneen keittokomeroon maustehyllyn  oOtin kaksi tavallista telinettä, joissa oli purkit valmiina. Sitten laitoin ne päällekkäin ja toiseen laitaan pianosaranan ja toiseen sitten pienen haan. Ja sitten koko roska liesituulettimen päälle kiinni

Yleisemmin käytettävät etumaiseen ja vähemmän käytetyt takimmaiseen.

Vierailija
7/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eivät mausteet tosiaankaan ole lieden yläpuolella tuossa pölyyntyvässä hyllykössä, vaan kuiva-ainekaapissa, säilytyskoreissa tai jostain lihapakkauksesta tulleessa rasiassa. Nyt kyllä olen juuri suunnitellut että voisi isoon keittiökaappiin ostaa korihyllykön säästämään tilaa, ja mausteetkin voisi kenties sinne sijoittaa että olisivat helposti löydettävissä matalammalta korkeudelta yhdestä paikasta.

Vierailija
8/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mausteet ruokakaapissa yhdessä muovikorissa jonka nostan tasolle hellan viereen silloin kun teen ruokaa. Kaikki on eriparisissa purkeissa, osa pussissa jne enkä halua tällaista näkyviin.

Vierailija
9/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mausteet ruokakaapissa yhdessä muovikorissa jonka nostan tasolle hellan viereen silloin kun teen ruokaa. Kaikki on eriparisissa purkeissa, osa pussissa jne enkä halua tällaista näkyviin.

Minulla mausteet ovat tarkoituksella niissä pusseissaan ja pussit sellaisessa lastenkokoisessa puisessa timpurinpakissa. Kätevä ottaa esiin (ja joskus jopa matkalle (mökille) mukaan).

Vierailija
10/10 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtötilanne se, että minulla on todella pieni keittiö, mutta teen paljon ruokaa. Käytän myös mausteita paljon, eli tällä hetkellä lasipurkeissa ja pusseissa on ehkä n. 30 eri maustetta. Aktiivikäytössä menee ehkä noin 10 eri maustetta...

Tavalliseen tapaan littana maustekaappi liesituulettimen yläpuolella, muuta kaappitilaa mausteille ei ole. Hellan vieressä "tyhjää" seinätilaa 50 cm, kaappien välitilassa on jo nyt yksi Ikean tanko, jossa roikkuu muita keittiötarvikkeita.

Maustetilanne on siis huono - purkit ja pussit tippuilee maustekaapista, kun eivät mahdu siihen kunnolla. Lisäksi pusseissa säilyttäminen vaivalloista. Maustefirmojen omat lasipurkit on rumia, niitäkään en tahtoisi näkyville.

Miten te olette ratkaisseet maustesäilytyksen? Keksikää minulle joku visuaalisesti ja käytännöllisesti toimiva ratkaisu!

Osta Ikeasta pari tauluhyllyä, kiinnitä kaapin kylkeen/seinään, hae kirpparilta tai jostain kivoja pieniä purkkeja (esim Kantti) ja tunge mausteet niihin ja ne hyllyille. Itse säilytän täydennyspussit  kaapissa peltipurkeissa, käyttömausteet olen piilottanut purkkeineen yhden viinipullon vetoiseen laatikkoon (noita tulee välillä viinien mukana) jonka nostan hyllylta pöydälle kokkaamisen ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi